آموزش شستن پالتو پشمی در منزل

نوشته تحریریه ژیلمو

14 مرداد 1402

سبک زندگی

0 نظر

آموزش شستن پالتو پشمی در منزل

آیا می توانم پالتو پشمی خود را در خانه بشوییم؟ این سوالی است که شاید برای بسیاری از افراد به صورت مداوم پیش آمده باشد و با هر بار فرا رسیدن فصل سرما از خود بپرسد که آیا این موضوع شدنی است یا حتما باید به سراغ خشکشویی های محلی رفته و پالتو پشمی را برای شست و شو به آن ها بسپاریم.

خب ماهیت پاسخ به این سوال کمی بیشتر از یک جواب یک کلمه ای است، پس با ژیلمو همراه باشید تا با هم ببینیم که شستن پالتو پشمی در منزل تا چه اندازه امکان پذیر است.

شستن پالتو پشمی در منزل

با این که در فصول گرم سال پیدا کردن یک سارافون نخ پنبه در اولویت قرار دارد، اما با سرد شدن هوا و بیرون آمدن پالتو ها از کمد ممکن است کثیفی های آن نمایان شود.

اینکه کت یا پالتو پشمی را می توان در خانه شست به چند عامل بستگی دارد.

اول و مهمتر از همه، اگر روی برچسب و تگ لباس متن «فقط خشکشویی» نوشته شده است، دست به این کار نزنید و کلا از فکرتان شست و شوی خانگی را خارج کرده و این وضیفه را به خشکشویی معتمدتان بسپارید.

اما اگر برچسب و تگ لباس متن بالا را ندارد، سازنده و تولید کننده لباس سعی می کند روش توصیه‌شده برای تمیز کردن لباس را به شما می‌گوید ولی راه پیشنهادی تنها راه نیست! بنابراین اگر پالتو پشمی شما با علامت هایی برای شستشوی دستی، چرخه ملایم یا شستشو با آب سرد مشخص شده است، در این صورت گزینه هایی برای تمیز کردن کت در خانه دارید.

یک نکته دیگر این که پیشنهاد می کنیم که اگر کت شما دارای جزئیات خز، چرم، جیر یا پر است، شست و شوی آن را به خشکشویی بسپارید.

قبل از هر چیز پالتو را آماده کنید

چه بخواهید لباستان را با ماشین لباسشویی یا به صورت دستی بشویید باید حتما پالتو را طبق مراحل زیر آماده کنید:

  • کثیفی ها و پرزها را با یک برس پوشاک پاک کنید، تا این وسیله هر گونه کثیفی یا لکه پوسته شده را از بین ببرد.
  • برای از بین بردن پرز ها با حرکت رو به پایین، از یقه لباس شروع به تمیز کردن کنید.
  • هرگونه لکه روی کت خود را از قبل از شست و شوی اصلی پاک کنید.
  • چه از صابون ملایم، اسپری تمیزکننده لکه، دستمال های لکه بر یا سایر حلال ها برای از بین بردن لکه استفاده می کنید، حتماً ابتدا محصول را روی قسمتی از پوشش که کمتر قابل رویت است (برای مثال قسمت زیرین سجاف) تست کنید. برای این کار باید محلول را با یک سواب پنبه ای روی آن بمالید. اگر رنگ از کت بر روی سواب جدا شد، پس کت باید به طور حرفه ای خشکشویی شود.

شستن پالتو با دست

از آنجایی که پالتو پشمی شما احتمالا بزرگ و حجیم است، باید آن را در وان حمام یا لگن بزرگی بشویید. برای شستن ایمن کت پشمی خود این مراحل را دنبال کنید:

  • وان را از هرگونه کثیفی یا باقی مانده صابون پاک کنید.
  • وان را با مقدار کافی آب گرم (نه داغ) پر کنید تا کت یا پالتو در آن غوطه ور شود، اما نه آنقدر که ممکن است وقتی کت را داخل آن قرار می دهید، آب سرریز شود.
  • همانطور که وان در حال پر شدن است، بر اساس توصیه محصول، مقدار کمی از مایع شستشوی دستی ایمن برای پشم به آب اضافه کنید، سپس لباس را با دستان خود بچرخانید تا کمی کف در آب ایجاد شود.
  • کت را در آب فرو کنید، آن را تا حد زیادی فشار دهید تا تمام قسمت های کت کاملا خیس بخورد.
  • اجازه دهید کت حداقل 30 دقیقه در آب خیس بخورد.
  • پس از خیس شدن کت، هرگونه آلودگی اضافی روی کت را با دستان خود بمالید، اما دقت داشته باشید که پارچه کت را روی آن مالش ندهید، زیرا انجام این کار می تواند سطح پشم را خراب کند.
  • وان حمام را تخلیه کنید و کت را به طور مکرر با آب ولرم بشویید تا آب شفاف شود.

شستن پالتو پشمی با ماشین لباسشویی

شستشوی دستی امن ترین راه برای شستن  پالتو پشمی شما در خانه است، به خصوص اگر کت یا پالتو شما به خصوص باشد. اما برخی از کت های پشمی را می توان با دقت بسیار زیادی در ماشین نیز شست. توجه داشته باشید که این دستورالعمل ها فقط برای ماشین های لباسشویی با بار بالا جواب می دهد. اگر حجم و ظرفیت قابل تحمل لباسشویی شما کم است، باید کت خود را با دست بشویید یا آن را به خشکشویی ببرید.

  • در ابتدا اجازه دهید مخزن شستشو با آب ولرم پر شود.
  • در حین پر شدن درام، به مقدار نشان داده شده در بسته، مواد شوینده مایع ایمن برای پشم را اضافه کنید.
  • کت را از داخل بچرخانید و آن را در یک کیسه لباسشویی مشبک زیپ دار ببندید.
  • اجازه دهید کت داخل کیسه توری حداقل 30 دقیقه در آب خیس بخورد، سپس کیسه لباسشویی را به داخل آب فشار دهید و آن را با دستان خود حرکت دهید تا آب به کل کت نفوذ کند.
  • توجه داشته باشید که هیچ لباس دیگری به کیسه لباسشویی یا آب شستشو اضافه نکنید.

توجه داشته باشید که کت را با قرار دادن تنظیمات ماشین لباسشویی روی قسمت پشمی، ظریف یا شستشوی دستی بشویید. این معمولاً یک چرخه شست و شوی پالتو تقریباً 30 دقیقه‌ زمان می برد که دمای آن بین 90 تا 110 درجه فارنهایت است. اگر می‌توانید دمای آب را تنظیم کنید، آن را ایمن کنید و آن را در دمای 90 تا 100 درجه فارنهایت نگه دارید.

خشک کردن پالتو پشمی

چه کت پشمی خود را با دست یا ماشین شسته باشید، پالتو شما با آب اشباع شده و وزن آن خیلی خیلی زیاد خواهد بشد! در نتیجه هیچ راهی برای عجله کردن در فرآیند خشک کردن وجود ندارد، بنابراین مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کت را از ماشین لباسشویی یا وان بلند کنید و مقداری از آب اضافی را فشار دهید. سعی کنید برای این کار پالتو را از بالا به پایین فشار دهید، بدون پیچ و تاب یا پیچاندن چرخشی! در صورت لزوم این روند را تکرار کنید.
  • کت را روی یک حوله بزرگ و ضخیم بگذارید و آن را در حوله بغلتانید.
  • سپس کت را روی قفسه خشک کن لباس داخل خانه قرار دهید. احتمالاً یک یا دو روز طول می کشد تا خشک شود، سعی کنید حداقل یک بار در طول فرآیند آن را بچرخانید تا به طور یکنواخت خشک شود. اگر قفسه خشک کن ندارید، کت را روی یک حوله تمیز، روی یک سطح غیر قابل نفوذ (مانند بالای ماشین لباسشویی و خشک کن یا روی یک میز استیل یا پلاستیکی ضد زنگ) قرار دهید. حداقل یک بار در طول فرآیند خشک کردن کت را بچرخانید و در صورت لزوم حوله را با حوله خشک عوض کنید.

نکته مهم این که حتی به قرار دادن کت پشمی خود در خشک کن فکر نکنید زیرا پالتو تا حد زیادی چروک می شود!همچنین هیچوقت آن را آویزان نکنید تا خشک شود. وزن پشم خیس باعث می شود کت شما شکل خود را از دست بدهد.

چگونه از شر پرز ها خلاص شویم

پرز ها توپ‌های کوچکی هستند که معمولا و به مرور زمان روی لباس‌های پشمی شکل می‌گیرند و به واسطه حضورشان لباس‌ها را فرسوده نشان می‌دهند و از ظرافت آن‌ها می‌کاهد.

در واقع وجود پرز یک عامل اجتناب‌ناپذیر در لباس‌های پشمی می باشد که اغلب روی قسمت‌هایی از کت یا ژاکت که به یکدیگر یا سطوح دیگر ساییده می‌شوند، رخ می‌دهد.

 پرز ها بیشتر در زیر بغل و آستین ها و در امتداد وسط لباس دیده می شوند. شما نمی توانید به طور کلی از ایجاد پرز جلوگیری کنید، اما زمانی که کت خود را تمیز کردید و کاملاً خشک شد، می توانید پرز ها را از بین ببرید. اگر فقط چند پرز روی لباستان وجود دارد، سعی کنید آنها را با دست بکنید.

اما اگر تعداد آن بیشتر است می توانید از ماشین اصلاح لباس شارژی استفاده کنید. همچنین اگر وسیله ای مانند ماشین اصلاح ندارید، می توانید با یک تیغ یکبار مصرف پرز ها را پاک کنید. فقط مطمئن شوید که هنگام اصلاح، لباس را را محکم بکشید تا اشتباها لباستان زخمی نشود.

سخن پایانی

شستن پالتو پشمی عملی ریسکی است و عموما توصیه نمی شود اما با توجه به اطلاعاتی که در مقاله ذکر شده است اگر شرایط شستن پالتو پشمی برای شما مهیا می باشد، می تواند با رعایت نکاتی که به شما گفتیم پالتویی تمیز و نو داشته باشد. ما در ژیلمو امیدواریم که با مطالعه این مقاله پالتو های کمی کثیف شدتان را به مانند روز اول به شکلی تمیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام