جلوگیری از خشکی لب در فصول سرد سال

نوشته تحریریه ژیلمو

7 آبان 1402

سبک زندگی

0 نظر

جلوگیری از خشکی لب در فصول سرد سال

ممکن است این مشکل برای شما نیز پیش آمده باشد که تغییرات دما باعث خشکی، خارش، پوسته پوسته شدن و حتی ترک خوردن و خونریزی لب هایتان شود. در حالی که کمی خشکی لب ها تقریباً اجتناب ناپذیر است، اما لازم نیست آنها را کاملاً در برابر عوامل آسیب پذیر قرار داده و لب های زخمی و ترک خورده را تحمل کنید. تنها چیزی که نیاز دارید کمی کمک از سوی کارشناسان است.

پس اگر هنگام فرا رسیدن هوای سرد و پوشیدن بلوز آستین بلند نخ پنبه مورد علاقتان احساس کردید کمی لب هایتان خشک شده است سری به این مقاله بزنید.

ما در ژیلمو در این مقاله با شما هستیم تا توضیح دهیم که دقیقاً چه چیزی باعث این خشکی می‌شود، محرک‌های رایج این مشکل چیست و بهترین راه حل ها برای بهبود این مشکل چه مواردی می باشند. با ما همراه باشید.

خشکی لب

لب های ترک خورده تقریباً همان چیزی است که از نام آن پیداست: لب هایی که خشک هستند و ترک خورده به نظر می رسند. این اصطلاح اغلب برای توصیف لب های خشک، پوسته پوسته و ترک خورده به کار می رود

Joshua Zeichner، MD، متخصص پوست مستقر در نیویورک، توضیح می دهد که پوست روی لب های شما یکی از حساس ترین مناطق بدن و بیشترین عضو در معرض عوامل محیطی هستند. لب ها به اندازه سایر نواحی پوست غلظت غدد چربی ندارند و دائماً در معرض عوامل محیطی مانند لیسیدن لب ها، لوازم آرایشی و هوای سرد هستند. او می افزاید: همه این عوامل می توانند سد پوستی را خشک کرده و منجر به تحریک، التهاب و پوسته پوسته شدن پوست شوند.

وقتی صحبت از ترک خوردن لب‌ها می‌شود، درجاتی از شدت این موضوع وجود دارد، که با خشکی منظم شروع می‌شود  و با کشیدن سریع بالم لب برطرف می‌شود. در مرحله بعد لب های شدیدتر ترک خورده هستند که ممکن است شامل لایه برداری پوست، ترک های عمیق تر و حتی خونریزی شوند.

دلایل اصلی ترک خوردن لب ها

در واقع دلایل زیادی وجود دارد که چرا لب های شما ترک می خورند، در ادامه شایع ترین دلایل این مشکل را برایتان شرح می دهیم.

فاکتورهای محیطی

عوامل خارجی می توانند در خشکی و ترک خوردن لب ها مقصر باشند. دمای پایین، افزایش سرعت باد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید (بله، حتی زمانی که هوا سرد است!)، و گرمایش داخلی همه مقصر این اتفاق هستند. برای محافظت از لب هایتان سعی کنید تا همیشه مقداری بالم لب را در هر جیب کت نگه دارید.

عادات تحریک کننده لب

عادات بد ممکن است دلیل خشکی مزمن لب های شما باشد و شما حتی در مورد آنها ندانید. دکتر زایشنر می گوید: «از لیس زدن بیش از حد لب هایتان خودداری کنید و سعی کنید به هیچ وجه پوست لب ها را با دندان نکنید.

آلرژی

عامل دیگری که باید به آن توجه داشت، تحریک ناشی از یک محصول یا آلرژی است. این بیماری به عنوان شیلیت تماسی شناخته می شود و معمولاً یک واکنش آلرژیک به دلیل رنگدانه های موجود در رژ لب ها، عطرها و عوامل طعم دهنده در غذاها است. اگر فکر می کنید این چیزی است که ممکن است با آن درگیر متخصص پوست شما می تواند آزمایش پچ مربوط به این مشکل را انجام دهد.

کمبودهای بدن

خشکی مزمن لب‌ها در برخی موارد می‌تواند نشان‌دهنده کمبود ویتامین یا مواد معدنی مانند ویتامین B12 باشد، بنابراین اگر احتمال می‌دهید علت آن باشد، بهتر است توسط پزشک معاینه شوید.

محصولات مراقبت از پوست

Erum Ilyas متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در پنسیلوانیا می گوید: من متوجه می شوم که وقتی بیماران از محصولات مربوط به رفع جوش و آکنه استفاده می کنند، اغلب به طور ناخواسته مقداری روی لب های خود می زنند. این محصولات برای لایه برداری پوست شما برای بهبود مشکل طراحی شده اند. اگر روی لب های شما قرار بگیرند، متوجه خواهید شد که لب های شما دائما خشک و ترک خورده خواهند شد.

پس حتما دقت داشته باشید که حداقل قبل از استفاده از مواد خاص برای حل مشکل جوش های صورتتان، لب هایتان را با وازلین چرب کنید.

ایزوترتینوئین

دکتر Dhaval Bhanusali، متخصص پوست می‌گوید: اگر داروهایی مانند آکوتان [نام تجاری ایزوترتینوئین] مصرف می‌کنید، وقوع خشکی لب‌ها به عنوان یک عارضه جانبی غیر قابل انکار است. مرطوب نگه داشتن لب ها در طول روز بهترین اقدام برای مقابله با این مشکل است.

آسیب خورشید

یکی از جدی‌ترین دلایل ترک لب‌ها آسیب‌های ناشی از نور خورشید است. دکتر الیاس می‌گوید: «در بزرگسالانی که در طول سال‌ها آسیب زیادی از خورشید دیده اند، غیرمعمول نیست که نگران «ترک لب‌هایشان» باشند.

او می‌گوید متأسفانه، این موضوع می‌تواند نشانه تغییرات پیش‌سرطانی لب‌ها باشد که به آن چیلیت اکتینیک نیز گفته می‌شود، بنابراین، این مورد دقیقا چیزی است که باید حتماً توسط پزشک بررسی شود.

 دکتر الیاس می‌افزاید: «این مساله بسیار مهم است که در نظر گرفته شود، زیرا باید آسیب‌های ناشی از نور خورشید را برای بهبود بافت و ظاهر لب‌ها درمان کنیم.» این موضوع اغلب می تواند با کرایوتراپی (درمان هوای سرد شدید)، یک عامل شیمی درمانی موضعی (دارویی که برای کند کردن یا توقف رشد سلول های سرطانی عمل می کند)، یا درمان فتودینامیک (یک درمان سبک که برای از بین بردن سلول های غیر طبیعی استفاده می شود) درمان شود.

چگونه می توان از ترک خوردن لب جلوگیری کرد؟

اولین قدم برای جلوگیری از ترک خوردن لب‌ها، رد هر گونه علت زمینه‌ای است که می‌تواند فوراً برطرف شود. این موضوع شامل آزمایش آلرژی و معاینه شدن توسط متخصص پوست برای شیلیت اکتینیک است.

دکتر Bhanusali “هیدراتاسیون فعال از طریق انسدادهای ضخیم” را به عنوان یک الزام برای جلوگیری از ترک خوردن لب توصیه می کند.

این مساله دقیقا چیزی است که می توانید در طول روز یا به عنوان یک ماسک لب ضخیم درست قبل از خواب استفاده کنید. همچنین می توانید یک مرطوب کننده را به برنامه روزانه خود در شب اضافه کنید تا رطوبت هوا را به لب هایتان بازگرداند.

دکتر الیاس می‌گوید: «این کار به کسانی که تمایل دارند در شب [از طریق دهان نفس بکشند] کمک زیادی برای جلوگیری از خشک شدن لب هایشان می‌کند، زیرا تمایل بیشتری به ترک خوردن لب‌ها دارند.»

دکتر الیاس می گوید اگر پوست شما ملتهب است و فکر می کنید ممکن است بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، استفاده از کرم های ضد آفتاب SPF بسیار مهم است.

 اگر لب های خشک و ترک خورده شما تحت تاثیر آفتاب قرار می گیرند، می توانند به راحتی بسوزند و احتمالاً باعث شیوع تاول شوند، پس به هیچ عنوان استفاده از کرم های ضد آفتاب را دست کم نگیرید.

چگونه می توان لب های ترک خورده را درمان کرد؟

دکتر زایشنر توضیح می دهد که بهترین راه برای درمان ترک خوردگی لب ها در وهله اول پیشگیری از آنهاست. دکتر Bhanusali می افزاید: “هدف مراقبت از لب های خود مانند سایر اعضای بدن است.” استفاده از محصولات بهداشتی مناسب برای حل این موضوع بعد از بیرون آمدن از حمام یا درست قبل از خواب گزینه ای ایده آل است.

لایه برداری نیز می تواند راهی عالی برای از بین بردن پوسته پوسته های روی لبتان باشد، اما باید مراقب باشید که در استفاده از آن زیاده روی نکنید. دکتر Bhanusali می گوید: «اگر روی لبتان علائم پوسته پوسته شدن می بینید، اولین توصیه من این است که آنچه را که پوست می خواهد به آن بدهید، آن هم چیزی نیست جز آبرسانی!! پس از مرطوب کردن لب ها، اگر هنوز پوسته ها باقی مانده است، می توانید از اسکراب های ملایم قندی نیز استفاده کنید.

سخن پایانی

خشکی لب موضوعی اجتناب ناپذیر در میان مردم به شما می رود که عملا نمی توان از اتفاق افتادن آن را به طور کامل جلوگیری کرد، اما راه حل های متنوعی وجود دارد که انجام آن ها به طور مداوم و دقیق می تواند به شما کمک کند تا در هر شرایط آب و هوایی بتوانید وضعیت لب هایتان را مناسب نگه دارید. ما در ژیلمو سعی کردیم تا با بررسی تعدادی از این راه حل ها به شما کمک کنیم تا این موضوع را به سادگی پشت سر بگذارید. اگر راه حل خاصی می شناسید که در مقاله به آن اشاره نشده است حتما آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام