پاک کردن آدامس از روی لباس

نوشته تحریریه ژیلمو

14 بهمن 1401

سبک زندگی

0 نظر

پاک کردن آدامس از روی لباس

پاک کردن آدامس از لباس دقدقه ای قدیمی به شمار می رود!! به طور حتم برای همه ما پیش آمده است که به طور اتفاقی روی سطحی بنشینیم که آدامس روی آن باشد و یا به هر مدل دیگری این خوراکی جویدنی را چسبیده به لباس هایمان پیدا کنیم.  حتی مواردی بوده که فرزندانمان را با لباسی که آدامس به آن چسبیده باشد بعد از پارک یا مدرسه دیده ایم که ناراحت خراب شدن لباس مورد علاقشان بوده اند، اما هیچ جای نگرانی نیست!!

امروز در ژیلمو با شما هستیم تا روش های مختلف پاک کردن آدامس را از لباس های مختلف بررسی کنیم.

با ما همراه باشید.

آدامس از کجا آمده است؟

به نظر می رسد سنت و فرهنگ جویدن آدامس از طریق یک فرآیند تکاملی همگرا ایجاد شده است، زیرا آثار این عادت به طور جداگانه در بسیاری از تمدن های اولیه به وجود آمده است. پیش زمینه اولیه استفاده از آدامس به دلیل تمایل غریزی انسان به جویدن می باشد. انسان ها در ابتدا لزوماً تمایلی به دریافت مزایای تغذیه‌ای از مواد جویدنی خود نداشتند، اما در مواقعی به دنبال محرک‌های چشایی و تمیز کردن دندان‌ها یا قابلیت‌های شاداب‌کننده نفس بودند به سراغ استفاده از آدامس می رفتند.

آدامس به اشکال مختلف از دوران نوسنگی وجود داشته است. آدامس 5000 سال می باشد که وجود دارد و در ابتدا از قیر پوست درخت غان با اثر دندان در کیریکی فنلاند پیدا شده است. اعتقاد بر این است که قیر که از آن صمغ ساخته شده است دارای خواص ضد عفونی کننده و سایر فواید دارویی است.

قیر  از نظر شیمیایی شبیه به قطران نفتی است و از این نظر با سایر صمغ‌های اولیه متفاوت است.

مایاها و آزتک ها اولین کسانی بودند که از خواص مثبت صمغ بهره بردند؛  آنها از چیکل، صمغ طبیعی درخت، به عنوان پایه ای برای ساختن ماده ای شبیه صمغ و چسباندن اشیا به هم در استفاده روزمره استفاده کردند.

 انواع آدامس در یونان باستان نیز جویده می شد. یونانیان باستان آدامس ماستیک را می جویدند که از رزین درخت بنه درست می شد. صمغ ماستیک مانند قطران پوست درخت غان دارای خواص ضد عفونی کننده است و اعتقاد بر این است که برای حفظ سلامت دهان و دندان استفاده می شده است.

 چیکل و ماستیک هر دو رزین درخت هستند. بسیاری از فرهنگ های دیگر نیز مواد آدامس مانندی را که از گیاهان، علف ها و رزین ها ساخته شده اند جویده اند.

پاک کردن آدامس از لباس

اولین سوالی که در مواجهه با آدامس چسبیده بر روی لباس برایمان پیش می آید این است که (چگونه به لباسم چسبیده است؟) یافتن دسته ای از آدامس ها که به نشیمنگاه شلوار شما چسبیده، در جیب کت فرزندتان گیر کرده یا بازوی پلیور را در بر گرفته است، همیشه تعجب ناخوشایندی با خود به همراه دارد. خوشبختانه، نیازی نیست نگران باشید آن آدامس مزاحم از کجا آمده است؛ فقط باید بدانید که چگونه آدامس را از روی لباس پاک کنید! انواع ترفند های خانگی، از جمله الکل مالیدن، سرکه، یخ و حتی کره بادام زمینی، می توانند به شما کمک کنند تا از شر این آشفتگی خلاص شوید.

چندین استراتژی موثر برای پاک کردن آدامس از لباس وجود دارد، اما همه آنها به یک شکل شروع می شوند. همانطور که شروع به برداشتن آدامس از لباس می‌کنید، تا جایی که می‌توانید آدامس را کنده و از بین ببرید و هرگونه محلول شیمیایی یا فرآیند حرارتی را که فکر می کنید موثر است برا درز لباس یا قسمت دیگری که هنگام پوشیدن لباس دیده نمی‌شود، از قبل آزمایش کنید.

 از استفاده از روش‌های متداول برداشتن آدامس که شامل موادی مانند اسپری مو است که ممکن است پارچه را لکه‌دار، محو یا آسیب برساند، خودداری کنید. پس از برداشتن تمام آدامس ها با استفاده از یکی از استراتژی های زیر، قبل از شستن، محل را با اسپری لکه بر یا مقدار زیادی صابون ظرفشویی یا لباس شویی قبل از شستن تمیز کنید. کارشناسان نظافت  پیشنهاد می‌کنند که لباس‌های تصفیه‌شده را در چرخه معمول خود در گرم‌ترین دمای آب توصیه‌شده در برچسب مراقبت و شست و شوی لباس، بشویید.

 تا زمانی که مطمئن نشدید لکه آدامس یا خود آدامس از بین رفته است، لباس را داخل خشک کن نگذارید.

آدامس را با آدامس بیشتری تمیز کنید

این نکته برای از بین بردن آدامس ممکن است کمی غیر منطقی به نظر برسد، اما در واقع می‌توانید از آدامس به نفع خود برای تمیز کردن یک آشفتگی چسبنده استفاده کنید. شما به سادگی می توانید از یک تکه آدامس جویده شده یا یک تکه نوار چسب برای جدا کردن آدامس چسبیده استفاده کنید. توجه کنید که حتما باید آدامس جویده شده یا چسب را مستقیماً روی آدامس چسبیده بمالید تا مواد چسبنده بیشتری به قسمت های پارچه مجاور اضافه نکنید. بعد از این کار احتمالا باید بتوانید که آدامس را از لباستان جدا کنید.

آدامس را با کمک یخ بردارید

یکی از کاربردی ترین راهکار های پاک کردن آدامس از لباس استفاده از یخ است. کافیست تکه های یخ را به تنهایی یا داخل کیسه فریزر بر روی آدامس برای حدود 20 دقیقه قرار دهید. این کار باعث یخ زدن و سفت شدن آدامس می شود، بعد از این عمل می توانید آن را با کارت اعتباری، چاقوی های کند  یا سوهان خراش دهید. کارشناسان نظافت لباس توصیه می کنند قبل از درمان لکه باقی مانده، آدامس باقی مانده در الیاف پارچه را با یک حلال تمیز کننده خشک، پاک کنید.

آدامس را روی لباس منجمد کنید

این تکنیک بیشتر از یخ می تواند کاربردی باشد، به واسطه این ترفند شما به فریزر اجازه می دهید کار از بین بردن آدامس را انجام دهد. لباس‌های آدامسی را در حالی که آدامس رو به بالا است به مدت یک ساعت یا بیشتر در فریزر خود قرار دهید. پس از سفت شدن آدامس، آن را مانند مورد بالا بتراشید.

آدامس را با اتو بردارید

آدامس لباس را روی یک تکه مقوا به سمت پایین بچرخانید. اتوی با حرارت متوسط را محکم روی پشت لباس فشار دهید. اتو را حرکت ندهید، زیرا آدامس را پخش خواهید کرد. همانطور که گرما آدامس را ذوب می کند، آدامس به به مقوا منتقل می شود و می چسبد.

آدامس را با بخار خارج کنید

بخش چسبناک ‌شده لباس خود را روی دهانه یک کتری که بخار می کند نگه دارید. بخار آدامس را نرم می کند و به راحتی با یک سوهان یا مسواک پاک می شود. از طرف دیگر، می‌توانید لباس را در ظرفی پر از آب جوش قرار دهید تا زمانی که آدامس آنقدر نرم شود که از بافت لباس خارج شود.

پاک کردن آدامس از لباس به کمک سرکه

سرکه سفید مقطر را در ظرف مخصوص مایکروویو بریزید و آن را در مایکروویو گرم کنید. یک مسواک را به مایع گرم آغشته کنید و آن را به آدامس بمالید. اسید سرکه آدامس را نرم می کند و به رها شدن آن از پارچه کمک می کند.  همچنین سرکه را روی آدامس بریزید، روی آن جوش شیرین بپاشید و اجازه دهید کف گازدار حاصل از آن عمل کند و آدامس را به آهستگی از بین ببرد.

آدامس را با هوای فشرده شده پاک کنید

هوای فشرده شده در کپسول ها بیشتر وظیفه تمیز کردن صفحه کلید کامپیوتر را انجام می دهد. این اسپری به عنوان یک عامل انجماد عمل می کند که آدامس را سفت می کند. هوای فشرده شده را مستقیماً روی آدامس بپاشید تا زمانی که به اندازه کافی سفت شود که بتوان آن را خراشید.

از محصولات پاک کننده آدامس استفاده کنید

ترفند بعدی پاک کردن آدامس از لباس استفاده از محلول های تخصصی پاک کننده آدامس است. ابتدا تا جایی که می توانید آدامس های شل را از روی لباس بردارید. برای نرم کردن باقی مانده آدامس، از یک برچسب یا پاک کننده چسب نیز می توانید استفاده کنید. باقیمانده را با یک سوهان یا پارچه سفید تمیز بردارید.

پاک کردن آدامس از لباس با استفاده از الکل

از یک پنبه الکلی نیز برای از بین بردن آدامس می توانید استفاده کنید. بگذارید الکل به خوبی خیس بخورد و خشک شود سپس اقدام به از بین بردن آدامس از روی لباس کنید.

آدامس را با مواد شوینده تمیز کنید

می توانید از یک مسواک برای مالیدن مواد شوینده مایع یا صابون ظرفشویی به طور مستقیم به روی آدامس استفاده کنید. این کار باید الیاف آدامس را بشکند و به شما اجازه دهد به راحتی آن را  بخراشید. پس از آن لباس را بشویید و در صورت نیاز از لکه بر استفاده کنید.

آدامس را با کره بادام زمینی پاک کنید

ترفند آخر پاک کردن آدامس از لباس استفاده از کره بادام زمینی است! مقدار زیادی کره بادام زمینی (خامه ای، نه ترد) روی آدامس بمالید. اجازه دهید چند دقیقه بماند تا چربی ها و روغن های موجود در کره بادام زمینی آدامس را کمی شل کند. سپس آدامس و کره بادام زمینی را با یک چاقوی بی رنگ یا لبه کارت اعتباری بتراشید.

آیا آدامس می تواند به ماشین لباسشویی آسیب برساند؟

به طور خلاصه بله. آن آدامس کوچک نه تنها می‌تواند به لباس‌های دیگر سرایت کند، بلکه می‌تواند مجرای فاضلاب را مسدود کند یا ذوب شود و باقی مانده‌های چسبنده آدامس در داخل ماشین لباسشویی شما باقی بماند که می‌تواند به بارهای شست و شوی بعدی آسیب برساند. اگر یک آدامس مزاحم در داخل دستگاه شما گیر کرد، سعی کنید آن را با یک تکه یخ منجمد کنید یا به آرامی با چیزی پلاستیکی (مثل لبه کارت اعتباری یا ظروف پلاستیکی) جدا کنید. از یک پارچه شستشو و آب داغ نیز می توانید استفاده کنید تا باقیمانده‌های آدامس را نرم کنید و آن را پاک. قبل از اینکه بار دیگری را داخل لباس شویی بیاندازید و پودر یا مایع لباسشویی را به آن ها اضافه کنید، دستگاه خود را در یک چرخه تمیز کردن اجرا کنید تا هرگونه چسبندگی باقیمانده آن از بین برود.

آیا خمیر دندان آدامس را از لباس پاک می کند؟

کمی خمیردندان می‌تواند در پاک کردن آدامس از لباس کمک کند، اما برای استفاده از آن باید احتیاط کنید. عوامل سفید کننده در برخی از مارک های خمیردندان می توانند پارچه های تیره را سفید و بی رنگ کنند. اگر می خواهید از این روش استفاده کنید، از خمیر دندان های سفید استاندارد استفاده کنید و از ژل ها یا مارک هایی که حاوی سفید کننده هایی مانند پراکسید هیدروژن هستند اجتناب کنید.

چگونه آدامس را از روی مو پاک کنیم

همین حالا قیچی را زمین بگذارید! شما می توانید از کره بادام زمینی، آدامس چسبیده به موهای خود را از بین ببرید. کافیست کره بادام زمینی خامه ای را با استفاده از انگشتان دست یا یک مسواک قدیمی بر روی آدامس بمالید و چند دقیقه صبر کنید. چربی‌ها و روغن‌ها آدامس را سفت می‌کنند و چسبندگی آن را کمتر می‌کنند، بنابراین بسیار آسان می توانید آدامس را از موهایتان جدا کنید.

همچنین می توانید از یک حوله برای پاک کردن آخرین ذره کره بادام زمینی استفاده کنید و سپس موهایتان را بشویید.

اگر یک شیشه کره بادام زمینی ندارید، مقداری وازلین، خمیر دندان یا روغن گیاهی بگیرید. چنین موادی که روغنی هستند مو را روان می کند و به لغزش آدامس از روی آن کمک می کند. کافیست کمی روغن زیتون روی  بمالید و به آرامی با انگشتان خود آن را ماساژ دهید و مراقب باشید که زیاد آدامس روی مو فشرده نشود. یک شانه با دندانه پهن باید به بیرون آمدن آدامس از روی مو کمک کند. مانند کره بادام زمینی، شستن موها پس از از بین رفتن آدامس ایده بدی نیست.

چگونه آدامس را از روی فرش پاک کنیم

همانطور که گفتیم، چسبیدن آدامس بر روی فرش یا اثاث و لوازم منزل به معنی پایان رسیدن عمر آن ها نیست!! به جای کندن آدامس با  قیچی، به روشی که به شما درباره لباس گفتیم برگردید و آدامس را قبل از اینکه پوسته پوسته کنید، فریز کنید.

همچنین می‌توانید از روغن برای تضعیف آدامس و راحت‌تر برداشتن آن استفاده کنید. آدامس را با یک پارچه آغشته به روغن مرطوب کنید و حدود 10 دقیقه صبر کنید، سپس به آرامی با یک چاقوی کره آن را جدا کنید. حتماً در ابتدا محلول را در یک نقطه نامشخص از فرش یا اثاثه یا لوازم داخلی را آزمایش کنید (برای اینکه مطمئن شوید روغن باعث خراب شدن کالا نمی شود)، و پس از اتمام کار، محل چسبیدن آدامس را با صابون ظرفشویی و آب گرم تمیز کنید تا باقیمانده آن پاک شود.

نحوه پاک کردن آدامس از کفش

دفعه بعد که برای قدم زدن بیرون رفتید، به پیاده رو نگاهی بیندازید. احتمالاً تقریباً به هر کجا که نگاه می کنید، آدامس های خشک شده را خواهید دید، یا بدتر از آن، آدامس تازه ای که مشتاقانه منتظر سوار شدن بر روی ته کفش شما هستند. اگر به خانه رسیدید و متوجه شدید که یک ماده جویدنی را با خود تا منزل حمل کرده اید، باید مقداری به آن اسپری حلال برنید. پس از حدود یک دقیقه، اسپری آدامس را حل می‌کند و می توانید آن را با یک پارچه کهنه یا حوله کاغذی پاک ‌کنید.

اگر ترجیح می‌دهید چربی‌های روی کفشتان از بین نرود و کمی زمان (و کفش‌های اضافی) در اختیار دارید، کفش آدامسی‌شده را برای چند روز به حال خود رها کنید. آدامس خود به خود سفت می شود و می توانید آن را با انگشتان خود یا چاقوی کره ای بردارید.

سخن پایانی

امروز در ژیلمو با ترفند های پاک کردن آدامس از روی لباس، از روی فرش و حتی مو با شما بودیم و بررسی کردیم ترفند های مختلف از بین بردن این ماده جویدنی از روی لباس هایتان را، امیدواریم که با مطالعه این مقاله دیگر لباس مورد علاقتان را فقط به خاطر چسبیدن آدامس دور نیاندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام