واکس طبیعی برای چرم

نوشته تحریریه ژیلمو

1 مرداد 1402

سبک زندگی

0 نظر

واکس طبیعی برای چرم

چرم هزاران سال است که میان مردم مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می دانید چرم انواع مختلفی دارد و هر یک از آنها ظاهر و احساس منحصر به فردی دارند.

 چرم مومی ظاهری غنی و تیره دارد که بسیاری از مردم آن را دوست دارند. در واقع این نوع چرم از چرم گاو یا حیوان دیگری که دباغی شده است تهیه می شود و متداول ترین نوع چرم می باشد. فرآیند دباغی باعث ایجاد چرمی می شود که در برابر آب مقاوم است و به راحتی تمیز می شود. موم موجود در چرم مومی به زیبایی ظاهر آن کمک می کند.

امروز با ژیلمو همراه باشید تا با هم این نوع چرم را بررسی کنیم و ببینیم چه مواردی میتوانند به عنوان یک واکس طبیعی برای چرم مورد استفاده قرار بگیرند.

چرم مومی

خیلی موضوع عجیبی نیست اگر هنگام خرید که یک جفت کفش چرمی جدید به اشتباه بی افتید، یا حتی به انی فکر کنید کت چرم قدیمی شما مصنوعی است، زیرا چرم آن براق است. اگر برخی از کالاهای چرمی شما کمی لغزنده هستند، جای نگرانی نیست، این موضوع فقط به دلیل باکیفیت بودن مومی است که در چرم به کار رفته است. با گذشت زمان، چرم به طور طبیعی نرم‌تر، انعطاف‌پذیرتر و در برابر سایش مقاوم‌تر می‌شود. برخی از کالاهای چرمی با موم و روغن ساخته می‌شوند که باعث می‌شود چرم لغزنده‌تر از حد معمول احساس شود، در واقع به حدی که مردم اغلب آن را با یک نسخه جعلی از چرم واقعی اشتباه می‌گیرند.

چگونه چرم مومی را حفظ کنیم؟

اصطلاح “چرم مومی” در واقع کمی اشتباه است. چرم واکس شده در واقع چرمی نیست که دباغی شده باشد، بلکه چرمی است که با موم یا هر ماده ضد آب دیگری آغشته شده است. راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما رایج ترین راه این است که چرم را در محلولی از موم زنبور عسل و روغن خیس کنید. موم زنبور عسل به چرم کمک می کند شکل خود را حفظ کند، در حالی که روغن آن را در برابر آب و کثیفی مقاوم می کند.

تشخیص چرم مومی

بهترین راه برای تشخیص چرم، لمس کردن آن است. چرم واقعی حس و بویی خاصی دارد. اگر قصد خرید یک کیف چرمی جدید را دارید، این بو و حس را به خاطر بسپارید، زیرا ممکن است با موم یا مواد مشابه تولید شده باشد. شما باید هر درز لباس مد نظرتان را با لمس کردن آن حس کنید، همچنین رنگ ها را نیز بررسی کنید، زیرا چرم واقعی یک رنگ ثابت دارد. چرم واکس شده باید رنگ یکنواخت داشته باشد، اما ممکن است ظاهری براق داشته باشد.

واکس طبیعی برای چرم

تمیز کردن چرم واقعی آنقدرها هم که فکر می‌کنید ترسناک نیست. کلید این کار در آماده سازی لوازم مورد نیاز است. اگر می خواهید لوازم چرمی خود را تمیز کنید، مطمئن شوید که تمام لوازم مورد نیاز را آماده کرده باشید. همچنین، مطمئن شوید که بقیه محصولات چرمی خود را از برخورد هرگونه پاک کننده ای که استفاده می کنید محافظت کنید. چرم باید تمیز باشد تا سریعتر خشک شود.

تمیز کردن و مراقبت از چرم مومی کاری دشوار است. اما اصلی ترین واکس طبیعی موجود برای چرم ( موم ) است که به عنوان وسیله ای محافظ روی سطح چرم اعمال می شود. اگر موم تمیز نباشد کار خودش را به خوبی انجام نمی دهد. اگر کالای خود را با پاک کننده اشتباه تمیز کنید، موم ممکن است آسیب ببیند و باید دوباره با چرم آمیخته شود. هنگام تمیز کردن کالای خود، اولین قدم پاک کردن سطح چرم است. این کار را می توان به سادگی با پاک کردن آن با یک پارچه یا استفاده از یک برس نرم و یک پاک کننده چرم انجام داد. علاوه بر تمیز کردن اجناس خود، باید یاد بگیرید که چگونه از وسایل چرمی خود به درستی مراقبت کنید.

برای تمیز کردن چرم روغنی کارتان را با در آورند تمام درزها، دوخت ها روی اجناس چرمی شروع کنید. این به شما این امکان را می دهد که قطعات اجناس چرمی را جدا کرده و راحت تر هر کدام را تمیز کنید. می توانید از یک پارچه کمی مرطوب برای پاک کردن هرگونه آلودگی یا لکه روی چرم استفاده کنید، اما مراقب باشید که چرم خیلی خیس نشود. روغن‌های موجود در چرم در هنگام مرطوب شدن باعث کشیده شدن آن می‌شوند که به مرور زمان باعث از بین رفتن آن می‌شود. قبل از اینکه چرم را دوباره کنار هم قرار دهید، اجازه دهید کاملا خشک شود.

مزایای چرم

جالب است بدانید در حالی که بیشتر کیف ها از چرم ساخته می شوند، همه کیف های ساختار چرمی یکسانی ندارند و از یک نوع چرم ساخته نمی شوند. همین موضوع می تواند نقطه قوت چرم ها باشد، زیرا شما می توانید هر نوع چرمی را بسته به کالایی که می خواهید تولید کنید استفاده کنید و این موضوع در واکس زدن چرم نیز می تواند تاثیرگذار باشد.

معایب چرم

بسیاری از مردم فکر می کنند که چرم مومی یا روغن کاری شده برای دوام بیشتر بهترین متریال است، اما در برخی موارد، می تواند نامناسب باشد. چرم های موم شده یا روغن کاری شده در رنگ ها و تنوع های مختلفی تولید می شوند و خب این موضوع باعث تفاوت کیفیت آن ها شود، به نوعی که بعضی از چرم ها بهتر از بقیه هستند. به عنوان مثال یکی از مواردی که باید قبل از خرید چرم روغنی یا واکس دار در نظر بگیرید  این است که حیوانات خانگی پنجه دار یا حتی شلوار جین مورد علاقه شما می توانند مبلمان چرمیتان را در عرض چند هفته بسیار کهنه و آسیب دیده جلوه دهند، پس اگر شرایط بالا برای شما نیز صدق می کند در انتخاب چرم مناسب دقت کنید

برای داشتن چرم مومی یا روغن کاری شده، باید مبلمانی با ظاهری طبیعی، متنوع و فرسوده دوست داشته باشید، زیرا این چیزی است که شما خواهید داشت.

چرم روغنی واکس شده چیست؟

نوعی از چرم های موجود که برای استفاده روزمره استفاده می شود چرم روغنی واکس شده است که برای ایجاد این نوع چرم، یک موم روغنی خاص روی چرم صاف شده اعمال می شود. این روغن چرم را نرم و از رطوبت محافظت می کند. این نوع از چرم برای ایجاد پتینه‌ای با ظاهر عتیقه که حکایت از جایی که چرم با شما سفر کرده است، عالی است. موم اعمال شده اغلب رنگ آمیزی می شود و در نتیجه محصول چرمی یک رنگ بسیار غنی به شما ارائه می دهد.

اگر از طرفداران لباس های چرم خوب هستید، احتمالاً اصطلاح چرم «واکس شده و روغن کاری شده» را شنیده اید. اما آیا به آن فکر کرده اید؟ در اینجا چیزی است که باید بدانید، چرم واکس شده و روغن کاری شده نام خود را از مواد استفاده شده برای تکمیل شدن آن گرفته است.

در واقع “واکس زدن” به استفاده از ماده ای اشاره دارد که به حفظ چرم کمک می کند، در حالی که “روغن زدن” به استفاده از ماده ای اشاره دارد که به نرم شدن چرم و انعطاف پذیری بیشتر آن کمک می کند. هر دو قرن ها در تولید کالاهای چرمی استفاده شده اند و هر دو برای ایجاد چرم انعطاف پذیر و بادوام مورد علاقه شما استفاده می شوند.

ما موم را به عنوان یک واکس طبیعی به شما معرفی کردیم اما جالب است بدانید که واکس های صنعتی و غیر طبیعی نیز وجود دارد که افراد متخصص در حوضه چرم و دوخت اقلام چرمی از آن استفاده می کنند.

سخن پایانی

چرم طبیعی برای حافظت و ماندگاری طولانی مدت علاوه بر مراقبت نیاز به استفاده از واکس طبیعی و یا غیر طبیعی دارد. هدف ما در این مقاله آشنایی شما با واکس های چرم مختلف و نگهداری اصولی آن ها بود. امیدواریم به کمک توصیه های ما تمام وسایل چرمیتان را مدت طولانی تری استفاده کرده و از آن ها لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام