انواع لباس های چرمی

نوشته تحریریه ژیلمو

8 دی 1401

مد و استایل

0 نظر

انواع لباس های چرمی

ریشه و نحوه استفاده مردم و بانوان از چرم به عنوان متریالی برای دوخت لباس ریشه در تاریخی بلند بالا دارد. این که لباس های چرم در دوره ای نماد اشرافی گری و در دوره ای مخالف این موضوع بوده است خود می تواند نمایانگر عجیب بودن روایت این نوع پارچه باشد.

اما امروزه می توان این گونه گفت که هیچ چیز خنک تر و شاید جذاب تر از یک کت چرمی شیک در میان انبوه لباس های مختلف پیدا نمی شود. اما جدای از یک عامل خنک کننده اصلی، یک ژاکت چرمی گزینه ای بادوام و ماندگار را برای کاربران خود فراهم می کند. لباس های چرمی در چندین سبک و طرح موجود هستند که هر کدام مزایا و اهداف خاص خود را برای پوشیدن مداوم دارند.

لباس های چرمی نه تنها همیشه پای ثابتی از مد هستند، بلکه کاربردی نیز به شمار می روند. چرم یک ماده کاملا طبیعی است که محکم، بادوام و گرم است. آیا به فکر اضافه کردن یک کت چرمی به کمد لباس خود هستید؟

گزینه‌ها و سبک‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، در واقع آنقدر زیاد که گزینه‌های شما می‌تواند بسیار زیاد باشد.

با ژیلمو همراه باشید تا به اتفاق انواع لباس های چرمی را بررسی کنم.

تاریخچه لباس های چرمی

اگرچه چرم از زمان شروع بشر وجود داشته است، اما تجربه حس پوشیدن یک لباس چرمی به چند دهه اخیر باز می گردد. لباس های چرمی در ابتدا توسط جوامع باستانی و بومیان آمریکا پوشیده می شد. این لباس ها کاربردی، گرم و بادوام بود. در واقع می توان ریشه استفاده تمام قسمت های حیوان و پوست آن که تحت عنوان پوشاک چرمی نام می شود را از تمدن های اولیه پیدا کرد.

جذابیت واقعی یک ژاکت چرمی در دهه 1900 به وجود آمد، زیرا در آن زمان برای بسیاری از هوانوردان کت های چرمی استاندارد برای پرواز طراحی و دوخته شد. در واقع این آلمانی ها بودند که کت چرمی اصلی را در طول جنگ جهانی اول عرضه کردند، اما کمی بعد از آن آمریکایی ها شروع به ساخت کت های مخصوص پرواز برای خود کردند.

در طول جنگ‌های جهانی، کت‌های چرمی از یک پوشش کاربردی به یک تلاش برای ظاهری مطابق با مد روز تبدیل شدند. در آن زمان ژاکت‌ها سبک جدیدی به خود گرفتند و بسیاری از مردم شروع به پوشیدن کت‌های چرمی به عنوان یک روند مد در حال ظهور کردند. بین دهه 1920 و 1940، بلیزرهای چرمی به دلیل سبک و دوامشان رایج بودند. ژاکت های چرمی وارد بازار شده بودند و به سرعت جای خود را در صنعت مد محکم کردند.

به‌سرعت به دهه‌های 1950 و 1960 رسیدیم، و به همان سرعت نیز کت‌های چرمی به طرز چشمگیری در میان مردم ظاهر شدند. با افزایش محبوبیت موتورسیکلت ها، کاپشن های چرمی هدف و کارایی خاص خود را پیدا کردند. چرم بادوام و مستحکم بود و می توانست از افراد در برابر آب و هوا و سقوط احتمالی محافظت کند.

بعلاوه، هیچ چیز جذاب تر از شخصی که کت چرمی پوشیده و موتورسیکلت سوار است به نظر نمی رسید. دهه‌های 1950 و 1960 شاهد تولد ژاکت دوچرخه‌سواری چرمی بود که به زودی روند همه گیری ژاکت‌های موتوری پرطرفدار را دنبال کرد.

با پیشرفت انسان، لباس چرمی یکی از پوشش های اصلی و قالب مردم باقی ماند.

چرم بادوام خرید این نوع لباس را برای استفاده یک عمر می تواند تضمین کند و با سبک های مختلف این نوع که در طول زمان دست نخورده باقی مانده است، همچنان یک سرمایه گذاری محبوب است. با تکنولوژی مدرن و مواد جدید در حال ظهور، اکنون حتی می توان چرم مصنوعی ایجاد کرد. این موضوع به مردم اجازه می‌دهد بدون فدا کردن جان حیوانات فقط برای مد، ظاهر و احساسی عالی از پوشیدن یک لباس چرم داشته باشند.

چرم چه ویژگی خاصی دارد؟

چرم دارای تعداد زیادی خاصیت بسیار ویژه و طبیعی است: تنفس، عایق حرارت، کشش، ضد پارگی و مقاوم بودن در برابر سایش بخشی از این ویژگی ها به شمار می رود، همچنین چرم مانعی خوب در برابر تبخیر رطوبت نیز می باشد همچنین محکم است و باعث پایداری و عملکرد بهتر لباس می شود اما باید این موضوع را توجه داشت که شست و شوی لباس چرم می تواند کاری بسیار تخصصی و مهم باشد. از نظر سبک طراحی، ظاهر بسیار منحصر به فردی نیز را به لباس می بخشد. برای دستیابی به این هدف، پوست خام حیوانات با دقت انتخاب می شود و فقط بهترین ها برای فرآیند دباغی آماده می شوند. علاوه بر این چرم بوی معمولی و ظاهر نفیس خود را در آخرین مرحله پردازش و آماده سازی  به دست می آورد.

بهترین ویژگی چرم و چیزی که آن را برای دوخت لباس  بسیار عالی می کند، توانایی آن در جذب طبیعی مقدار نسبتاً زیادی رطوبت و آزاد کردن آن است. هیچ ماده قابل مقایسه دیگری قادر به انجام این کار نیست. هنگامی که لباس چرمی پوشیده می شود، این لباس رطوبت تولید شده توسط بدن را جذب می کند در نتیج بوی خوبی از لباس های چرمی ساطع می شود.

چرم یک ماده بسیار سنتی برای دوخت و دوز نیز به شمار می رود. همانطور که مدل‌های کفش و لباس و شلوارهای چرم کلاسیک از نظر ساختار و سبک از قرن نوزدهم تغییر چندانی نکرده‌اند. برای حفظ ظاهر و ماندگاری طولانی مدت چرم باید مراقبت های دقیقی انجام شود. فردی که لباس چرم می پوشد با یک تناسب عالی می تواند تحولی عظیم در استایل خود ایجاد کند.

چرم ها چه تفاوتی با هم دارند؟

نوع چرم بستگی به نوع لباسی که در آن استفاده می شود نیز دارد. وقتی صحبت از کفش می شود، طراح همواره بین چرم استفاده شده برای رویه، آستر و پایین و همچنین چرم کفی تمایز قائل می شود. این نوع چرم ها به دلیل نیازهای متفاوتی که بر روی آنها گذاشته می شود، متفاوت هستند. رویه باید انعطاف پذیر، قابل تنفس و در عین حال محکم باشد. چرم آستر از آنجایی که مستقیماً با پای فرد پوشنده تماس دارد، باید قابلیت تنفس، نرم و لطیف، اما در عین حال مقاوم در برابر سایش و رنگ پذیری داشته باشد. از طرف دیگر، چرم مورد استفاده برای زیره بیرونی، باید در برابر جذب آب مقاومت کند و مهمتر از همه، مقاوم در برابر سایش باشد.

این الزامات مختلف با انتخاب صحیح پوست خام حیوانی (چه نوع چرم و کدام قسمت از بدن حیوان) و همچنین استفاده از روش های پردازش صحیح برای تبدیل پوست خام به چرم آماده تضمین می شود.

ژاکت های چرم موتورسواران

ژاکت های چرم موتورسواران احتمالاً نمادین ترین نوع لباس های چرمی به شمار می روند. این ژاکت دارای سبکی خاص است که یک “عامل خنک کنندگی” مشخص در خود دارد.

ژاکت های چرم موتورسواران را هر کسی چه خانم و چه آقا می‌تواند بپوشد، و شما حتی مجبور نیستید موتورسیکلت داشته باشید. این ژاکت در رنگ‌ها و گزینه‌های بسیاری در بازار وجود دارد که به شما امکان می‌دهد ژاکت های چرمی خود را مطابق با سلیقه خود سفارشی کنید.

چرم یک ماده قوی و بادوام است. بسیار ضخیم است و می تواند حتی ضرب دیدگی را تحمل کند ژاکت های چرم موتورسواران در ابتدا برای کمک به محافظت از آن ها در برابر عوامل و سقوط یا تصادف گاه به گاه طراحی شد.

همچنین چرم ضخیم می تواند در برابر باران و باد مقاومت کند و موتور سوار را گرم و راحت نگه می دارد. بعلاوه، اگر به طور تصادفی از موتور خود بیفتید، ساختار چرمی ضخیم ژاکت دوچرخه‌سواری کافی است تا حداقل از شما در برابر خراش‌های احتمالی و سوختگی  ناشی از آسفالت پیاده‌رو محافظت کند.

این نوع از ژاکت های چرمی معمولاً از طول عمر بالایی نیز برخوردارند این ژاکت ها اغلب با ویژگی های اضافی مانند جیب های اضافه شده، زیپ ها، گیره ها و سگک ها تزئین می شوند.

می تواندی انتظار داشته باشید که این سبک ژاکت را در چندین نوع چرم مختلف، از جمله چرم گاوی و چرم بیسون در فروشگاه های مختلف پیدا کنید. از آنجایی که این کت ها برای محافظت از پوشنده در برابر تصادف بالقوه موتورسواری طراحی شده اند، معمولاً از گزینه های چرمی ضخیم تر و محکم تر ساخته می شوند. این ژاکت ها در چندین رنگ هستند اما معمولاً در چرم مشکی یافت می شوند. با این حال، می توان یک ژاکت چرمی موتور سواری را در گزینه های چرمی قهوه ای، سفید یا قرمز نیز پیدا کرد.

شلوار چرمی

شلوار چرمی جزء اصلی کمد لباس هر خانمی به شمار می رود. ایده‌های لباس شلوار چرمی به شما کمک می‌کند تا از جذابیت، عملکرد و فاکتور شیک این گزینه شلوار همه کاره استقبال کنید.

چه بخواهید شلوار چرمی را در دفتر کارتان بپوشید یا برای یک روز معمولی در خیابان های شهر، ایده‌های مناسب ست با این شلوار به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین و شیک‌ترین گزینه‌ها را برای استایلتان پیدا کنید.

شلوارهای چرمی به طرز شگفت‌آوری همه کاره هستند و می‌توانند با هزاران چیز در کمد شما ست شوند. مهمترین بخش برای ایجاد یک ست مناسب با شلوار چرمی این است که به عملکرد لباس خود فکر کنید. اگر با شلوار چرمی به دفتر کارتان می‌روید، بهتر است یک لباس گشادتر و ساختار یافته‌تر انتخاب کنید. چیزی شبیه کت بلیزر، بلوز، یا یک پارچه بافتنی .

اگر با دوستانتان بیرون می‌روید، می‌توانید لباس مجلسی، تی‌شرت یا چیزی ساده تر انتخاب کنید. اهمیت این به لوازم جانبی و کفش نیز مربوط می شود. کفش های پاشنه بلند  به طرز شگفت انگیزی با شلوارهای چرمی ست می شوند و به طور برای یک محیط معمولی (خارج از محیط کار) انخاب مناسب تری به شمار می روند. گوشواره های استریت یا اکسسوری های بلند به خوبی با شلوار چرمی ست می شوند، اما مطمئن شوید که لباس شما متعادل و دارای نقطه کانونی است.

شلوار چرمی راهی عالی برای بالا کلاس و استایل کمد لباس شماست. آنها به استایل شما جذابیت بیشتری می بخشند و بافتی پیچیده به ظاهر کلی شما اضافه می کند.

این نوع از لباس برای دورهمی های آخر هفته، گشت و گذار در مغازه های محلی با دوستان، یا صرف قهوه خوردن با دوست عزیزتان عالی است.

کفش های چرمی

شاید پر کاربردترین نوع از پوشش چرمی مورد استفاده برای عموم مردم کفش باشد. طیف گسترده ای از چرم ها برای ساخت رویه کفش استفاده می شود و همیشه به راحتی نمی توان به وضوح بین انواع آن تمایز قائل شد. رایج ترین انواع چرم عبارتند از: چرم صاف رنگدانه شده (روکش چسب رنگدانه در سمت دانه)، چرم آنیلین (چرم کنار دانه با منافذ باز)، چرم مومی یا روغنی، جیر و نوبوک.

صنعت کفش بزرگترین مصرف کننده چرم در جهان است و سالانه 14 میلیارد جفت کفش چرمی تولید می کند. از این تعداد حدود 11.5 میلیارد در کارخانه های آسیایی ساخته می شود که 8 میلیارد جفت آن تنها از چین می آید و این کشور را به بزرگترین تولید کننده تبدیل می کند. در مقایسه، تنها 26 میلیون جفت کفش در آلمان تولید می‌شود و تقریباً 5 میلیون جفت کفش در بریتانیا تولید می‌شود .

از نظر آماری، هر آمریکایی هر سال شش جفت کفش می‌خرد. در اروپا، ژاپن و کانادا، مصرف کنندگان سالانه بین 3 تا 5 جفت کفش خریداری می کنند، در حالی که مشتریان چینی به طور متوسط 2.5 جفت کفش در سال می خرند.

در آلمان، هر زن 17.3 جفت کفش در خانه دارد و مردان 8.2 جفت (طبق نظرسنجی انجام شده در سال 2014). این آمار با رفتار خروجی نیز تایید می شود. طبق یک مطالعه در سال 2015، زنان دو برابر مردان برای خرید کفش هزینه می کنند.

تمام این توضیحات نشان دهنده عظیم بودن وضعیت  پوشاک و صنعت چرم در دنیا دارد.

لباس های مجلسی چرم

دامن  و لباس های مجلسی که با چرم دوخته می شوند گزینه های سخت پسندی برای یک ظاهر مجلسی به شمار می روند.

اما چرا چرم جزو آن دسته پوشاکی نیست که مورد پسند همه باشد؟

دلیل بسیار ساده است، چرم همانقدر که می تواند به جذابیت ظاهر شما بی افزاید همانقدر هم بی رحمانه می تواند شما را بسیار بد لباس در جمع ها نمایش دهد.

 بلندی، رنگ، دوخت و استایل دامن های چرم فاکتورهایی هستند که پیش از پوشیدن و انتخاب آن برای یک لباس روزمره باید در نظر بگیرید.

با وجود اینکه طبق گفته های چند خط بالا این نوع لباس و پوشش اصلا چیزی نیست که همه بپوشند، اما اگر موفق شدید با اعتماد به نفس آن را به تن کرده و با آن کنار بیایید، کاملا منحصر به فرد به نظر خواهید آمد.

تناسب اندام شما می تواند تاثیر مستقیم و به سزایی در ظاهر شما که با لباسی چرمی پوشیده شده است داشته باشد.

سخن پایانی

لباس چرمی در هر ساختار و نوعی می تواند گزینه بی نظیری برای زیبایی شما به شمار برود، اما اینکه بدانید چه لباس برای چه موقعیت و چه کارایی می تواند برای شما مناسب باشد رکن اصلی این موضوع به شمار می رود.

امیدواریم ژیلمو توانسته باشد کمی در انتخاب صحیح شما برای شیک پوش شدنتان کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام