چگونه لباس های ابریشمی را بشوییم؟

نوشته تحریریه ژیلمو

26 دی 1401

سبک زندگی

0 نظر

چگونه لباس های ابریشمی را بشوییم؟

اگر شما از آن دسته از افراد هستید که مرتب به خشک‌شویی‌ها می‌روید تا لباس‌های ظریف مانند لباس های ابریشمی خود را برای شست و شو به افراد بسپارید، از امروز می توانید لباس هایی با جنس ابریشم را از آن دسته لباس ها جدا کنید.

 اگرشاید این گونه به نظر برسد که ابریشم چیزی است که باید توسط متخصصان شست و شو شود، اما در واقع می توانید لباس هایی با این نوع پارچه را در منزل تمیز کنید، البته تا زمانی که با آن لباس در زمان شست و شو با ملایمت برخورد کنید.

با ژیلمو همراه باشید تا با هم روش های شست و شوی لباس های ابریشمی را بررسی کنیم.

تست ثبات رنگ

نکته مهم درباره شست و شوی ابریشم این است که متأسفانه، ابریشم رنگ شده به واسطه شست و شو ممکن است با محو شدگی رنگ مواجه شود، بنابراین قبل از شست و شو، لباس خود را از نظر ثبات رنگ تست کنید. با کافیست به کمک یک پارچه تمیز مرطوب روی ناحیه ای از لباس که مشخص نیست، مانند درز داخلی، ضربه بزنید. اگر رنگش پرید پس باید لباستان را به خشکشویی ها بسپارید.

متخصصان شست و شوی لباس می گویند: لباس های ابریشمی روشن، تیره رنگ و طرح دار نیز بهتر است به متخصصان سپرده شود.

اگر لباس های ابریشمی مانند تاپ و نیم تنه های خود را پیش متخصصان شست و شو ببرید آن ها می‌گویند که همیشه زمان تحویل لباس به لکه‌های روی آن اشاره کرده و آنها را در مورد راه حل‌های خانگی که امتحان کرده‌اید مطلع کنید. زیرا این امر می‌تواند بر نتیجه شست و شوی لباستان تأثیر بگذارد. اگر مشکلی با ماندگاری رنگ داشتید، در این مورد نیز به آنها گوشزد کنید.

نحوه شستشوی ابریشم در خانه

چند نکته بسیار مهم درباره شستشوی ابریشم در خانه وجود دارد که به تفکیک هر کدام را برای شما شرح و توضیح می دهیم.

درمان لکه ها

در ابتدا این موضوع را به شما بگوییم که هیچ نیازی به خرید لکه گیر خاصی برای از بین بردن لکه های لباس های ابریشمی نیست. در عوض، با مخلوط کردن 2 فنجان آب ولرم با 2 قاشق غذاخوری آب لیمو یا سرکه سفید، یک محلول خانگی از بین برنده لکه درست کنید. متخصصین می گویند: این دستور مخصوصاً برای از بین بردن لکه های دئودورانت و لکه های عرق بسیار خوب و مناسب است.

پس از تست ثبات رنگ، یک بطری اسپری تمیز را با مخلوط خود پر کنید و روی لکه اسپری کنید. از یک اسفنج استفاده کنید یا پارچه را دولایه کرده و مخلوط را به آرامی روی آن ناحیه بمالید. کلید هر چه بهتر پاسخ دهی این راهکار این است که مالش لکه بسیار بسیار ملایم باشید، زیرا مالش شدید می تواند به الیاف لباس آسیب برساند.

شستشوی دستی

در حالی که می توانید لباس های ابریشمی خود را در یک چرخه شستشوی ملایم در درون ماشین لباس شویی قرار دهید اما متخصصین می گویند که بهتر است این اقلام نرم مخملی را یکی یکی در سینک بشویید. لگن خود را با آب خنک یا سرد پر کنید تا رنگ آن حفظ شود، سپس یک شوینده ملایم بدون مواد سخت به آن اضافه کنید. استفاده از شامپوهای ملایم یا مواد شوینده ملایم نیز برای شست و شو توصیه می شود.

لباس را در آب قرار دهید، آن را هم بزنید و بگذارید فقط چند دقیقه بماند. ابریشم به سرعت کثیفی‌ها را آزاد می‌کند، بنابراین این فرآیند شست و شو هیچ گاه طولانی نمی‌شود. سپس مخلوط صابون را تخلیه کرده و با آب سرد و جاری لباس ها بشویید.

چگونه ابریشم را خشک کنیم

 هرگز زمان خشک شدن لباس های ابریشمی خود را فشار ندهید یا آنها را در خشک کن نیندازید. برای از بین بردن آب اضافی، لباس مرطوب را روی یک حوله نخی سفید قرار دهید. حوله را روی آن تا کنید و به آرامی پاک آب اضافی را کنید. سپس با استفاده از یک چوب لباسی روکش دار، بلوز یا لباس را روی وان حمام آویزان کنید تا خشک شود.

نکته حرفه ای درباره شست و شو این است که لباس ها را زیر نور آفتاب آویزان نکنید این کار محو شدن رنگ لباس را تسریع می کند. همچنین فرآیند خشک کردن نباید بیش از یک ساعت طول بکشد.

چگونه از ابریشم مراقبت کنیم

همانطور که گفته شد، اقلام ابریشمی ظریف هستند. علاوه بر مراقبت در هنگام شستن و خشک کردن، هنگام مواجهه با عیوب، مانند چین و چروک، و هنگام نگهداری خود لباس نیز باید نگهداری مناسب انجام دهید.

رفع چین و چروک

اگرچه استفاده از اتو بخار ابریشم می تواند مشکل باشد، اما متخصصین استفاده از آن را به اتو کردن ترجیح می دهند اما تا زمانی که اتو بخار شما برای پارچه های ظریف ساخته شده باشد.

اگر فقط اتو دارید، لباس خود را (همیشه باید کمی مرطوب باشد) به سمت بیرون بچرخانید و حالت کم حرارت را در اتو انتخاب کنید. می‌توانید از اتوبخار برای لباس‌های خشک نیز استفاده کنید، اما مطمئن شوید که دمای آن خیلی گرم ‌نشود. اگر بخار آب چکه کرد و لکه ای از آب باقی گذاشت، آن را در آب خنک فرو کنید و بگذارید خشک شود.

نگه داری ابریشم

برای نگهداری روزمره، اقلام ابریشمی را در کمد خود روی چوب لباسی های با استحکامتان آویزان کنید تا از لیز خوردن آنها جلوگیری شود. همچنین می توانید از یک میله گشاد برای آویزان کردن شلوار در سراسر پاها یا یک آویز گیره در لبه پایین کمد نیز استفاده کنید.

 برای نگهداری طولانی‌مدت، به یاد داشته باشید که پروانه‌ها دوست دارند از الیاف طبیعی مانند ابریشم و پشم لذت ببرند بنابراین همیشه لباس‌های ابریشمی را قبل از اینکه آن‌ها را برای فصل بعدی کنار بگذارید، تمیز کنید.

نکات شست و شوی ابریشم در لباس شویی

اگر برچسب مراقبت از لباس شما دارای علامت «فقط خشکشویی» یا نماد «فقط شستشوی دست» نیست، اشکالی ندارد که از ماشین لباسشویی برای انجام این کار استفاده کنید!

اما مراحل آن بسیار مهم است:

  • لباس های خود را در ماشین لباسشویی قرار دهید، حتما توصیه می کنیم اقلام ابریشمی را در داخل کیسه لباس های مشبک قرار دهید تا از گیر کردن یا آسیب ناشی از شست و شو به لباس جلوگیری شود.
  • یک چرخه خنک و حساس را از تنظیمات لباس شوییتان انتخاب کنید (دمای شستشو را بیش از 30 درجه سانتیگراد تنظیم نکنید).
  • کوتاه ترین چرخه چرخش را انتخاب کنید و مقدار مناسب یک شوینده ملایم را اضافه کنید.
  • لباستان را با روش های گفته شده در مقاله خشک کنید.

نکات طلایی شست و شوی لباس ابریشمی

در حالی که همیشه باید برچسب مراقبت روی اقلام ابریشمی خود را قبل از شستن آنها بخوانید تا دستورالعمل های شستشو را بررسی کنید، چند قانون طلایی برای شستن ابریشم وجود دارد که می توانید آنها را نیز رعایت کنید.

  • هرگز ابریشم را با سفید کننده کلر نشویید. می تواند به الیاف طبیعی آسیب برساند
  • از خشک کردن ابریشم در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می تواند باعث آسیب یا محو شدن رنگ لباس شود
  • هرگز ابریشم را با اتو و حرارت بالا خشک نکنید گرمای زیاد می تواند باعث آسیب یا جمع شدن لباس شود
  • از یک شوینده ملایم و غیر بیولوژیکی در شست وشوی ابریشم استفاده کنید. شوینده ای که مخصوص این منظور طراحی شده است برای شستن ابریشم بهترین است
  • همیشه قبل از شستشو بررسی کنید که آیا لباستان دارای رنگ ثابت است یا خیر. یک ناحیه نامشخص از ابریشم را با یک پارچه سفید و خیس بمالید تا ببینید آیا رنگی از آن اجناس پخش می شود یا خیر. اگر رنگ به پارچه سفید چسبید، توصیه می‌کنیم کالای خود را با دست نشویید یا با ماشین لباسشویی نشویید، در عوض آن را به خشک‌شویی حرفه‌ای ببرید.

سخن پایانی

لباس ابریشمی به همان اندازه که زیبایی را در پوشش افراد جلوه می دهد می تواند برای شست و شو ترسناک و سخت به نظر برسد. سعی کردیم که در این مقاله شما را کمی با راه و روش ها شست و شوی این پارچه ظریف آشنا کنیم تا دیگر نگران تمیزی لباس های ابریشمیتان نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام