انواع جوراب و کاربردهای آن

نوشته تحریریه ژیلمو

10 خرداد 1403

مد و استایل

0 نظر

انواع جوراب و کاربردهای آن

همه ما به طور حتم نسبت به این موضوع آگاه هستیم که انواع زیادی از جوراب وجود دارد. اما خب تا چه اندازه می توان دراین مورد وارد جزییات شد؟ چه مقدار اطلاعات درباره جوراب و دنیای جوراب ها وجود دارد که باید با آن ها آشنا شویم؟ پاسخ تمام این سوال ها را می توانید در مقاله امروز مجله ژیلمو پیدا کنید. با ما همراه باشید.

دسته بندی جوراب ها

یکی از اولین و رایج‌ترین روش‌ها برای دسته‌بندی جوراب‌ها به انواع مختلف، در نظر گرفتن قد آنها است. این موضوع در ظاهر نیز کاملا منطقی است، زیرا ماهیت کفش‌هایتان اغلب تعیین می‌کند که می‌خواهید جورابتان چقدر بلند یا کوتاه باشد. به طور کلی، می‌توانید جوراب‌ها را به چهار گروه قد گروه‌بندی کنید:

  • جوراب های مچی
  • جوراب ساق کوتاه
  • جوراب معمولی
  • جوراب های بلند تا زانو

بیایید اینها را از کوتاهترین تا بلندترین دسته بندی کنیم

جوراب مچی

جوراب No Show یا جوراب های مچی دقیقاً همان شکلی است که به کمک نامش به نظر می رسد، این جوراب ها طوری طراحی شده اند که در هنگام پوشیدن کفش های شما نامرئی باشند. اگرچه آنها در طیف وسیعی از گزینه ها قرار دارند، اما قاعده کلی برای جوراب های مچی  این است که آنها بالاتر از مچ پا قرار نمیگیرند.

جوراب‌های مچی اغلب برای محیط‌های غیررسمی و ورزشی مناسب هستند و برای کفش‌هایی از کفش مجلسی گرفته تا کفش‌های کتانی استفاده می شوند.

جوراب ساق کوتاه

شاید اطلاعات زیادی درباره جوراب ساق کوتاه وجود داشته باشد که همه ما آن ها را می دانید اما تعریفی که در مورد این نوع جوراب وجود دارد کمی مبهم‌تر از جوراب مچی است، اما به طور کلی اگر جوراب درست زیر، روی یا درست بالای مچ پای شما قرار دارد، احتمالاً یک شرط مطمئن برای نامیدن آن جوراب به اسم، ساق کوتاه است.

جوراب معمولی

دسته جوراب ساق بلند یا معمولی مسلماً محبوب ترین و معروف ترین قد جوراب است. جورابی که والدینتان برای پوشاندن انگشتان پایتان در کودکی برای شما انتخاب می کردند قطعا این نوع لباس بوده است.

جوراب معمولی یا جوراب‌های خدمه سنتی در وسط ساق پا می‌نشینند، اگرچه طول دقیق آن ممکن است از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد.

جوراب های بلند تا زانو

در نهایت ما در دسته بندی جوراب ها مورد جوراب های تا روی زانو داریم. درکشور های انگلیسی زبان آن ها این نوع جوراب ها را ای Over-the-Calf می نامند. این نوع جوراب تمام ساق پای شما را می پوشاند و درست زیر زانو شما ختم می شود. آنها برای بسیاری از ورزش ها، روزهای بسیار سرد یا چکمه های بسیار بلند قد ترجیح داده می شوند و می توان گفت گزینه های بسیار بی نظیر به شمار می آیند.

برای هر مناسبتی یک قد جوراب وجود دارد و هر قد فواید خود را دارد. اگر می‌خواهید درباره قدهای مختلف جوراب‌ها و زمانی که می‌خواهید هر قد را بپوشید بیشتر بدانید، ادامه این مقاله برای شماست.

انواع جوراب بر حسب وزن

مسلما یکی از مهم ترین روش هایی که ما جوراب ها را دسته بندی می کنیم، وزن است. در این مورد، وزن جوراب به اعداد روی ترازو اشاره نمی‌کند، بلکه به ضخامت نسبی نخی که برای بافتن آن استفاده می‌شود، اشاره می‌کند و بر گرما و احساس پا تأثیر می‌گذارد. به طور کلی هرچه نخ ضخیم تر باشد، جوراب گرمتر خواهد بود.

چهار نوع وزن وجود دارد که جوراب ها به این صورت دسته بندی می شوند:

  • جوراب های بسیار سبک (یا فوق سبک)
  • جوراب سبک
  • جوراب های میان وزن
  • جوراب های سنگین

بیایید در مورد اینها از سبک ترین تا سنگین ترین صحبت کنیم.

جوراب های فوق سبک

جوراب های فوق سبک نازک ترین و سبک ترین نوع جوراب های موجود هستند. پارچه نازک‌تر اجازه تهویه را می‌دهد و این جوراب‌ها را به تنفس‌پذیرترین نوع جوراب تبدیل می‌کند. این جوراب ها اغلب برای دویدن یا ورزش استفاده می شوند، اما برای هرکسی که می خواهد یک جوراب فوق العاده نازک داشته باشد تا همه چیز را روی پاهایشان سبک نگه دارد، انتخابی عالی به شمار می آید.

جوراب های سبک وزن

در مرحله بعد، ما جوراب های سبک وزن را داریم. جوراب های سبک اغلب به عنوان جوراب های لباس برای همراهی با یک کفش مجلسی استفاده می شوند. به دلیل تطبیق پذیری این وزن جوراب، برای جوراب های روزمره یا جوراب های معمولی نیز عالی هستند.

جوراب های میان‌وزن

جوراب‌های میان‌وزن حس و راحتی مناسبی را برای پوشیدن در تمام طول سال ارائه می‌دهند و می‌توان آن‌ها را در بیشتر روزها پوشید (مخصوصاً اگر پشم مرینو باشند. می توان گفت محبوب ترین استفاده این نوع جوراب برای کوهنوردی است.

جوراب های سنگین وزن

بالاخره در پایان ما جوراب های سنگین وزن را داریم. جوراب های سنگین وزن ضخیم ترین و گرم ترین جوراب های موجود هستند. این جوراب ها برای سردترین و وخیم ترین شرایط روزها انتخابی بی نظیر به شمار می آید. بسیاری از مردم جوراب های سنگین وزن را برای فعالیت هایی مانند کوهنوردی یا شکار انتخاب می کنند.

شما نیز می توانید برای دریافت بهترین نتیجه، وزن جوراب را متناسب با نیازها و ترجیحات خود انتخاب کنید.

جوراب بر اساس مواد

یک عامل مهم اما اغلب فراموش شده هنگام خرید جوراب، مواد آن است. بسیاری از مردم فقط وارد فروشگاه می شوند و جوراب هایی به قد و رنگی که دوست دارند می خرند. پیشنهاد ما این است که در هنگام خرید جوراب حتما و حتما این نکته را به خاطر بسپارید: موادی که جوراب از آن ساخته شده است و ویژگی های مرتبط با آن مواد اهمیت دارد. در ادامه برای شما چند نوع رایج پارچه جوراب آورده شده است:

  • جوراب پشم مرینو
  • جوراب پلی استر
  • جوراب نخی

پشم مرینو

طبق تجربه ما، پشم مرینو بهترین ماده برای جوراب است. این ماده بسیار بادوام است، رطوبت را از بین می برد و تنظیم کننده حرارت و از بین برنده بو است. حرف ما را باور نمی کنید؟ از گوسفند مرینو که بیش از 10000 سال پشم مرینو را می پوشند، پیاده روی می کنند و آزمایش می کنند، بپرسید!

پلی استر

اگر نمی خواهید از پشم استفاده کنید، گزینه های دیگری وجود دارد که سعی می کنند خواص پشم مرینو را تقلید کنند. گزینه های پلی استر مصنوعی وجود دارد که مزایای مشابهی با پشم مرینو دارند، اما فقط شبیه کاری هستند که مرینو به طور طبیعی انجام می دهد.

نخی یا پنبه

در نهایت ارزان ترین و شاید رایج ترین گزینه را داریم که پنبه است. اگرچه پنبه معمولاً ارزان‌تر از مواد دیگر است، اما این مورد، موردی است که شما چیزی را که برای آن پرداخت می‌کنید، دریافت می‌کنید. جوراب های نخی مقاوم در برابر بو نیستند، طول عمر کمتری دارند و رطوبت را جذب نمی کنند.

دسته بندی بر اساس راحتی

در پایه برخی جوراب ها ممکن است نوعی بالشتک یا به اصطلاح کوسن وجود داشته باشد که وظیفه آن ارائه راحتی هرچه بیشتر برای افراد است . در واقع این گونه می توان گفت که کوسن، مواد اضافی است که از طریق حلقه های تری به جوراب (یا قسمت های جوراب) گره می خورد. انتخاب مقدار کوسن به اولویت و نوع فعالیت بستگی دارد. وقتی مایل ها یا ساعت ها روی پاهای خود هستید، داشتن بالشتک اضافی برای راحتی می تواند خوب باشد. در ادامه انواع اصلی گزینه های کوسن جورابی آورده شده است:

  • بدون جوراب کوسن
  • جوراب کوسنی
  • جوراب کوسن کامل

جوراب بر اساس فعالیت

وقتی صحبت از انواع مختلف جوراب به میان می‌آید، ما معتقدیم که فنی‌ترین کفش‌ها  بدون استفاده از جوراب فنی به همان اندازه به شما کمک می‌کنند که یک کفش ضعیف و معمولی می تواند موثر باشد.

در حالی که بیشتر جوراب های ما را می توان در بیشتر روزها پوشید، ما ویژگی های فنی خود را برای انجام فعالیت های خاص ترکیب می کنیم. دسته بندی فعالیت هایی که برای آنها جوراب درست می کنیم عبارتند از:

  • جوراب پیاده روی
  • جوراب دویدن
  • جوراب روزمره
  • جوراب شکار
  • جوراب برفی
  • جوراب تاکتیکی
  • جوراب کار

جوراب پیاده روی

محبوب ترین دسته جوراب ما دسته جوراب پیاده روی ما است. جوراب‌های پیاده‌روی برای دوام و تکمیل کفش‌های پیاده‌روی شما طراحی شده‌اند و پاهای شما را خشک، راحت و بدون تاول نگه می‌دارند. این جوراب ها در انواع مختلفی از مچی تا ساق  کوتاه و سبک تا سنگین وجود دارند.

جوراب دویدن

جوراب‌های مخصوص دویدن اغلب از نخ‌های سبک و یا فوق‌سبک ساخته می‌شوند که باعث می‌شود در کفش‌های کتانی رانینگ، هوای پا حفظ شود.

جوراب روزمره

شاید تا به حال با این موضوع مواجه شده باشید که بسیاری از مردم به دنبال جوراب های روزمره هستند. جوراب های روزمره جوراب هایی هستند که شما هر روز می پوشید و می توان آنها را به دو دسته تقسیم کنید: جوراب های مجلسی و جوراب های معمولی. اینکه یک جوراب خاص به بهترین شکل استایل شما پوشش دهد انتخاب شماست.

جوراب شکار

جوراب های شکاری به گونه ای ساخته شده اند که ناهموار بوده و در شرایط سخت مقاوم باشند و این در حالی به دست می آید که پاهای شما را گرم و عرق نمی کنند. جوراب‌های شکار  در وزن‌های مختلف برای هر فصل عرضه می‌شوند و دارای بالشتکی در اطراف ساق پا هستند تا از فشار توری چکمه محافظت کنند.

جوراب های برفی

جوراب های برفی برای ورزش های زمستانی، اغلب اسکی و اسنوبورد طراحی شده اند. این جوراب‌ها عموماً جوراب‌های سطح بالایی هستند که به جلوگیری از فشار ناخواسته در کفش‌های بسیار فنی ورزشی کمک می‌کند.

جوراب های تاکتیکی

جوراب‌های تاکتیکی برای برآورده کردن الزامات شاخه‌های ارتش ایالات متحده طراحی شده‌اند، بنابراین می‌توان آن‌ها را با یونیفرم‌ها، از PT گرفته تا جنگ، پوشید. جوراب‌های تاکتیکی در رنگ‌های مختلف و در با پشتیبانی از  مشخصات نظامی در فروشگاه ها موجود هستند.

جوراب کار

در نهایت، ما جوراب‌های کار را داریم که برای کسانی که روزهای طولانی را با کفش‌های سنگین مانند چکمه‌های چرمی و چکمه‌های لاستیکی می‌گذرانند، بادوام، راحت و محافظ هستند.

استفاده از جوراب بر اساس الگو یا طرح

اکنون نوبت به بخش مورد علاقه همه یعنی الگوهای و طرح های متنوع است! اگرچه به طور کلی طرح ها بر عملکرد یا راحتی تأثیر نمی گذارد اما، طرح های جوراب راهی عالی برای نشان دادن استایل و بیان شخصیت شما هستند. به عنوان یک امتیاز اضافی، جوراب‌هایی با طرح‌های منحصربه‌فرد در شستشو بسیار راحت‌تر ست می‌شوند.

هزاران الگوی مختلف جوراب وجود دارد و امکانات نامحدودی برای الگوهای جوراب های آینده وجود دارد، اما در اینجا چند نوع جوراب مورد علاقه ما وجود دارد:

  • جوراب رنگی
  • جوراب راه راه
  • جوراب حیوانات
  • جوراب طبیعت
  • جوراب های تعطیلات
  • جوراب هالووین
  • جوراب آمریکاییانا
  • جوراب های انتزاعی

جوراب رنگی

اگر به دنبال نمونه ای کلاسیک و مینیمال هستید، جوراب رنگی که می توان به سادگی آن ها را تقریبا در هر جایی پیدا کرد، انتخابی مناسب برای ترکیب کردن با استایل های روزمرتان به شمار می روند. همچنین اگر به دنبال 20 ترکیب رنگ لباس مناسب تابستان هستید و دوست دارید تا بدانید که چگونه می توانید جوراب رنگیتان را با لباس هایتان ست کنید سری به مقاله مربوط به آن در مجله ژیلمو بزنید.

جوراب راه راه

بهترین زمان برای پوشیدن جوراب راه راه تقریبا همیشه است! با پوشیدن جوراب راه راه تقریباً هرگز نمی توانید در استایلتان اشتباه کنید. چه غیررسمی یا رسمی لباس بپوشید، این جوراب ها کار را برایتان انجام می دهند.

جوراب حیوانات

میتوان اینگونه گفت که امروزه جوراب حیوانات یکی از انواع جوراب های مورد علاقه مردم به شمار می روند. جوراب هایی با این طرح برخی از موارد مورد علاقه برای استایل های روزمره به شمار می روند. ایده های زیادی برای انتخاب جوراب حیوانات مناسب وجود دارد و این شما هستید که می توانید با ترکیب صحیح این جوراب ها را به صورت جذابی استفاده کنید.

جوراب های طبیعت

جوراب‌های طبیعت از صحنه‌هایی الهام گرفته شده اند که مردم هنگام بیرون رفتن با جوراب‌های Darn Tough می‌بینند. از کوه‌ها گرفته تا گل‌ها و هیولاهای دریایی در کمین، هرگز نمی‌دانید در طبیعت یا در این نوع از جوراب ها چه خواهید یافت.

جوراب تعطیلات

جوراب های تعطیلات دارای طرح ها و رنگ هایی هستند که از همه چیزهای زمستانی و جشن های مربوط به سال نو الهام گرفته شده اند. این جوراب ها انتخابی عالی برای عکس های خانوادگی به شمار می روند!!

جوراب هالووین

این نوع از جوراب ارائه دهنده ساختاری ترسناک و مهیج در طرح های خود است. شما می توانید استایل لباس هالووین مورد علاقه خود را با مجموعه ای شبح وار از جوراب های هالووین، از راه راه های عرفانی گرفته تا موجودات افسانه ای در جنگل های تاریک، تقویت کنید.

جوراب های آمریکاییانا

جوراب های آمریکاییانا انتخابی عالی هستند که بخواهید رنگ ها را در جورابتان ترکیب کنید. شما می توانید این جوراب‌های قرمز، سفید و آبی را با استایل های مختلف ست کنید.

جوراب های انتزاعی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دوست دارند جوراب های متفاوتی بپوشند، جوراب های انتزاعی انتخابی مناسب برای شما هستند.

سایر انواع جوراب های رایج

انواع مختلف دیگری از جوراب ها نیز وجود دارند که پوشیدن آن ها می تواند در موارد و مواقع مختلف به شما کمک کند، این دسته از جوراب ها شامل موارد زیر است:

  • جوراب های پنجه دار
  • جوراب های نانو
  • جوراب مناسب افراد دیابتی

جوراب های پنجه دار

جوراب های پنجه دار جوراب هایی هستند که هر یک از انگشتان پا را به صورت جداگانه در بر می گیرند. طراحان جوراب دریافته اند که اگر جوراب مناسب و کفشی با فضای کافی برای پنجه هایتان دارید، جوراب پنجه دار برای جلوگیری از تاول می تواند کمک کند.

اگر چکمه های مناسب و جوراب های پشم مرینو با پرفورمنس فیت داشته باشید، آستر جوراب ضروری نیست. متخصصین جوراب و پیاده روی به شما این موضوع را یادآوری می کنند که داشتن این نوع جوراب ها می تواند به بالا رفتن بازده شما کمک زیادی کند.

جوراب های نانو

جوراب های نانو با ساختار خاصی که دارند می توانند شما را از داشتن جوراب هایی با بوی بد راحت کنند. در واقع این نوع از جوراب قابلیت این را دارد که از تعریق پا جلوگیری کرده و همین موضوع می تواند به شما در داشتن کفش و پاهایی خوش بو کمک کند.

جوراب مناسب افراد دیابتی

این نوع جوراب به واسطه نحوه دوخت از فرم کشسانی بسیار پایینی برخوردار است که به واسطه آن شما مشکلی تحت عنوان رد کش بر روی مچ پا نخواهید داشت. به زبان ساده این نوع از جوراب راحتی بیشتری را نسبت به سایر جوراب ها دارا است اما به همان نسبط ظرافت آن نیز بالا می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله فروشگاه لباس ژیلمو سعی کردیم تا جای ممکن نسبت به انواع جوراب اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهیم تا به واسطه آن درک بیشتری نسبت به این پوشیدنی بسیار محبوب پیدا کنید. امیدواریم که توانسته باشیم به شما در انتخاب هرچه راحت تر جوراب هایتان برای مصارف مختلف کمک کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام