لباس ورزشی مناسب برای دویدن

نوشته تحریریه ژیلمو

29 آذر 1401

مد و استایل

0 نظر

لباس ورزشی مناسب برای دویدن

یکی از رایج ترین مشکلات برای افراد مختلف و بانوان پیدا کردن لباس ورزشی مناسب برای دویدن می باشد.

طبیعتا اینکه یک لباس علاوه بر زیبایی بتواند کاربردی نیز باشد در اصلی ترین اولویت های انتخابمان قرار می گیرد.

ما در ژیلمو امروز به کمک شما آمده ایم تا به اتفاق ویژگی های یک لباس ورزشی مناسب برای دویدن را بررسی کرده و نکات مهمی در باب این موضوع یادبگیریم.

با ما همراه باشید.

لباس ورزشی ساده

اگر یک دونده جدید هستید یا برای اولین مسابقه دویدن خود تمرین می کنید، ممکن است از خود بپرسید: “هنگام دویدن چه بپوشم؟” خبر خوب این است که شما واقعاً برای اینکه یک دونده موفق باشید نیازی به وسایل دویدن فانتزی یا لباس های گران قیمت ندارید. دویدن یک ورزش بسیار کم هزینه است و نکات زیادی برای صرفه جویی در هزینه برای دوندگان وجود دارد.

اما اگر می‌خواهید دویدن‌هایتان تا حد امکان راحت و ایمن باشد، آیتم‌های ضروری برای دویدن وجود دارد که باید به مجموعه لباس‌های فعال خود اضافه کنید.

کفش دویدن

هنگامی که به عنوان یک دونده شروع به ورزش کردن کردید، به یک جفت کفش دویدن خوب نیاز دارید که مناسب شما باشد. پوشیدن کفش نامناسب در واقع یکی از شایع ترین علل آسیب های ناشی از دویدن است.

هنگام خرید کفش دویدن، فقط به این دلیل که برند، سبک، رنگ یا قیمت آن را دوست دارید، کفشتان را انتخاب نکنید. مطمئناً نیازی هم به خرید گران‌ترین کفش در فروشگاه ندارید، اما سرمایه‌گذاری روی یک جفت خوب ایده هوشمندانه‌ای است که به جلوگیری از صدمات و دویدن راحت‌تر به شما کمک می‌کند.

اگر اولین باری است که کفش برای دویدن می‌خرید، به یک فروشگاه تخصصی پر از کفش های مناسب برای دویدن مراجعه کنید که کارشناسان آن جا می‌توانند سبک پا و دویدن شما را ارزیابی و کفش مناسب را برای شما توصیه کنند.

 کارکنان پای شما را اندازه گیری می کنند، دویدن شما را روی تردمیل تماشا می کنند و راه رفتن شما را تجزیه و تحلیل می کنند. حتی برخی فروشگاه ها به شما اجازه می دهند آنها را در جاده های منطقه نیز برای مدت کوتاهی استفاده کنید تا میزان خطای شما در خرید کفش به حداقل برسد.

پوشیدن جوراب های مختلف نیز در هنگام خرید کفش می تواند به شما کمک کند تا متناسب با هر موقعیت و آب و هوایی وضعیت کفش نسبت به جوراب را سنجیده تا بتوانید مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

ویژگی هایی مهمی که باید در کفش های دویدن جستجو کنید

 این عوامل را هنگام خرید یک جفت کفش ورزشی جدید در نظر بگیرید.

  • بالشتک کفش: کفش هایی که بالشتک بالایی دارند برای دوندگان جدید عالی هستند به خصوص آنهایی که از لحاظر وزنی نیز سنگین وزن هستند. با این حال، کفش‌های بالشتک‌دار معمولاً وزن بیشتری دارند و ممکن است در حین دویدن استفاده از آن سخت‌تر به نظر برسند. می توانید کفش های سبک تر و کفش های بالشتکی را امتحان کنید تا ببینید کدام یک را برای دویدن ترجیح می دهید.
  • سطح بازتابنده: اگر قصد دارید عصر یا صبح زود بدوید، حتما پوشدن کفشی را در نظر بگیرید که حاوی نوعی مواد بازتابنده باشد. هنگامی که آنها را می پوشید توسط رانندگان و دوچرخه سواران راحت تر دیده می شوید.
  • آج:  به سطحی که احتمال دویدن در آن بیشتر است فکر کنید. آیا روی تردمیل می دوید؟ در جاده؟ در مسیرهای مختلف؟ ویا تنها در یک مسیر؟ کفش‌های دویدن تریل نسبت به کفش‌هایی که برای دویدن روی تردمیل، پیست و جاده طراحی شده‌اند، آج ضخیم‌تری دارند.

نکته مهم این که هنگامی که کفش دویدن مناسب برای استایل و راه رفتن خود را شناختید، می‌توانید زمانی که نوبت به یک جفت جایگزین می‌رسد دیگر بدون صرف وقت در انتخاب به سادگی مشابه کفش قبلی را خریداری کنید.

لباس مناسب برای دویدن

هنگامی که برای اولین بار شروع به دویدن می کنید، نیازی نیست عجله کنید و یک کمد لباس کاملاً جدید از  انواع لباس های مختلف مناسب دویدن بخرید مگر اینکه مشکلی از صرف هزینه های هنگفت ندارید. اما اگر می‌خواهید منتقی عمل کنید در ادامه با ما همراه باشید.

جوراب مخصوص دویدن

نکته مهم در انتخاب لباس ورزشی مناسب برای دویدن این است از پوشیدن جوراب های 100 درصد نخی به عنوان یک دونده خودداری کنید. اگر جوراب نخی بپوشید، زمانی که پاهایتان عرق کند یا پا در یک گودال آب بگذارید، رطوبت آن از بین نمی رود.

درعوض، جوراب‌های مخصوص دویدنی را بپوشید که ترکیبی از مواد مصنوعی هستند تا از به واسطه این موضوع از  ایجاد تاول بر پاهایتان جلوگیری کنند.

می توانید به دنبال موادی مانند پلی استر، اکریلیک و CoolMax باشید. برای دویدن در زمستان، ترکیبات پشمی مانند SmartWool نیز انتخاب های خوبی هستند. برخی از دوندگان حتی برای محافظت بیشتر در برابر تاول، جوراب دو لایه می پوشند.

مدل جوراب به شما بستگی دارد. میتوانید مدلی پیدا کنید که مچ پا را می بندند و آن را سفت نگه می دارید. می توانید جورابی پیدا کنید که تا مچ پا ارتفاع دارند و حتی برخی جوراب‌های فشاری نیز وجود دارند که روی ساق پا کشیده می شوند.

نکته مهم این است که سعی کنید سبکی را انتخاب کنید که برای شما  و برای آب و هوای محل دویدنتان مناسب باشد.

بسیاری از دوندگان در تابستان جوراب های کوتاه و در زمستان جوراب های بلندتر را برای ورزش و دویدن انتخاب می کنند.

لباس تخصصی دویدن

لباس های ورزشی مناسب دویدن سبک هستند و طوری طراحی شده اند که با بدن شما حرکت کنند. درزهای این لباس ها در در جاهایی که احتمال خراب شدن آنها کمتر است قرار می گیرند به منظور این که دامنه حرکتتان را افزایش داده و باعث افزایش راندمان شما شوند..

 همچنین، بسیاری از لباس‌های مخصوص دویدن منعکس‌کننده هستند تا هنگام دویدن در تاریکی ایمن بمانید.

در کنار تمام موارد بالا پوشیدن لباس های زرد رنگ نیز می تواند به شما در بیشتر دیده شدن کمک کند.

وسایل مخصوص دویدن معمولاً از پارچه هایی از جمله نسخه های با فناوری پیشرفته نایلون، پشم یا پلی استر ساخته می شوند. در هنگام دویدن در هوای سرد، دویدن با پارچه های فنی و تخصصی به خشک و گرم نگه داشتن شما کمک می کند. در دویدن در هوای گرم، آنها عرق را از بدن شما خارج می کنند و به جلوگیری از چروک شدن نیز کمک می کنند

همچنین پارچه‌های تخصصی در برابر شست و شو های مکرر نیز مقاومت بی نظیر از خود در برابر عدم خرابی و یا از بین رفتن پارچه نشان می دهند.

لباس های مخصوص چه برای  دونده هوای سرد و چه هوای گرم ممکن است دارای دریچه هایی برای افزایش تنفس باشند.

نکته مهم این که وقتی برای دویدن می‌روید، مراقب باشید که زیاد لباس نپوشید. هنگامی که گرم می شوید، گرمای اضافی بدن شما حدود 15 تا 20 درجه گرم تر می شود.

سایر ویژگی هایی که باید در لباس های مناسب دویدن به دنبال آنها باشید

برخی از جوراب های مناسب دویدن، جوراب شلواری و تاپ از پارچه فشرده ساخته شده اند. این نوع پارچه ها فشرده‌سازی شده ممکن است به تسریع ریکاوری بعد از دویدن کمک کند.

نکته بعد این که اگر نمی خواهید هنگام دویدن کوله باری سنگین با خود حمل کنید، به دنبال کت، جوراب شلواری، کاپریس و سایر وسایل جیب دار باشید. بسیاری از جیب ها به طور خاص برای قرار دادن تلفن یا وسایل کوچک مانند کلید یا کارت اعتباری طراحی شده اند.

مساله مهم بعد این است که بسیاری از تاپ ها و ژاکت ها دارای یک سوراخ شست در آستین هستند تا پوشش دست را در هنگام دویدن در هوای سرد افزایش دهند.

برخی از وسایل دویدن به طور خاص برای محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید طراحی شده اند. علاوه بر پوشیدن کلاه و زدن کرم ضدآفتاب، پوشیدن لباس با SPF می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست کمک کند و یک اقدام پیشگیرانه مهم است که هنگام دویدن  به ویژه در خارج از خانه باید آن را در نظر گرفت.

سایر تجهیزات

چند مورد اضافی برای دویدن وجود دارد که داشتن آن ها لزوما ضروری نیستند، اما اگر آنها را همراه داشته باشید، می توانند تفاوت زیادی در کیفیت و ایمنی دویدن شما ایجاد کنند.

ساعت ورزشی

داشتن یک ساعت ورزشی مناسب برای زمان‌بندی دویدن‌های شما، حفظ سرعت در طول مسابقه و ردیابی مسیرتان با استفاده از GPS بسیار عالی است.

 حتی یک ساعت ساده با دکمه توقف و شروع نیز می‌تواند برای دوندگان مبتدی مفید باشد تا بتوانند زمان‌های دویدن خود را تعیین کرده و برای اندازه گیری فواصل دویدن/پیاده روی را استفاده کنند. برخی از ساعت‌های هوشمند در حال اجرا می‌توانند ضربان قلب و سایر معیارهای سلامتی را ردیابی کنند.

محافظت در برابر آفتاب

دوندگان زمان زیادی را در خارج از منزل و زیر نور خورشید می گذرانند، بنابراین محافظت از پوست خود را در برابر نور خورشید فراموش نکنید.

از کرم ضدآب استفاده کنید که دارای SPF حداقل 30 باشد تا از طیف وسیعی از اشعه ها محافظت کند،این به این معنی است که این کرم در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می کند.

می توانید یک گیره یا کلاه نیز به ست ورزشیتان اضافه کنید که از صورت شما محافظت بیشتری می کند. آنها همچنین به جذب عرق نیز کمک می کنند، بنابراین ضد آفتاب به چشم شما نمی رسد

برای محافظت از چشمان خود در برابر اشعه های مضر خورشید، روی یک جفت عینک آفتابی ضد اشعه ماوراء بنفش سرمایه گذاری کنید.

نوشیدن آب

هنگام دویدن بیش از 30 دقیقه، مهم است که آب مصرف کنید تا هیدراته بمانید. شورای ورزش آمریکا توصیه می کند در حین ورزش هر 10 تا 20 دقیقه یکبار هیدراته کنید.

یک قانون کلی برای مصرف مایعات در حین دویدن این است که هر 20 دقیقه 4 تا 6 اونس مایع بنوشید.

در حین دویدن چه چیزی نپوشید

اکنون که می دانید در وسایل دویدن خوب به دنبال چه چیزی باشید، باید ویژگی هایی را نیز به شما توصیه کرد که از آنها اجتناب کنید.

لباس هایی با جنس فول پنبه

پوشیدن لباس ورزشی برای دویدن دوخته شده توسط پنبه برای دونده‌ها ممنوع است زیرا وقتی خیس می‌شود، مرطوب می‌ماند، که در هوای گرم‌تر ناراحت‌کننده و در هوای سرد خطرناک است. همچنین اگر از پنبه استفاده می کنید، پوست شما بیشتر دچار چروک شدن می شود. از پوشیدن لباس های نخی و جوراب های نخی نیز خودداری کنید.

شلوار ورزشی مناسب

بله، این موضوع نیز دوباره بر قانون “بدون پنبه” تاکید می کند، اما ارزش تکرار دارد. شلوار های گرمکن زمانی از لباس های دویدن در هوای سرد رایج بود استفاده می شد. اما با ظهور لباس‌های دویدن که از پارچه‌های فنی و تخصصی ساخته می‌شوند، دیگر کسی به سمت آن شلوار ها نمی رود.

شلوار های گرمکن برای دویدن های کوتاه مناسب هستند، به خصوص زمانی که به عنوان لایه بیرونی پوشیده شوند، اما معمولا برای دویدن طولانی تر راحت نیستند.

لباس‌های مخصوص دویدن که از پارچه‌های تخصصی ساخته شده‌اند، عرق را از بین می‌برند و شما را خشک نگه می‌دارند. اگر برای دویدن سرد در فضای باز از پارچه های نخی استفاده می‌کنید، خیس خواهید شد، و زمانی که خیس می‌شوید سرما در وجود شما رخنه خواهد کرد. این موضوع نه تنها می تواند ناراحت کننده و بالقوه خطرناک باشد، بلکه عملکرد دویدن شما نیز احتمالاً آسیب خواهد دید.

پارچه های نخی برای استراحت در خانه بعد از دویدن عالی است، اما اگر می‌خواهید احساس راحتی کنید و برای دویدن‌های سرد در فضای بازتان سریع و آماده به نظر برسید، از جوراب شلواری، شلوار و پیراهن‌های ساخته شده از پارچه‌های تخصصی استفاده کنید.

لایه های سنگین

نکته بعدی در انتخاب لباس ورزشی مناسب برای دویدن این است هنگام فعالیت ورزشی در هوای سرد، کت یا پیراهن ضخیم نپوشید. اگر لایه های پوشش شما بیش از حد ضخیم باشد، بیش از حد گرم می‌شوید، بیش از حد عرق می‌کنید و پس از در آوردن آن سرما وارد بدن شما می‌شود. بهتر است از لایه‌های نازک لباس استفاده کنید تا بیش از حد عرق نکنید و به راحتی بتوانید وقتی گرم می‌شوید، یک لایه را بردارید و به دور کمر خود ببندید.

همچنین اجتناب از استفاده از جوراب های بیش از حد ضخیم هوشمندانه است. پاهای شما هنگام دویدن ورم می کند، به خصوص در دویدن های گرم و تابستان. اگر جوراب‌های دویدن ضخیم بپوشید، انگشتان پا به جلوی کفش‌هایتان ساییده می‌شوند و در خطر سیاه شدن ناخن‌های پا قرار خواهید گرفت.

کفش های فرسوده

دویدن با کفش‌های کهنه یا فرسوده می‌تواند منجر به آسیب‌های متعددی ناشی از دویدن شود. با گذشت زمان، کفش های دویدن شما قابلیت جذب ضربه، بالش و پایداری خود را از دست می دهند. دویدن با کفش های فرسوده استرس و ضربه را روی پاها و مفاصل شما افزایش می دهد که می تواند باعث آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد شود.

از نشانه هایی که کفش های دویدن شما باید تعویض شوند، آگاه باشید. یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای جلوگیری از صدمات در حال ورزش انجام دهید این است که کفش های خود را هر 200 تا 250 مایل تعویض کنید.

پوشش مناسب برای روز مسابقه

توجه کنید که اگر دونده ای حرفه ای هستید روز مسابقه زمان آزمایش یک جفت کف، لباس یا یک جوراب ورزشی جدید نیست. شما باید در طول دویدن های تمرینی خود لباس ها و کفش های جدید را امتحان کنید و سپس به موارد مورد علاقه امتحان شده و واقعی خود که می دانید راحت هستند پایبند باشید.

سخن پایانی

این موضوع که با توجه به مقاله ممکن است به این فکر بی افتید که به نظر می آید وسایل زیادی باشد که باید قبل از شروع دویدن بخرید، اما این گونه نیست و نکته اصلی مقاله این است که فقط روی اصول اولیه پوشش باید تمرکز کنید. این موضوع با یک جفت کفش کتانی راحت و لباسی با پارچه سبک و ضد تعریق و جورابی مناسب شروع و شده و تمام می شود. پس از طرف ژیلمو به شما می گوییم که همین حالا با توجه به اطلاعات بالا لباس مناسب را پوشیده و ورزش دویدن را شروع کنید.ورزش دویدن را شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام