همه چیز درباره برند پرادا

نوشته تحریریه ژیلمو

24 فروردین 1402

مد و استایل

0 نظر

همه چیز درباره برند پرادا

برند پرادا یکی از محبوب ترین برند های موجود در بازار بزرگ پوشاک دنیا به شمار می رود، به طور حتم شما نیز با تولیدات این برند بزرگ مستقیم یا غیر مستقیم مواجه شده اید، اما خب شاید برایتان جالب باشد که بدانید این برند ایتالیایی از کجا به وجود آمده و رشد کرده است. امروز در ژیلمو با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره برند پرادا با هم بررسی کنیم و در نهایت نیز با مرور چند نکته جالب بیشتر درباره پرادا و داستان های اطرافش با خبر بشویم.

تاریخچه برند پرادا

این شرکت در سال 1913 توسط ماریو پرادا و برادرش مارتینو به نام  فراتلی پرادا در قالب یک فروشگاه کالاهای چرمی در میلان، راه اندازی شد. در ابتدا، این فروشگاه کالاهای حیوانی، صندوق بخار انگلیسی وارداتی و کیف های دستی می فروخت.

ماریو پرادا اعتقاد نداشت که زنان باید در تجارت نقش داشته باشند، بنابراین از ورود اعضای زن خانواده به شرکت او جلوگیری کرد. از قضا، پسر ماریو هیچ علاقه ای به این تجارت نداشت، بنابراین این دختر ماریو لوئیزا بود که جانشین ماریو شد و تقریباً بیست سال پرادا را اداره کرد. دختر لویزا، میوچیا پرادا، در سال 1970 به این شرکت پیوست و در نهایت در سال 1978 شرکت به او رسید.

در آن زمان میوچیا شروع به ساخت کوله پشتی های ضد آب از پوکونو که نوعی پارچه نایلونی بود، کرد. او در سال 1977 با پاتریزیو برتلی که یک ایتالیایی که در 24 سالگی تجارت چرمی خود را آغاز کرده بود، آشنا شد و به شرکت او پیوست. او به میوچیا در مورد کسب و کار شرکت مشاوره داد که و او نیز از آنها پیروی کرد. توصیه او در آن زمان به توقف واردات کالاهای انگلیسی و تغییر چمدان های موجود بود.

توسعه برند پرادا

میوچیا این شرکت را در سال 1978 به ارث برد که در آن زمان ارزش آن به 450000 دلار آمریکا می رسید.  برتلی در کنار میوچیا به عنوان مدیر تجاری فعالیت می کرد، در آن زمان به میوچیا این فرصت داده شد تا خلاقیت خود را در طرح های شرکت پیاده کند. او در ادامه ایده های خود را در خانه پرادا گنجاند و ساختار این برند به یک باره به سمت تغییر کردن پیش رفت.

او اولین مجموعه کوله‌پشتی‌های خود را در سال 1979 عرضه کرد. آنها از یک نایلون سیاه و سفید با مشخصات نظامی سخت ساخته شده بودند که پدربزرگش از آن به عنوان پوششی برای تنه‌های لوله ها بخار استفاده می‌کرد. موفقیت اولیه این برند در آن زمان آنی نبود، زیرا به دلیل عدم تبلیغات و قیمت‌های بالا، فروش آن‌ها سخت بود، اما این خطوط تولید به اولین موفقیت تجاری او تبدیل شدند.

سپس، میوچیا و برتلی به دنبال حساب‌های عمده فروشی برای کیف‌ها در فروشگاه‌های بزرگ و بوتیک‌ها در سراسر جهان گشتند. در سال 1983، پرادا دومین بوتیک خود را در مرکز گالریا ویتوریو امانوئل در مرکز خرید میلان، در محل فروشگاه تاریخی قبلی “London House” که توسط فلیس بلینی از سال 1870 تا 1960 اداره می شد، افتتاح کرد، که یادآور فروشگاه اصلی بود اما با تضاد شیک و مدرن نسبت به آن.

گسترش پرادا در سرتاسر دنیا

در همان سال، خانه پرادا با افتتاح مکان‌هایی در مناطق خرید برجسته در فلورانس، پاریس، مادرید و شهر نیویورک شروع به گسترش در سراسر قاره اروپا و ایالات متحده کرد. یک خط تولید کفش نیز در سال 1984 توسط پرادا عرضه شد. در سال 1985 میوچیا “کیف دستی کلاسیک پرادا” را نیز عرضه کرد که در آن زمان یک اثر بی نظیر و انقلابی به شمار می رفت. آن کیف دستی اگرچه کاربردی و مستحکم بود، اما خطوط براق و کار های دستی روی آن تجملاتی داشت که به امضای پرادا تبدیل شد.

در سال 1987، میوچیا و برتلی ازدواج کردند. پرادا کلکسیون لباس های آماده زنانه خود را در سال 1988 راه اندازی کرد و این طرح ها به خاطر دور کمر و کمربندهای باریکشان معروف شدند. محبوبیت پرادا زمانی افزایش یافت که دنیای مد به خطوط تمیز، پارچه های مجلل و رنگ های اصلی آن توجه کرد.

لوگوی این برچسب به اندازه لوگوهای روی کیف های دیگر برندهای لوکس برجسته مانند لویی ویتون یک عنصر طراحی واضح نبود. این کشور سعی کرد با ارائه تصویری از «ضد وضعیت» یا «اسنوبیسم معکوس»، عدم جذابیت معتبر خود از جمله پوشاک خود را به بازار عرضه کند.

ادامه روند تغییر پرادا در قرن 21

ساختار خرید و فروش این شرکت در دهه ابتدایی 2000 کند شد. با این حال، این شرکت یک قرارداد با عزالدین علایا (طراح کفش و بلوز تونسی) امضا کرد.

سپس محصولات مراقبت از پوست در دوزهای واحد در ایالات متحده، ژاپن و اروپا در سال 2000 معرفی شدند. بعد از آن عرضه 30 روزه لوسیون پاک کننده با قیمت خرده فروشی 100 دلار آمریکا به بازار عرضه شد. برای کمک به پرداخت بدهی های بیش از 850 میلیون دلاری پرادا، شرکت برنامه ریزی کرد تا 30 درصد از شرکت را در ژوئن 2001 در بورس اوراق بهادار میلان قرار دهد. با این حال، پس از کاهش هزینه های کالاهای لوکس در ایالات متحده و ژاپن، این عرضه کاهش یافت.

 در سال 2001، برتلی تحت فشار بانکداران خود، تمام 25.5 درصد سهام پرادا در فندی را به LVMH فروخت. پرادا از این فروش تنها 295 میلیون دلار کسب کرد.

تا سال 2006، پرادا با برچسب های هلموت لانگ، امی فرکلاف، گی و جیل ساندر فروخته شد. جیل ساندر به شرکت سهام خصوصی Change Capital Partners فروخته شد که توسط لوک واندولده، رئیس کارفور رهبری می‌شد، در حالی که لیبل Helmut Lang اکنون متعلق به شرکت مد ژاپنی Link Theory به شمار می رفت. پرادا هنوز در حال بهبودی از بدهی های گذشته خود بود.

شوی مد آماده بهار/تابستان 2009 پرادا، که در 23 سپتامبر 2008 در میلان برگزار شد، پوشش بدنامی بر برند این کمپانی تولید لباس ایتالیایی داشت، زیرا همه مدل‌های حاضر در کت‌واک این فشن شو بسیار متلاطم بودند، چند نفر از آنها تلو تلو خوردند، و حتی دو مدل از روی استیج سقوط کردند و در مقابل عکاسان قرار گرفتند و تماشاگران مجبور شدند به آن ها کمک کنند تا بلند شوند.

نکته جالی این است که آنها برای ادامه راه رفتن کفش های خود را درآوردند!! یک مدل دیگر (سیگرید آگرن) حتی مجبور شد در طول راهپیمایی پایانی فشن شو به یکباره توقف کند و به عقب برگردد زیرا دیگر نمی‌توانست با کفش‌های پاشنه بلند خود راه برود.

درست پس از نمایش، یکی از مدل ها مصاحبه کرد: “من دچار پنیک اتک بودم، دست هایم می لرزید. پاشنه های کفش خیلی بلند بود.” اما جوراب‌های ابریشمی کوچک داخل آن، که لیز می‌خوردند و در داخل کفش‌ها حرکت می‌کردند و مانع از چسبیدن پای مدل‌ها به کف کفش می‌شدند.

 میوچیا پرادا همچنین اطمینان داد که کفش‌هایی که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند دارای پاشنه پایین‌تری هستند و جوراب‌های کوچک به منظور جلوگیری از لغزش بیشتر به کفش‌ها دوخته می‌شوند. اما بسیاری از مدگرایان به درستی ادعا کردند که جوراب‌ها، پس از دوختن به کفش، غیرقابل شستشو بوده و به سرعت بدبو می‌شوند و خاکستری می‌شوند. در نتیجه در آن زمان، کفش ها هرگز به صورت تجاری فروخته نشده اند.

پرادا در دهه اخیر

به گفته فورچون، برتلی قصد داشت تا سال 2010 درآمد شرکت را به 5 میلیارد دلار افزایش دهد.

در 6 مه 2011، بورس اوراق بهادار هنگ کنگ متهم به تایید عرضه اولیه عمومی پرادا در جریان پرونده تبعیض جنسیتی پرادا شد که در نهایت پرادا برنده شد. در آن زمان سازمان‌های غیردولتی فمینیستی و قانون‌گذار شورای قانون‌گذاری هنگ‌کنگ، لی چوک یان، در مقابل بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ تظاهرات کردند.

در 24 ژوئن 2011، نام تجاری پرادا در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ برای افزایش 2.14 میلیارد دلار فهرست شد، اما نتوانست انتظارات گزارش شده توسط AAP در 17 ژوئن 2011 و بلومبرگ را برآورده کند.

در سال 2015، گردش مالی پرادا 3551.7 میلیون یورو بود که 1 درصد بیشتر از سال 2014 به شمار می رفت، در حالی که سود عملیاتی ناخالص آن با 16.5 درصد کاهش به 954.2 میلیون یورو رسید.

در جولای 2016، لباس پرادا برای اولین بار از طریق Net-a-Porter و Mytheresa برای خرید آنلاین در دسترس قرار گرفت.

از مارس 2018، فروش پرادا پس از کاهش از سال 2014 مثبت شد و سهام آنها در اخبار 14 درصد افزایش یافت.

این شرکت در سال 2019 اعلام کرد که خز از مجموعه و همه برندهای خانگی حذف خواهد شد، با بیان اینکه پرادا بر روی مواد نوآورانه تمرکز می‌کند به شرکت اجازه می‌دهد تا مرزهای جدید طراحی خلاقانه را در حین برآورده کردن تقاضا برای محصولات اخلاقی کشف کند.

پرادا در هر سال با توجه به رنگ سال محصولات جدیدی را در اختیار مردم قرار می دهد، به همین علت نیز در سال جاری نیز پرادا محصولاتی با رنگ سال 2023 نیز طراحی و عرضه کرده است.

پرادا و هنر معماری

دفتر مرکزی پرادا میلان که در سال 2000 افتتاح شد، در یک فضای صنعتی سابق بین via Bergamo و Via Fogazzaro واقع شده است. در سال 2002 این تکمیل شد، سپس دفتر مرکزی پرادا در شهر نیویورک افتتاح شد، واقع در کارخانه سابق پیانو میدان تایمز که توسط شرکت معماری Herzog & de Meuron بازسازی شده است به محل جدید پرادا در نیویورک بدل شد.

پس از آن نیز دفاتر متعددی در سرتاسر دنیا خلق شد اما نکته مهم دفاتر پرادا زیبایی و چشم نوازی طراحی آنان بود که در زمینه های معماری ظرافت ها بی مانندی توانست به نمایش بگذارد.

حمایت های ورزشی

اشتیاق پاتریزیو برتلی به قایقرانی باعث شد که پرادا در سال 1997 تیم لونا روسا را برای شرکت در جام آمریکا تشکیل دهد. در 28 سپتامبر 2017 توسط اسکادران قایق بادبانی رویال نیوزیلنداعلام شد که پرادا میزبان اسپانسر چلنجر سلکشن سری در جام آمریکا 2021 خواهد بود، و جایگزین جایگاهی است که لویی ویتون که در سال 1983 آن را عهده دار بود.

سری Challenger Selection که جام لویی ویتون بود، اکنون به عنوان جام پرادا شناخته می شود و مسابقه جام آمریکا توسط پرادا ارائه می شود.

پایداری زیست محیطی

گروه پرادا، در سال 2019 با کمیسیون اقیانوس شناسی بین دولتی یونسکو متحد شد تا یک «برنامه آموزشی»، (ورای دریا)، در مورد حفاظت از دریا معرفی کند.

منطق پشت چنین پروژه آموزشی ای حساس کردن جوانان و آگاه کردن آنها از “آلودگی اقیانوس” و اهمیت حفظ دریا است. در جوایز مد پایدار 2022، پروژه SEA BEYOND، که به طور همزمان شامل «سواد اقیانوسی» و «مد پایدار» بود، جایزه دریافت کرد.

حاشیه های پیرامون برند پرادا

پرونده تبعیض زنان پرادا اولین شکایت حقوق زنان و جنبش صنعت مد لوکس بود که در سال 2010 در رسانه های جهانی ظاهر شد. این جنبش توسط رهبر سازمان های غیردولتی جهانی “دیوید در برابر جالوت” نامگذاری شد. پرونده تبعیض زنان پرادا 10 سال قبل از جنبش Me Too رخ داد و توسط مدیر بخش مد وقت یعنی رینا بووریسه آغاز شد.

در 10 دسامبر 2009، بووریسه شکایتی علیه پرادا ژاپن تنظیم کرد و آنها را به تبعیض علیه زنان در محل کار متهم کرد.

 پرادا لوکزامبورگ (جایی که علامت تجاری این برند ثبت شده است) به دلیل افترا به دعوی متقابل داد و بیان کرد که “اعلام حقوق زنان به لوگوی برند پرادا لطمه زد.

در ماه مه 2011، فمینیست ها در خارج از شعبه Tsim She Tsui پرادا تجمع کردند و از صرافی هنگ کنگ خواستند تا عرضه اولیه عمومی برند (IPO) را وتو کند.

در ادامه در در ماه مه 2012، یک شبکه کارگری نظارت بر شرکت های فراملی آسیایی نامه ای علیه گروه LVMH مبنی بر انتصاب سباستین سوهل به عنوان مدیر ارشد اجرایی Givenchy در زمانی که او در مورد آزار جنسی در ژاپن و لوکزامبورگ بود، صادر کرد.

سپس در اکتبر 2012، قاضی دادگاه ناحیه توکیو، ریکو موریوکا، به نفع پرادا رای داد و گفت که تبعیض ادعایی آنها “برای یک برچسب مد لوکس قابل قبول است.” بعد از این اتفاق بووریسه ادعا کرد رای دادگاه منصفانه نبود و قاضی را متهم کرد که بر سر او فریاد زده است. سپس بووریسه ادعاهای تبعیض خود را به دفت عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد  برد و این سازمان بدون نام بردن از او، گزارشی را به دولت ژاپن صادر کرد و از آنها خواست تا مقرراتی را وضع کنند که آزار جنسی در محل کار را غیرقانونی کند.

جنجال چرم شترمرغ

در فوریه 2015، گزارشی در نیویورک تایمز توسط چارلز کورکین در مورد استفاده از چرم شترمرغ توسط مارک های مد لوکس و روش های وحشیانه کندن آن از این پرنده منتشر شد. این گزارش بر اساس تحقیقات چند ماهه ای بود که توسط PETA انجام شد و نام پرادا را به عنوان یکی از مارک های کلیدی مد در زمینه محصولات ساخته شده از پوست شترمرغ بررسی کرد.

نژادپرستی

در 14 دسامبر 2018، پرادا مجبور شد طیف جدیدی از لوازم جانبی و نمایشگرها را از فروشگاه های خود به دلیل شکایت هایی مبنی بر «تصاویر صورت سیاه» بیرون بکشد. پرادا پس از انتشار خشم آنلاین مردم، هنگامی که یک شهروند ساکن نیویورک مانکنی را در فروشگاه سوهو پرادا دید و برند را به دلیل استفاده از تصاویر نژاد پرستانه متهم کرد.

پرادا در پاسخ به توئیتی اعلام کرد، “گروه پرادا هرگز قصد توهین به کسی را نداشته است و ما از هر گونه نژادپرستی و تصاویر نژادپرستانه متنفریم. به این منظور، شخصیت های مورد نظر را از نمایش و پخش خارج خواهیم کرد.

در پاسخ به این حادثه، پرادا شورای مشورتی تنوع و شمول را به ریاست مشترک آوا دوورنی و تئاتر گیتس تشکیل داد.

تحقیق در مورد فرار مالیاتی

از سال 2014، پس از افشای درآمد مشمول مالیات اعلام نشده شرکت کالاهای لوکس، پرادا توسط دادستان های ایتالیایی به دلیل فرار مالیاتی احتمالی مورد بازرسی قرار گرفت. میوچیا پرادا، رئیس شرکت پرادا، پاتریزیو برتلی، مدیر اجرایی و مارکو سالومونی، حسابدار، در این تحقیقات نام برده شده‌اند. رئیس پرادا پس از اینکه ادعا شد این شرکت با انتقال خدمات به خارج از کشور نزدیک به 400 میلیون پوند از مالیات اجتناب کرده است، با تحقیقات مواجه شد. سازمان مالیاتی ایتالیا برای حل و فصل امور مالیاتی آنها. با وجود حل و فصل، تحقیقاتش را ادامه داد و از سال 2016، دادستان ها درخواست کردند که این پرونده به دلیل تسویه بدهی متوقف شود.

5 حقیقت جالب در مورد برند پرادا

در انتهای این مقاله به چند حقیقت جالب می رسیم که دانستن آن ها نیز خالی از لطف نیست.

پس زمینه خالی

اکثر طراحان مد مشهور از همان ابتدا در این صنعت بوده اند و هر کاری که مربوط به مد، لباس و طراحی باشد انجام داده اند. با این حال، میوچیا پرادا پیشینه خاصی در این باره ندارد. قبل از اینکه پرادا به او برسد در علوم سیاسی مشغول به آموزش  و به دنبال ادامه روند زندگی اش در آن مسیر بود.

شیطان واقعاً پرادا می پوشد

The Devil Wears Prada نام یک فیلم معروف است که بر اساس رمانی به نام تجربه کار یک دستیار برای آنا وینتور، سردبیر ووگ، ساخته شده است. علیرغم نمایش کمدی-درام از یک سردبیر مجله قدرتمند با خواسته های اغلب تحقیرآمیز و برنامه ای طاقت فرسا، وینتور به فیلم پاسخ منفی نشان نداد و گفته می شود که در اولین نمایش ویژه این فیلم در نیویورک با پوشیدن لباس های پرادا شرکت کرد.

کیف کیف کیف

همانطور که گفتیم پرادا موفقیت فعلی خود را مدیون میوچیا پرادا، نوه بنیانگذار ماریو پرادا است. این برند لوکس ایتالیایی اولین بار در سال 1913 با تولید کیف های چرم درجه یک ایتالیایی که امروزه به خودی خود نمادین باقی مانده اند، ظاهر شد، اما این میوچیا بود که لباس های آماده را در دهه 90 معرفی کرد. امروزه پرادا در طیف وسیعی از کالاها از جمله لوازم جانبی، کفش و عطر تخصص دارد.

ظرافت صحیح

به طور کلی پیدا کردن لوگوهای پرزرق و برق روی کیف پرادا سخت است و دلیل آن این است که این برند به دلیل ظرافت های بی نظیری که روی طراحی های خود پیاده می کند، میان مردم و افراد صنعت مد شناخته می شود.

مد باید سرگرم کننده باشد

در آن زمان مانند پیچیدگی ظریف برند همنام خود، میوچیا متوجه می شود که نباید همه چیز فقط پیچیده باشد. او می گفت: “من عاشق مد هستم.” اما من فکر می کنم باید همه چیز در جای خود بماند، نه اینکه این صنعت بتواند بر زندگی شما حکومت کند. مد بخش بسیار جذابی از زندگی شماست، اما به نظر من باید سرگرم کننده باشد.”

سخن پایانی

برند پرادا ساخته یک فرد عادی بود که می توان گفت دست سرنوشت و اتفاقات غیر قابل پیشبینی با ترکیبی از خلاقیت های او نتیجه ای بی نظیر داد تا جایی که پرادا امروزه یکی از بزرگترین برند های تولید لباس دنیا به شمار می رود. امیدواریم که با مطالعه این مقاله به تمام اطلاعاتی که دوست داشتید از این برند ایتالیایی دست پیدا کنید، رسیده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام