تاثیر قهوه بر روی پوست خوب است یا بد؟

نوشته تحریریه ژیلمو

14 آبان 1402

سبک زندگی

2 نظر

تاثیر قهوه بر روی پوست خوب است یا بد؟

اگر از خودتان می‌پرسید که آیا قهوه برای پوست شما خوب است یا بد، بحثی بی‌پایان وجود دارد که بر اساس بینش‌های تحقیقاتی جدید می‌تواند گیج‌کننده باشد. خوشبختانه در همین ابتدای مقاله باید بگوییم که لازم نیست قهوه را به طور کامل کنار بگذارید تا به اهداف پوستی خود برسید. اما خب موضوع کمی مفصل تر از این چند خط توضیح است، برای اینکه به طور کامل متوجه شوید که تاثیر قهوه بر روی پوست می تواند مثبت یا منفی باشد با ژیلمو در ادامه این مطلب همراه باشید.

آیا مصرف قهوه برای پوست مضر است؟

خبر خوب این است که قهوه برای پوست شما مضر نیست اما این واقعیت وابسته به این است که چگونه آن را تهیه می کنید.

برخی غذاها مانند شکر، لبنیات و کربوهیدرات‌های ساده می‌توانند باعث التهاب و تولید سبوم در برخی افراد شوند که می‌تواند منجر به جوش‌های بد شکلی روی پوست شود. بنابراین، قهوه حتی ممکن است برای پوست شما خوب نیز باشد. اما اگر قهوه سیاه برای شما مناسب نیست، شیر و برنج آجیل و برنج می تواند دوستدار خوش طعم پوست شما باشد.

دانه های قهوه منابعی غنی از آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند برای سلامتی شما از جمله پوستتان مفید باشند. در مراقبت از پوست، آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب، رادیکال های مختلفی آزاد کمک می کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که باعث استرس اکسیداتیو می‌شوند و به علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک کمک می‌کنند.

 اسید کلروژنیک (CGA)، که در قهوه یافت می‌شود نشان می‌دهد می‌تواند یک درمان جایگزین مفید برای آکنه و جوش باشد.

 مطالعه دیگری نشان داده است که مصرف قهوه ممکن است به محافظت از پوست در برابر پیری پوست نیز کمک کند، همچنین پلی فنول‌هایی مانند CGA ممکن است در بهبود هیپرپیگمانتاسیون نقش داشته باشند.

حتما شما نیز می دانید که کافئین به ماده ای برای افزایش قند خون شهرت دارد که همین موضوع ممکن است در ایجاد جوش نیز نقش داشته باشد. خوشبختانه، این مشکل معمولا با خوردن قهوه اتفاق نمی افتد (اگرچه استثناهایی وجود دارد). هیچ توضیح روشنی در مورد اینکه چرا قهوه تا حد زیادی از لقب (دشمنی مراقبت از پوست) در امان است وجود ندارد، اما ممکن است این موضوع به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن باشد. با این حال، کافئین مصنوعی معمولاً دارای همان ابرقدرت آنتی اکسیدانی کافئین موجود در قهوه نیست. بنابراین، اگر به سلامت پوست خود اهمیت می دهید، ممکن است عاقلانه باشد که از خوردن نوشابه ها و نوشابه های انرژی زا صرف نظر کنید، زیرا دلیلی وجود ندارد که باور کنید این نوشیدنی ها برای پوست شما مفید هستند. به علاوه، آنها اغلب مملو از قند هستند که می تواند به آسیب رسیدن پوست کمک کند.

نوشیدنی های کافئین دار ایمن برای پوست شامل موارد زیر هستند:

قهوه سیاه

قهوه با شیر غیر لبنی

چای سبز

قهوه با شیر و شکر

نوشیدنی های غیر انرژی زا

فواید بالقوه قهوه برای پوست شما

با توجه به اطلاعات بالا شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که قهوه دقیقا چگونه می توانند به پوست شما کمک کند؟ در ادامه به صورت دسته بندی شده برای شما فواید قهوه برای پوستتان را شرح می دهیم.

کافئین می تواند ظاهر پوست زیر چشم را بهبود بخشد

استفاده موضعی از کافئین رگ‌های خونی اطراف چشم را منقبض می‌کند و به نوبه خود به رفع سیاهی زیر چشم کمک می‌کند و به پوست کمک می‌کند جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد.

کافئین ممکن است به سلولیت کمک کند

یک مطالعه نشان می دهد که یک کرم موضعی حاوی کافئین به عنوان یک ماده فعال به طور موثر ظاهر سلولیت را بهبود می بخشد. بنابر این تاثیر قهوه بر پوست در مواقع سلولیت به سمت مثبت ترازو سنگینی می کند.

قهوه رادیکال های آزاد را از بین می برد

خواص آنتی اکسیدانی قهوه دارای مزایای سلامتی بالقوه مختلفی از جمله خواص ضد پیری است. پیری نوری زمانی اتفاق می افتد که رادیکال های آزاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش به سلول های سالم پوست آسیب می رسانند. خواص آنتی اکسیدانی کافئین ممکن است به محافظت از سلول ها در برابر اشعه ماوراء بنفش و کند کردن عوامل بیرونی پیری زودرس کمک کند.

قهوه التهاب پوستی را کاهش می دهد

خواص ضد التهابی قهوه به CGA نسبت داده می شود که نشان داده شده است که هیپرپیگمانتاسیون ناشی از لکه های خورشیدی را بهبود می بخشد. همچنین CGA دارای خواص ضد باکتریایی است که ممکن است به مقابله با آکنه نیز کمک کند.

 پلی فنول موجود در کافئین نیز ممکن است خطر ابتلا به پسوریازیس و سایر بیماری های مزمن را کاهش دهد.

تاثیر قهوه در شرایط التهابی پوست

وقتی صحبت از روزاسه به میان می آید، تاثیر قهوه بر پوست منفی می باشد. با این حال، مشخص نیست که آیا این مشکل از دمای قهوه است یا مشخصات شیمیایی آن.

برای تعیین اینکه آیا قهوه همان اثرات ضدالتهابی را که برای سایر بیماری های التهابی پوست ایجاد می کند، روی روزاسه نیز دارد، به مطالعات بیشتری نیاز است. یک مطالعه نشان داد که افزایش مصرف کافئین از قهوه با خطر ابتلا به روزاسه ارتباط معکوس دارد.پس فعلا نمیتوان صحبت دقیقی درباره آن کرد.

قهوه در مراقبت از پوست

آیا نمی دانید چگونه می توانید از مزایای قهوه در روتین مراقبت از پوست خود بهره ببرید؟ در اینجا دو روش برای استفاده از آن بر روی پوست به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن وجود دارد:

کرم های دور چشم

قهوه گاهی اوقات در محصولات مراقبت از پوست به دلیل مزایای چشمگیر پوست استفاده می شود. کافئین رگ های خونی زیر سطح پوست را منقبض می کند که ممکن است به کاهش سیاهی دور چشم و به حداقل رساندن پف زیر چشم کمک کند. کرم های دور چشم حاوی کافئین ممکن است در کوتاه مدت به روشن شدن زیر چشم کمک کنند. پس سعی کنید که به دنبال کرم‌های دور چشمی باشید که ترکیبات آن حاوی کافئین، عصاره چای سبز و عصاره قهوه است

اسکراب قهوه

اسکراب های صورت حاصل از تفاله قهوه با صاف کردن و صیقل دادن پوست به طور فیزیکی لایه برداری می کنند. اگر لایه برداری فیزیکی را به لایه برداری شیمیایی ترجیح می دهید، اعتدال کلید سلامت و بدون تحریک ماندن پوست است. اسکراب ها می توانند برای استفاده روزانه خیلی خشن باشند، بنابراین ماساژ ملایم اسکراب صورت روی پوست مرطوب به اندازه یک یا دو بار در هفته بسیار مفید است، اگرچه انجام دادن آن خیلی هم ضروری نیست. توجه داشته باشید که شستشوی بیش از حد سخت یا مکرر پوست می تواند باعث ایجاد ریزش در پوست شود .

طرز تهیه ماسک صورت قهوه

اگر به دنبال چیزی سرگرم کننده برای انجام با تمام آن تفاله های قهوه باقی مانده در آشپزخانه منزلتان هستید، در ادامه یک دستور ساده برای ماسک صورت قهوه DIY آورده شده است:

  1. مقدار مساوی روغن جوجوبا (یا روغن غیر کومدون زا دیگری) و تفاله قهوه را مخلوط کنید.
  2. محلول را با استفاده از حرکات دایره ای به صورت خود بمالید.
  3. بگذارید ماسک به مدت 10-15 دقیقه روی پوست بماند.
  4. درنهایت نیز شستشویی با آب گرم داشته باشید.
  5. این کار را به میزان دلخواه تا سه بار در هفته تکرار کنید.

با دستور تهیه ای که در بالا ذکر کردیم می توانید صبح ها بیدار شده، تاپ رومی دلخواهتان را پوشیده و سراغ ماسک صورت قهوه رفته تا حس و حالی بی نظیر به پوستتان ببخشید.

سخن پایانی

خواص محرک قهوه می تواند به بهبود جریان و گردش خون کمک کند که می تواند تأثیرات مثبتی بر رنگ پوست شما داشته باشد و پوست شما را درخشان تر و روشن تر نشان دهد، همچنین شما بسته به نوع پوست خود می توانید روال نوشیدن قهوه را به صورت روزانه دنبال کنید. شما همچنین برای داشتن پوستی درخشان، می توانید استفاده از ماسک قهوه را امتحان کنید. نصف فنجان قهوه را بردارید و آن را با چند قاشق شیر مخلوط کنید تا غلیظ شود. این مخلوط را به عنوان ماسک صورت به مدت 10 تا 15 دقیقه استفاده کنید و با آب ولرم بشویید.

تمام این ویژگی های بی نظیر از قهوه نشان دهنده مفید بودن آن برای پوست افراد می باشد. امیدواریم که با مطالعه این مقاله دوستی دوباره ای با این نوشیدنی محبوب و دلنشین شروع کنید.

2 پاسخ به “تاثیر قهوه بر روی پوست خوب است یا بد؟”

  1. صادق از یزد گفت:

    آفرین مطالب پست فوق، عالی بود.

  2. صادق از یزد گفت:

    آفرین مطالب پست فوق، عالی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام