ترفند پاک کردن لکه ادکلن از لباس

نوشته تحریریه ژیلمو

19 بهمن 1401

سبک زندگی

0 نظر

ترفند پاک کردن لکه ادکلن از لباس

ادکلن و عطر همانقدر که می تواند در داشتنی وجه و تصویری مناسب از شما تاثیر داشته باشند با به جای گذاشتن لکه های مختلف بر روی لباس های مختلف به خصوص لباس های سفید می تواند مشکلی بزرگ به شمار بیایند.

اما هیچ جای نگرانی نیست چون ژیلمو با ترفند های بی نظیری به سراغتان آمده تا بتوانید لباس های لکه دارتان که با ادکلن کثیف شده اند را مثل روز اول تمیز کنید.

با ما همراه باشید.

درباره ادکلن

ادکلن ها مایعات معطری هستند که از اسانس هایی تهیه می شوند که از گل ها و ادویه ها استخراج می شوند تا بوی مطبوعی به بدن افراد بدهد. به طور کلی ادکلن ها از هر دو منبع طبیعی و مصنوعی ساخته می شوند. برخی از عطر ها می توانند؛ قوی باشند، برخی سبک باشند می توانند بوی سبزه زار تازه، بوی خوشه گل یا پرتقال یا حتی انگور را بدهند. در اصل، میزان غلظت روغن در عطر شما می تواند تعیین کند که تاثیر آن بر روی لباس شما، به صورت لکه چقدر است.

ادکلن هایی که در آنها عطر وجود دارد، روش های مختلفی برای استفاده روی بدن دارند. آنها را می توان روی هر قسمت از بدن اسپری کرد. برای عطر، عموماً روی بدن، روی لباس و حتی روی موها اسپری می شود. در حین پاشیدن ادکلن روی لباس ، ممکن است لکه ای ایجاد شود. ممکن است تعجب کنید که چگونه یک اسپری عطر می تواند باعث ایجاد لکه شود. آیا عطر می تواند لباس ها را لکه دار کند؟

لکه دار شدن لباس

عطرهای شفاف لباس‌ها را لکه‌دار می‌کنند و ردشان روی آن‌ها باقی می‌مانند. معمولاً عطرها بر پایه الکل هستند. آنها لکه هایی به ظاهر روغنی روی پارچه ها می گذارند، مخصوصاً وقتی که مستقیماً روی پارچه ها اسپری شوند. به غیر از الکل و روغن، عطرها می توانند رنگ نیز داشته باشند که می تواند بسیار لکه های زشتی از خود بر جای بگذارد. به همین دلیل است که اغلب توصیه می شود قبل از لباس پوشیدن عطرها را به جای لباس روی پوستتان اسپری کنید.

برخی هنوز تعجب می کنند که آیا عطر واقعاً می تواند لباس ها را لکه دار کند یا خیر، اما خب این موضوع واقعا وجود دارد.

اگر پارچه مورد نظر لباستان رنگش روشن است، به خصوص سفید، توصیه می شود که به طور مستقیم ادکلن را روی لباس اسپری نکنید.

به طور کلی، هر نوع عطر از منابع مختلفی ساخته می شود و میزان روغن معطر آنها متفاوت است، همین موضوع آنها را نسبت به دیگری متمایز می کند. و البته همه عطرها ترکیب کلی خود را دارند، اما باید توجه داشته باشیم که هر تولیدکننده روش تولید خاص خود را دارد.

برای جلوگیری از لکه دار شدن لباس، همیشه دستورالعمل‌هایی از سمت تولیدی عطر برای اسپری کردن آن در فاصله 15 متری یا بیشتر از بدن ارائه می‌شود. همچنین قبل از لباس پوشیدن، اجازه دهید عطر کاملاً روی پوست خشک شود. اما، شما هرگز نمی توانید بگویید که ممکن است روزی چقدر عجله داشته باشید و در نهایت پیراهن زیبای خود را اسپری کنید و در نتیجه آن را لکه دار کنید.

جنس های مختلفی از لباس وجود دارد که ممکن است توسط اسپری عطر لکه دار شوند. پنبه و سایر پارچه های قابل شستشو مواردی از این دست هستند. اما پاک کردن لکه ادکلن به هیچ وجه سخت نیست!!

پاک کردن لکه ادکلن از لباس نخ پنبه

پنبه، کتان، نایلون، پلی استر، اسپندکس یا پشم که در دوخت لباس های شومیز ممکن است استفاده شوند قابلیت لکه دار شدن توسط ادکلن را دارا هستند. برای از بین بردن این لکه موارد زیر باید انجام شود:

  1. لکه را با آغشته کردن مرکز لکه با آب مرطوب کنید، به خصوص زمانی که لکه تازه است. این کار از پخش شدن و سفت شدن آن در پارچه جلوگیری می کند.
  2. اگر لکه تازه نیست، تمیز کردن با آب به تنهایی کافی نیست. محلولی ایجاد کنید که یک قسمت گلیسیرین، یک قسمت مواد شوینده ظرفشویی و 8 قسمت آب باشد. برای یک لکه کوچک، می توانید از یک قاشق چای خوری یا قاشق غذاخوری به عنوان اندازه گیری استفاده کنید. قبل از استفاده محلول شوینده را کاملاً هم بزنید.
  3. محلول شوینده را فقط به مرکز لکه بمالید، نه به ناحیه اطراف. جایگزین دیگر در اینجا مالیدن الکل است. الکل و محلول شوینده تقریباً یکسان عمل می کنند.
  4. پس از استفاده از محلول، یک حوله کاغذی را تا کنید و آن را روی لکه قرار دهید. ترفند اصلی اینجاست که وقتی محلول شوینده برای از بین بردن لکه کار می کند، حوله کاغذی تا شده لکه را از پارچه جذب می کند. مانند زمانی که الکل به لباس مالیده می شود.
  5. زمانی که دستمال کاغذی لکه را جذب کرد، دستمال کاغذی را عوض کنید. بعد از حدود 10 دقیقه که مشخص شد دستمال مقداری از لکه را جذب کرده است، دستمال کاغذی تا شده دیگری را روی محل قرار دهید. این کار را تا رفع کامل لکه ادامه دهید.
  6. اگر لکه به طور کامل از بین رفت، چه با محلول شوینده یا مالش الکل، لباس را با آب بشویید تا بقایای چیزی که استفاده شده پاک شود. سپس پارچه را آویزان کنید تا خشک شود.

پاک کردن لکه ادکلن از لباس ابریشم

  1. برای پارچه های ابریشمی کافیست آب را روی آن بریزید. این که لکه ها قدیمی یا تازه باشد فرقی نمی کند. مواد ابریشم و تری استات چندان جاذب لکه نیستند، اما لازم است تا جایی که ممکن است محل لکه دار با آب اشباع شود.
  2. پس از اشباع پارچه ، چند قطره گلیسیرین را روی ناحیه لکه دار بریزید و به آرامی آن را با انگشتان خود بمالید. این کار به نرم شدن لکه ها کمک می کند تا بتوان آنها را از بین برد.
  3. پس از اضافه کردن گلیسیرین و کمی آغشته کردن، پارچه را زیر آب گرفته و خوب آن را آبکشی کنید. در این مرحله باید ببینید که لکه عطر پاک شده است.
  4. اگر گلیسیرین لکه را به طور کامل پاک نکرد، محلول سرکه درست کنید. از نسبت یک به یک آب و سرکه سفید استفاده کنید، سپس مقدار کمی از محلول را به یک پارچه یا اسفنج اضافه کنید تا لکه را از مرکز آن پاک کنید.
  5. در نهایت لباس را با آب بشویید تا بقایای مواد پاک کننده استفاده شده پاک شود. آن را آویزان کنید تا خشک شود.

پاک کردن لکه ادکلن از لباس چرم یا جیر

  1. آب هرگز نباید برای پاک کردن پارچه های چرمی یا جیر استفاده شود. بنابراین، از یک دستمال کاغذی خشک با حرکات ضربه ای ملایم استفاده کنید تا لکه عطر را پاک کنید.
  2. محلولی از آب و صابون، با اضافه کردن یک سرنگ صابون مایع درست کنید. با تکان دادن کاسه یا چرخاندن دست خود در آب، کف ایجاد کنید.
  3. از دستان خود برای جمع کردن کف روی یک اسفنج تمیز استفاده کنید و از اسفنج برای ضربه زدن به لکه استفاده کنید.
  4. بعد از این کار کف صابون یا حباب‌ها باید لکه‌ها را کاملاً پاک کرده باشند.
  5. در صورتی که لکه عطر به صورت کامل پاک نشد، آرد ذرت را به اندازه ای بپاشید که به آرامی لکه را بپوشاند. آرد ذرت در واقع می تواند لکه ها را از بین ببرد و آن را به خود جذب کند.
  6. بعد از حدود نیم ساعت، از یک برس خشک و سفت استفاده کنید تا آرد ذرت را با ظرافت از روی پارچه چرم یا جیر پاک کنید. اگر لکه به طور کامل پاک نشد، می توانید این روند را تکرار کنید.

سخن پایانی

پاک کردن لکه ادکلت از لباس اگر اصولی و دقیق صورت بگیرد نه تنها باعث خرابی لباس نمی شود بلکه می تواند طول عمر طولانی تری را به لباس هایتان ببخشد. ما در ژیلمو امیدواریم که توانسته باشیم به استفاده بلند مدت تر شما از لباس مورد علاقتان به واسطه شست و شوی صحیح کمک کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام