همه چیز درباره لباس های تای دای

نوشته تحریریه ژیلمو

16 بهمن 1401

مد و استایل

0 نظر

همه چیز درباره لباس های تای دای

به طور حتم تا به امروز اسم تای دای به گوشتان خورده است. اما سوال اینجاست که لباس های تای دای به چه مدل از لباس گفته می شود؟ از کجا ریشه گرفته و چه ساختاری را با خود به همراه دارد.

خب امروز در ژیلمو با شما هستیم تا جواب تمام سوالاتی که ممکن است درباره لباس های تای دای برایتان به وجود بیاید را پاسخ دهیم و زیر و بم این استایل مد جدید را بررسی  کنیم.

با ما همراه باشید.

تای دای چیست؟

Tie-dye اصطلاحی است که برای توصیف تعدادی از تکنیک های رنگرزی مقاوم و محصولات رنگ شده حاصل از این فرآیندها استفاده می شود.

 فرآیند رنگ‌بندی در لباس های تای دای معمولاً شامل تا کردن، پیچاندن یا مچاله کردن پارچه یا لباس، قبل از بستن با نخ یا نوار لاستیکی، و به دنبال آن استفاده از یک یا چند رنگ برای طراحی لباس است.

در واقع دستکاری پارچه قبل از استفاده از رنگ برای رنگ آمیزی را رزیست (مقاومت کردن) می نامند، زیرا این عمل تا حدی یا به طور کامل از رخنه و نفوز کردن رنگ به پارچه جلوگیری می کند. نکته مهم این است که رنگ‌بندی پیچیده‌تر ممکن است شامل مراحل اضافی تر نیز باشد.

بر خلاف روش‌های معمولی رنگرزی، سیستم رنگ‌بندی مدرن لباس با استفاده از رنگ‌های اصلی روشن و اشباع و الگوهای پررنگ مشخص می‌شود. این الگوها، شامل علامت مارپیچ، ماندالا و صلح، و استفاده از چندین رنگ پررنگ می باشد. اکثریت قریب به اتفاق پوشاک و اشیایی که برای توزیع عمده‌فروشی تولید و به شکل تای دای رنگ زده می‌شوند از این طرح‌ها استفاده می‌کنند و بسیاری از آنها نیز به تولید انبوه نیز می‌رسند.

در قرن بیست و یکم، علاقه‌ای دوباره به تکنیک‌های رنگ‌بندی پیچیده‌تر در صنعت مد و سرگرمی پدیدار شد که با نقوش ساده، طرح‌های رنگی تک رنگ، تمرکز بر لباس‌ها و پارچه‌های مد روز به غیر از پنبه دیده می شود.

تاریخچه تای دای

اولین نمونه های رنگ آمیزی تای دای در خاور دور مربوط به سلسله سوئی (قرن پنجم میلادی) چین است.

اولین نمونه های باقیمانده از رنگ تای دای نیز در پرو یافت شده است که مربوط به سال های 500 تا 810 پس از میلاد است. طرح های آنها شامل دایره ها و خطوط کوچک، با رنگ های روشن از جمله قرمز، زرد، آبی و سبز منقش شده اند.

می توان گفت تکنیک‌های رنگ‌بندی تای دای برای قرن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. در منطقه هاوسا در غرب آفریقا، با چاله‌های رنگ‌زای نیلی معروف در کانو، نیجریه و اطراف آن به رنگ آمیزی لباس هایشان می پرداختند. سپس لباس‌های تای دای ‌شده با الگوهای سنتی گلدوزی می‌شدند. امروزه نیز در کشورهای آفریقایی از این تکنیک رنگ آمیزی استفاده می شود و همچنین گفته می شود که این تکنیک های آفریقایی الهام بخش لباس های رنگ آمیزی شده با مد هیپی نیز بوده اند.

رنگ های مورد استفاده در تای دای

انواع رنگ‌های مختلفی در رنگرزی لباس به شکل تای دای استفاده می‌شوند، از جمله رنگ‌های خانگی، اسیدی و رنگ‌های طبیعی. بیشتر رنگ‌های تای دای اولیه (دهه 1960) با رنگ‌های خانگی خرده‌فروشی، به‌ویژه رنگ‌های ساخته شده توسط Rit ساخته می‌شدند. این رنگ‌ها برای استفاده بر روی تعدادی از انواع پارچه های مختلف طراحی شده‌اند و از چندین رنگ مختلف تشکیل شده‌اند، که باعث می‌شود آنها در مقایسه با رنگ‌های صرفاً واکنش‌گر به پارچه، مؤثرتر و رنگ دهی نسبتا کمتری داشته باشند.

امروزه اکثر رنگ‌های تای دای با رنگ‌های واکنش‌گر برو روی پارچه هایی مانند پنبه، کنف، ابریشم مصنوعی و کتان رنگ می‌شوند. این دسته از رنگ ها با الیاف در pH قلیایی (بالا) واکنش می دهند و یک پیوند دائمی و سریع هنگام شستشو ارائه می دهند.

خاکستر سودا (کربنات سدیم) رایج ترین عاملی است که برای افزایش PH و شروع واکنش استفاده می شود که معمولا به طور مستقیم یا در محلولی از آب که لباس ها قبل از رنگرزی در آن خیس می شوند به رنگ اضافه می شود. رنگ‌های واکنش‌گر پارچه نسبتاً ایمن و بسیار ساده برای استفاده هستند، در واقع این رنگ ها همان رنگ‌هایی هستند که به صورت تجاری برای رنگ‌آمیزی پارچه‌های سلولزی استفاده می‌شوند.

الیاف مبتنی بر پروتئین مانند ابریشم، پشم و پرها و همچنین نایلون الیاف پلی آمید مصنوعی را نیز می توان با رنگ های اسیدی رنگ کرد. رنگهای اسیدی در pH اسیدی (کم) موثر هستند، جایی که پیوندهای یونی با فیبر تشکیل می دهند. رنگهای اسیدی نیز نسبتاً ایمن هستند.

رنگهای وات، از جمله نیلی، دسته سوم رنگهایی هستند که بر روی الیاف سلولزی و ابریشم موثر هستند. رنگهای وات به شکل احیا نشده خود در آب نامحلول هستند و قبل از استفاده برای رنگ آمیزی پارچه باید از نظر شیمیایی احیا شوند. این کار با حرارت دادن رنگ در یک محلول قوی از هیدروکسید سدیم (لیمو) یا کربنات سدیم (پتاس سوزاننده) حاوی یک عامل احیا کننده مانند هیدروسولفیت سدیم یا دی اکسید تیوره انجام می شود.

در این سیستم پارچه در حمام رنگ غوطه ور می شود و پس از حذف، رنگ به شکل نامحلول خود اکسید می شود و با ثبات شستشوی بالا به الیاف متصل می شود. با این حال، رنگ های vat، و به ویژه نیل، باید پس از رنگرزی با «صابون زدن» اصلاح شوند تا از ساییدگی (خراش) رنگ جلوگیری شود.

تای دای کردن لباس به ساده ترین روش

با این آموزش آسان که به طور خاص برای مبتدیان طراحی شده است ، نحوه ایجاد پیراهن های رنگارنگ را می توانید بیاموزید. ما تمام نکات و ترفندهای ضروری را که برای ساخت انواع طرح های رنگ تای دای باید بدانید را با شما به اشتراک می گذاریم.

اگر لباس های تای دایتان را با ادکلن لکه دار کرده اید می توانید مقاله ترفند پاک کردن لکه ادکلن از لباس ما را نیز مطالعه کنید.

همانطور که اشاره کردیم تای دای یک تکنیک رنگرزی مقاوم است که اغلب از رنگ‌های روشن، اشباع و الگوهای جسورانه استفاده می‌کند. شما برای رنگ کردن ابتدا پارچه را تا کرده یا مچاله کنید و با نخ یا کش آن را ببندید. سپس پارچه را در سطل های رنگ فرو کنید یا رنگ را با بطری های آبپاش بمالید.

چین ها و گره ها به عنوان یک مقاوم عمل می کنند و از پخش شدن یکنواخت رنگ پارچه جلوگیری می کنند. هر جایی که رنگ نتواند به آن برسد، سفید می ماند و به سادگی طرح را ایجاد می کند.

انواع رنگ تای دای

این آموزش اصول اولیه رنگ تای دای را ارائه می دهد که شامل نحوه آماده کردن، گره زدن، رنگ کردن و شستن لباس های تای دای است.

چند دسته مختلف از تکنیک های رنگ آمیزی دای وجود دارد:

رنگ تای دای سنتی

اولین نوع رایج ترین نوع رنگ تای دای رنگی است که با رنگ های روشن و الگوهای برجسته مشخص می شود. این سبک در دهه 60 و 70 رایج شد و امروزه نیز مد روز باقی مانده است. این نوع رنگ با یک پیراهن سفید ساده شروع می شود که سپس با یک یا چند رنگ رنگ مایع درهم تنیده شده  رنگ می شود.

رنگ یخی

رنگ آمیزی یخی چیزی شبیه به رنگ سنتی است، اما روند آن کمی متفاوت است.این سیستم در ابتدا با یک لباس سفید یا روشن که با نوارهای لاستیکی گره خورده یا محکم شده شروع می شود. سپس، لباس را با تکه های یخ پوشانده و با رنگ های رنگ پودری روی آن پاشیده می شود. همانطور که یخ ذوب می شود، پودرهای رنگ را حل کرده و پارچه را در بر می گیرند.

این نوع رنگ تای دای می تواند طرح های ارگانیک چشم نوازی ایجاد کند.

رنگ با سفید کننده

رنگ تای دای سفید کننده که به آن رنگ تای دای معکوس نیز می گویند، در یکی دو سال اخیر بسیار محبوب شده است. رنگ سفید کننده با یک پیراهن سیاه یا تیره شروع می شود که سپس با سفید کننده گره می خورد و روشن می شود. سفید کننده رنگ پارچه در معرض دید را روشن می کند و طرح تای دای روی آن ایجاد می کند.

مراحل تای دای کردن لباس

  1. لوازم خود را آماده کنید و محل کار خود را مرتب کنید.
  2. رنگ های خود را مخلوط کنید. در صورت لزوم، لباس خود را از قبل خیس کنید.
  3. لباستان را تا کنید و ببندید.
  4. رنگ را با هر روشی که دوست دارید روی لباس اعمال کنید.
  5. بگذار رنگ روی لباس بنشیند.
  6. لباس خود را بشویید و بپوشید.

Tie-dye یک فرآیند بسیار ساده است، اما چند ترفند وجود دارد که باید بدانید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

لوازم رنگ تای دای

قبل از اینکه بتوانید شروع به رنگ کردن کنید، مقدار مورد نیازتان از لوازم و مواد مورد نیازتان را خریداری کنید. اول از همه، برای رنگ کردن به خود رنگ و مقداری پارچه نیاز دارید. سپس، باید برخی از ابزارها و مواد ایمنی را تهیه کنید.

لیست پایین همان چیزی است که شما برای این پروژه نیاز دارید.

– رنگ فیبر واکنشی در رنگ های مختلف

– اقلام پارچه ای، مانند پیراهن، جوراب، یا گرمکن

– خاکستر سودا (بسته به نوع رنگی که خریداری می کنید ممکن است به این مورد نیاز داشته باشید یا نباشید)

– مواد شوینده لباسشویی

– نوارهای لاستیکی یا یک طناب محکم

– سطل، برای فرو بردن اقلام در رنگ

– سفره های پلاستیکی یا کیسه های زباله بزرگ برای محافظت از سطح کار شما

– قفسه سیمی برای بلند کردن لباس از سطح کار

– دستکش و ماسک گرد و غبار

– کیسه های زیپ دار یا بسته بندی های پلاستیکی

بهترین رنگ ها برای تای دای کردن لباس ها

بهترین نوع رنگ برای استفاده در پارچه های پنبه ای برای پروژه های رنگ آمیزی، رنگ فیبر واکنشی است. این نوع رنگ نسبت به سایر رنگ‌های همه منظوره روشن‌تر، ماندگارتر و راحت‌تر است.

رنگ‌های فیبر راکتیو با پارچه در آب سرد واکنش می‌دهند تا یک پیوند دائمی ایجاد کنند بنابراین لازم نیست نگران شستشوی طرح تای دای خود در اولین باری که آن را در لباس‌شویی می‌گذارید، باشید.

برای این سبک از رنگ بندی، استفاده از رنگ های همه منظوره مانند Rit یا Dylon را توصیه نمی کنیم این رنگ ها خیلی کم رنگ هستند و تمایل دارند در آب داغ شسته شوند.

بهترین اقلام برای بستن لباس

شما می توانید انواع لباس ها را رنگ کنید، مانند پیراهن نخی، گرمکن، جوراب، حتی کفش!اما قالبا اقلام ساخته شده با الیاف طبیعی برای رنگ آمیزی عالی هستند.

پودرهای رنگ Procion MX و کیت های یک مرحله ای Tulip برای کار با الیاف طبیعی مانند پنبه، ابریشم مصنوعی و ابریشم فرموله شده اند. مواد مصنوعی مانند پلی استر، نایلون، اسپندکس و … این رنگ ها را به خوبی جذب نمی کنند.

اگر نمی‌توانید پیراهن‌های 100% پنبه‌ای پیدا کنید، می‌توانید از ترکیب 80/20 پنبه/پلی‌استر استفاده کنید، اما رنگ‌های تای دای در آن ها پس از اتمام کار آن‌قدر زنده نیستند.

همچنین از ترکیب پنبه/پلی استر 50/50 خودداری کنید زیرا رنگ به خوبی واکنش نشان نمی دهد و رنگ ها بسیار کم رنگ می شوند.

الگوهای رنگ آمیزی و تکنیک های تا کردن لباس های تای دای

الگوهای مختلف رنگ آمیزی و تکنیک های تاشو وجود دارد که می توانید از آنها برای ایجاد طرح های منحصر به فرد استفاده کنید

در اینجا تعدادی از طرح های مختلفی که می توانید با رنگ آمیزی به روش تای دای خلق کنید برایتان گردآوری شده است.

Scrunch یا Nebula: پیراهن را صاف بخوابانید. پارچه را چند بار تا و چند کش لاستیکی دور لباس بپیچید. هرچه سفت تر آن را بچرخانید، قسمت های سفید بیشتری در پیراهن نهایی وجود خواهد داشت.

چرخش: قسمت کوچکی را در مرکز پیراهن انتخاب کنید. در حالی که پیراهن را در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانید، آن بخش کوچک را با دستانتان نگه دارید. به پیچیدن ادامه دهید و پیراهن باید مانند رول دارچینی صاف روی خود تا شود. پیراهن را با 3 یا 4 نوار لاستیکی محکم کنید. هر چه پیراهن را تنگ‌تر ببندید، سفیدی آن بیشتر می‌شود.

Bullseye: قسمتی از پارچه را در مرکز پیراهن انتخاب کنید. پارچه را تا یک نقطه بکشید و بقیه پارچه را به سمت پایین صاف کنید تا شکل مخروطی لاغری ایجاد شود. نوارهای لاستیکی را در اطراف مخروط پارچه بپیچید.

آفتاب سوختگی: پیراهن را صاف بخوابانید. یک سری از بخش های کوچک را به هم فشار دهید و آنها را به سمت بالا بکشید تا شکل های مخروطی کوچک و لاغری ایجاد کنید. هر کدام را با چند نوار لاستیکی محکم کنید.

راه راه: پیراهن را صاف بخوابانید. با شروع از پایین یا یک طرف، پیراهن را اندازه های کوچک به سبک آکاردئونی تا کنید. هر 1 تا 2 اینچ پیراهن تا شده را با نوارهای لاستیکی بپیچید.

تاهای جعبه مربعی: پیراهن را به صورت یک سری تاهای آکاردئونی از امتداد تا کنید، هر بخش به عرض 3-4 سانتی متر. هر چین را به خوبی فشار دهید تا چین های تیزی ایجاد شود. سپس، پیراهن را از عرض به صورت یک سری تاهای آکاردئونی، هر کدام 3-4 تا بزنید. پارچه را بین دو مربع مقوا قرار دهید. به خوبی با نوارهای لاستیکی محکم کنید.

Triangle Folds: این تکنیک بسیار شبیه به تکنیک قبلی است. در مرحله دوم، نوار پارچه را به جای مربع، به صورت مثلث تا کنید. سپس پارچه را بین دو مثلث مقوا قرار دهید. درنهایت نیز به خوبی با نوارهای لاستیکی محکم کنید.

کالیدوسکوپ یا ماندالاس: برای این ظاهر، طرحی با یک یا دو خط تقارن ایجاد خواهید کرد. پیراهن را روی میز بگذارید و آن را از وسط تا کنید و دوباره از عرض تا کنید. بعد از چهار تا شدن پیراهن، می توانید پیراهن را به هر مدلی که دوست دارید با کش ها محکم کنید.

Ombre Dip-Dye: برای این تکنیک، لازم نیست پارچه را تا کنید. به سادگی یک سر پیراهن را در یک سطل رنگ فرو کنید. همانطور که در حمام رنگ قرار می گیرد سپس همین روش را برای سمت دیگری از لباس و پارچه پیاده کنید.

سخن پایانی

لباس های تای دای به واسطه رنگ های مجذوب کننده همیشه از گزینه های جذاب برای ست های جذاب به شمار می رفته و می رود، سعی کردیم در این مقاله علاوه بر توضیح کامل درباره ریشه این نوع رنگ آمیزی به روش های رنگ آمیزی تای دای نیز اشاره کنیم تا در صورتی که دوست داشتید لباس های تای دای خودتان را طراحی کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده و به اطلاعاتتان افزوده شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام