انواع جنس و نوع مانتو

نوشته تحریریه ژیلمو

22 آذر 1401

مد و استایل

0 نظر

انواع جنس و نوع مانتو

انتخاب و آگاهی داشتن از انواع جنس و نوع مانتو می تواند به شما در دانستن این که چه مانتو با چه جنس و نوع پارچه ای را برای فصلی که در آن قرار دارید می توانید انتخاب کنید کمک شایانی کند.

با انتخاب صحیح می توانید در فصل های سرد از سوز هوای زمستانی در امان بمانید و در عین حال خوش استایل بودنتان زبانزد همه شود همچنین دیگر گرمای فصلی مانند تابستان قرار نیست باعث بد تیپی و از سوی دیگر آزار شما شود.

با ژیلمو همراه باشید تا به اتفاق انواع جنس و نوع مانتو را بررسی کنیم.

اهمیت انواع جنس و نوع مانتو

قطعا زمانی که به دنبال خرید یک مانتو هستید روی ظاهر آن تمرکز زیادی می کنید به هر حال، پوشیدن هر چیزی چه فایده ای دارد اگر ظاهر آن را دوست نداشته باشید؟

البته، شما مانتو خود را بر اساس ظاهر خود انتخاب می کنید. یا بهتر است بگوییم اینکه چگونه در آن به نظر می رسید اولویت اول شماست! اما نوع پارچه ای که برای مانتو استفاده می شود نیز به همان اندازه مهم است. زیرا اگر مانتوی شما، شما را در فصل های سرد سال، گرم نگه نمی دارد و نمی تواند در برابر آب و هوا مقاومت کند، ممکن است واقعاً آنطور که در ابتدا فکر می کردید عالی به نظر نرسد.

امروز به اتفاق هم در مورد پارچه و موادی که برای ساخت مانتو ها استفاده می شود بیشتر می آموزیم، پس از مطالعه این مقاله شما دیگر می دانید که چگونه مانتوی مناسبتان را انتخاب کنید، در حالی که رنگ، استایل و تمام جزئیات مهم دیگری که برای پیدا کردن کت مناسب به کار می روند را در این انتخاب دخیل می کنید.

لباس از دوران باستان تا عصر مدرن

پوشیدن لباس در واقع حتی از خود نژاد بشر نیز قدیمی تر است.

اولین انسان های شناخته شده در تاریخ که لباس می‌پوشیدند هومو هایدلبرگنسیس، یک گروه انسان‌نما باستانی بودند که در اروپا، آفریقا و احتمالاً آسیا زندگی می‌کردند.

 احتمال می رود که این نوع از بشریت یک نیای مشترک بین انسان‌های امروزی، هوموساپین‌ها، و نئاندرتال‌ها، پسرعموهای انسانی است که زمانی در اروپا زندگی می‌کردند و برای مدتی هم زمان با انسان‌های مدرن در آنجا زندگی می‌کردند.

قدیمی‌ترین لباس‌هایی که تاکنون یافت شده‌اند به حدود 100000 تا 500000 سال پیش برمی‌گردد.

رسم پوشیدن لباس در طول زمان تکامل یافت و طی چند ده هزار سال، سوزن‌های خیاطی توسعه یافت و لباس‌ها در حدود 60000 سال پیش پیچیده‌تر شدند. انسان ها از حدود 30000 سال پیش شروع به رنگ کردن لباس های خود کردند.

منسوجات اقتصاد جهان باستان را به حرکت درآوردند و تجارت بین قبایل و ملل را حتی قبل از ساخته شدن اهرام مصر تقویت کردند.

مواد لباس، سبک لباس، و حتی رنگ لباس برای نشان دادن رتبه، موقعیت و گاهی اوقات نقش های خاص در جامعه استفاده می شد.

 امپراطوران و پادشاهان و رهبران برای نشان دادن موقعیت خود از سرپوش های مخصوص از جمله تاج استفاده می کردند.

چهره‌های مذهبی از هر نوع، برای نشان دادن ارادت خود به معنویت یا وابستگی خود به کلیسا یا ملت خاصی، جامه و لباس ‌های مخصوص، پوشش‌های مخصوص سر، و بعضا کمربندهای مخصوص می‌پوشیدند.

لباس همیشه برای نشان دادن موقعیت، سبک شخصی و احساس خود استفاده می شده است.

اما اهمیت پوشاک بسیار بالاتر از این صحبت ها است!!

به عنوان مثال آیا لباس آستین بلند خاصی ندارید که وقتی می خواهید کمی احساس بهتری داشته باشید یا زمانی که می خواهید به خاطره یا رویداد خاصی فکر کنید، به سراغ آنها بروید؟

پس در میابیم که پوشاک همیشه بخشی از تاریخ بشر بوده است.

انواع جنس و نوع مانتو

ده ها نوع پارچه مختلف در مانتو ها استفاده می شوند. به ترتیب آن ها بررسی می کنیم.

برزنت

پارچه برزنت ساخته شده از پنبه، صدها سال است که برای تولید انواع لباس استفاده می شود. همچنین برای ساختن آثار هنری، بادبان برای قایق‌های بادبانی و هر چیز دیگری که باید پارچه استفاده شده در آن بسیار سخت باشد، استفاده می‌شود. برزنت یک ماده بسیار بادوام، مقاوم در برابر پارگی و مقاوم در برابر سایش است.

برزنت در برابر آب نیز مقاومت می کند. رطوبت تمایل دارد از روی پارچه برزنتی سر بخورد، به همین دلیل است که اغلب از آن برای ساخت بادبان استفاده می شود. برزنت اغلب به دلیل تمام این ویژگی های ذکر شده بالا برای ساخت مانتو های پاییزه و زمستانی استفاده می شود.

چینل

چینل که از ترکیب پنبه، پشم و پلی استر ساخته شده است، یک پارچه هیبریدی با ظاهری بسیار متمایز است. در صورت مواجهه با این پارچه چیزی که در مورد چینل توجه شمارا جلب خواهد کرد، توده های ضخیم و مبهم آن است. این پارچه کمی پشمالو به نظر می رسد، و این موضوع به تنهایی می تواند به نوعی سرگرم کننده است.

چینل اغلب برای ساخت مانتو های زمستانی استفاده می شود زیرا ظاهر خزدار بسیار خوبی دارد و به دلیل اینکه بسیار گرم و عایق است، پوشیدن مانتو چینل کمی شبیه به پیچیدن خود در یک پتوی نرم و پشمالو است.

مخمل کبریتی

مخمل کبریتی پارچه ای است ساخته شده از پنبه که به دلیل نحوه بافت آن نسبت به سایر پارچه ها متمایز است. الگوی بافت پارچه ظاهری بسیار منحصر به فرد و طنابدار ایجاد می کند. مانتو های کبریتی تصویری بی نظیری با خود به همراه دارند که از ردیف های برآمده و معکوس متناوب تشکیل شده است.

مخمل کبریتی بسیار بادوام است و پارچه ای تا حدودی ضخیم به شمار می رود که آن را به انتخابی محبوب برای انواع مانتو تبدیل می کند. این موضوع که این پارچه قابل شستشو در ماشین لباسشویی است بر بسیار بادوام بودن این پارچه مهر تاییدی میزند. بنابراین به عنوان یک پارچه مورد استفاده برای مانتو بسیار خوب عمل می کند

پنبه

یکی از پارچه های اولیه که بشر تا به حال برای لباس استفاده می کرد، پنبه بوده است. پنبه هنوز هم یک ماده بسیار محبوب است که در انواع لباس ها استفاده می شود. مخصوصاً در لباس‌های زیر، جوراب‌ها و تی‌شرت‌ها، اقلامی که نرم هستند، بسیار محبوب می باشد.

پنبه پارچه نخی نرمی است که روی پوست ایجاد حساسیت نمی کند. همچنین به طور طبیعی تنفس و پوشیدن آن راحت است. پنبه رنگ را به خوبی می گیرد و به راحتی تمیز می شود و در هنگام شستن در ماشین انعطاف پذیر باقی می ماند. با این حال، پنبه در گرما کمی کوچک می شود.

پنبه همچنین به سرعت خشک نمی شود و به هیچ وجه رطوبت را دفع نمی کند. پنبه تمایل به جذب آب دارد و به طرز باورنکردنی خیس می شود. به همین دلیل است که اغلب به عنوان یک ماده پوششی دربرابر آب استفاده نمی شود، حداقل نه به خودی خود.

پنبه بادوام است، اما آنقدر بادوام نیست که یک مانتو زمستانی را بتوان با آن دوخت. اغلب ، پنبه را در آستر یا عایق مانتو ها می بینید و عموما این پارچه برای پوسته بیرونی طرح های کت استفاده نمی شود.

جین

جین عموما به عنوان ماده ای که برای ساخت شلوار جین استفاده می شود شناخته می شود. این پارچه به دلیل سخت بودن اما راحت بودن، بادوام بودن اما نرم بودن شهرت دیرینه ای دارد. ماهیت پارچه جین با پنبه ساخته شده است، و با الگوی بافت خاصی ساخته شده است که جین را بسیار بادوام و مقاوم در برابر سایش می کند. جین به دلیل سختی آن اغلب برای مانتو نیز استفاده می شود و بسیار برای افرادی که به دنبال مانتو مناسب برای پوست روشن هستند می تواند جذاب باشد.

شما می‌توانید جین را با ماشین شستشو دهید و با گذشت زمان، جین نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر و اساساً پوشیدنی‌تر نیز می‌شود.

پشم گوسفند

پشم گوسفند مانند پنبه پشمی است. در واقع این ماده برخی از بهترین خواص هر دو ماده را با هم ترکیب می کند. پشم گوسفند حتی از پنبه و پشم نیز نرم تر است و بافت ضخیمی نیز دارد. این ماده بسیار عایق است و اغلب در دوخت مانتو های زمستانی استفاده می شود، البته نه همیشه در لایه های بیرونی آن!

این ماده همچنین بسیار سریع نیز خشک می‌شود، آب‌گریز است و دوام بالایی نیز دارد. فلیس یک پارچه مصنوعی است، بنابراین به راحتی در ماشین لباس شویی شستشو می شود و بادوام می ماند.

خز و خز مصنوعی

قدیمی ترین ماده ای که تا به حال برای تولید لباس های بیرونی یا هر نوع لباسی استفاده شده است خز است. این ماده اولین ماده‌ای است که انسان‌ها نحوه پوشیدن آن را آموختند، و هنوز هم امروزه استفاده می‌شود، اگرچه در دهه‌های اخیر به یک انتخاب بحث‌برانگیزتر تبدیل شده است. زمانی، کت خز اوج مد و نشانه بزرگی از ثروت و موفقیت بود.

در گذشته زنان و مردان هر دو خز می پوشیدند تا ثروت و طبقه اجتماعی خود را به نمایش بگذارند. در گذشته خز در انواع رنگ ها و طرح ها با استفاده از انواع حیوانات و خانواده راسوها به دست می آمد.

از آنجایی که حقوق حیوانات بیشتر به موضوعی برای بحث عمومی تبدیل شده است، نسبت به گذشته پوشیدن خز بسیار کمتر مورد توجه است.

امروزه خز مصنوعی با پارچه های مصنوعی ساخته می شود و نه با پوست یا خز واقعی حیوانات، در نتیجه بسیار شیک تر شده است. کت ها هنوز هم معمولا با خز مصنوعی و واقعی در سبک های مختلف ساخته می شوند.

خز بسیار گرم است و مطمئناً به انسان کمک کرد تا در شرایط فوق العاده سخت عصر یخبندان زنده بماند. تردیدی وجود ندارد که اگر مردم یاد نمی گرفتند که چگونه از خز برای گرم ماندن استفاده کنند، زنده نمی ماندند

مانتو های دوخته شده از خز و خز مصنوعی همیشه زیبا به نظر می رسند، اما در مقایسه با بسیاری از گزینه های دیگر، تمیز کردن و نگهداری از آنها بسیار سخت است.

خز را باید برس کشید و شانه کرد، درست مانند موهای خود، و باید به طور حرفه ای تمیز شود.

گاباردین

پارچه بعدی لیست انواع جنس و نوع مانتو، گاباردین است. این پارچه با ترکیبی از پشم و پنبه ساخته شده است، یک ماده درجه یک به شمار می رود که در انواع مختلفی از مانتوهای زنانه یافت می شود. گاباردین پارچه ای بادوام و قابل شستشو در ماشین لباسشویی و  به اندازه کافی سخت است.

گاباردین که با ترکیبی از پشم و پنبه ساخته شده است، یک ماده درجه یک است که در انواع مختلفی از کت ها یافت می شود. این یک ماده بسیار متداول است که در میان طرح های دیگر برای ساخت کت های ترنچ استفاده می شود. در مانتوها نیز استفاده می شود. گاباردین پارچه ای بادوام و قابل شستشو در ماشین لباسشویی است که به اندازه کافی سخت است که یک پارچه کتی کاربردی باشد.

کتان

کتان یک ماده طبیعی است که از گیاه کتان به دست می آید. این پارچه در تمام طول دوران مصر باستان پوشیده می شد و تا به امروز در انواع لباس ها از جمله مانتو ها نیز استفاده می شود. کتان یک ماده بادوام است که بسیار زیبا به نظر می رسد، اما تمیز کردن آن سخت است و به راحتی چروک می شود.

شما معمولا کتان را در طرح‌های مانتو‌های گران‌قیمت خواهید دید، اما کاربردی‌ترین پارچه‌های کت نیست زیرا نگهداری از آن بسیار سخت است.

پلی استر

پلی استر فوق ستاره در دنیای پارچه های مصنوعی، فوق العاده بادوام و بسیار مقاوم در برابر آب است. همچنین یک ماده سبک وزن و بسیار مقرون به صرفه است، بنابراین اغلب آن را در لباس های مورد استفاده در بیرون از منزل مانند مانتو های پاییزه پیدا خواهید کرد. پلی استر را می توان به گونه ای ساخت که هم از نظر بافت و هم از نظر ظاهری شبیه بسیاری از انواع پارچه های دیگر باشد، بنابراین می توانید کت پلی استری را تهیه کنید که به نظر می رسد از پارچه های دیگر ساخته شده است.

پلی استر به راحتی قابل شستشو و خشک کردن است. در برابر چروک شدن  مقاوم است و ماندگاری بالایی دارد. همچنین پلی استر به سختی پاره  و به سختی فرسوده می شود.

ساتن

ساتن پارچه ای بسیار ارزشمند است زیرا صاف و براق است و زیبایی آن به واسطه این موضوع بسیار زیاد است.

ساتن یک ماده مصنوعی است که از ترکیبی از ابریشم، پنبه، پشم و سایر مواد مصنوعی مانند پلی استر ساخته شده است. ساتن نباید خیس شود، در غیر این صورت لکه های آب روی آن ایجاد می شود.

ساتن ماده زیبایی است و از آن برای ساخت مانتوهای گران‌قیمت و سایر اقلام لباس استفاده می‌شود، اما این ماده به سختی یک ماده لباس بیرونی کاربردی است. شما ساتن را برای ظاهر آن می پوشید و نه برای عملکرد آن به عنوان یک پارچه محکم و با دوام!

سخن پایانی

هدف ما در ژیلمو این مقاله آشنایی شما با انواع جنس و نوع مانتو بود. امیدواریم که در ابتدا با تاریخچه این نوع لباس آشنا شده و در ادامه با قابلیت های مانتو های دوخته شده با پارچه های مختلف آشنا شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام