لباس کاردیگن در طول زمان

نوشته تحریریه ژیلمو

7 تیر 1403

مد و استایل

0 نظر

لباس کاردیگن در طول زمان

اگر تا به امروز نام کاردیگن به گوشتان نرسیده باشد به طور حتم با ژاکت کش باف پشمی که نام دیگر این نوع لباس هست رو به رو شده اید. در این مقاله از مجله ژیلمو با هم به سراغ لباس کاردیگن رفته و به طور کامل از تاریخچه تا تفاوت های آن با ژاکت های معمولی را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

خاستگاه ژاکت کش باف پشمی

همه ما عاشق یک داستان خاستگاه تاریخی مربوط به مد خوب هستیم! به خصوص آنهایی که شامل روندهای تصادفی هستند که با آتش سوزی های واقعی شروع شده اند. داستان ژاکت اسپنسر را می دانید؟ اجازه دهید کمی به آن بپردازیم، افسانه ها می گویند که این ظاهر به طور ارگانیک (به معنای واقعی کلمه) در قرن نوزدهم ایجاد شد، زمانی که جرج اسپنسر، دومین ارل اسپنسر، یک شب در حالی که خیلی نزدیک به آتش ایستاده بود، به طور تصادفی دم های ژاکت نظامی خود را سوزاند. به جای حذف کت، اعتقاد بر این است که او لبه های سوخته را بریده و روند جدیدی را آغاز کرده است.

اما برای ژاکت کاردیگن چطور؟ این نام به افتخار جیمز برودنل، هفتمین ارل کاردیگن ، که جنگ کریمه را در دهه 1850 رهبری کرد، گرفته شده است. در زمان او سربازان ژاکت‌های پشمی با دکمه‌های جلو و دم در پشت می‌پوشیدند. درست مانند جورج اسپنسر!

شاید هرگز نفهمیم که هر یک از لباس‌های کاردیگن چگونه به وجود آمدند. چیزی که می دانیم این است که تا سال 1856 از آن برای توصیف یک ژاکت گشاد با دکمه جلویی استفاده می شد. استفاده از آن در دهه 1880 و سپس دوباره در دهه 1920 افزایش یافت و در دهه 1980 می توان گفت که همه گیر شد.

همه گیری کاردیگن

به طور کلی و به راحتی نمیتوان نمونه ای از ژاکت های پشمی پوشیده شده در قرن نوزدهم پیدا کرد. این موضوع احتمالاً به این دلیل است که آنها معمولی و بنابراین بسیار نادر بوده و عمدتاً توسط زنان شاغل پوشیده می شدند. آنها همچنین معمولاً از پشم و سایر پارچه های نرم ساخته می شدند که همیشه در قالب یک لباس به خوبی حفظ نمی شوند.

در دهه 1920 نمونه‌هایی از این لباس در طرح های مد روز شروع به ظهور کردن، کرد. در این زمان یک ژاکت گشاد که با کراوات بسته می شد نیز به عنوان ژاکت کش باف پشمی در نظر گرفته می شد. این روند به وضوح به ترجیح زنان در این زمان برای پوشیدن لباس هایی که بدن را در آغوش نمی گرفت، همراه با تمایل فزاینده به لباس هایی که امکان تحرک زیاد را می داد، مرتبط بود.

تسهیل فمینیسم

ژاکت کش باف پشمی یا کاردیگن در اواخر دهه 1930 به نماد مد و مدرنیته برای زنان تبدیل شد. زنان در حال ورود به موسسات آموزش عالی بودند که پیش از این تصور نمی شد و این موضوع همزمان بود با رها شدن از استایل های رایج. مردانی که در کالج در دهه 1930 حضور پیدا می کردند ژاکت‌های کشباف ورزشی را پوشش اصلی خود در نظر می گرفتند و زنان نیز از آن ها پیروی می کردند. مارلن کومار نویسنده تاریخ مد در مقاله “تاریخ فمینیستی ژاکت کش باف پشمی” می نویسد:

در اوایل قرن بیستم، مد زنان در حال دگرگونی بود. لباس‌های محدودکننده و ناراحت‌کننده نمادی از نظام‌های اجتماعی به همان اندازه محدودکننده شدند و رد کردن یکی به معنای طرد دیگری بود. بنابراین، در دهه 1940، دانش‌آموزان کالج‌های اسمیت، ولزلی و واسار اساساً از پوشیدن کمربند (آن لباس تنگی که در زیر لباس‌ها برای شکل دادن و باریک‌کردن خطوط بدن استفاده می‌شد) دست برداشتند و شروع به استفاده از ژاکت‌های کشباف ورزشی کردند.

کومار می نویسد که از آنجایی که ژاکت های کش باف پشمی با لباس های تنگ که زنان به پوشیدن آن عادت داشتند آنقدر متفاوت بود که به «لباس های آزار دهنده» معروف شدند

در آن زمان واکنش عمومی نسبت به کاردیگن گسترده بود. مردان از کاردی متنفر بودند زیرا بدن زنان را پنهان می کرد و انحنای آنها را نشان نمیداد. رسانه ها به زنانی که آنها را پوشیده بودند لقب “Sloppy Sues” دادند. مقاله‌ای در سال 1947 در مجله لایف منتشر شد که در آن از این ژاکت‌ها انتقاد کرده و از اینکه این زنان «گاهی اوقات حتی با شلوار جین آبی تا شده و پیراهن‌های مردانه بزرگ» آن را ست می کنند ابراز نگرانی می کرد.

در سال 1937، مردان کالج در نورث وسترن شکایت کردند که زنان با این نوع لباس شلخته‌شان «خود را ناتوان می‌کنند» و باید «خودشان را زیباتر کنند» تا سزاوار توجه آن‌ها باشند. در سال 1944، یکی از کهنه سربازان جنگ جهانی دوم حتی یک تظاهرات یک نفره علیه پلیورهای شلخته در دانشگاه مینه سوتا به راه انداخت. او اعلام کرد که لباس پوشیدن به این شکل آن چیزی نبود که در جنگ برای آن جنگیده بود و روند مد را به وحشت جنگ تشبیه کرد.

ادامه محبوبیت کاردیگن

ژاکت کش باف پشمی یا کاردیگن همچنان محبوبیت خود را در سال 1950 به دست آورد اما به شیوه ای بسیار متفاوت. همانطور که احتمالا می دانید، مد زنانه در دهه 1920 در جهت مخالف حرکت کرد و به فرم زنانه کلاسیک خود بازگشت. بنابراین، در حالی که ژاکت‌ها و کاردیگن ها به ظاهر نمادین دهه 1950 تبدیل می‌شدند، اما برای تسهیل چهره‌های محبوب آن زمان ژاکت کش باف پشمی اغلب روی بلوزهای ظریف، معمولاً با دامن های گشاد پوشیده می شد.

تفاوت بین کاردیگن و ژاکت چیست؟

اگر شما نیز هنگام خرید کاردیگن معمولا آن را با ژاکت و پولیور های مختلف اشتباه میگیرید، نگران نباشید زیرا شما تنها کسی نیستید که آن ها را به جای یکدیگر خریداری می کنند. این سردرگمی قابل درک است زیرا هر دو فرم ژاکت و کاردیگن فقط نوعی لباس های بافتنی هستند که روی بالاتنه پوشیده می شوند. با این حال، آنها ویژگی هایی دارند که آنها را از یکدیگر متمایز می کند.

دانستن تفاوت بین ژاکت کش باف پشمی و ژاکت می تواند دفعه بعد که به خرید می روید مفید باشد. وقتی واقعاً به دنبال ژاکت کش باف پشمی یا کاردیگن هستید، دیگر لازم نیست وقت خود را برای چک کردن ژاکت ها تلف کنید. شما همچنین از دانستن اینکه چه ویژگی هایی را در هر نوع لباس باید جستجو کنید نیز بهره مند می شوید.

ژاکت

برای شروع می تواند این گونه گفت که ژاکت یکی از محبوب ترین انواع لباس بافتنی است که روی بالاتنه پوشیده می شود. اصطلاح ژاکت بیشتر در انگلیسی آمریکایی استفاده می شود.در استرالیا، مردم معمولا به آنها به عنوان پیراهن یا جامپر اشاره می کنند.

از نظر ساختاری، یک ژاکت با آستین های بلند عرضه می شود که بازوهای افراد را می پوشاند. آنها معمولاً با فضای کافی در اطراف ناحیه شکم ساخته می شوند تا گرمای بیشتری را در هوای سرد فراهم کنند. آنها به طور سنتی با استفاده از پشم ساخته می شوند. اما عصر مدرن استفاده از الیاف مصنوعی را نیز برای تولید ژاکت آغاز کرده است.

تفاوت بین پشم طبیعی و الیاف مصنوعی هنوز به شدت مورد بحث است. صرف نظر از این، انواع مختلف پارچه احساس و سطح راحتی متفاوتی را ایجاد می کنند

علاوه بر آن، ژاکت ها را می توان مستقیماً روی پوست پوشید. اما معمولا روی لباس دیگری مانند پیراهن یا بلوز پوشیده می شوند. مد قانون سخت و مشخصی در مورد نحوه استایل کردن ژاکت ندارد، زیرا می توان آن را تقریباً با هر چیزی پوشید، چه دامن های کوتاه و چه شلوارهای حجیم!

امروزه مغازه های زیادی وجود دارند که ژاکت های باکیفیت می فروشند. اکثر مغازه‌ها ژاکت‌هایی با طرح‌ها و الگوهای منحصربه‌فرد عرضه می‌کنند. آنها همچنین دارای یقه های مختلفی از جمله یقه لاک پشتی، یقه V، یقه دیپلمات و… هستند. همچنین شما می توانید بسته به سلیقه خود ژاکت هایی با طول آستین های مختلف خریداری کنید. با علم به این موضوع شما می توانید پلیورهایی با آستین های تمام قد، ​​سه چهارم، آستین کوتاه و برخی حتی بدون آستین پیدا کنید.

کاردیگن

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم، ژاکت کش باف پشمی یا کاردیگن لباس‌های بافتنی هستند که در قسمت جلو دارای دهانه می باشند. آنها در اصل زیر مجموعه ژاکت هستند. تنها تفاوت آن ها این است که یک بازشو در جلو دارند که از طریق دکمه ها یا زیپ ها بسته می شود. بیشتر ژاکت‌های کشباف مدرن حتی دکمه یا زیپ ندارند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به سادگی باز شوند.

کاردیگن ها نیز مانند ژاکت‌ها، یقه‌های مختلفی دارند. اما شاید رایج ترین نوع یقه برای ژاکت کش باف پشمی، مدل یقه V باشد. شباهت دیگری که با ژاکت ها دارد این است که به طور سنتی با پشم ساخته می شوند. از دیر باز تا به امروز، دوران مدرن، تحولات زیادی را در نحوه ساخت ژاکت‌ها به ما نشان داده است.

ژاکت‌های پشمی از جلیقه‌هایی که افسران مرد بریتانیایی در قرن نوزدهم می‌پوشیدند الهام گرفته شده‌اند و بنابراین، برای مدت طولانی، مردان معمولاً آن‌ها را می‌پوشیدند. اما این بدان معنا نیست که زنان نمی توانند ژاکت کش باف پشمی را استفاده کنند. امروزه ژاکت کش باف پشمی تقریبا توسط همه پوشیده می شوند!

برای خرید یک شومیز رویال کتان نخ زیبا پیشنهاد می کنیم حتما سری به محصولات فروشگاه لباس زنانه ژیلمو زده و از تنوع محصولات آن لذت ببرید.

سخن پایانی

می توان گفت کاردیگن نوع خاصی از ژاکت نامیده می شود. در واقع این گونه می توان گفت که همه ژاکت ها ژاکت هستند، اما همه ژاکت ها کاردیگن نیستند. امروز در مجله ژیلمو با شما بودیم تا با هم بررسی کنیم وب بینیم که به طور خاص چه اطلاعات مفیدی درباره کاردیگن ها وجود دارد و تاریخچه این لباس به کجا باز می گردد. در نهایت نیز سعی کردیم تا تفاوت های عمده میان کاردیگن و ژاکت ها عادی را بیان کنیم. امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده و نظر خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام