بهترین راه پاک کردن لکه روغن از لباس

نوشته تحریریه ژیلمو

2 اسفند 1401

سبک زندگی

0 نظر

بهترین راه پاک کردن لکه روغن از لباس

از بین تمام مواردی که ممکن است در شستشوی لباس‌هایتان به یک کابوس تبدیل شوند، لکه‌های چربی و روغن از آزاردهنده‌ترینشان به شمار می روند. به نظر می رسد نه تنها این لکه ها مانند لکه های کهنه روی لباس شما برجسته می شوند، بلکه از بین بردن آنها نیز بسیار دشوار است. اما با این حال، پاک کردن لکه های روغن از روی لباس، اگر زمان مناسبی داشته باشید، قطعا غیرممکن نیست.

برای توضیحات کامل تر با ما همراه باشید تا بهترین راه پاک کردن لکه روغن از لباس ها را بررسی کنیم.

بهترین راه پاک کردن لکه روغن از لباس

متخصصین شست و شوی لباس می‌گویند، کلید پاک کردن لکه از روغن، این است که هر چه سریع‌تر در برابر لکه ها عمل کنید، در حالت ایده‌آل بهترین زمان برای شست وشو این است که به محض این که لکه اتفاق بیافتاد دست به کار شوید. وقتی لکه روی لباس گیر کرد و از زمان اتفاق افتادن آن گذشت، از بین بردن آن بسیار سخت تر خواهد بود.

به گفته لورا گودمن، دانشمند ارشد در بحث شست و شو، شما باید از شیمی اولیه برای انعطاف پذیری این لکه ها تشکر کنید. بیشتر گریس ها و روغن ها در دمای اتاق نیمه جامد یا جامد هستند، این موضوع به آن معنیست که حذف لکه نیاز به آب گرم یا داغ دارد.

این موضوع به پارچه نیز بستگی دارد، گودمن می‌گوید الیاف مصنوعی مانند پلی استر برای درمان لکه ها بسیار سخت هستند زیرا چربی و روغن جذب آنها می‌شوند. و از آنجایی که الیاف مصنوعی روز به روز محبوب تر می شوند، ممکن است بیشتر اوقات با این لکه های آزار دهنده دست و پنجه نرم کنید.

استفاده از جوش شیرین پاک کردن لکه روغن

پاتریک ریچاردسون، کارشناس لباس‌شویی، صاحب بوتیک مونا ویلیامز در مینیاپولیس، می‌گوید جوش شیرین می تواند با بیرون کشیدن روغن از پارچه های لباس به خصوص تیشرت ها معجزه کند. اگر نمی توانید چیزی مانند یک کت سنگین یا یک تکه از پارچه مبلماناتان بشویید ریچاردسون توصیه می کند قبل از درمان لکه از جوش شیرین به عنوان اولین خط دفاعی استفاده کنید. اما مراحل این کار در اینجا چگونه است:

  • روغن اضافی را با دستمال کاغذی یا پارچه پاک کنید
  • روی پارچه آسیب دیده جوش شیرین بپاشید و اجازه دهید 24 ساعت بماند
  • بعد از گذشت یک روز، جوش شیرین را با جاروبرقی یا مسواک پاک کنید
  • ناحیه آسیب دیده را با محلول سرکه و آب اسپری کنید
  • با یک برس و صابون لکه را بشویید و سپس آبکشی کنید
  • اگر لکه باقی ماند این روند را تکرار کنید

استفاده از گچ برای از بین بردن لکه های روغن

ریچاردسون می‌گوید از نظر فنی، گچ باید روغن را از لباس‌های شما به همان روشی که جوش شیرین انجام می‌دهد پاک کند، اینطور می توان گفت که گچ به معنای واقعی کلمه، روغن را از پارچه به داخل خود می‌کشد. اما او گچ را برای لکه های بزرگ یا ثابت توصیه نمی کند. درعوض می گوید که بهتر است این ترفند را روی چربی‌های کوچک امتحان کنید، مثلاً اگر در حال آشپزی هستید و نقطه‌ای از چربی روی پیراهن شما قرار می‌گیرد، گچ می تواند گزینه خوبی باشد.

مراحل پاک کردن لکه با پچ شامل موارد زیر است:

  • مواد غذایی و روغن اضافی را با یک دستمال کاغذی تمیز از روی لباس جدا کنید
  • کل محل را با گچ بپوشانید، چند دقیقه صبر کنید تا روغن کاملا جذب شود
  • پس از ظاهر شدن لکه روی گچ در سریعترین زمان لباستان را بشویید

نحوه از بین بردن لکه های روغن

لکه‌های روغنی می‌توانند ترسناک باشند و مسلماً برای از بین بردن آنها کار زیاد و مواد تشکیل دهنده مناسب نیاز دارند. اگر فرصتی برای پاک کردن لکه روغن یا گریس خود بلافاصله پس از وقوع آن نداشتید، این مراحل را دنبال کنید

در حالی که پارچه خشک است روی لکه کار کنید

این ایده خوبی نیست که لباس خود را قبل از کار روی لکه با آب بشویید. ریچاردسون می‌گوید: «کار روی پارچه خشک بسیار ساده‌تر است، زیرا روغن و آب با هم مخلوط نمی‌شوند. بنابراین وقتی پارچه را خیس می‌کنید، آب تمام پارچه‌های اطراف روغن را می‌پوشاند، بنابراین جایی برای انتقال روغن ندارید.»

یک تکه مقوا را پشت لکه قرار دهید

قرار دادن یک تکه مقوا بین لایه‌های لباس به شما کمک می‌کند از انتقال روغن به قسمت‌های دیگر پارچه جلوگیری کنید.

لکه را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید

شما می خواهید سعی کنید تا آنجا که ممکن است روغن اضافی را حذف کنید. برای جلوگیری از پخش شدن روغن به قسمت‌های سالم پارچه، آن را با دقت به کمک پارچه ای تمیز بمالید. اگر پارچه ندارید، دستمال کاغذی یا دستمال پرچه  نیز می تواند مفید باشد.

صابون ظرفشویی را روی لکه بمالید

صابون مایع ظرفشویی در از بین بردن چربی روی لباس ها درست مانند ظروف شما موثر است. به عنوان یک پیش درمانی لکه، چند قطره صابون ظرف مایع را روی لکه بمالید و بگذارید خیس بخورد، سپس به آرامی با انگشتان دست یا یک مسواک تمیز و نرم یا یک پارچه برای کمک آن را بمالید.

سپس اجازه دهید صابون ظرف حدود پنج دقیقه خیس بخورد.

پس از استفاده از صابون مایع ظرفشویی پنج دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب گرم بشویید.

لباس خود را در هوای آزاد خشک کنید

از آنجایی که لکه‌های چربی روی لباس‌های خیس به سختی دیده می‌شوند، گودمن توصیه می‌کند تا زمانی که مطمئن شوید که لکه واقعاً از بین رفته است، صبر کنید تا خشک شود.

اگر پس از خشک شدن لباس در هوای آزاد لکه ای باقی ماند، عملیات صابون ظرفشویی را تکرار کنید و دوباره در آب داغ بشویید. توجه کنید که لباس خود را با ماشین خشک نکنید زیرا دمای بالا می تواند لکه را تجدید کند و پاک کردن آن را دشوارتر می کند.

پاک کردن لکه های چربی پس از شستشو و خشک کردن

این سناریوی یک اتفاق ایده‌آل نیست، اما ریچاردسون می‌گوید که می‌توانید لکه‌های روغن روی پارچه را حتی پس از شستن و خشک شدن نیز پاک کنید. فقط برای انجام این موضوع به یک مرحله اضافی نیاز دارد. گرمای موجود در چرخه خشک کن اساساً روغن را به داخل پارچه تزریق می کند که می تواند منجر به تغییر رنگ شود. بنابراین باید دوباره آن را پیش درمان کنید، اما این بار باید از یک پاک کننده مبتنی بر آنزیم و پیش درمان معمولی استفاده کنید

او می‌گوید: «من فقط لکه را دوباره مانند دفعه اول درمان می‌کنم، اجازه می‌دهم قبل از درمان خشک شود، سپس از درمان مبتنی بر آنزیم استفاده می‌کنم. سپس دوباره مثل یک لباس معمولی آن را می شویم.»

آیا اسپری WD40 لکه های روغن را از روی لباس پاک می کند؟

 به طور کلی، ریچاردسون می گوید، روغن، چربی را از بین می برد. او می‌گوید: «مشکل این است که شما باید WD40 را نیز از خورد لباس بیرون بیاورید، زیرا گاهی اوقات این اسپری ها باقیمانده‌های خود را روی لباس ها باقی می‌گذارد.

از آنجایی که WD40 به اندازه یک گزینه پاک‌کننده لکه سازگار با محیط‌زیست نیست، ریچاردسون پیشنهاد می‌کند به جای آن از صابون روغنی استفاده کنید.

دائمی بودن لکه های روغن، واقعی یا شایعه

در واقع آن ها می تونند هر شکل باشند. همانطور که اشاره کردیم نکته مهم  این است که آنها را به سرعت پاک کنید و آنها را سریع درمان کنید. هرچه بیشتر صبر کنید، احتمال دائمی شدن آنها بیشتر می شود. متأسفانه، حتی پس از تمام تلاش‌هایتان در حذف روغن، گاهی اوقات لکه‌ای باقی می ماند.

الیاف پارچه شما ممکن است به سختی پاک کردن لکه های چربی شما کمک کند. الیاف مصنوعی مانند پلی استر برای تمیز کردن فوق العاده سخت هستند زیرا روغن و ذرات چربی اضافی مانند سفیدی برنج به سمت آنها جذب می شوند.

این موضوع بدان معنی است که بدون مراقبت و توجه مناسب، لکه هایی از این دست می توانند دائمی شوند و منجر به پرتاب پیراهن مورد علاقه شما به سطل زباله شوند.

سخن پایانی

هدف ما در این مقاله آشنایی شما با بهترین راه های پاک کردن لکه روغن از لباس بود، امیدواریم که دیگر لباس لکه دار شما مسیری به سمت سطل زباله پیدا نکند و با شست و شویی اصولی دوباره به کمد لباس هایتان بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام