بهترین راه شستن لباس بچه گانه

نوشته تحریریه ژیلمو

24 بهمن 1401

سبک زندگی

0 نظر

بهترین راه شستن لباس بچه گانه

شستن لباس بچه گانه می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. والدینی که به تازگی بچه دار شده اند و تازه وارد به شمار می روند اغلب نگران این هستند که شستن لباس های نوزاد برایشان فرآیندی پیچیده باشد و این کار وقت گرنبهای زیادی را از آن ها می گیرد. اما شستن لباس های نوزاد آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست.

مردم دنیا در طی سال‌ها بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید لباس‌های کودکانشان را شسته‌اند و یاد گرفته اند که چگونه زمان این فرآیند را کاهش دهند تا با کمترین زحمت ممکن، لباس‌های تمیز و درخشان به دست آورند.

ما در ژیلمو با شما هستیم تا روند گام به گام خود را در مورد نحوه شستن لباس نوزاد را اشتراک بگذاریم.

ما همچنین با شما نکات و ترفندهای مربوط به شستن لباس‌های کودک را نیز بررسی می‌کنیم تا بتوانید استرسی از بابت شستشوی لباس های کودکتان نداشته باشید و به سرعت پس از فرایند شست و شو به لذت بردن و گذراندن وقت در کنار کودکانتان ادامه بدهید.

با ما همراه باشید.

انتخاب مواد شوینده برای شستن لباس بچه گانه

قبل از اینکه بتوانید به بخش شستشوی لباس های نوزاد خود برسید، باید شوینده مناسب را پیدا کنید. برندهای زیادی در بازار برای انتخاب وجود دارد، اما شاید بهتر باشد که گزینه های بدون اسانس و عطر را انتخاب کتید. برخی از نوزادان ممکن است به محصولات معطر حساس باشند. دقت داشته باشید که شما می خواهید لباس های آنها تمیز شود، نه اینکه پوست آنها را تحریک کنید.

ممکن است این موضوع بدیهی به نظر برسد، اما بهتر است قبل از پوشاندن لباس های جدید به کودکان آن ها را بشویید. ممکن است نوزاد لباس جدیدی را که توسط اعضای خانواده اش شسته نشده باشد را بپوشد و دچار خارش پوستی شود.

معمولا بسیاری از والدین تصمیم می‌گیرند که خودشان مواد شوینده مد نظرشان را بسازند، زیرا می‌تواند بهای تمام شده آن ارزان‌تر از خرید مواد شوینده گران قیمت تر باشد. وقتی خودتان مواد شوینده را درست می کنید، می توانید از ترکیبات آن نیز مطمئن شوید.

مایع شوینده در شستن لباس بچه گانه

شما می توانید بسیاری از دستور العمل های خانگی مایع شوینده را برای شستن لباس بچه گانه در اینترنت پیدا کنید. اکثر آنها فقط حاوی چند ماده ساده هستند و می توانند نسبتاً سریع نیز درست شوند. اگر به مواد تشکیل دهنده یک شوینده اطمینان ندارید، قبل از استفاده از آن با پزشک اطفال خود مشورت کنید، به خصوص اگر قصد دارید روغن های ضروری اضافه کنید. همچنین به دلیل اثرات بالقوه استروژنی از استفاده از روغن درخت چای و اسطوخودوس در ساخت این مواد شوینده اجتناب کنید .

توجه کنید که چه برندی را که از فروشگاه خریداری کرده اید و چه نسخه خانگی آن را انتخاب کنید، همیشه مواد شوینده خود را در قفسه های بلند نگه دارید. شما باید هر گونه مواد شیمیایی یا مواد شوینده را به خوبی دور از دسترس انگشتان کوچک فرزندانتان دور نگه دارید.

تفکیک لباس های نوزاد با دیگران

برخی از والدین لباس های نوزاد خود را جدا از بقیه لباس های خانه می شویند. دلایل زیادی برای جدا کردن لباس کودک شما وجود دارد. با این حال، یک دلیل بزرگ برای عدم وجود این کار نیز وجود دارد! این کار باعث افزایش زحمت برای شما نیز می شودو

اگر کل مواد شوینده منزلتان را به مواد شوینده ایمن برای کودک تغییر داده اید، می توانید همه لباس ها را با هم بشویید.

برخی مواقع دلایلی وجود دارد که نباید لباس های خود را با لباس کودک بشویید.

  1. ممکن است که کودک شما اگزما یا پوست بسیار حساس دارد. اگر کودک شما به مواد شوینده خاصی فراتر از هزینه معمولی شوینده کودک نیاز دارد، ممکن است شستن لباس های همه با هم خیلی ولخرجی به شمار بیاید.
  2. شخصی در خانه شما با مواد شیمیایی خطرناک کار می کند. برخی از مشاغل ممکن است نیاز به تماس اعضای خانواده با مواد شیمیایی خشن یا سایر مواد خطرناک داشته باشند. در این موارد، ممکن است بهتر باشد به جای قرار دادن تصادفی کودک در معرض یک عامل تحریک کننده، احتیاط کنید.
  3. شما یک شوینده با عطر شدید را ترجیح می دهید. برخی از افراد ترجیح می دهند لباس هایشان بوی شدیدی از یک عطر خاص بدهد. آنها ممکن است تقویت کننده های عطر را به شستشو اضافه کنند. اینها احتمالاً برای کودک شما خیلی قوی و بعضا آزار خواهند بود، بنابراین باید لباس های او را جداگانه بشویید.
  4. کودک شما در طول روز از لباس های زیادی استفاده می کند. برخی از نوزادان مقدار زیادی ادرار  یا تف می کنند و روزانه حجم زیادی از لباس را برای پوشیدن به خود اختصاص می دهند. بنابر این لباس های آن ها به اندازه کافی برای انجام یک شست و شوی روزانه مناسب است.

شستن لباس بچه گانه نو

شما باید قبل از پوشاندن لباس های جدید، لباس های خریداری شده را به کمک ماشین یا به صورت دستی بشویید. شما نمی دانید که چه چیزی ممکن است با لباس ها قبل از تهیه آنها تماس داشته باشد. احتمال تحریک پوست نوزاد یا ایجاد حساسیت نسبت به پوست بزرگسالان بیشتر است.

باید اطمینان حاصل کنید که لباس هایی که بر تن نوزاد خود می پوشید با مواد شوینده کودک دلخواه شما به صورت تازه شسته شده است.

نکته مهم این است که  قبل از شستن، حتما لباس برچسب های روی لباس را بررسی کنید. بسیاری از فروشگاه ها برچسب های اندازه را به اجناس لباس اضافه می کنند. این برچسب ها قبل از شستن به راحتی جدا می شوند، اما باقی گذاشتن برچسب می تواند بقایای لکه داری روی لباس از خود به جای بگذارد.

مقابله با لکه های سرسخت

لکه ها همیشه و همیشه بر روی لباس ها اتفاق می افتد. کودک شما مایعات مختلفی را دفع می کند، گاهی اوقات این مایعات بدبو و لکه‌زا خواهند بود.

قالبا بزرگ‌ترین مشکلات لکه‌آوری که با یک نوزاد تازه متولد شده مواجه خواهید شد مدفوع، تف کردن و روغن بچه است.

مدفوع

اکثر لکه های مدفوع از نشتی های اجتناب ناپذیر پوشک ناشی می شود. همچنین، احتمالاً مواقعی پیش خواهد آمد که کودک شما بلافاصله پس از برداشتن پوشک خود برای تعویض، تصمیم می گیرد مدفوع کند. در هر صورت، این یک آشفتگی بزرگ و بدبو است که منجر به لکه می شود.

برای از بین بردن لکه های سرسخت مدفوع، ابتدا باید لباس را در آب گرم خیس کنید. سپس، قبل از انداختن آن در شستشو، باید آن را با آب لیمو یا مایع شست و شوی مورد علاقه خود لکه زدایی کنید.

پس از 10 تا 15 دقیقه اجازه دادن به آب لیمو، از یک مسواک قدیمی برای تمیز کردن ناحیه های لکه دار استفاده کنید. در نهایت، می توانید طبق معمول با مواد شوینده لباس کودک مورد علاقه خود بشویید.

تف کردن

همه بچه ها تف می کنند. این موضوع یک روند طبیعی در همه کودکان است که معمولا بین 6 ماهگی تا 1 سالگی کمتر می شود. با این وجود، تف کردن می‌تواند لکه‌های زرد زیادی روی لباس کودک شما باقی بگذارد. اگر کودک شما با شیر خشک تغذیه می شود، پاک کردن لکه ها سخت تر از لکه های باقی مانده از شیر مادر خواهد بود.

برای لکه های شیر مادر، قبل از درمان با کمی آب لیمو باید کار را انجام دهید.

از بین بردن لکه های شیر خشک

اولین قدم برای از بین بردن لکه شیر خشک این است که لباس را در آب ولرم خیس کنید. سپس، باید به محل لکه جوش شیرین بپاشید. در آخر مقداری نوشابهروی جوش شیرین بریزید و با مسواک آن را بشویید.

پس از 5 تا 10 دقیقه اجازه دادن به مخلوط نوشابه، می توانید لباس را طبق معمول همیشه شسته و آب کشی کنید.

روغن بچه

در حالی که روغن بچه برای بدن کودک شما عالی است، ماندن آن همیشه روی لباس آن قدرها هم عالی نیست. روغن بچه می‌تواند در هر جایی چکه کند، لکه‌های تغییر رنگی باقی بگذارد که شستن آن دشوار است.

قبل از شستن، بهترین راه برای از بین بردن لکه روغن بچه این است که محل را با یک صابون ظرفشویی چربی شکن تمیز کنید. ممکن است بخواهید ناحیه مورد نظر را با یک مسواک بشویید تا مطمئن شوید که صابون به الیاف پارچه نفوذ کرده و روغن را بلند می کند.

داروها و شربت ها

برخی از شربت ها حاوی رنگ هایی هستند که به راحتی لباس ها را لکه دار می کنند. والدین شکایت دارند که ویتامین های تجویزی مشکل ساز هستند. بهترین راه برای از بین بردن این لکه ها این است که ابتدا لباس را در آب گرم خیس کنید، سپس قبل از شستن، سرکه سفید را روی لکه بمالید.

شستن لباس بچه گانه با ماشین لباسشویی

قبل از انداختن هر لباسی داخل ماشین لباسشویی، برچسب های شست و شوی آن را با دقت بررسی کنید. برخی از لباس‌های کودک ممکن است دستورالعمل‌های خاصی برای شستشو داشته باشند. همچنین به لباس های خواب نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

لباس خواب باید در برابر آب داغ مقاوم باشد اما برخی از لباس های خواب ممکن است دستورالعمل های خاصی برای شستشو داشته باشند. همیشه دستورالعمل های برچسب گذاری شده سازنده را دنبال کنید.

توجه کنید که بار لباس های ماشین زیاد نباشد زیرا شستن لباس‌های کودک با حجم‌های بسیار بزرگ می‌تواند باعث سایش بیشتر لباس ها ریز و ظریف شود. برای کمک به حفظ آنها، لباس‌ها و پتوها را در وزن‌های کوچک‌تر جدا کنید.

یکی دیگر از راه‌های جدید نگه داشتن لباس ها برای مدت طولانی‌تر، استفاده از چرخه ملایم است. در حالی که ممکن است چرخه ملایم برای شستن پوشک های پارچه ای مناسب نباشد، اما می تواند روی لباس، پیشبند و پتوها خوب عمل کند.

اگر کودک شما پوست بسیار حساسی دارد یا از اگزما رنج می برد، ممکن است ایده خوبی باشد که چرخه آبکشی را دو بار انجام دهید. آبکشی اضافی می تواند از ماندن هرگونه مواد شوینده در الیاف پارچه جلوگیری کند.

نکته مهم دیگر این که هنگام شست و شو جوراب های کودک خود را در یک کیسه توری قرار دهید زیرا گم کردن همه آن جوراب های کوچک بسیار آسان است.

خشک کردن لباس کودک

شما می‌توانید لباس‌های کودکتان را مانند لباس‌های خودتان خشک کنید. احتمالاً با توجه به دستور خشک کردن مجبور باشید لباس هایی مانند ژاکت و لباس های توری را صاف بخوابانید تا خشک شوند. با این حال، بیشتر اقلام دیگر روند خشک شدن ساده تری دارند.

ممکن است فکر کنید که تمام آن لباس های ریز و کوچک به سرعت خشک می شوند، اما اغلب اینطور نیست. کاهش مساحت سطح باعث می شود کمی روند خشک شدن بیشتر طول بکشد. برای سرعت بخشیدن به این فرآیند، یک حوله تمیز و خشک روی لباس بیاندازید تا کمی روند خشک کردن را کوتاه کنید.

بهتر است از استفاده نرم کننده پارچه در هنگام شست و شو صرف نظر کنید یا از نسخه بدون رنگ و عطر آن ها استفاده کنید. همچنین  اگر از پوشک های پارچه ای استفاده می کنید، حتماً باید از نرم کننده پارچه آن ها صرف نظر کنید زیرا باعث جمع شدن پوشک و جذب کمتر آن می شود.

تا کردن در مقابل آویزان کردن

لباس‌های کودک آنقدر ریز هستند که انتخاب میان آویزان کردن یا تا کردن آن‌ها ممکن است مشکل باشد! نحوه نگهداری آنها پس از شستشو یک انتخاب شخصی است. بیشتر لباس‌های کودک آنقدر کوچک و سبک هستند که حتی وقتی تا شوند، زیاد چروک نمی‌شوند.

اگر ترجیح می‌دهید لباس‌ها را آویزان کنید، اگر آویزهای کوچک‌تری بخرید، بعد از خرید آن ها کار برای شما بسیار آسان‌تر می‌شود.

سخن پایانی

تا قبل از امروز تمیز کردن لباس کودک دلبندتان شاید دقدقه بعضا حل نشدنی به شمار می رفت اما امروز در ژیلمو با هم تمامی ترفند ها و راه های شستن لباس بچه گانه را بررسی کردیم تا خیالتان را از پوشاندن لباسی تمیز و عاری از هر گونه لکه به تن کودکانتان، راحت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام