چگونه از لباس هایمان طولانی تر استفاده کنیم؟

نوشته تحریریه ژیلمو

28 دی 1401

سبک زندگی

0 نظر

چگونه از لباس هایمان طولانی تر استفاده کنیم؟

با وجود مشکلات و شرایط اقتصادی و بالا رفتن هزینه ها قطعا نگهداری طولانی مدت از لباس ها از یک عادت خوب تبدیل به یک نیاز شده است، به غیر از این موضوع نگهداری طولانی مدت لباس های مورد علاقمان می تواند میزان لذتی که از پوشیدن آن خواهیم برد را طولانی تر کند.

ما در ژیلمو در این مغاله به سراغ ترفند ها و راه حل هایی رفته ایم که به شما در هر چه طولانی تر استفاده کردن لباس هایتان کمک خواهد کرد. با ما همراه باشید.

قبل از نگهداری طولانی مدت لباس های خود را بشویید

تصور کنید که فصل به اتمام رسیده و به دنبال نگهداری طولانی مدت لباس هایتان در کمد شخصیتان تا سال آینده هستید. نکته مهم این است که قبل از نگهداری لباس های خود را بشویید و اتو کنید.

 لکه‌ها و کثیفی‌های سطوح به اضافه زمان به خورد لباس می‌روند و وقتی در نهایت آنها را از کمد خارج می کنید تا دوباره استفاده کنید، پاک کردن لکه دشوار خواهد بود. لباس های کثیف همچنین می توانند حیوانات موذی و حشرات را نیز به خود جذب کنند که ممکن است این موضوع نیز به لباس شما آسیب برساند.

بنابر این همه اقلام و لباس هایتان را طبق دستورالعمل شستشوی خودشان بشویید و خشک شده در کمد قرار دهید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که لباس ها قبل از خشک کردن و نگهداری به درستی آبکشی شده اند تا مطمئن شوید که تمام سفید کننده ها، مواد شیمیایی و شوینده ها شسته شده اند.

به واسطه این کار نه تنها از ایمن بودن لباس‌های شما در حین نگهداری آن ها مطمئن می‌شوید، بلکه آن ها کاملا تمیز و آماده برای پوشیدن در مواقعی که به آن‌ها نیاز دارید نیز خواهند بود.

وکیوم کردن لباس ها

طیف وسیعی از کیسه های مهر و موم خلاء و وکیوم در بازار وجود دارد که باعث صرفه جویی در فضا نیز می شوند. با این حال، گمانه زنی های زیادی وجود دارد که در یک دوره زمانی طولانی، نگهداری لباس شما در این کیسه ها می تواند به لباس های شما آسیب برساند.

استدلال این است که بیشتر پارچه های الیاف طبیعی برای حفظ ساختار و یکپارچگی خود به هوا نیاز دارند و با مکیدن تمام هوا از کیسه، لباس ها را فشرده و الیاف را فشرده می کنید.

هنگامی که از این کیسه ها خارج می شوند، مدت زیادی طول می کشد تا الیاف از حالت فشرده خارج شوند.

به کیسه های پلاستیکی و جعبه های مقوایی نه بگویید

ظروف پلاستیکی هوادار با پوشش در بهترین گزینه برای بسته بندی لباس هاست. این ظروف باعث می شوند لباس های شما خشک بماند و رشد کپک و قارچ در اکثر موارد متوقف شود. اگر از ظروف پلاستیکی استفاده می کنید، از تمیز، خشک بودن آنها اطمینان حاصل کنید و آنها را با ورقه های نخی قدیمی (اما تمیز) بپوشانید.

از کیسه های پلاستیکی اجتناب کنید زیرا این کیسه ها می توانند رطوبت را به دام بیندازند و باعث ایجاد کپک یا زرد شدن پارچه ها شوند. بسته بندی لباس های خود در جعبه مقوایی از آنها در برابر حیوانات موذی محافظت نمی کند زیرا موش ها و سوسک ها به راحتی می توانند مقوا را بجوند.

باز هم بسته به هزینه و ارزش احساسی لباس ها باید در محفظه مخصوص خود قرار گیرند، زیرا همه جعبه‌های پلاستیکی ایمن نیستند زیرا ممکن است که مواد شیمیایی آزاد ‌کنند که می‌تواند اثرات نامطلوب و شدیداً منفی روی لباس داشته باشد.

استفاده از نفتالین

گلوله های نفتالین می توانند بوی بد را از لباس‌های شما بگیرند اما به طور 100% مؤثر نیستند و در صورت پیدا شدنشان توسط بچه‌ها یا حیوانات خانگی می‌توانند به صورت بالقوه خطرناک باشند.

یک جایگزین بسیار جذاب تر، توپ های چوبی طبیعی چوبی سرو هستند. آنها نه تنها بوی بهتری دارند، بلکه به اندازه گلوله های نفتالین موثر هستند و اگر همراه با تمام نکات ذکر شده استفاده شوند، حتی موثرتر نیز ظاهر می شوند.

هنگام استفاده از گلوله های چوب سرو، مطمئن شوید که روی لباس ها قرار نگرفته و برای محافظت بیشتر در بالای ظرف نگهداری شما قرار می گیرند.

تمیز، خنک، تاریک و خشک

شرایط جوی و محیطی که لباس های خود را در آن نگهداری می کنید در صورت به وجود آمدن تغییر دمای شدید می تواند باعث آسیب دیدگیشان شود.

در حالت ایده‌آل پیشنهاد می‌شود که لباس‌ها باید در شرایطی نگهداری شوند که دمای محیط از 23 درجه سانتی‌گراد تجاوز نکند و رطوبت نسبتاً 55 درصد باشد. با این حال، ما پیشنهاد می کنیم که فقط در صورتی از این خط راهنمایی پیروی کنید که لباس هایتان ارزش معنوی یا مادی بالایی داشته باشند.

 تا زمانی که فضای نگهداری لباس تمیز است و باکس نگهداری از لباس ها مراقبت می کند، اقلام در برابر عناصری که باید در برابرشان آن ایمن باشند، ایمن خواهند ماند!

برای افرادی که اقلام مختلف از جمله لباس های فصلیشان را در فضای شخصی خود ذخیره می کنند، باید این موضوع را به خاطر داشته باشند که اتاق زیر شیروانی و گاراژ می تواند محل سوخت، گریس و بسیاری دیگر از اقلام قابل اشتعال باشد و ممکن است بر خلاف یک انبار خود، مرطوب و دارای مواد موذی باشد.

دوبار چک کنید

بسیار مهم است که اقلام و لباس های خود را در هر کجا و هر جایی که ذخیره می کنید به صورت دوره ای بررسی کنید.

 اگر سالی یک بار اقلام خود را بررسی کنید، خطر آسیب دیدن اقلام را به حداقل می رسانید.

 این نکته به خصوص برای افرادی که همه چیز را فراموش می کنند می تواند بسیار کاربردی و موثر باشد.

8 نکته مهم برای نگهداری طولانی مدت لباس

باور کنید یا نه، کشورهایی در جهان وجود دارند که شهروندانش در صورت تمایل می توانند در تمام طول سال لباس یکسان بپوشند.در بریتانیا، جایی که می‌توانیم هر چهار فصل را در یک روز تجربه کنیم، حفظ یک «کمد لباس کپسولی» دشوارتر است و می‌توانیم کمبود فضای ذخیره‌سازی خانگی را پیدا کنیم.

در کل، اکثر ما می‌توانیم کمد لباس‌هایمان را به مجموعه‌های بهار/تابستان و پاییز/زمستان تقسیم کنیم. این اقلام و لباس ها می توانند به راحتی چروک شوند و وقتی در زیر لباس هایی که معمولاً در ماه های سردتر می پوشیم قرار می گیرند گم شده و فراموش شوند.

برعکس، لباس‌های پاییزی/زمستانی ما ممکن است خراب، بدشکل و حتی کپک‌زده شوند، اگر در پشت کمد لباس‌هایمان چروک شوند، در حالی که ما همچنان به پوشیدن لباس‌های نازک‌تر طراحی‌شده برای ماه‌های معتدل‌تر ادامه می‌دهیم شانس استفاده از آن ها را نیز از دست می دهیم.

البته که پاسخ به حل مسئله کمد لباس های شلوغ و بد استفاده، این است که لباس های بهاری/تابستانی خود را جدا از لباس های پاییزی/زمستانی خود ذخیره کنیم.

اما نگهداری درست لباس ها کمی نیاز به آماده سازی دارد، به گونه ای که داشتن کمد لباس یا صندوقی که برای ترکیدن مناسب نباشد (و بتوانید در هر روز فقط کالای مورد نظر خود را در آن پیدا کنید) ارزش تلاش را دارد. در اینجا چند نکته در مورد نحوه نگهداری لباس هایی که احتمالاً برای یک یا دو فصل نمی پوشید آورده شده است.

آنها را به درستی بشویید و خشک کنید

قبل از اینکه لباس های خود را در انبار قرار دهید، حتما باید آن ها را به درستی بشویید. این موضوع ممکن است به این معنی باشد که آنها را فقط از طریق ماشین لباسشویی شست و شو داده، یا ممکن است برای لباس های خاص مانند شست و شوی لباس های ابریشمی مجبور شوید که سفری کوتاه به خشک شویی محلتان داشته باشید.

اما برای اتو کردن لباس‌هایتان نیازی نیست زحمتی به خود دهید، زیرا پس از بیرون آوردن لباس‌ها از انبار، باید دوباره آن‌ها را اتو کنید و چه کسی وقت و حوصله این را دارد که لباس‌ها را دو بار اتو کند؟ اگر به متقاعد کردن نیاز دارید که یک کالا قبل از نگهداری آن نیاز به تمیز کردن دارد، به یاد داشته باشید که دئودورانت و عطر رو لباس ها می توانند به مرور زمان لکه بردارند و جانور های خزنده نیز عاشق گرد و غبار و کثیفی هستند.

چکمه و کفش هایتان را واکس بزنید

کفش‌ها و چکمه‌ها را باید به بهترین شکل واکس زده، تمیز کرده و جلا دهید ( حتی می توانید کمی روغن به وسایل چرمی بمالید، اما مطمئن شوید که آنها را از لباس‌های دیگر خود جدا نگه دارید) و همچنین داخل آن ها را نیز با دستمال کاغذی تمیز پر کنید تا به آنها کمک کنید شکل خود را قبل از قرار دادن در انبار حفظ کنند. برای راهنمایی های حرفه ای در مورد نگهداری چکمه ها می توانید از تعمیرکاران کفش نیز کمک بگیرید.

از شر لباس هایی که دیگر نمی پوشید خلاص شوید

اگر برای یک سال لباسی را نپوشیده اید، احتمالاً دیگر آن را نخواهید پوشید. ممکن است مجبور شوید از این ایده صرف نظر کنید که سال آینده تا این موقع ممکن است نظرتان تغییر کند، یا اینکه شما و لباستان در حال حاضر آنقدر صمیمی نیستید که در جامعه در کنار هم حضور پیدا کنید.

پس اگر لباسی را برای روز مبادا نگه داشته اید و هیچگاه قرار نیست آن را بپوشید را سریعا به افرادی که به داشتن آن نیاز دارند سپرده تا کمدتان نفسی بکشد و آن فرد نیز از داشتن لباسی نو لذت ببرد.

هر گونه اقلام آسیب دیده را تعمیر کنید

هر چیزی که قصد نگهداری آن را دارید، باید قبل از ذخیره سازی، از نظر آسیبی بررسی و تعمیر شود. خود آینده شما (هنگام بازیابی اقلام) از شما برای دوختن دکمه های گم شده و دوختن سوراخ های کوچک در حال حاضر تشکر خواهد کرد.

عدم استفاده از وکیوم برای برخی لباس ها

کیسه های ذخیره سازی وکیوم یک اختراع عالی هستند و می توانند فضای زیادی را برای شما ذخیره کنند. همچنین چیزی بسیار رضایت بخش در مورد تماشای یک کیسه بزرگ پر از تمام جامپرهای حجیم زمستانی شما وجود دارد که به طور پیوسته کوچک می شوند تا زمانی که تقریباً به طور معجزه آسایی نازک شوند.

با این حال، نگهداری اقلام ساخته شده از الیاف طبیعی مانند پشم و ابریشم در یک کیسه پلاستیکی می تواند به آنها آسیب برساند و به مرور زمان شکل آنها را از دست بدهد. بنابراین، کیسه های وکیوم ممکن است برای استفاده چند هفته ای خوب باشند، اما اگر قصد دارید وسایل خود را برای چند ماه در کمد خود نگهداری کنید، به جای آن جعبه های پلاستیکی را انتخاب کنید. جعبه هایی را انتخاب کنید که دارای درب هوابند باشند تا لباس شما خشک و عاری از کپک بماند.

به درستی بسته بندی کنید

در زمان انبار کردن لباس هایتان همانطور که گفنیم  ممکن است مجبور نباشید آنها را اتو کنید، اما همچنان باید لباس های خود را با احتیاط بسته بندی کنید. اقلام سنگین‌تر باید در پایین کیف یا جعبه و وسایل سبک‌تر و ظریف‌تر در قسمت بالایی قرار گیرند.

ممکن است متوجه این موضوع شوید که اگر لباس‌ها را به جای تا کردن، بغلتانید، بتوانید لباس‌های بیشتری را در یک فضا قرار دهید این یک خصلت عجیب فیزیکی است، اما خب تجربه ثابت کرده که به نظر می‌رسد درست باشد.

همچنین ظرف خود را بیش از حد پر نکنید زیرا ممکن است وسایل شما شکل خود را از دست بدهند و پس از بازیابی آنها بعد از مدت طولانی اتوکشیشان واقعاً دردسرساز خواهد شد. اگر اقلامی دارید که باید به جای رول یا تا شدن باید آویزان شوند حتما آن ها را در یک جعبه ذخیره‌سازی که دارای ریل آویزان است قرار دهید.

لباس ها را در مکان مناسب نگهداری کنید

هنگام نگهداری لباس، قانون کلی این است که دمای محل نگهداری انتخابی شما نباید گرمتر از 23 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 55 درجه سانتیگراد باشد. با این حال، تا زمانی که جایی برای نگه‌داشتن لباس‌های خود پیدا می‌کنید که خشک، خنک، تمیز و تیره باشد (از آنجایی که نور روشن رنگ‌ها را محو می‌کند)، وظیفه نگهداری آن ها را به شخصی آشنا که شرایط ذکر شدع را برای نگهداری لباس دارا است بسپارید.

اهمیت اکسسوری ها

فراموش نکنید که قفسه کت یا کمد زیر پله ها یا هر جای دیگری که کلاه، دستکش و روسری خود را در زمستان نگه می دارید، مرتب کنید. آنها همچنین می توانند با خیال راحت به انبار بروند و در طول ماه های گرمتر مقداری فضا آزاد کنند.

هنگامی که لباس های پاییزی/زمستانی خود را انبار کردید، می توانید راحت تر به لباس های بهاره/تابستانی خود مانند تیشرت هایتان دسترسی پیدا کنید. وقتی ماه‌ها دوباره شروع به سرد شدن کردند  می‌توانید لباس‌های پاییزی/زمستانی خود را از انبار بیرون بیاورید و با پیروی از توصیه‌های ذکر شده در بالا، آنها را با لباس‌های بهار/تابستانی خود تعویض کنید.

سخن پایانی

موارد ذکر شده در این مقاله توضیحی مختصر اما بسیار مفید برای افرادی بود که با تغییر فصل قصد انبار کردن لباس هایشان را دارند و می خواهند کیفیت لباس هایشان به واسطه عدم استفاده پایین نیاید. همچنین اطلاعات خوبی درباره نحوه نگهداری لباس ها نیز به شما داده شد تا به کمک آن از هرچه طولانی تر استفاده کردن لباستان لذت ببرید.

ما در ژیلمو امیدواریم که از امروز به بعد روند نگهداری لباس هایتان به شکل مثبت و خوبی تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام