چقدر درباره استایل ماکسیمال میدانیم؟

نوشته تحریریه ژیلمو

30 اردیبهشت 1402

مد و استایل

0 نظر

چقدر درباره استایل ماکسیمال میدانیم؟

پس از سال‌ها استقبال هنرمندان و طراحان مد از رویکرد مینیمالیستی، سال 2020 شاهد افزایش شدید طرح‌های افراطی، روشن و عجیب و غریب بوده است که برای برخی به عنوان ماکسیمالیسم شناخته می‌شود.

اما سوال اینجاست که چقدر درباره استایل ماکسیمال اطلاع داریم و آیا می دانیم این فرهنگ و نحوه پوشش تا چه اندازه در فضای مد و فشن رخنه کرده؟

امروز با ژیلمو همراه باشید تا با هم به طور کامل پاسخ تمام سوال های شما درباره استایل ماکسیمال را بدهیم.

ماکسیمالیسم

در هنر، ماکسیمالیسم واکنشی مستقیم به جنبش ضد مینیمالیسم است که قبلاً به عنوان “زیبایی شناسی افراط” توصیف می شده. استایل های ماکسیمال معمولا طرح‌های عجیب و غریب آینده نگرانه ای هستند که شروع به ورود به بازارهای مصرف انبوه کرده اند، زیرا در این ساختار مخاطبان به سمت چاپ‌های شاد، بازیگوش و نشاط‌آور سوق داده می‌شوند.

در ماه مه 2020، ملیسا مارا-آلوارز، متصدی آموزش و پژوهش در موزه FIT به WWD گفت: «تغییر در مد اغلب واکنشی به شمار می رود به آنچه قبل از آن بوده است. هنگامی که بعد از دوره پاندمی و کووید قرنطینه ها برداشته شود، ما شاهد این موضوع خواهیم بود که مردم مشتاق لباس پوشیدن دوباره هستند و حرکتی قوی به سمت بازگشت زرق و برق حداکثری به عنوان بیان طنز آمیز رهایی خواهند داشت.

مینیمالیسم چیست؟

در دهه گذشته، مینیمالیسم و گرایش‌های سبک اسکاندیناوی بر بخش‌های هنر، مد و خانه تسلط داشته است. مینیمالیسم بر زندگی با لوازم ضروری تمرکز دارد. سادگی سبک زندگی مینیمالیسم را تعریف می‌کند و کسانی که آن را پیرو خود می‌کند به دنبال شکل‌های ساده، حداقل رنگ و به دست آوردن وسایل فیزیکی کمتری برای داشتن یک زندگی تمیز و سازمان‌یافته هستند.

در دهه 1950، زمانی که مینیمالیسم برای اولین بار مورد کاوش قرار گرفت، هنرمندان تصمیم گرفتند تا شیوه های مرسوم را که مصرف کنندگان به هنر نگاه می کردند به چالش بکشند. تا آن زمان هنر بازنمایی از واقعیت بود. بیننده هنر مینیمالیسم فقط باید به چیزی که مستقیماً در مقابلش قرار دارد پاسخ دهد زیرا هیچ ارتباطی بین طراحی هندسی، انتزاعی و دنیای بیرون وجود نخواهد داشت.

فرانک استلا، هنرمند مینیمالیستی که بین دهه‌های 1960 تا 1990 فعال بود، همواره این دو جمله را بیان می کرد که «فقط آنچه در آنجا دیده می‌شود وجود دارد» و «آنچه می‌بینی همان چیزی است که می‌بینید».

گسترش ماکسیمالیسم

همانطور که آلبرت انیشتین زمانی گفت: “با هر عملی، یک عکس العمل متضاد وجود دارد.” تاریخ هنر ماکسیمالیسم با تأکید بر رنگ، طرح‌های جسورانه، دراماتیک کردن ضربه‌های روی بوم و آزمایش سلیقه شخصی منحصر به فرد، مینیمالیسم را به چالش کشید. آرت نوو به عنوان یک سبک هنری بین‌المللی که در دهه 1890 آغاز شد، شاید یکی از اولین سبک‌های تجربی امروزی است که ماکسیمالیسم بر آن اساس بنا شده است.

در تاریخ، ماکسیمالیسم ممکن است با نام مشخصی قابل شناسایی نبوده باشد، اما آموزه ها و ویژگی های آن برای مدت طولانی در جامعه وجود داشته اند که به عنوان یک “مد” یا “روند” برچسب گذاری شوند.

مانند مینیمالیسم، ماکسیمالیسم از آن زمان به بسیاری از اشکال هنری و فرهنگ های دیگر از جمله مد ماکسیمالیسم، موسیقی و ادبیات تبدیل شده است. ژانرهای فرعی مد ماکسیمالیسم، مانند grandmillenial و cottagecore نیز همچنان به محبوبیت خود ادامه می دهند. امروزه می‌توانید افراد را بر اساس ویژگی‌ها و سبک زندگی‌شان به‌عنوان « ماکسیمالیسم» یا «مینیمالیست» تعریف کنید.

نقش ماکسیمالیسم در زندگی روزمره

اگر توجه کرده باشید صفحه های ایده پرداز دکوراسیون خانه به سبک ماکسیمالیست در اینستاگرام افزایش یافته است زیرا عموم مردم و حتی افراد مشهور عجله دارند تا فضای داخلی خانه‌های عجیب و غریب خود را به اشتراک بگذارند.

 در سال ۲۰۱۹، امی بری، طراح آمریکایی، در مصاحبه‌ای با House Beautiful گفت: «بعد از تماشای همه افراد در اتاق‌های خنثی و انتقالی برای مدت طولانی، چندین مشتری جوان‌تر در سال گذشته به سراغ ما آمدند و چیزهایی مانند شینتز، تریلاژ و رنگ‌های روشن درخواست کردند.» او افزود: «تعجب آور است که ببینیم مشتریان بیست الی سی و چند ساله ما  درخواست اقلام و اجناسی را دارند که شلوغی بی حد و حصری در ساختار آن ها دیده می شود.

اما خب نکته مهم اینجاست که همیشه نیاز به مینیمالیسم در صنعت هتلداری وجود خواهد داشت. مینیمالیسم یک ساختار خنثی است در حالی که طراحی ماکسیمالیسم ترجیحات شخصی را در بر می گیرد که تمام قوانین شناخته شده هنر، مد و فضای داخلی را نادیده می گیرد و همه جنبه های زندگی را تشویق می کند تا تلفیقی از تزئینات، بافت و الگو باشد.

در سال 2017، مطالعه ای توسط Ribble Cycles نشان داد که بریتانیایی ها 92 درصد از وقت خود را از دوشنبه تا جمعه در داخل خانه می گذرانند. از آنجایی که درصد بالایی از زمان در خانه ها سپری می شود، منزل آن ها مکان مناسبی برای بیان طراحی داخلی جسورانه و دکوراسیون رنگارنگ برای ایجاد محیطی است که در آن از گذراندن وقت در آن لذت ببرید.

تقابل ماکسیمالیسم و مینیمالیسم در مد

مینیمالیسم در چند سال گذشته مدت بسیار زیادی در کانون توجه بوده است. و صادقانه بگوییم، این استایل، سبکی است که احتمالاً به دلایل زیادی هرگز به طور کامل از بین نخواهد رفت. اما سوال اینجاست که بعد از پوشیدن یک کمد لباس مینیمالیستی که مفهوم «کمتر، بیشتر است» را نشان می‌دهد و در جایی که همه چیز مطابقت دارد، آیا نمی‌خواهید همه چیز را تغییر دهید و کاملاً برعکس عمل کنید؟ به هر حال، یک لباس کاملا مشکی یا تمام سفید همیشه با کلاس به نظر می رسد، اما آیا می توانید با آن سرگرم شوید یا حس فردی خود را از استایلتان نشان دهید؟ در صورتی که به دنبال دانستن ترفند های مراقبت از پوست لیزر شده هستید می توانید مقاله ترفند مراقبت از پوست لیزر شده را در بلاگ ژیلمو مطالعه کنید.

ماکسیمالیسم در مقابل مینیمالیسم

برای درک ماکسیمالیسم، دانستن اینکه مینیمالیسم چیست می تواند کمک کند. مینیمالیسم یک سبک زندگی است که ایده خلاص شدن از شر وسایل اضافی و فقط استفاده از چیزهایی که نیاز دارید را در بر می گیرد، خواه آن وسایل در کمد لباس شما یا دکوراسیون منزل شما باشند. در مقابل، سبک ماکسیمالیسم مانند نوجوانانی است که علیه این واقعیت که با سبک زندگی مینیمالیستی مطابقت داشته اند عصیان می کنند و اکنون می خواهند از پوسته خود خارج شوند و فردیت خود را نشان دهند. این موضوع به معنای استفاده از رنگ‌های روشن، چاپ های شلوغ و نادیده گرفتن این قانون است که همه چیز باید با هم مطابقت داشته باشد. اما خب نکته اصلی اینجاست که شما هرگز نمی توانید ماکسیمالیسم زیاده روی کنید.

در ادامه به برخی از نکات مهم داشتن استایل ماکسیمالیسم اشاره می کنیم.

هنر لایه بندی را در آغوش بگیرید

وقتی صحبت از سبک ماکسیمالیسم می شود، لایه بندی می تواند نقش مهمی ایفا کند. از آنجایی که می گویید برایتان مهم نیست که مواردی در لباستان با هم مطابقت دارد، بهانه ای دارید که آیتم هایی را که ممکن است کاملاً متفاوت از یکدیگر باشند، چه در رنگ و چه در سبک، لایه بندی کنید.

اختلاط و تطبیق الگوها بخشی از استایل ماکسیمالیسم است، زیرا می توانید یک تاپ را در یک الگو زیر یک ژاکت کش باف پشمی یا جلیقه با الگوی کاملاً متفاوت بپوشید. ممکن است برخلاف چیزی که به آن عادت کرده اید به نظر برسد، اما اگر آن را با اعتماد به نفس بپوشید، ظاهر آن می تواند کارساز باشد. یکی دیگر از ایده های جالب این است که نقاشی های حیوانی را با هم ترکیب کنید. به عنوان مثال، یک بلوز با طرح یوزپلنگ زیر پلیور با طرح ببر بپوشید. آنها با هم مرتبط هستند زیرا هر دو طرح حیوانات هستند، اما متفاوت بودن کمی سرگرم کننده و رمز و راز را به لباس اضافه می کند.

سبک های ترکیبی

همانطور که می توانید رنگ ها و الگوها را با سبک ماکسیمالیسم ترکیب و مطابقت دهید، می توانید سبک ها را نیز ترکیب کنید. به عنوان مثال، می توانید ظاهر بوهوی دهه 70 را با چیزی کاملا متفاوت ترکیب کنید. به عنوان مثال، یک جفت شلوار جین زنانه پاشنه تنگ یا گشاد انتخاب کنید و آنها را با یک تاپ نئون الهام گرفته از دهه 90 بپوشید. توجه کنید که فقط به این دلیل که آنها متعلق به دهه های مختلف هستند به این معنی نیست که نمی توان آنها را با هم پوشید.

اعتماد به یک الگوی برنده

برای پذیرفتن سبک ماکسیمالیسم، لازم نیست تمام تلاش خود را انجام دهید و از سر تا پا با عناصر جسورانه لباس بپوشید. یک لباس واحد می تواند کار را به خوبی انجام دهد. عنوان مثال، یک انگشتر یا انواع دیگر جواهرات ممکن است چندان قابل توجه نباشد. اما یک کیف پول، روسری یا کلاه با طرح یا رنگی جسورانه می‌تواند در کمترین زمان یک لباس را از مینیمالیسم به ماکسیمالیسم تبدیل کند. یا شاید این کت زمستانی شما باشد که این کار را برای شما انجام می دهد. استفاده از کت برای تغییر استایل خود یک راه عالی برای داشتن بهترین های هر دو جهان است! در بیرون سرگرم کننده اما در داخل محتاطانه و جدی.

روی کفش هایتان تمرکز کنید

کفش ها می توانند نقش مهمی در کمد لباس ماکسیمال داشته باشند. برای مثال، پوشیدن چکمه‌های کابویی با دامن زنانه شیک  استایل‌ها را برای شما به بهترین شکل با هم ترکیب می‌کند، اما این کار را به‌گونه‌ای انجام می‌دهد که باعث می‌شود مردم فکر کنند: «وای، با هم خوب به نظر می‌رسند». جوراب .و جوراب شلواری نیز می‌توانند رکن اصلی این استایل باشند. برای مثال جوراب های راه راه بلند تا زانو را در نظر بگیرید که با دامن یا لباس گلدار پوشیده می شوند. یا جوراب های ورزشی یا جوراب شلواری که قبلا آن ها را با هیچ لباسی ست نمی کردید. نکته کلیدی این است که سعی کنید به گونه ای نظر برسید که تصور کنند لباس را عمداً انتخاب کرده اید، در حالی که برای این انتخاب خیلی تلاش نکرده اید. ماکسیمالیسم مانند این است که بگوییم: «من همانی هستم که هستم. من را بپذیر یا ترکم کن، “تقریباً چیزی مثل جرأت دادن به کسی که آن انتخاب های مد را زیر سوال ببرد.

بافت

کتی خز دار و پتو مانند روی یک لباس توری و شلوار. یک تاپ ژولیده با شلوار چرمی؛ یا هر جفتی از بافت های متضاد در کمد لباس ماکسیمال یک ترکیب برنده خواهد شد. جفت کردن متضادها، چه بافت و چه رنگ، راه بسیار خوبی برای شورش علیه مفهوم کامل بودن است و تعریف شما را از پوشش ایجاد می کند.

5 ویژگی استایل ماکسیمالیست

از مدل لباس های مجلسی تا استایل خیابانی، مد ماکسیمال چیزی بیش از یک استایل ظاهری است. ویژگی های سبک حداکثری عبارتند از:

  1. لوازم جانبی: از دست بند و گردنبند های بزرگ گرفته تا جواهرات حجیم و کیف‌های رنگارنگ، اکسسوری‌های معمولی یک لباس ماکسیمال را تکمیل و کمی جذابیت را به آن اضافه می‌کنند.
  2. رنگ‌ها: مد ماکسیمالیستی می‌تواند دارای رنگ‌های متداول یا چندین رنگ مکمل یا متضاد باشد.
  3. الگوها: مد ماکسیمالیست دارای چاپ های جسورانه و طرح های پیچیده است. ترکیب و تطبیق الگوهای مختلف یک عامل رایج در سبک ماکسیمال است.
  4. سیلوئت: در استایل ماکسیمالیستی حالت سیلوئتی استاندارد وجود ندارد، اما طراحان مد ماکسیمالیست از انواع آستین های زنگوله و بادکنکی بزرگ، دامن های بلند و شلوارهای گشاد استفاده می کنند.
  5. بافت: مد ماکسیمالیست اغلب انواع مختلفی از پارچه ها را با بافت های مختلف مانند مخمل، توری، چرم، ساتن و ابریشم- ترکیب می کند تا یک نما از ظاهر افراد بتواند ایجاد کند.

جسور بودن را فراموش نکنید

نکته و کلید ماکسیمال بودن انتخاب جسورانه است. هنگام طراحی یک لباس حداکثری، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • عناصر لباس خود را متعادل کنید. برای داشتن یک استایل بی نظیر باید عناصر مختلف را متعادل کنید. مثلا می توانید یک لباس معمولی مانند یک دامن بزرگ ژولیده یا یک شلوار ژولیده را با یک تاپ بند پاپیون چسبان ست کنید. همچنین می توانید با پوشیدن یک رنگ خنثی، یک سیلوئت یا اکسسوری بزرگ استایلتان را متعادل کنید. به عنوان مثال، یک لباس تک رنگ را با یک گردنبند بزرگ، گوشواره و دستبند ترکیب کرده تا از نتیجه شگفت زده شوید
  • رنگ های مکمل یا متضاد را انتخاب کنید. هنگام هماهنگی یک لباس ماکسیمال باید بدانید کدام رنگ ها مکمل و متضاد هستند. شما می توانید اقلام لباس را در رنگ های مکمل و بافت های مختلف برای ایجاد یک مجموعه منسجم انتخاب کنید. همچنین می‌توانید اکسسوری‌هایی را با رنگ‌های مقابل هم در چرخه رنگ برای تضاد پررنگ انتخاب کنید.
  • ظاهر خود را لایه بندی کنید. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، ماکسیمالیست ها اغلب چندین لایه می پوشند. سعی کنید لباس حداکثری خود را لایه به لایه بسازید و از پایه لباس شروع کنید. برای مثال، می‌توانید یک تی‌شرت ساده با آستین های رنگارنگ، یک کت بلند طرح‌دار و گردن‌بندهای متعدد برای ایجاد یک لباس جسورانه لایه‌بندی کنید.
  • سبک خود را پیدا کنید. ماکسیمالیسم در مورد بیان فردیت و سبک شخصی شماست. سعی کنید لباس‌هایی را که دوست دارید بپوشید و آن‌ها را با سایر لباس‌ها و اکسسوری‌ها ترکیب و هماهنگ کنید تا ظاهر جدیدی ایجاد کنید. ساخت کمد لباس ماکسیمالیسم فرصتی برای تمرین پایداری شما است. می‌توانید لباس‌های قدیمی را در فروشگاه‌های دست دوم پیدا کنید و تا بارها و بارها بپوشید تا استایلی منحصر به فرد داشته باشید.

سخن پایانی

داشتن یک استایل ماکسیمال می تواند بیانگر ویژگی های درونی شما باشد اما به شرطی که قوائد و اصول این استایل پوششی به درستی رعایت شود. هدف ما در این مقاله آشنایی هرچه بیشتر شما با استایل ماکسمیال و نحوه ست کردن آن بود، امیدواریم با مطالعه آن بتوانید استایل مورد نظرتان را خلق کرده و زیباتر از هر زمان دیگری دیده شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام