بهترین راه شستن ماشین لباسشویی

نوشته تحریریه ژیلمو

25 اسفند 1401

سبک زندگی

0 نظر

بهترین راه شستن ماشین لباسشویی

دانستن نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی یکی از آن مواردی است که ممکن است تا زمانی که بوی آزار دهنده ای از ماشین لباسشوییتان حس نکنید به انجام آن حتی فکر هم نکنید.

جالب است که بدانیم ماشین لباسشویی می‌تواند محل رشد میکروب‌ها باشد، حتی اگر ماهیت این وسیله بر خلاف کثیفی و آلودگی باشد.

ماشین لباسشویی شما سخت کار می کند تا بخشی از تمیزی منزل شما را بر عهده بگیرد. وسایل روزمرتان از لباس‌های تمرینی عرق‌ کرده گرفته تا ملحفه‌های تخت و حوله‌های به ظاهر بی‌پایان می‌توانند منجر به کثیفی و به دنبال آن خرابی ماشین لباسشوییتان شوند، البته اگر به درستی از آن نگهداری نکنید.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به اتفاق بهترین راه و روش شست و شوی لباسشویی را با هم بررسی کنیم.

شستن ماشین لباسشویی

متخصصین نظافت می گویند: «مردم هنوز هم نمی دانند که ماشین لباسشویی ها باید مرتباً تمیز شوند. آنها تصور می کنند چون ماشین لباسشویی وظیفه شست و شو را بر عهده دارد پس نیازی به تمیز کردن ندارد.» تمیز کردن مرتب ماشین لباسشویی بسیار مهم است زیرا آنها می توانند به محلی برای رشد باکتری تبدیل شوند. متخصصین بر این باورند: «هر چیزی از کف صابون، مواد شوینده، نرم کننده پارچه، و باقی مانده الیاف، به علاوه آب سخت می تواند مجرای فاضلاب ماشین لباسشویی را مسدود کند. علاوه بر این، اگر ماشین لباسشوییتان را به بهترین شکل تمیز نکنید، کپک ها می توانند به مرور زمان ایجاد شوند، که ماهیتشان نه تنها ناخوشایند است، بلکه می تواند باعث بوی بد وان شستشو شود. متخصصین توصیه می کنند که ماشین لباسشویی خود را به طور منظم و هر سه تا چهار ماه یکبار تمیز کنید تا تیشرت هایتان بعد از هر شست و شو کیفیت اسبق را داشته باشند.

استفاده از سفید کننده یا سرکه

سفید کننده کلر دار و سرکه سفید مواد تمیزکننده رایجی هستند که ثابت شده است با کپک، کپک و ضایعات روزمره مقابله می کنند. سرکه سفید ماده ای بسیار اسیدی است، بنابراین یک راه عالی برای از بین بردن تجمع مواد لزج ناخواسته است که تمایل به رشد در یک محیط مرطوب دارد. از طرف دیگر، سفید کننده یک عامل اکسیداتیو است (به همین دلیل است که حوله های شما را روشن و سفید می کند). وقتی صحبت از تمیز کردن ماشین لباسشویی می شود، راه حل تمیز کردن شما به موضوع مورد نظر بستگی دارد. متخصصین بر این باورند که اگردر لباسشوییتان کپک دارید، سرکه و سفید کننده هر دو موثر هستند، اما سفید کننده موثرتر است. اما برای از بین بردن بو ها سرکه معجزه می کند.

با این حال، برخی از افراد سرکه سفید را نیز ترجیح می دهند زیرا به اندازه سفید کننده ماده ای خشن نیست. البته توجه کنید که اگر دستگاه شما مورد کوتاهی واقع شده باشد و اکنون محل رشد باکتری ها و میکروب ها باشد و شما یک پاک کننده قوی بخواهید. در این صورت می توانید ماشین لباسشویی را با آب داغ روی چرخه شستشوی معمولی تنظیم کنید و یک چهارم فنجان سفید کننده به آن اضافه کنید. اگر از سفید کننده استفاده می کنید، دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود را بررسی کنید تا از سازگاری آن با این ماده شیمیایی مطمئن شوید.

بهترین روش تمیز کردن داخل ماشین لباسشویی

برای شروع، به چند وسیله معمولی خانگی نیاز دارید: یک بطری اسپری، سرکه سفید مقطر، جوش شیرین، یک پارچه تمیزکننده میکروفیبر و یک مسواک قدیمی.

مردم عموما فراموش می کنند که بخش خروجی فاضلاب دستگاه ماشین لباسشویی را ضدعفونی کنند. برای تمیز کردن فاضلاب ابتدا از خاموش بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید. سپس به دقت لوله تخلیه را از لوله اصلی جدا کنید.  آن را در یک وان خالی یا حوضچه قرار دهید و اجازه دهید آب اضافی خارج شود. بررسی کنید که آیا چیزی داخل آن گیر کرده است یا خیر. ممکن است مجبور شوید از یک وسیله تخلیه برای بیرون آوردن موارد کوچکی که در لوله گرفتار شده اند استفاده کنید.

 سپس زهکش را در سرکه خیس کنید تا کپک اطراف دهانه زهکش را از بین ببرد. برای کثیفی های سرسخت نیز می توانید از یک مسواک قدیمی با کمی جوش شیرین استفاده کنید. باقی مانده را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

نکته مهم بعدی این است که بررسی کنید که آیا ماشین لباسشویی شما فیلتر دارد یا خیر، به خصوص اگر ماشین لباسشویی مدل قدیمی دارید. اگر نمی توانید به سادگی وضعیت فیلتر را چک کنید، می توانید دفترچه راهنمای آن را بررسی کنید زیرا فیلترهای ماشین لباسشویی ممکن است در چندین مکان مختلف مانند انتهای شیلنگ تخلیه، در امتداد لبه درام، زیر پوشش همزن یا حتی در قسمت بیرونی لباسشویی قرار داشته باشند.

نحوه تمیز کردن لباس شویی

برای تمیزکردن سریع ماشین لباسشویی بعد از تهیه کردن مواردی که در بالا ذکر کردیم، کافیست سرکه سفید را به یک بطری اسپری اضافه کنید و داخل درام را بپاشید. سپس اطراف درام واشر را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید به طوری که هیچ سطحی دست نخورده باقی نماند. در مرحله بعد کافیست واشرهای لاستیکی را پاک کنید. شاید جالب باشد که شما همانطور که اطراف آنها را پاک می کنید، احتمالاً کپک، پرز و حتی مو پیدا خواهید کرد.

همچنین برای تمیز کردن لباسشویی می توانید آن را با یک پارچه میکروفایبر سفید و سفید کننده مخلوط با صابون ظرفشویی نیز تمیز کنید. متخصصین شست و شو پیشنهاد می‌کنند: «ماشین لباسشویی را روی بالاترین میزان آب و درجه حرارت تنظیم کنید و با یک فنجان سرکه سفید و حدود پنج قطره اسانس اسطوخودوس یک چرخه کامل را اجرا کنید. وقتی صحبت از تمیز کردن عمیق سه ماهه ماشین لباسشویی می شود، همین روند را دنبال کنید، اما این بار به جای سرکه و اسانس، از دو فنجان جوش شیرین و دو فنجان بوراکس استفاده کنید. سپس بگذارید مواد یک ساعت درون لباسشویی بمانند و سپس می توانید یک چرخه کامل را اجرا کنید. متخصصین معتقدند: در طول آن یک ساعت، جوش‌شیرین و بوراکس مواد معدنی و باقیمانده‌ها را به اندازه‌ای نرم می‌کنند که زهکشی و درام واشر را تمیز کند.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی  های از بالا بازشونده

برای شستن این نوع از ماشین لباس شویی ها کافیست دستگاه خود را روی بالاترین و گرم ترین میزان آب تنظیم کنید. چهار فنجان سرکه سفید اضافه کنید و یک چرخه شست و شو را شروع کنید. هنگامی که دستگاه پر شد و به سختی روشن شد، آن را متوقف کنید و اجازه دهید آب و سرکه سفید به مدت یک ساعت درام را خیس کنند. هنگامی که اولین چرخه آبکشی به پایان رسید، یک فنجان جوش شیرین بریزید و بارگیری بالایی خود را دوباره روشن کنید تا یک چرخه قوی تر با داغ ترین تنظیمات انجام شود. و وقتی این کار تمام شد، قسمت بالایی را باز بگذارید تا لباسشویی به کمک هوای آزاد خشک شود.

مراحل تمیز کردن ماشین لباسشویی

پس از پایان پاک کردن قسمت داخلی لودر جلویی، باید سرکه سفید مقطر را بریزید. دو فنجان سرکه سفید مقطر را اندازه بگیرید و آنها را مستقیماً در ظرف مایع شوینده ماشین لباسشویی خود بریزید. دستگاه  را در طولانی ترین چرخه خود با گرم ترین آب تنظیم کنید. وقتی چرخه تمام شد، نصف فنجان جوش شیرین را مستقیماً داخل درام ماشین لباسشویی بپاشید و آن را روی همان تنظیمات (بالاترین و داغ ترین) اجرا کنید.

برای کمک به جلوگیری از تجمع کف صابون می توانید از محصولات سازگار با محیط زیست مانند سرکه سفید به جای نرم کننده پارچه استفاده کند. سرکه هیچ گونه باقیمانده صابون یا چربی روی درام یا لوله فاضلاب باقی نمی گذارد.

چگونه ماشین لباسشویی بدبو را تمیز کنیم

سریع ترین راه برای خلاص شدن از شر بوی ماشین لباسشویی، مقابله با سطوح و مناطقی است که ممکن است آب در آن جمع شود و محیطی مهمان نواز برای کپک و باکتری ایجاد کند. سرکه سفید را روی یک پارچه مرطوب بریزید و آن را در امتداد بالا و پایین درب ماشین لباسشویی با درب بالا، کناره ها و جلوی ماشین لباسشویی قرار دهید تا بخش به بخش آن به سرکه آغشته شود. سپس، از یک مسواک قدیمی برای وارد کردن سرکه به گوشه ها و سوراخ های کثیف مواد شوینده و نرم کننده پارچه دستگاه خود استفاده کنید.

برای خلاص شدن از شر بوهای ناشی کپک های رطوبت می توانید از آب صابون یا یک پاک کننده همه منظوره نیز استفاده کنید تا بقایای درزگیر لاستیکی اطراف در را کاملاً تمیز کنید. سپس سرکه سفید را روی یک پارچه میکروفیبر اسپری کنید و بیرون و داخل درب را تمیز کنید تا جایی که بدرخشد. اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت جلوی دستگاه، از جمله دستگیره ها و پانل کنترل و جاهایی که ممکن است آب به آنجا نفوذ کند را نیز خشک کنید.

همچنین همیشه سعی کنید درب دستگاه ماشین لباسشوییتان را باز بگذارید تا دستگاه به کمک هوای آزاد خشک شود.

اگر ماشین لباسشویی بدبویی دارید، می تواند به کمک مواد شست و شوی ماشین لباس شویی یک روند شستشوی ماهیانه انجام دهید.

برای نگهداری کلی ماشین لباسشویی، باید بدانید که اگر لباس‌ها کثیف هستند، نیازی به افزودن مواد شوینده بیشتری ندارید. افزودن مواد شوینده اضافی بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر دارد، زیرا در واقع می تواند باقی مانده صابون روی لباس ها باقی بگذارد و باعث سایش و استهلاک غیر ضروری این دستگاه شود.

همیشه سعی کنید برای اطلاع از میزان استفاده از مواد شوینده لباسشویی، دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود را بررسی کنید. این روزها، مواد شوینده بسیار غلیظ تر از گذشته هستند، در نتیجه نسبت به حجمی که شاید در گذشته استفاده می کردید نیاز به مقدار کمتری برای استفاده دارند.

 برای تمیزی بیشتر لباس ها و حوله های کثیف، به جای افزودن مواد شوینده اضافی، از چرخه ضدعفونی استفاده کنید. چرخه ضدعفونی لباس ها را در یک چرخه طولانی که برای از بین بردن باکتری ها طراحی شده است، در داغ ترین آب شستشو می دهد.

سخن پایانی

ماشین لباس شویی همانقدر که برای زندگی روزمره ما می تواند مفید باشید همانقدر نیز ما باید به آن رسیدگی کنیم تا بتواند وضایفش را به بهترین شکل انجام دهد، سعی کردیم در این مقاله بهترین راه شستن لباسشویی را شرح دهیم، امیدواریم که مطالعه آن برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام