همه چیز درباره مراسم مت گالا

نوشته تحریریه ژیلمو

22 تیر 1403

مد و استایل

0 نظر

همه چیز درباره مراسم مت گالا

مت گالا، که رسماً به‌عنوان محلی برای سود مؤسسه های تولید لباس نامیده می‌شود، یک فستیوال سالانه  برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای لباس‌های موزۀ هنر متروپولیتن در منهتن به شمار می رود. همچنین مت گالا به عنوان معتبرترین و پر زرق و برق ترین رویداد مد در جهان شناخته می شود. امروز در مجله ژیلمو با شما هستیم تا به طور کامل به این مراسم پرداخته و به 10 فکت و حقیقت جالب درباره این مراسم بپردازیم، پس با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

مت گالا و داستان هایش

ستاره‌های مد و مدل‌ها می‌توانند با توجه به موضوع و کلیت اجتماعی، خود را با لباس هایشان در این مراسم بیان کنند و به گونه ای که این مراسم به عنوان «بزرگ‌ترین شب مد» شناخته می‌شود. در این مراسم داشتن دعوت‌نامه بسیار مورد توجه و مهم است. معمولا از شخصیت‌هایی که از نظر فرهنگی مرتبط با جامعه معاصر در میان حوزه‌های مختلف حرفه‌ای، از جمله مد، فیلم، تلویزیون، موسیقی، تئاتر، تجارت، ورزش، رسانه‌های اجتماعی و سیاست هستند، دعوت می‌شوند تا در Met Gala شرکت کنند. مجله مد ووگ قیمت ورودی برای یک بلیط در سال 2024 را به 75000 دلار آمریکا افزایش داده است که از 50000 دلاری که در سال 2023 برای شرکت در جشن سالانه در مرکز مالی اصلی و پایتخت مد جهان، شهر نیویورک نیاز بود، عدد بیشتری می باشد.

گالا رویدادی است که هر ساله در اولین دوشنبه ماه مه برگزار می‌شود که نشان دهنده افتتاح نمایشگاه مد سالانه مؤسسه لباس است که در قسمت شرقی منهتن میزبانی می‌شود.

بسیاری از حاضران بر روی جلد و صفحات ووگ به تصویر کشیده می شوند. این رویداد هر سال موضوع خاص نمایشگاه مؤسسه لباس آن سال را جشن می گیرد، که لحن وتم لباس رسمی شب را تعیین می کند.

از مهمانان انتظار می رود که مدهای خود را طوری تنظیم کنند که با موضوع نمایشگاه سالانه مطابقت داشته باشد، به طور کلی در لباس های مد لباس. آنا وینتور، مدیر اجرایی مد، که سردبیر مجله ووگ است، از سال 1995 به جز مت گالا در سال 1996 که توسط جانشین وینتور در ووگ بریتانیا، لیز تیلبریس، که در آن شرکت کرده بود، ریاست یا مشترکاً ریاست مت گالا را بر عهده داشته است.

مت گالا در تاریخ

مت گالا در سال 1948 توسط النور لامبرت، تبلیغ‌کننده مد، به عنوان محیطی برای جمع‌آوری کمک مالی برای موسسه تازه‌تاسیس لباس به مناسبت افتتاحیه نمایشگاه سالانه آن تأسیس شد. اولین جشن مت گالا شامل یک شام بود که هر بلیط آن 50 دلار آب می خورد. در طول چند دهه اول وجود خود، گالا به سادگی یکی از مزایای سالانه  بود که برای مؤسسات خیریه نیویورک برگزار می شد. بر این اساس، شرکت کنندگان اولیه گالا تقریباً به طور کامل اعضای جامعه عالی نیویورک یا صنعت مد این شهر بودند. از سال 1948 تا 1971، این رویداد در مکان های مختلف منهتن، از جمله Waldorf Astoria، Central Park، و Rainbow Room برگزار شد.

هنگامی که دایانا وریلند در سال 1972 مشاور مؤسسه لباس شد، جشن شروع به تبدیل شدن به یک رویداد جهانی تر و پر زرق و برق کرد. این رویداد با حضور شرکت کنندگانی مانند الیزابت تیلور، اندی وارهول، بیانکا جگر، دایانا راس، التون جان، لیزا مینلی، مدونا، باربرا استرایسند و شر با نخبگان شهر به نامی عظیم درصنعت تبدیل مد شد.

از آن زمان، مت گالا به طور گسترده ای به عنوان برجسته ترین، پر زرق و برق ترین و منحصر به فرد ترین رویداد اجتماعی در جهان شناخته می شود. همچنین یکی از بزرگترین شب های جمع آوری کمک مالی در شهر نیویورک است، با 9 میلیون دلار در سال 2013، 12 میلیون دلار در سال بعد، و رکورد 17.4 میلیون دلار تا سال 2022 ،این کمک های مالی یکی از قابل توجه ترین منابع مالی برای موسسه است، با مجموع مشارکت های بیش از 200 میلیون دلار برای اولین بار پس از رویداد 2019. آنا وینتور، رئیس این رویداد، ریاست مؤسسه را در سال 1995 بر عهده گرفت. فهرست مهمانان او افزایش یافت و شامل افراد مشهوری در سراسر جهان از دنیای مد، سرگرمی، تجارت، ورزش و سیاست شد که در نهایت صفحات Vogue را زیبا کردند.

از سال 1948، مت گالا هر سال به طور متوالی برگزار می شود، به جز در سال های 1957، 2000، و 2002. مت گالا 2020 به دلیل همه گیری COVID-19 لغو شد. گالا در سال 2021 از سر گرفته شد، اما در ماه سپتامبر به جای مه همان سال برگزار شد اما در سال 2022، گالا به برگزاری مراسم سنتی در ماه مه بازگشت.

مت گالا در دهه کنونی

آنا وینتور، سردبیر Vogue و رئیس اصلی رویداد گالا از سال 1995 (به استثنای سال‌های 1996 و 1998)، بر کمیته مزایا و لیست مهمانان نظارت می‌کند و کارکنان ووگ به جمع‌آوری فهرست دعوت‌شدگان کمک می‌کنند. در سال 2014، بلیط‌های انفرادی 30000 دلار آمریکا برای کسانی که خارج از لیست مهمانان رسمی بودند، هزینه داشت، پس از اینکه قیمت‌ها به میزان 10000 دلار افزایش یافت تا انحصاری بودن رویداد افزایش یابد، امروزه فهرست میهمانان سالانه به حدود 650 یا 700 نفر محدود شده است. از دهه 2020 هزینه یک صندلی برای هر مهمان برای شرکت در مت گالا تا سال 2023 به 50000 دلار آمریکا، و در سال 2024 به 75000 دلار افزایش یافت.

جالب است که بدانید گالا 2015 و موضوع آن “چین از طریق شیشه نگاه” موضوع یک مستند معروف  شد که اولین دوشنبه در ماه مه، به کارگردانی اندرو روسی تهیه شد. همه شرکت کنندگان دیگر از استفاده از رسانه های اجتماعی در این رویداد منع شدند. مهمانان اطلاعیه هایی در مورد محدودیت سلفی و رسانه های اجتماعی در داخل جشن دریافت کردند. نکته مهم این است که قانون عدم سلفی به نسخه های بعدی مت گالا تعمیم داده شد. علیرغم «قانون بدون سلفی» موجود، افراد مشهوری از جمله بیلی آیلیش، داکوتا جانسون و کایلی جنر سنت سلفی گرفتن سالانه را تبدیل به یک عادت کرده اند. این تصاویر به دلیل گروه بندی التقاطی آن ها از افراد مشهوری که به ندرت در یک اتاق با یکدیگر دیده می شوند، به نوعی ویروسی شده اند. پس از انتشار تصاویر بلا حدید در حال سیگار کشیدن در بک استیج مت در سال 2017، قانون ممنوعیت سیگار باید به اتاق لباس مت گالا اضافه می شد که در نهایت این قانون به دلایل بهداشت و ایمنی عمومی اجرا شد. اتاق لباس به مکانی برای افراد مشهور تبدیل شده است که دور هم جمع می شوند تا خارج از مراسم رسمی فرش قرمز با هم معاشرت کنند و طرفداران در سراسر جهان هر سال مشتاقانه منتظر یک نگاه آنلاین به اتاق لباس Met هستند. از سال 2018، وینتور اعلام کرد که مهمانان ممکن است قبل از سن 18 سالگی مجاز به شرکت در مراسم جشن نباشند.

 در Met Gala سال 2021، گروه دخترانه کی پاپ BLACKPINK Rosé سرانجام با یک لباس مشکی کوچک سفارشی اولین حضور خود را در این مراسم داشتند. آن ها همچنین یکی از اولین هنرمندان کره ای بودند که به این رویداد پیوستند. مراسم مت گالا 2024 در روز دوشنبه 6 می به میزبانی آنا وینتور با مجریان مشترک جنیفر لوپز، زندایا، کریس همسورث و بد بانی برگزار شد.

اگر به دنبال یک مانتوی جذاب تابستانی هستید، پیشنهاد می کنیم سری به مانتو شومیزی بیسکوییتی موجود در فروشگاه لباس زنانه ژیلمو بزنید.

تم های مت گالا

هر سال موضوع خاصی به این نمایشگاه اختصاص می‌یابد که از مهمانان انتظار می‌رود آن را رعایت کنند اما نکته مهم این است که آن ها موظف به دنبال کردن آن نیستند.

در طول ساعت گپ و پفت ابتدایی مراسم، مهمانان می‌آیند تا روی فرش قرمز قدم بزنند، از نمایشگاه موضوعی ویژه سال بازدید کنند، و قبل از مهمانی شام که شامل سرگرمی‌های سرگرم‌کننده‌های برجسته روز است، در موقعیت مکانی مناسب خود بنشینند.

این موضوع نه تنها لحن نمایشگاه سالانه را تعیین می‌کند، بلکه برای مهمانانی که سعی می‌کنند لباسی متناسب با موضوع سال بپوشند، اغلب باعث می‌شود در میان خرده‌فروشان مد پیشرو در جهان، موضوعات مد خاص اجرا شود. گاهی اوقات، مانند سال 2013، با Punk: Chaos to Couture، موضوع ارائه شده نامشخص یا دشوار در نظر گرفته می شود، زیرا یک دستورالعمل روشن ارائه نمی دهد.

جنجال های مت گالا

مدل‌های معروف، نائومی کمپل و استفانی سیمور در آخرین لحظه از حضور در مراسم مت گالا در سال 2009 کناره‌گیری کردند تا از طراح آزالدین علایا حمایت کنند. علایا بعد از اینکه متوجه شد هیچ یک از کارهای او در نمایشگاه مؤسسه لباس گنجانده نشده است، از مدل ها خواست که لباس هایی را که او برای آنها طراحی کرده بود در گالا نپوشند و آنها تصمیم گرفتند به طور کلی در آن شرکت نکنند. علائا به دلیل داشتن روابط نزدیک با مدل‌هایش مشهور بود و حذف او از نمایشگاه «مدل به‌عنوان میوز» به‌عنوان یک بی‌اعتنایی تلقی می‌شد. او از وینتور (که مدتها با او اختلاف داشت) به دلیل داشتن «قدرت بیش از حد بر این موزه» انتقاد کرد.

در سال 2014، موضوع “چارلز جیمز: فراتر از مد” بود، زمانی که مت گالا یک کد لباس را اعلام کرد که به کراوات سفید نیاز دارد، تعدادی از رسانه ها به دشواری و هزینه های بدست آوردن کراوات سفید سنتی، حتی برای مهمانان مشهور اشاره کردند.

در سال 2015، موضوع گالا، که در ابتدا «نجواهای چینی: قصه‌های شرق در هنر، فیلم و مد» نام داشت، به «چین: از طریق شیشه‌ی نگاه» تغییر نام داد. این نام یادآور نژادپرستی نهادینه شده ظریف که با قرن‌ها انزواگرایی آسیایی در سراسر جهان ترکیب شده است و کلیشه‌های پایدار غربی که در اثر جهل و ماهیت خاطره‌انگیز رسانه‌های اجتماعی تشدید شده است، بود .

در اکتبر 2017، یکی از اپیزودهای نمایش دیرهنگام جیمز کوردن، بخشی را با آنا وینتور پخش کرد که در آن او اعلام کرد که رئیس جمهور سابق دونالد جی ترامپ از شرکت در مت گالا منع شده است. علیرغم حضور متوالی خود از سال 2004 تا 2012، او اولین چهره مشهوری است که از لیست مهمانان محروم شده است.

جشن 2018 تم کاتولیک رومی داشت. در میان حضار، ریحانا ردایی با مروارید و جواهرات، میتر و گردنبند پاپی، پاشنه‌های کریستین لوبوتن، لباسی که توسط Maison Margiela طراحی شده بود، پوشید. منتقدان در رسانه های اجتماعی آن را “کفرآمیز” و “کفرآمیز” و “کفرآمیز” خواندند، حتی با وجود این که کلیسای کاتولیک بیش از چهل لباس پاپ را از واتیکان برای نمایشگاه قرض داد، منتقد آمریکایی کایل اسمیت استدلال می‌کند که کلیسای کاتولیک در واقع «به تمسخر نمادهای خود کمک می‌کند.

موضوع مت گالا 2021 “در آمریکا: فرهنگ مد” بود. موضوع آمریکایی این جشن به افراد مشهور اجازه می‌دهد تا با نحوه تجسم موضوع به جهات مختلفی بروند. الکساندریا اوکاسیو کورتز نماینده دموکرات ایالات متحده از نیویورک در مراسم Met Gala 2021 با لباس طراح Aurora James شرکت کرد. نگاه جنجالی اوکاسیو کورتز جسورانه بود و شرکت کنندگان در Met را هدف قرار داد. او یک لباس مجلسی سفید به تن داشت که عبارت «مالیات بر ثروتمندان» در پشت آن با حروف ساتن قرمز پررنگ دوخته شده بود. این نگاه با اختلاف نظر روبرو شد زیرا بسیاری فکر می کردند محکوم کردن نابرابری ثروت در حالی که در یک رویداد با بلیط 35000 دلاری شرکت می کردند، ریاکارانه است. آرورا جیمز، طراح، در مصاحبه ای توضیح می دهد که چگونه فکر می کند هوشمندانه است که بتواند پیام را مستقیماً به کسانی که نیاز به شنیدن آن دارند برساند.

در سال 2022، (“Gilded Glamour”)، کیم کارداشیان لباسی را پوشید که مرلین مونرو در سال 1962 هنگام آواز “تولدت مبارک، آقای رئیس جمهور” برای جان اف کندی پوشیده بود. این لباس متعلق به Ripley’s Believe It or Not است. جنجال پیرامون لباس از آنجا شروع شد که برخی متوجه آسیب هایی به لباس شدند. اختلافات دیگر مربوط به رژیم غذایی بود که کیم کارداشیان مجبور بود برای پوشیدن لباس مجلسی به آن پایبند باشد. او ادعا کرد که تمام قند و کربوهیدرات را حذف کرده است و در نتیجه 16 پوند در 3 هفته از دست داده است.

در سال 2024، Met Gala نقطه عطف کمپین رسانه های اجتماعی آنلاین Blockout 2024 برای مسدود کردن حساب های افراد مشهوری بود که در این رویداد شرکت کردند. ظهور شرکت کنندگان پس از اعتراضات اخیر به جنگ در محوطه دانشگاه مربوط به درگیری غزه-اسرائیل و تهاجم مداوم رفح باعث شد بسیاری افراد مشهور را با کسانی که در «بازی های گرسنگی» بودند مقایسه کنند.

 نیکول راسل ستون نویس در مقاله ای برای یو اس ای تودی، مراسم مت گالا را با کنگره ثروتمند The Hunger Games مقایسه کرد و بقیه ایالات متحده و جهان را با ناحیه پانم مقایسه کرد که “با عواقبی مانند فقر، تورم، بی خانمانی و بی خانمانی دست و پنجه نرم می کنند. حتی جنگ».

10 حقیقت جالب درباره مت گالا

در ادامه مقاله با شما هستیم تا به 10 سوال و حقیقت جذاب درباره این مراسم بپردازیم.

1. مت گالا دقیقا چیست؟

مت گالا، که به طور رسمی به عنوان مزیت برای موسسه لباس موزه هنر متروپولیتن شناخته می شود، یک جمع آوری کمک مالی برای بخش مد موزه است.

2. از کی شروع شد؟ و چرا؟

اولین مت گالا در دسامبر 1948 برگزار شد. توسط تبلیغاتی مد و بنیانگذار CFDA، النور لمبرت، برای جمع آوری سرمایه برای موسسه لباس و نشان دادن افتتاحیه نمایشگاه سالانه ایجاد شد. مؤسسه لباس در واقع دو سال قبل از اولین گالا بخشی از Met شد و تنها بخش در Met است که باید بودجه خود را تامین کند. از سال 1995، گالا حدود 145 میلیون دلار برای موسسه لباس جمع آوری کرده است.

3. گالا همیشه در موزه هنر متروپولیتن برگزار نمی شد

این حقیقت ممکن است برای شما غافلگیر کننده باشد اما گالا همیشه در Met برگزار نمی شد. در واقع، از سال 1948 تا 1971، گالا در مناطق مختلف اطراف شهر نیویورک مانند پارک مرکزی، والدورف آستوریا و اتاق رنگین کمان برگزار شد.

4. چگونه گالا اینقدر پر زرق و برق شد؟

اگرچه این شب به یکی از بزرگترین شب های مد تبدیل شده است، اما اینگونه شروع نشد. از زمانی که دیانا وریلند، سردبیر سابق ووگ، به عنوان مشاور به این موسسه ملحق شد، رویداد مت گالا در کانون توجه قرار گرفت. پس از پیوستن او، این رویداد مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که مهمانان مشهور در آن حضور داشتند، آنها موضوعات وتم های مختلف را برای این مراسم معرفی کردند، و مطبوعات همه جا وجود داشتند. وریلند تا سال 1989 که درگذشت، یکی از رهبران اصلی این رویداد بود. پس از سلطنت او، آنا وینتور در سال 1995 رئیس این رویداد شد و تا به امروز همچنان بر فهرست مهمانان و رویداد نظارت دارد.

5. مضامین وتم های برنامه چگونه تعیین می شوند؟

مضامین با ادای احترام به گذشته طراحان و موضوع نمایشگاه آینده تعیین می شوند. موضوع امسال، زرق و برق طلایی است که به شدت از عصر طلایی الهام گرفته شده است که از سال 1870 تا اوایل دهه 1900 در نیویورک رخ داد.

در اینجا فهرستی از برخی از جالب‌ترین مضامین از سال 1995 آمده است (به استثنای سال‌های 2000 و 2002 که هیچ موضوعی وجود نداشت):

  • 2019: “اردوگاه: نکاتی در مورد مد”
  • 2018: «جسم آسمانی: مد و تخیل کاتولیک»
  • 2015: «چین: از طریق شیشه‌ای»
  • 2013: پانک: آشوب به مد لباس
  • 2008: “ابر قهرمانان: مد و فانتزی”
  • 2001: «ژاکلین کندی: سال‌های کاخ سفید»
  • 1995: “مرتب و عالی”

6. آیا می توانید بلیط مت گالا بخرید؟

متاسفانه نه. حضور در گالا فقط به صورت دعوتنامه در دسترس است و معمولاً از 500 تا 600 مهمان تشکیل می شود. حتی با یک دعوت نامه، قیمت بلیط حدود 35000 دلار و یک میز 10 نفری حدود 250000 دلار است. با این حال، پس از افتتاحیه شب می توانید از نمایشگاه در زمانی که در آنجا است بازدید کنید.

7. وقتی مهمانان داخل مراسم هستند چه اتفاقی می افتد؟

ظاهراً این یک راز است. سلبریتی‌ها نیز از انتشار پست در مورد آن در شبکه‌های اجتماعی منع شده‌اند، اگرچه چند سال پیش برخی از مدل‌ها همانطور که در بالا اشاره کردیم عکسی از خود در حال سیگار کشیدن در اتاق لباس منتشر کردند. با این حال، آنچه عموم مردم می‌دانند این است که از مهمان خواسته می‌شود تا به اطراف نگاه کند و فرهنگ را تجربه کند، سپس بعداً برای شام فراخوانده می‌شود.

8. آیا Met همیشه در یک زمان مشخص برگزار می شود؟

به جز در سال 2020، زمانی که همه گیری کرونا برای اولین بار رخ داد و در سال 2021، ملاقات سلبریتی ها معمولا در اولین دوشنبه ماه می برگزار می شود.

9. میزبانان مت گالا چه کسانی هستند؟

این موضوع هر سال تغییر می کند اما به عنوان مثال رجینا کینگ، بلیک لایولی، رایان رینولدز و لیندا مانوئل میراندا میزبان مراسم گالا و فرش قرمز امسال خواهند بود.

10. طراحان چگونه با افراد مشهور سینک می شوند؟

ظاهراً، طراحان، طرح های الهام‌بخش خود را بر اساس کسانی که فکر می‌کنند بهترین دیدگاه آنها را تجسم می‌کند، انتخاب می‌کنند. دوناتلا ورساچه و لنی کراویتز در سال 2006، ریحانا و استلا مک کارتنی در سال 2014 و چر و مارک جیکوبز، از همکاری‌های طراحان و افراد مشهور گذشته بوده‌اند.

فکت پایانی: چرا آندره لئون تالی چنین تأثیری بر مت گالا دارد؟

مصاحبه های او روی فرش قرمز همیشه طعم و حس خاصی به همراه داشته است. او مانند هیچ کس دیگری در مورد مد صحبت نمی کند و به عنوان یک مرد صنعت مد، خود تخصص گسترده ای دارد! روزهای جشن او به زمانی برمی‌گردد که وریلند مسئولیت آن را برعهده داشت، بنابراین سال‌ها شاهد حضوری بسیار عالی او در مراسم بودیم. همه متخصصان صنعت مد معتقد هستند که بسیار غم انگیز است که دیگر او در این رویدادها حضور نداشته باشد، اما همه امیدوارند مهمانان بتوانند انرژی او را در مراسم دریافت کنند.

اگر به دنبال داشتن ابرو هایی پرپشت هستید، پیشنهاد میکنیم حتما مقاله 9 روش برای پرپشت شدن ابروها را مطالعه کرده و از اطلاعات آن برای رسیدن به این مهم استفاده کنید.

سخن پایانی

مت گالا نامی ماندگار و عمیق در صنعت مد به شمار می رود که حتما همه شما یک بار نام آن به گوشتان خورده است. امروز با شما بودیم تا به تمامی اطلاعات مفیدی که می توان از این مراسم دانست اشاره کرده و در نهایت با 10 حقیقت جالب، شما را بیش از پیش وارد پیچ و خم های این مراسم محبوب و قدیمی کنیم. امیدواریم که از مطالعه آن لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام