بهترین راه از بین بردن بوی دود از لباس

نوشته تحریریه ژیلمو

3 بهمن 1401

سبک زندگی

0 نظر

بهترین راه از بین بردن بوی دود از لباس

فهرست مطالب

یکی از سخت ترین مشکلات مردم در نگهداری لباس ها رفع بوی دود از لباس است. تفاوتی نمی کند که چه لباسی را در چه موقعیتی استفاده می کنید، گاهی اوقات بنا به دلایل مختلفی ممکن است که در معرض دود های مختلف قرار بگیرید و وارد شدن این دودها به تاروپود لباس می توانند رایحه ای ناخوشایندی را به مدت طولانی از البسه شما منتشر کنند. راه های مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد، سعی کردیم در این مقاله به طور کامل این راه ها را برایتان شرح داده و سپس ترفند های بی نظیری برای داشتن البسه ای خوشبو به شما ارائه دهیم.

با ژیلمو همراه باشید.

گام اول از بین بردن دود محیط

در طول زمان خشکسالی شدیدی که در سال های دور آمریکا را در برگرفته بود، تگزاس اغلب درگیر آتش سوزی های جنگلی از غرب تا مرکز که به دشت های بلند منتهی می شد. در آن دوره بسیاری از خانه ها به طور کامل به واسطه آتش سوزی ویران شدند، با این حال بسیاری از خانه های دیگر از دود آسیب دیده اند. بوهای ناشی از دود می تواند باعث ایجاد حالت تهوع یا سردرد و همچنین به وجود آمدن یک احساس کلی آزاردهنده شود.

در آن زمان دود به خانه‌ها نفوذ می‌کرد و به دلیل وجود ذرات ریز میکروسکوپی که به دیوارها، مبلمان، کف، لباس‌ها و غیره در داخل خانه می‌چسبید، بوی دود مدت طولانی تری ماندگار باقی می‌ماند. در آن زمان اهالی تگزاس دریافتند که از بین بردن بوی دود می تواند کار دشواری باشد که شامل زمان، تلاش و هزینه کردن است.

سوزاندن شمع های معطر و آئروسل های معطر اغلب برای از بین بردن بوی دود از خانه استفاده می شد. این درمان ها اغلب فقط بو را به طور موقت پنهان می کرد.

بعد ها دریافتند که تهویه می تواند به حذف بخشی از بو کمک کند، اما در واقع فقط بو را رقیق می کند و بو را برای همیشه از بین نمی برد.

در نهایت به این نتیجه رسیدند که برای حذف دائمی بو، باید منبع مشکل را حذف کرد.

 ذرات دود باید با تمیز کردن حذف شوند زیرا ذرات دود تمایل دارند به کوچکترین شکاف ها و مناطق نفوذ کنند. این به آن معنی است که ممکن است حتی پس از تمیز کردن خانه خود از بالا به پایین، با بوهایی که به وسایل چسبیده اند همچنان مواجه شوید. از بین بردن همه منابع بو تنها راه برای اطمینان از ماندگاری عطر است. ممکن است لازم باشد یک متخصص را استخدام کنید تا از یک ژنراتوربرای از بین بردن مولکول های دود باقی مانده و ایجاد بوی مطبوع استفاده کند.

نکات مفید رفع بوی دود از لباس

اگر تا به حال چندین ساعت در یک کافه که چندین نفر مشغول به سیگار کشیدن بوده باشند، گذرانده باشید یا در طول تعطیلات آخر هفته در کنار آتش کمپ بودید، می دانید که چقدر سریع دود به لباس شما نفوذ می کند و آن را شبیه یک زیرسیگاری بدبوی قدیمی می کند.

 حتی لازم نیست پیراهن خود را از نزدیک بو کنید تا بوی این موضوع  را احساس کنید. خوشبختانه، دیگر این مشکل برای شما حل خواهد شد زیرا چند نکته مفید وجود دارد که می توانید برای رفع بوی دود از لباس استفاده کنید.

چگونه بدون شستن لباس ها بوی دود را از بین ببریم؟

اگر در حال سفر کردن هستید و زمانی را در کنار آتش گذرانده اید، ممکن است به ماشین لباسشویی دسترسی نداشته باشید و ندانید که چگونه بوی دود را از لباس هایی که پوشیده اید مانند هودی مورد علاقتان خارج کنید. دفعه بعد که این اتفاق برای شما افتاد، یک یا چند مورد از این نکات را امتحان کنید تا بوی دود را بدون شستن لباس از بین ببرید:

لباس خود را هوا دهید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رفع بوی دود از لباس و اینکه لباس‌هایتان بوی بهتری بدهد و آن هم وقتی که به ماشین لباس‌شویی دسترسی ندارید، این است که بگذارید لباس در هوای تازه و آزاد بماند. با آویزان کردن آن ها در یک منطقه بیرونی که تهویه مناسب دارد، بوی دود پس از مدت کوتاهی از روی لباستان فرار خواهد کرد!!

جوش شیرین را امتحان کنید

اگر تا به حال به جعبه جوش شیرین نگاه کرده باشید، احتمالاً خواهید دید که یکی از کاربردهای آن از بین بردن بو است. برای استفاده از این ماده کافیست لباس خود را در یک کیسه زباله بزرگ یا کیسه خرید پلاستیکی قرار دهید. بعد، حدود نصف فنجان جوش شیرین به آن اضافه کنید و کیسه را محکم ببندید. لباس را با جوش شیرین به مدت 2 دقیقه تکان دهید تا جوش شیرین فرصتی برای پوشاندن لباس شما پیدا کند. بگذارید لباس یک شب بماند تا جوش شیرین بوی دود را از لباسی که در آن نفوذ کرده است خارج کند. روز بعد، کیسه را باز کنید و جوش شیرین را از روی لباس تکان دهید. این کار باید به از بین بردن بوی سیگار از لباس نیز کمک کند.

استفاده از بخار

بخار یکی دیگر از گزینه هایی است که می توانید در مواقعی که ماشین لباسشویی در دسترس ندارید از آن استفاده کنید. اول از هر چیزی برچسب و تگ های لباس را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بخار دادن برای لباس شما مناسب است. اتویی که قابلیت تولید بخار دارد بردارید و آن را با آب مقطر پر کنید. برای خلاص شدن از رفع بوی دود از لباس از آن استفاده کنید. توجه کنید که اگر لباستان بافت باشد نحوه اتو زدن صحیح لباس بافت بسیار می تواند مهم باشد.

یک اسپری از بین برنده بو برای رفع بوی دود از لباس ایجاد کنید

هنگامی که در لباس خود بوی دود می دهید، می توانید از اسپری از بین برنده بو نیز استفاده کنید. شما اینها را به صورت متنوع در لوازم آرایشی فروشی ها پیدا خواهید کرد یا می توانید انتخاب کنید که با سلیقه شخصیتان آن را خودتان با دستان خودتان بسازید. برای انجام این کار، باید مقدار مساوی آب و سرکه را در یک بطری اسپری اضافه کنید. سپس 20 قطره یا بیشتر اسانس را به مخلوط اضافه کنید. رایحه نعناع یا لیمو دو انتخاب عالی هستند.

تمام!!

چگونه با ماشین لباسشویی بوی دود را از لباس خارج کنیم؟

وقتی ماشین لباسشویی در دسترس دارید، راحت تر می توانید بوی سیگار را از لباس خارج کنید. دفعه بعد که با این مشکل مواجه شدید و نیاز به راه حل سریع دارید، از یک یا چند مورد از این چهار نکته استفاده کنید.

محلول سرکه

قبل از شستن لباس، آن را در سینک ظرفشویی قرار دهید و مخلوطی از 1 فنجان سرکه و آب گرم به آن اضافه کنید. همچنین می توانید با اضافه کردن چند قطره روغن که بوی لیمو، پرتقال یا اسطوخودوس را می دهد، لباس خود را شاداب کنید. لباس خود را به مدت یک ساعت خیس کنید و سپس طبق دستور سازنده آن را بشویید.

آب لیمو

آب لیموی تازه فشرده نیز می تواند موثر باشد. 1 تا 3 عدد لیمو را بردارید و آن‌ها را فشار دهید تا نصف فنجان آب لیمو داشته باشید. وقتی اولین چرخه لباس شویی شروع شد، این محلول را به لباس های خود اضافه کنید. این روش باید به از بین بردن بوهای تند و زننده مانند دود و سایر رایحه های ناخوشایند کمک کند.

استفاده از الکل

در مواقعی که بوی نامطلوبی بر روی لباس هایتان دارید که باید آن را از لباس خود پاک کنید، الکل را می توان به عنوان یک پاک کننده و از بین برنده بو استفاده کرد. یک بطری الکل ضدعفونی ارزان قیمت بخرید و در صورت نیاز به خلاص شدن از شر بوی بد مانند دود، 1/2 فنجان آن را در ماشین لباسشویی خود بریزید. سپس ماشین لباسشویی خود را به طور منظم مانند تمام دفعاتی که آن را روشن می کنید روشن کنید.

تقویت کننده بوی خوب لباسشویی

یکی دیگر از نکاتی که می‌توانید از آن استفاده کنید وقتی که از ما می‌پرسید چگونه بوی دود را از لباس‌ها خارج کنید، استفاده از تقویت‌کننده‌های عطر لباس‌ است.

 این تقویت کننده ها را به صورت تجاری در خواربارفروشی محلی خود پدا خواهید کرد و یا می توانید بوسیله روغن های معطر رایحه های لباسشویی خانگی خود را ایجاد کنید. برای انجام این کار، باید یا یک فنجان شکر یا یک فنجان سنگ نمک بگیرید و آن را با 20 قطره اسانس مورد علاقه خود مخلوط کنید. شما می توانید تقریباً از هر بویی که دوست دارید استفاده کنید. بوهای انتخابی شما می تواند از نعناع فلفلی یا پرتقال گرفته تا اسطوخودوس یا لیمو!

با استفاده از یک یا چند مورد از نکات بالا، می توانید بو های مختلف از جمله دود را از لباس هایتان خارج کنید.

خوش بو کردن لباس در 7 مرحله

کمک به اطمینان از اینکه هر بار که لباسی را می پوشید بوی عالی بدهد، با مراقبت صحیح از هر لباس شروع می شود. در اینجا توصیه های ساده ما برای استفاده حداکثری از روال مراقبت از لباسشویی برای شما گرداوری شده است.

لباس های خود را با بهترین رایحه بشویید.

اگر می خواهید بدانید که چگونه لباس های خود را خوشبو کنید، شوینده مایع خوش بو و نرم کننده پارچه یکی از بزرگترین عوامل و دلایل این موضوع هستند. سعی کنید از نرم کننده پارچه معتبر و با کیفیت استفاده کنید که برای ارائه طراوت و عطر طولانی مدت طراحی شده باشند. اگر برچسب مراقبت از لباس شما نشان می دهد که نمی توانید از نرم کننده ها استفاده کنید. این گزینه برای شما کنار می رود.

لباس های خود را بیرون از خانه خشک کنید

مهم است که اطمینان حاصل کنید که لباس‌های شسته‌شده در فضای باز خشک شوند. اگر بیرون منزل روز خوبی است و هوای محیط به شما کمک می کند که لباستان خشک شود می توانید لباس های خود را بیرون آویزان کنید. خشک کردن لباس در هوای آزاد پس از شستن گامی عالی در ایجاد بوی بهتر لباس است که به آنها طراوت بیشتری می بخشد و به از بین بردن هر گونه بوهای ماندگار کمک می کند.

استفاده از اسانس در خشک کن

اگر مجبور هستید که از خشک کن ها استفاده کنید حتما مطمئن شوید که درون خشک کن تمیز است، سپس چند قطره از اسانس مورد علاقه خود را به لباس های خیس اضافه کنید. ما وانیل یا نعناع را توصیه می کنیم. اگر بتوانید اسانس را به یک جوراب تمیز زده و آن را با دیگر لباس ها در خشک کن قرار دهید بسیار نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. جوراب را با لباس های خود در خشک کن قرار دهید تا به لباس های تمیز و خشک با بوی تازه و خوشبو برسید. همچنین می‌توانید ورق‌های خشک کن معطر را نیز به خشک کنتان اضافه کنید.

شست و شوی مفید

لباس شما همیشه بعد از هر پوشیدن نیاز به شستشو ندارد. اگر متوجه شده اید که لباس هایتان بوی بدی می دهد، نترسید. برای رفع بوی بد و بوی دود از لباس سعی کنید آنها را برای چند ساعت بیرون آویزان کنید. این عمل معمولاً آنها را بدون نیاز به شستن تمیز و قابل استفاده می کند. همچنین می‌توانید با استفاده از روغن‌های معطر و آب مقطر، یک خوشبوکننده خانگی درست کرده و روی لباس هایتان بپاشید.

فوراً لکه ها را درمان کنید.

اگر چیزی روی لباس‌هایتان ریخت، هر چه سریع‌تر برای رفع آن فکری کنید. لکه هایی که خشک می شوند نه تنها از بین بردن آنها سخت تر است بلکه می تواند منجر به ایجاد بوی نامطبوع نیز شود. برای جلوگیری از متوسل شدن به مواد شوینده تندتر یا شستشوی داغ تر، توصیه ما را در مورد از بین بردن هر چیزی از لکه های خون گرفته تا لکه های مختلف برخورد سریع با آن ها است.

مراقب ماشین لباسشویی خود باشید

مهم است که از این وسیله منزل به بهترین شکل نگهداری کنید. زیرا لباسشویی ها محل رشد باکتری ها و کپک ها هستند که هر دوی آن ها چیزهایی هستند که می توانند بوی بد را به لباس منتقل کنند. توصیه می کنیم ماشین لباسشویی خود را هر دو ماه یکبار تمیز کنید.

مراقب خشک کن خود نیز باشید

باید مطمئن شوید که پرز گیر خشک کنتام بعد از هر چرخه خشک کردن خالی می شود تا از ایجاد پرز و انتقال بو به لباس شما جلوگیری شود. اگر خشک کنتان بوی کپک زدگی می‌دهد، می‌توانید با پاک کردن آن به کمک یک پارچه آغشته به سرکه سفید بوی بد خشک‌کن را از بین ببرید. وقتی بوی سرکه از بین رفت در را ببندید و از استفاده از آن لذت ببرید.

نگهداری ایده آل

نمی دانید چگونه لباس ها را بعد از شستن با بوی خوب در کمدتان نگه دارید؟ نحوه نگهداری لباس هایتان برای دستیابی به بوی تازه شسته شده و ماندگار بسیارکلیدی است. از لحظه ای که لباس های خود را از دستگاه بیرون می آورید، چندین مرحله وجود دارد که باید دنبال کنید:

مطمئن شوید که لباس هایتان کاملا خشک شده اند

اگر وقتی آنها را تا می کنید حتی مقدار کمی مرطوب باشند، ممکن است بوی کپک زدگی به خود بگیرند یا حتی کپک ها را به خود جذب کنند.

لباس‌های شسته شده را در اتاقی با بوی تند نگذارید

مکان هایی مانند آشپزخانه منجر به این می شود که لباس های شسته شده این بوها را جمع کنند و سپس به لباس های دیگر در انبار منتقل کنند، بنابر این از انبار کردن لباس ها در نزدیکی آن پرهیز کنید.

از چوب لباسی های پهن استفاده کنید

مهم نیست که چوب لباسیتان پلاستیکی یا چوبی باشد، چوب لباسی های پهن تر به گردش هوا کمک می کنند و فشار روی لباس های شما را کاهش می دهد و لباس ها را در انبار تازه نگه می دارد. برای لباس‌های ظریف مانند لباس‌های ابریشمی، روی چوب لباسی‌های خالی سرمایه‌گذاری کنید.

به لباس خود فضایی برای تنفس بدهید

اگر کشوهای شما پر است و کمد لباس شما پر شده است، هوا نمی تواند به گردش درآید که اگر می خواهید لباس ها را در کمد تازه و خوش بود نگه دارید، گردش نکته ای بسیار مهم است. در نتیجه گردش کم هوا، لباس‌های شما می‌توانند بوی کپک زدگی پیدا کنند و احتمال چروک شدن آن‌ها بیشتر است.

از داروهای خانگی برای جلوگیری از بوهای ناخواسته استفاده کنید

ما دو انتخاب برتر برای نحوه حفظ بوی تازه لباس ها در انبار با استفاده از داروهای خانگی داریم. در مرحله اول، یک بسته باز جوش شیرین می تواند به از بین بردن رطوبت و کاهش بو کمک کند. در راه حل دوم می توانید از قهوه استفاده کنید،باید بگوییم که قهوه فقط برای نوشیدن مناسب نیست. یک ظرف کوچک تفاله قهوه بوهای بد را جذب می کند، فقط مطمئن شوید که سوراخ هایی در درب ظرف قرار دارد.

لباس ها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید

اگر به جای کمد لباس، ریل آویزان دارید، مطمئن شوید که دور از نور مستقیم خورشید باشد تا احتمال پژمرده شدن لباس‌هایتان کاهش یابد.

لباس ها را قبل از نگهداری طولانی مدت تمیز کنید

اگر می‌خواهید در هنگام برنامه‌ریزی طولانی‌مدت لباس‌ها را با بوی خوش نگه دارید مطمئن شوید که تمیز هستند.

سخن پایانی

در ادامه مجموعه مقالات ژیلمو در این قسمت از راه وروش های رفع بوی دود از لباس و نگه داری ایده آل و هر چه خوش بوتر آن ها پرداختیم و با معرفی راه های مختلف امیدواریم که لباس هایتان را از بو های نامطبوع دور کرده باشیم! امیدواریم که با مطالعه آن قدمی رو به جلو در هرچه طولانی و باکیفیت استفاده کردن از لباس هایتان برداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام