فواید بی نظیر آلوئه ورا در زیبایی

نوشته تحریریه ژیلمو

29 فروردین 1402

زیبایی

0 نظر

فواید بی نظیر آلوئه ورا در زیبایی

آلوئه ورا یکی از معجزات طبیعت برای زیبایی پوستی و ظاهری ما انسان ها به شما می رود. فوایدی که این گیاه در خود می تواند داشته باشد به قدری بالاست که باور کردنی نیست، اما خب شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که ریشه این گیاه از کجاست و به طور کلی چه فوایدی می تواند داشته باشد.

پس با ژیلمو همراه باشید تا با هم فواید بی نظیر آلوئه ورا را بررسی کنیم.

درباره آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی شبیه کاکتوس است که در آب و هوای گرم و خشک رشد می کند. این گیاه در مناطق نیمه گرمسیری در سراسر جهان از جمله مناطق مرزی جنوبی تگزاس، نیومکزیکو، آریزونا و کالیفرنیا کشت می شود.

از نظر تاریخی، آلوئه ورا برای بیماری های پوستی استفاده می شده است و تصور می شد که طاسی را بهبود می بخشد و باعث بهبود زخم ها نیز می شود.

در برخی دیگر از موارد آلوئه ورا به صورت موضعی (مالش روی پوست) و خوراکی استفاده نیز استفاده می شود. استفاده موضعی از آلوئه ورا برای آکنه، لیکن پلان (بثورات پوستی یا دهان بسیار خارش دار)، فیبروز زیر مخاطی دهان، سندرم سوزش دهان، سوختگی ها و سمیت پوستی ناشی از تشنج نیز تجویز می شود.

مصرف خوراکی آلوئه برای کاهش وزن، دیابت، هپاتیت و بیماری التهابی روده (گروهی از شرایط ناشی از التهاب روده که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می‌شود) نیز از سوی پزشکان تجویز می‌شود.

جالب است بدانید در سال 2002، سازمان غذا و داروی ایالات متحده حکمی را صادر کرد که تولیدکنندگان را ملزم به حذف آلوئه از محصولات ملین بدون نسخه به دلیل کمبود اطلاعات ایمنی نسبت به این گیاه کرد.

چقدر درباره آلوئه ورا می دانیم؟

تعدادی از محققین مطالعاتی درباره سودمندی این گیاه کرده اند که آن را به عنوان یک مکمل غذایی یا یک محصول موضعی برای اهداف سلامتی در افراد بررسی می کند

تحقیقات بالینی نشان می دهد که استفاده موضعی از ژل مبتنی بر آلوئه آن هم دو بار در روز (همراه با صابون پزشکی و ژل ترتینوئین) ممکن است آکنه را بهبود بخشد.

همچنین تحقیقات بالینی نشان می دهد که استفاده موضعی از ژل این گیاه ممکن است بهبود سوختگی را تسریع کند.

علاوه بر این شواهدی وجود دارد که درمان با آلوئه ورا ممکن است درد ناشی از سوختگی را نیز کاهش دهد.

تحقیقات نشان می دهد که استفاده موضعی از این گیاه ممکن است به افراد مبتلا به هرپس سیمپلکس، لیکن پلان یا پسوریازیس نیز کمک کند.

در یک مطالعه کوچک اروپایی، 44 بزرگسال مبتلا به کولیت اولسراتیو به طور تصادفی برای دریافت ژل آلوئه ورا دو بار در روز به مدت یک ماه مورد درمان قرار گرفتند. تقریباً نیمی از افرادی که با این گیاه درمان شدند به این درمان پاسخ مثبت نشان دادند.

آلوئه ورا در آزمایشات بالینی (انسانی) برای زخم پای دیابتی و پلاک دندان نیز مورد مطالعه قرار گرفته است، اما شواهد علمی کافی برای نشان دادن اینکه آیا آلوئه ورا برای این شرایط مفید است یا خیر وجود ندارد.

 یک مقاله مهم در سال 2009 داده‌های ترکیبی از آزمایش‌های آزمایشگاهی، حیوانی و بالینی را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که تحقیقات بیشتری برای بررسی اثربخشی بالینی آلوئه ورا برای تعدادی از بیماری‌های پوستی مختلف ضروری است.

درباره ایمنی آلوئه ورا چه می دانیم؟

استفاده موضعی از ژل آلوئه ورا به طور کلی توسط مردم مورد تایید قرار گرفته است، با این حال، گاهی اوقات گزارش هایی از سوزش، خارش و اگزما با استفاده موضعی از ژل آلوئه ورا گزارش شده است. همچنین استفاده خوراکی از لاتکس آلوئه می تواند باعث درد و گرفتگی شکم شود. مصرف خوراکی عصاره برگ این گیاه (به مدت کمتر از 3 هفته و تا 5 سال) با موارد هپاتیت حاد مرتبط است.

مطالعات حیوانی ارتباطی را بین عصاره برگ آلوئه ورا به صورت خوراکی و سرطان دستگاه گوارش در موش‌ها نشان داده است. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد تفاوت‌های محصول مورد استفاده در آن مطالعه و محصولاتی که معمولاً توسط مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود، ابراز شد. بنابراین، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی ارتباط با سلامت انسان مورد نیاز است.

استفاده بیش از حد از لاتکس آلوئه ورا ممکن است خطر عوارض جانبی داروی دیگوکسین را که برای برخی از مشکلات قلبی استفاده می شود را نیز افزایش دهد.

فواید آلوئه ورا

همانطور که گفتیم آلوئه ورا یک گیاه معجزه‌آسا و شگفت‌انگیز است که اغلب در معرض دید عموم پنهان می‌شود. از آنجایی که این گیاه به به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شود، بدن را از درون تغذیه می کند و سرشار از مواد مغذی است، به بهبود هضم و حتی تقویت ایمنی کمک می کند. این گیاه را می توان به صورت موضعی نیز استفاده کرد، یعنی از ژل آن می توان برای تقویت پوست، به خصوص صورت و مو استفاده کرد.

با این حال، قبل از اینکه به دلایل ضروری و فواید سلامتی این گیاه بپردازیم، ابتدا بیاموزیم که چگونه ژل آلوئه ورا را مستقیماً از گیاه استخراج کنیم. اگر این را در خانه دارید، برگ‌ها یا ساقه‌های چاق‌تر آن را انتخاب کنید و آن را از پایه ببرید.

سپس با یک چاقوی تیز خارها را از لبه هر برگ برش دهید. سپس ساقه را از وسط نصف کنید و سمت ژل را بالا نگه دارید. می توانید برگ باز را نیز برش دهید. از یک قاشق برای خراش دادن ژل در یک ظرف استفاده کنید. وقتی تمام ژل استخراج شد، ژل را در یخچال بگذارید. اگر این فرآیند برای شما خسته کننده به نظر می رسد، می توانید ژل این گیاه را نیز از بازار خریداری کنید.

تسکین آفتاب سوختگی با آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا خاصیت خنک کنندگی دارد و ضد التهاب است. از این رو، یکی از طبیعی ترین درمان ها برای آفتاب سوختگی یا سوختگی پوست به شمار می رود. استفاده از این ژل به ایجاد یک لایه محافظ برای پوست منجر شده و همچنین به حفظ رطوبت نیز کمک می کند.

این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است که روند بهبودی پوست را تسریع  می کند. بنابراین اکنون می توانید با استفاده از این گیاه سلامت پوست خود را در تابستان حفظ کنید.

همچنین این گیاه می تواند به مرطوب شدن پوست نیز کمک کند.

برخلاف مرطوب‌کننده‌های معمولی که در بازار خریداری می‌شود، ژل این گیاه وقتی به عنوان ژل مرطوب‌کننده استفاده می‌شود، لایه‌ای چرب روی صورت و پوست باقی نمی‌گذارد. در واقع، درست برعکس عمل می کند ، منافذ را باز می کند و پوست را نرم می کند.

می توان از آن به عنوان درمان پس از اصلاح استفاده کرد. این موضوع به این دلیل است که ژل این گیاه به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می کند و سوختگی را با تیغ و بریدگی های کوچک تر بهبود می بخشد. همچنین به درمان خشکی پوست  نیز کمک می کند.

تسریع روند بهبود زخم با آلوئه ورا

اکنون یک واقعیت شناخته شده است که این گیاه برای سوختگی ها، بریدگی ها و سایر آسیب ها بسیار مفید است. این موضوع به این دلیل است که آلوئه ورا بهبود زخم ها را افزایش می دهد، یعنی زمان بهبودی را کاهش می دهد. این امر به ویژه در مورد سوختگی درجه 1 و درجه 2 صادق است. این گیاه یک درمان عالی برای سوختگی پوست است. همچنین به تسریع تولید مثل سلول های پوست تا هشت برابر کمک می کند. همچنین گفته می شود که این گیاه به اپیدرم، یعنی لایه بیرونی پوست سریعتر از آب نفوذ می کند.

آلوئه ورا با پیری پوست مبارزه می کند

ژل این گیاه دارای ویتامین C و E، بتاکاروتن فراوان است. بنابراین خاصیت ضد پیری دارد. همچنین دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی نیز است. علاوه بر این به از بین بردن لکه های پوستی و کاهش خطوط پیری نیز کمک می کند. علاوه موارد بالا، به افزایش تولید کلاژن در بدن و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند.

عفونت و آکنه را کاهش می دهد

کسانی که از آکنه رنج می برند در آلوئه ورا آرامشی بی نظیر خواهند یافت. آلوئه ورا به پاکسازی ملایم کمک می کند و خواص ضد میکروبی آن بدون ایجاد آسیب به پوست، جوش ها را درمان می کند.

 این گیاه یک ضد عفونی کننده بی نظیر است که امکان محافظت در برابر باکتری ها را فراهم می کند. آلوئه ورا حاوی پلی ساکارید و جیبرلین است. این دو مورد به رشد سلول های جدید کمک می کنند و در عین حال التهاب و قرمزی را کاهش می دهند. همچنین به عنوان یک عنصر منقبض کننده عمل می کند که اندازه منافذ را کاهش می دهد، سموم اضافی، میکروب ها و کثیفی را  نیزاز بین می برد.

لک های صورت را روشن می کند

همانطور که می دانیم، این گیاه حاوی قدرت هایی برای تقویت تولید مثل سلول های پوست، کاهش قرمزی و مبارزه با التهاب پوست است، این گیاه یک درمان طبیعی برای ترک های پوستی و آکنه است. برای درمان کک و مک و روشن کردن لکه های پیری، مقداری آب لیمو به مخلوط ژل اضافه کنید. این راه یکی از بهترین درمان های خانگی برای درخشان شدن پوست است.

فواید آلوئه ورا برای مو

گیاه آلوئه ورا از سال 1750 قبل از میلاد برای بهبود شرایط موی سر مورد استفاده قرار گرفته است. اما جالب است بدانید مطالعات علمی کمی در مورد اثرات آن بر روی مو انجام شده است. تحقیقات در مورد مزایای آن، به طور کلی، بسیار پراکنده بوده است. اما این مساله ممکن است به این دلیل باشد که آلوئه ورا خواص و مواد فعال بسیار زیادی دارد. اثرات متنوع آلوئه ورا ممکن است به دلیل ترکیب مواد شیمیایی و مواد فعال آن باشد.

در ادامه به برخی از فواید آلوئه ورا اشاره خواهیم کرد.

تقویت مو ها

آلوئه ورا این قابلیت را دارد که موها را تقویت کند. آلوئه ورا دارای بسیاری از مواد فعال و مواد معدنی بی نظیر است که می تواند به تقویت موهای شما کمک کند. این گیاه دارای اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه و سرشار از ویتامین های A، B12، C و E است. تمام اینها در سلامت فولیکول های مو نقش دارند.

همچنین در تثبیت رنگ مو نیز بسیار موثر است.

کنترل چربی مو

آلوئه ورا می تواند موهای چرب را کنترل کند. این گیاه دارای آنزیم هایی است که چربی ها را می شکنند و این به آن معناست که چربی اضافی (سبوم) موهای شما را از بین می برند.

ترمیم خارش پوست

آلوئه ورا می تواند به خارش پوست سر کمک کند. درماتیت سبورئیک یک بیماری شایع پوستی التهابی است که پوست سر شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل باعث شوره سر، قرمزی پوست و لکه های پوسته پوسته می شود. محققان دریافته اند که آلوئه ورا می تواند به طور قابل توجهی پوسته پوسته شدن و خارش را کاهش دهد.

محافظت در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش

یک مطالعه مهم درباره آلوئه ورا نشان داد که آب این گیاه تازه از اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از خورشید محافظت می کند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث شود حتی رنگ شلوار های جین از بین بروند، حالا شما تصور کنید که چه اتفاقی برای شما پیش می آید. به واسطه اشعه ماوراء بنفش موهای شما درخشش و رنگ خود را از دست خواهند داد البته میزان محافظت آلوئه ورا در برابر اشعه ماوراء بنفش به نوع مو بستگی دارد.

رشد مو

 برخی افراد می گویند این گیاه به رشد مو نیز کمک می کند، اما هیچ مدرک علمی دال بر این موضوع وجود ندارد. با این حال، محققان بر این باورند که آلوئنین، یک ترکیب شیمیایی موجود در گیاه، عامل اصلی در تقویت رشد مو است، همانطور که در افراد مبتلا به بیماری ریزش مو به نام آلوپسی یافت می شود.

خطرات آلوئه ورا

به طور کلی، استفاده از آلوئه ورا روی پوست شما خطرات کمی دارد. برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند و دچار بثورات پوستی شوند. با مالیدن مقدار کمی روی قسمت داخلی مچ دست، می توانید مطمئن شوید که حساسیتی نداشته باشید.

بعد از مالیدن آن باید حدود 2 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا پوست شما واکنشی نشان می دهد یا خیر.

اگر از کرم های استروئیدی مانند هیدروکورتیزون استفاده می کنید، مراقب این گیاه باشید. زیرا می تواند میزان کورتیزون جذب شده توسط پوست شما را افزایش دهد.

همچنین اگر قصد مصرف آلوئه ورا را دارید مراقب باشید. لاتکس این گیاه و عصاره کل برگ احتمالاً در دوزهای بالا بی خطر هستند. عوارض جانبی شامل مشکلات کلیوی، گرفتگی عضلات شکم و اسهال است. همچنین تداخلات بالقوه ای با داروهایی مانند داروهای ضد انعقاد و داروهای دیابت وجود دارد.

نکاتی در مورد استفاده از آلوئه ورا

شما به طور کلی می توانید ژل این گیاه را از فروشگاه ها خریداری کنید یا با روشی که در بالا اشاره کردیم خودتان آن را استخراج کنید.

در صورت انتخاب خرید از فروشگاه به دنبال محصولی باشید که 100% آلوئه ورا داشته باشد، بدون هیچ گونه مواد افزودنی مانند عطر و الکل.

توجه کنید ژل آلوئه‌ورای تازه ماندگاری زیادی ندارد، اما می‌توانید آن را در ظرف دربسته تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید یا آن را فریز کنید.

درمان مو و پوست سر با آلوئه ورا

 می توانید ژل خام آلوئه ورا را مستقیماً به مو و پوست سر خود بمالید. برای این کار کافیست آن را با دستان خود روی پوست سر و موهایتان بمالید. برای کمک به حفظ رطوبت نیز می توانید چند قطره روغن کرچک بمالید و آن را ماساژ دهید سپس بگذارید آلوئه ورا حدود 30 دقیقه بماند و در نهایت آن بشویید.

برای موهای چرب نیز ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو و ۱ فنجان آب مخلوط کنید. پس از شامپو کردن، با این محلول آبکشی کنید و چند دقیقه بگذارید به حال خودش بماند و سپس دوباره آبکشی کنید.

آلوئه ورا خارش پوست سر را آرام می کند

درماتیت سبورئیک اصطلاح بالینی نام وضعیتی است که ما آن را شوره سر می نامیم. علائم خارش پوست سر و پوسته پوسته شدن پوست زیر موهای شما را می توان با آلوئه ورا درمان کرد. مطالعه ای در سال 1998 نشان داد که این گیاه به رفع التهاب پوست سر که شوره سر ایجاد می کند کمک می کند. اسیدهای چرب موجود در این گیاه دارای خواص ضد التهابی هستند.

سخن پایانی

آلوئه ورا چه به صورت تازه و چه به شکل آماده می تواند در ماهیت پوست و موی شما معجزه کند، فقط کافیست به شکلی اصولی از آن استفاده کنید تا دریابید چه معجزه ای را تا به امروز دست کم می گرفتید.

ما در ژیلمو امیدواریم که بعد از مطالعه این مقاله داشتن پوست و مویی زیبا برای شما از یک آرزو بودن خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام