لاندری روم چیست؟

نوشته تحریریه ژیلمو

25 خرداد 1403

سبک زندگی

0 نظر

لاندری روم چیست؟

امروزه در تمامی خانه ها، اجرای اتاق های ابزار و اتاق های لباسشویی یا لاندری روم روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند. اما خب همه ما می‌خواهیم بدانیم که به طور کلی لاندری روم چیست و اگر ماهیتی به نام اتاق ابزار نیز وجود داشته باشد، تفاوت این دو در چه چیزی می باشد. با مجله ژیلمو همراه باشید.

درباره لاندری روم

لاندری روم یا اتاق ابزار، اتاقی است که در آن لباس ها شسته شده و گاهی اوقات نیز خشک می شوند. در خانه‌های مدرن، لاندری روم اغلب مجهز به ماشین لباس‌شویی خودکار و خشک‌کن لباس، و اغلب یک حوض بزرگ به نام وان لباس‌شویی برای شستن دستی لباس‌های ظریف مانند ژاکت و همچنین میز اتو هستند. لاندری روم ها ممکن است شامل کابینت‌های ذخیره‌سازی، رومیزی برای تا کردن لباس‌ها، و در صورت اجازه فضا، یک چرخ خیاطی کوچک باشد.

اصطلاح اتاق ابزار بیشتر در انگلیسی بریتانیایی استفاده می شود، در حالی که انگلیسی استرالیایی و انگلیسی آمریکای شمالی به طور کلی به این اتاق به عنوان لاندری روم اشاره می کنند.

تاریخچه لاندری روم

این اصطلاح در حدود قرن 14 بیشتر به عنوان یک بخش خانگی که در آن اقلام آشپزخانه در آن نگهداری می شد، تعریف شده است. می توان گفت اصطلاح اتاق ابزار در سال 1760 در میان مردم همه گیر شد، زمانی که کلبه ای در یک مکان روستایی در بریتانیا ساخته شد که از طریق پنارث و کاردیف قابل دسترسی بود.

در این مکان یک اتاق ابزار برای اهداف عمومی نیز استفاده می شد که اطلاعات تاریخی آن را به عنوان یک اتاق مهمان (در صورت نیاز فوری داشتن به یک اتاق) به تصویر می‌کشد. جالب است بدانید که اسناد تاریخی یک گزارش مسکن و برنامه‌ریزی اسکاتلند در سال 1944 وجود دارد که توصیه می‌کند که خانه‌های دولتی جدید برای خانواده‌ها می‌توانند یک اتاق ابزار به عنوان یک اتاق کار عمومی برای خانه (برای شستن لباس‌ها، تمیز کردن چکمه‌ها و تعمیرات محل کار) فراهم کنند.

کاربردهای لاندری روم

لاندری روم کاربردهای مختلفی دارد اما معمولاً به عنوان مکانی برای شستشوی لباس استفادع می شود. این اتاق شامل تجهیزات لباسشویی مانند ماشین لباسشویی، خشک کن، میز اتو و اتو لباس است. همیچنین از این اتاق برای سازماندهی و انبار کردن کمد نیز استفاده می شود. لاندری روم معمولاً حاوی یک کمد است که برای نگهداری لباس‌های فصلی مانند کت‌های زمستانی یا لباس‌هایی که دیگر روزانه استفاده نمی‌شوند، استفاده می‌شود.

فضاهای ذخیره سازی این اتاق حاوی وسایل دیگری هستند که در صورت استفاده روزانه، عموماً در آشپزخانه خواهند بود. پکیج و آبگرمکن نیز گاهی در این اتاق تعبیه می شوند.

موقعیت مکانی لاندری روم

در خانه‌های قدیمی‌تر، لاندری روم معمولاً در زیرزمین قرار می‌گیرد، اما در بسیاری از خانه‌های مدرن، اتاق رخت‌شویی ممکن است در طبقه اصلی نزدیک آشپزخانه یا کمتر در طبقه بالا در نزدیکی اتاق‌خواب‌ها باشد.

یکی دیگر از مکان های معمول لاندری روم مجاور گاراژ است که این اتاق را به عنوان یک گلخانه برای ورودی از گاراژ عمل می کند. از آنجایی که گاراژ اغلب در ارتفاع (یا درجه) متفاوت از بقیه خانه است، اتاق رختشویی به عنوان ورودی از گاراژ عمل می کند که ممکن است از بقیه خانه دور اشد. این کار از نیاز به پله بین گاراژ و خانه جلوگیری می کند یا کاهش می دهد.

در مجارستان، برخی از ساختمان‌های آپارتمانی قدیمی‌تر و بیشتر خوابگاه‌های کارگری دارای اتاق‌های خشک‌شویی مشترک هستند که به مجارستانی mosókonyha (روشن، «آشپزخانه شستشو») نامیده می‌شوند. در گذشته، زمانی که ساکنان شروع به خرید ماشین‌های لباسشویی انفرادی در آپارتمان‌های خود کردند، اتاق‌های لباس‌شویی منسوخ شده گاهی به آپارتمان‌ها، مغازه‌ها یا کارگاه‌های کوچک (مثلاً یک کفاش) تبدیل می‌شد یا صرفاً برای انبار استفاده می‌شد.

در یک دنیای بی نقص، خانه های ما برای هر فعالیتی فضایی مشخص دارند. اما همانطور که مشخص است، بسیاری از ما مجبوریم به آنچه داریم بسنده کنیم. ما ممکن است فضای کافی برای یک گاراژ، یک دفتر یا یک اتاق بازی نداشته باشیم، اما این بدان معنا نیست که ما نمی توانیم در اتاقی که سطل های لباسشویی و دستشویی در آن قرار دارند، بنشینیم. با این حال، بسیاری از مردم تفاوت بین اتاق ابزار و لاندری روم را نمی دانند. این دو فضا از جهاتی شبیه هم هستند، اما می توانند کاملاً متفاوت باشند. اما خب تفاوت در چیست؟

تفاوت بین اتاق ابزار و لاندری روم

اتاق ابزار یک فضای بسته است که یک یا چند وسیله  مختلف را در خود جای می دهد که برای تمیز کردن خانه استفاده می شود. این ابزار می تواند ماشین لباسشویی، خشک کن، جاروبرقی یا سایر تجهیزات نظافتی باشد. اتاق ابزار معمولاً درب مخصوص به خود را دارد و اغلب داخل خانه است. لاندری روم  اما کمی متفاوت است زیرا دری آن محصور نیست و هیچ وسیله ای برای تمیز کردن در آن قرار ندارد. در عوض، این فضا شامل یک ماشین لباسشویی و خشک کن و همچنین میزهای تاشو یا سطوح دیگر برای تا کردن لباس است.

اتاق‌های خشکشویی معمولاً بیرون از خانه قرار می‌گیرند تا دسترسی آسان به منابع آب و برق را فراهم کنند. اتاق های ابزار را نیز می توان در خارج از خانه نیز یافت، اما معمولاً این نوع لباس ها در داخل خانه هستند و گاهی اوقات حتی به قسمت نشیمن خانه نیز متصل می شوند.

موارد موجود یک اتاق ابزار

اتاق ابزار یکی از چند منظوره ترین اتاق های خانه است. این مکان به عنوان مکانی برای انواع عملکردهای خانگی که اغلب خیلی کثیف یا نامرتب هستند و نمی توانند در جای دیگری انجام شوند، عمل می کند.

اتاق های ابزار برای خشکشویی، انبارداری، بازیافت، و تمیز کردن وسایلی مانند جارو استفاده می شود. وقتی ماشین ظرفشویی پر است و فضای بیشتری در سینک آشپزخانه وجود ندارد، این اتاق ها به داد افراد منزل می رسد.

توجه به این نکته ضروری است که اتاق های تاسیسات معمولاً با وسایل سنگین مانند ماشین لباسشویی، خشک کن و کف شوی پر می شوند. این اقلام زمانی می توانند خطرناک باشند که به درستی ایمن نشده باشند، بنابراین بهتر است فضایی مشخص برای آنها داشته باشید.

اندازه اتاق ابزار شما بستگی به مقدار مورد نیاز برای نگهداری آن دارد. اگر بچه‌هایی دارید که اتاق بازی یا دفتر خودشان را می‌خواهند، ممکن است فضای بزرگ‌تری با قفسه‌بندی یا فضای ذخیره‌سازی زیاد برای اسباب‌بازی‌ها یا لوازم کار بخواهید. از سوی دیگر، اگر از اتاق ابزار خود فقط برای سطل های لباسشویی و تمیز کردن استفاده می کنید، فضای کمتری کافی است.

موارد موجود یک اتاق لباسشویی

اتاق لباسشویی اغلب جایی است که شما لباس های خود مانند جوراب و لباس های زیرتان را می شویید. همچنین می‌تواند مکانی باشد که لباس‌هایتان را تا می‌کنید، خشک‌کن را استفاده کرده و محصولات تمیزکننده یا سایر وسایلی را که مربوط به انجام کارهای خانه می‌شوند، ذخیره می‌کنید. ممکن است یک ماشین لباسشویی و/یا خشک کن نیز در این فضا پیدا کنید.

کدام را باید انتخاب کنیم؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که اتاق ابزار و لاندری روم با هم بسیار متفاوت هستند. اتاق های خدماتی اغلب در زیرزمین یا سایر مکان های دور از دسترس هستند، در حالی که اتاق های خشکشویی معمولاً در سطح اصلی خانه یافت می شوند. یک اتاق ابزار به طور کلی ماشین های لباسشویی، لوازم نظافت و سایر اقلام برای نگهداری خانه را در خود جای می دهد. یک اتاق لباسشویی دارای ماشین لباسشویی، خشک کن و سینک است.

همچنین اتاق های ابزار یا خدماتی اغلب در زیرزمین یا سایر مکان های دور از دسترس یافت می شوند در حالی که اتاق های خشکشویی معمولاً در سطح اصلی خانه یافت می شوند.

مزایای اتاق ابزار

اتاق‌های خدماتی اغلب راحت‌تر از لاندری روم در نظر گرفته می‌شوند، زیرا به صاحبان خانه اجازه می‌دهند بدون اشغال فضای زندگی‌شان، لباس‌هایشان را بشویند.

از آنجا که این اتاق بسیار کوچک است، یک اتاق ابزار می تواند برای کسانی که فضای زندگی محدودی دارند مفید باشد. همچنین اتاق‌های خدماتی را می‌توان در خانه‌ها یا آپارتمان‌های کوچک‌تر نیز یافت. این موضوع به این معنی است که اگر به تازگی به یک مکان کوچک نقل مکان کرده‌اید و نمی‌خواهید کل محل زندگی‌تان را با تجهیزات خانه‌داری تسخیر کنید، این ارزش اضافه کردن را دارد تا بتوانید ست تیشرت شلوار نخ پنبه مورد علاقتان را در آن جا بشورید.

مزایای لاندری روم

اولین مزیت داشتن رختشویخانه جادار بودن آن است. یک لاندری روم معمولاً از یک آبگرمکن، ماشین لباسشویی، خشک کن و برخی تجهیزات خانه داری تشکیل شده است. بسیاری از مردم فضای اضافی در خانه خود ندارند تا به یک اتاق اضافی اختصاص دهند. این فضا را می توان در خانه های بزرگتر یا آپارتمان هایی با فضای نشیمن بیشتر یافت.

یکی دیگر از مزایای اتاق خشکشویی این است که به راحتی در دسترس است. هنگامی که از یک اتاق ابزار استفاده می کنید، برای رسیدن به آنجا باید از خانه خود عبور کنید. اتاق های لباسشویی معمولاً در همان سطح اتاق خواب شما یا در طبقه همکف نزدیک منطقه آشپزخانه قرار دارند.

مزیت نهایی داشتن یک اتاق رختشویی این است که فضای ذخیره سازی بیشتری نسبت به اتاق ابزار دارد. اتاق‌های خدماتی معمولاً نیمه حمام‌هایی با فضای ذخیره‌سازی بسیار محدود هستند، اما اتاق‌های خشکشویی دارای انبارهای زیادی برای اقلام متفرقه مانند لوازم نظافت و مواد غذایی هستند.

کدام را باید انتخاب کنید؟

اتاق ابزار به اتاقی گفته می شود که وسایل و ابزار لباسشویی را در خود جای می دهد. این اتاق در طبقه دوم قرار دارد و فضای کافی برای وسایلی مانند خشک کن یا ماشین لباسشویی و همچنین لوازم نظافت و سایر مواد را به شما ارائه می دهد.

لاندری روم مکانی است که می توانید در آن لباس های خود را بشویید. برخی از خانه ها اتاق رختشویی خود را خارج از آشپزخانه دارند تا بتوانند لباس های تمیز را به راحتی از ماشین لباسشویی به خشک کن یا برعکس انتقال دهند. برخی دیگر ممکن است برای راحتی، محل لباسشویی خود را نزدیک محل زندگی خود قرار دهند.

اتاق‌های ابزار عموماً فضای ذخیره‌سازی بیشتری نسبت به لاندری روم های سنتی دارند، که در صورت نیاز به نگهداری بسیاری از لوازم نظافتی و سایر مواردی که با شستشوی لباس‌ها همراه است، آن‌ها را ایده‌آل می‌کند.

در نهایت می توان این گونه گفت که هر دو فضا راحتی زیادی را برای شما فراهم می کنند و اغلب در یک خانه یافت می شوند. تفاوت بین آنها عمدتاً در چیزی است که برای آن استفاده می شود  اما در هر صورت، هر دو انتخاب عالی برای اضافه کردن فضا هستند!

سخن پایانی

اگر مطمئن نیستید که آیا باید یک اتاق ابزار یا یک لاندری روم در خانه تان داشته باشید، نکته مهم این است که باید تفاوت بین این دو را در نظر بگیرید.

اتاق‌های خدماتی برای رساندن وسایلی که کثیف نیستند به اتاق لباس‌شویی انتخابی خوب هستند، در حالی که اتاق‌های لباس‌شویی برای رساندن اقلام کثیف به لباس‌شویی مناسب می باشند. همچنین اگر وسایل غیر کثیف زیادی دارید که باید به اتاق لباسشویی بروند، اتاق ابزار مفیدتر است، اما اگر وسایل کثیف زیادی داشته باشید، لاندری روم برای شما مفیدتر است.

می توان این گونه گفت که ماهیت لاندری روم تماما بسته به نیاز های شما از محیط زندگیتان تامین می شود. در پایان امیدواریم که از مطالعه این مقاله در مجله ژیلمو لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام