چگونه لباس مخملی را بشوییم؟

نوشته تحریریه ژیلمو

3 فروردین 1402

مد و استایل

0 نظر

چگونه لباس مخملی را بشوییم؟

مخمل نوعی پارچه لوکس و نرم است که از قرون وسطی بخشی عظیم از صنعت  مد ، لباس و مبلمان خانگی را با خود در بر گرفت. در ابتدا از الیاف مخمل از ابریشم ساخته شده بود ، این پارچه به شکلی بود که به طور انحصاری برای ثروتمندان استفاده می شد. امروزه ، از آنجا که الیاف ابریشمی بسیار گران هستند ، بیشتر پارچه های مخملی از الیاف نایلون ، استات یا ریون بافته می شوند تا پارچه ای با یک حالت ضخیم و مشتری در دست داشته باشد. یک پارچه مخملی ، با استفاده از همان تکنیک های ساخت الیاف پنبه تولید می شود.

اما می توان گفت که همیشه شست و شوی این پارچه مشکلی اساسی به حساب می آمده!! امروز با ژیلمو باشید تا با هم تمام فوت و فن های این پارچه نرم و لطیف را مرور کنیم.

لباس مخملی خودتان را بشناسید

نکته مهمی که که باید به آن توجه داشت این است که مخمل را می توان از انواع پارچه های مختلف ساخت، پس قبل از انجام هر روش شستشو ، برچسب شست و شوی لباس را بررسی کنید اصول شست و شوی آن را کاملا درک کنید. به عنوان مثال مخمل ابریشمی یکی از گرانترین پارچه های موجود است و همیشه باید تمیز کردنش را به یک پاک کننده حرفه ای بسپارد. مخمل که از پنبه گرفته شده است ، و مخلوط پلی استر یا ریون در خود دارد به طور معمول با دست شسته می شود.

راه حل های تمیز کردن خود را انتخاب کنید

راه حل های شست و شوی طبیعی به شدت رقیق شده بهترین تصمیم شما برای از بین بردن لکه های مخملی است. یک روش توصیه شده برای این کار ترکیب جوش شیرین و آب لیمو است.

با استفاده از یک حوضه پر از آب خنک محلول ذکر شده را با آب ترکیب کنید و بگذارید لباس به آرامی خیس بخورد.

اگر تصمیم دارید که البسه مخملیتان مانند بافت مخملی مورد علاقتان را در ماشین لباسشویی شستشو دهید ، چند نکته ساده می تواند به محافظت از پارچه کمک کند. باز هم می گوییم که ، از قبل دستورالعمل های برچسب مراقبت از لباس را مطالعه کنید.

نکته بعدی این که همیشه از چرخه ملایم استفاده کنید ، به آب سرد تکیه کنید و از استفاده از خشک کن ها خودداری کنید. نکته مهم بعدی این است که همیشه سعی کنید لباس های مخمل را به صورت جداگانه نسبت به سایر لباس هایتان در ماشین لباس شویی قرار دهید.

نحوه مراقبت از لباس مخملی

هنگامی که یک لباس مخملی کثیف می شود یا برای از بین بردن خاک و عرق بدن به تمیز کردن نیاز دارد ، شما فقط و فقط با یک تمیز کردن حرفه ای بهترین نتیجه را خواهید گرفت. تمیز کردن خشک باعث محافظت از پارچه و همچنین ساختار داخلی لباس می شود به خصوص اگر لباستان چیزی شبیه به ژاکت باشد.

یکی از بهترین راه های تمیز کردن لباس مخملی بخار است!! شما با استفاده از بخار می توانید یک لباس مخملی را در خانه تمیز و نو کنید. بخار به از بین بردن بوی لباس نیز کمک می کند. همیشه شستن و اتو کردن لباس مخملی  می تواند بسیار کمک کننده باشد. در صورتی که به اتو بخار دسترسی ندارید می توانید پوشاک را روی چاشنی یک کتری درحال جوش و  یا گلدانی پر از آب جوش استفاده کنید. در هر شرایطی سعی کنید که هرگز اجازه ندهید که لباس شما به واسطه برخورد بخار با آن بیش از حد مرطوب شود.

برای چین و چروک های بسیار سبک و برای کمک به از بین بردن بوهایی مانند دود سیگار یا بوی ناشی از پخت و پز،  لباس مخملیتان را بر روی یک وان یا تشت پر از آب بسیار گرم آویزان کنید. برای جلوگیری از علائم ناشی از آویزان کردن می توانید از یک چوب لباسی محکم، استفاده کنید. اجازه دهید بخار حداقل پانزده دقیقه به پارچه نفوذ کند و سپس اجازه دهید لباس مخملی در دمای اتاق خشک شود. توجه کنید در صورتی که هنوز لباستان مرطوب است ، آن را نپوشید زیرا باعث می شود چین و چروک روی لباس باقی بماند.

نحوه اتو کردن لباس های مخملی

از نظر فنی ، شما هرگز نباید لباستان را با اتو های آهنی اتو کنید. همانطور که گفتیم لباس مخملی باید به کمک بخار صاف و اتو شود. پارچه مخملی دارای یک نوع بافت اضافی است که به بافت پارچه اضافه شده و سپس برای ایجاد بافتی زنده و برجسته بریده می شود. اتو کردن با اتوی آهنی آن الیاف را خرد می کند و یک اثر تقریباً دائمی  بر روی لباس به جا می گذارد.

اگر غالباً لباس های مخملی می پوشید و می خواهید پارچه آن را اتو کنید ، باید بر روی صفحه سوزنی سرمایه گذاری کرده و آن را بخرید. اما تخته فلزی سوزنی شکل چیست؟ به طور کلی یک تخته مخملی یا سوزن دار دارای سوزن های فلزی است که در یک بوم پشتوانه عمود بر سطح نصب شده است. پارچه مخملی هنگام اتو کردن ، رو به پایین روی سطح صفحه سوزنی قرار می گیرد تا از صاف شدن سطح پارچه جلوگیری شود. اگر تخته سوزنی ندارید و باید از اتوی آهن برای از بین بردن چین و چروک استفاده کنید ، حداقل 3 الی 4 سانتی متر بالای پارچه اتو را نگه دارید و اجازه دهید بخار به پارچه نفوذ کند. هرگز صفحه صورت آهن را مستقیماً روی پارچه قرار ندهید.

هنگامی که یک لکه یا لکه بر روی لباس مخملی رخ می دهد ، از یک چاقوی لبه کند یا لبه کارت اعتباری برای بلند کردن و کندن هرگونه مواد جامد استفاده کنید. سعی بر مالش یا تلاش برای تمیز کردن لکه ها به واسطه مالیدن آن نکنید. در عوض ، در سریعترین زمان ممکن ، به سمت استفاده از تمیز کننده های خشک بروید.

استفاده از بخار برای از بین بردن چین و چروک ها

یک دستگاه بخار لباس بهترین خروجی را در لباس های مخملی برای از بین بردن چین و چروک و جوان سازی الیاف خرد شده انجام می دهد. کافیست لباس را از یک میله آویزان کرده و بخار را به بالا و پایین لباس و حداقل 1به فاصله 2 تا 3 سانتی متری ساطع کنید. سعی کنی اتو بخار را خیلی نزدیک به لباس نگه ندارید و یا در یک نقطه بیش از حد طولانی آن را قرار ندهید. شما می توانید از دستان خود نیز برای صاف کردن مناطق مختلف استفاده کنید.

ترفند دیگر این است که یک اسپری از بین برنده چین و چروک را امتحان کنید. اسپری های روکش های چروک بسیار عالی کار می کنند تا بو را از بین ببرند و چین و چروک را بر روی پارچه های سخت مراقبت مانند مخملی از بین ببرند. فقط کافی است لباستان را به این مواد آغشته کنید سپس به آرامی و یکنواختی پشت لباس مخملتان را غرق در مایع کنید و سپس اجازه دهید هوا خشک شود.

نحوه نگهداری لباس مخملی

لباس مخملی همیشه باید آویزان باشد و به هیچ عنوان تا نشود. تا کردن لباس باعث به وجود آمدن چین و چروک هایی می شود که از بین بردن آنها بسیار دشوار است.

برای محافظت از لباس مخملی از گرد و غبار ، شانه های تمیز کننده لباس را با پارچه پنبه می توانید تمیز کنید. برای انبار کردن طولانی مدت ، همیشه از یک کیسه ذخیره سازی پارچه قابل تنفس و قابل شستشو استفاده کنید.

پلاستیک می تواند رطوبت را به دام بیندازد که همین موضوع می تواند به الیاف نیز آسیب برساند و رشد کپک در مناطق مرطوب را تقویت کند.

سخن پایانی

لباس های مخملی به نوعی حساسیت بسیار بالایی در شست و شو با خود به همراه دارند که با کمی دقت و حساسیت به خرج دادن به سادگی خواهید توانست به لباس بد بو و کثیفتان رنگ و رویی دوباره بدهید، امیدواریم ژیلمو توانسته باشد در این امر به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام