آموزش شست و شوی لباس حریر در منزل

نوشته تحریریه ژیلمو

2 اردیبهشت 1403

سبک زندگی

0 نظر

آموزش شست و شوی لباس حریر در منزل

حریر یکی از ظریف‌ترین و لطیف ترین انواع پارچه‌ها است و قطعاً نسبت به سایر پارچه ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد. بسیاری از مردم راه‌های صحیح شستشو و اتو کردن این پارچه را نمی‌دانند و اغلب لباس‌های خود را خراب می‌کنند. اگر از نحوه شستن حریر در خانه بی اطلاع هستید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

در این مقاله از مجله ژیلمو همه چیز را در مورد شستن لباس های حریر در ماشین لباسشویی و همچنین شستشوی دستی حریر با شما به اشتراک گذاشته ایم. بعد از مطالعه این مقاله می توانید تمام لباس های حریر خود از جمله ساری، تاپ، کت و شلوار و لباس های مجلسیتان را به راحتی در منزل بشویید.

شستن حریر در منزل

قبل از بحث در مورد نحوه شستشوی حریر، نحوه پاک کردن لکه های حریر را بررسی خواهیم کرد. زیرا قبل از شستشو باید لکه ها را پاک کنید.

چگونه لکه ها را از پارچه حریر پاک کنیم

ما چند پاک کننده لکه را برای شما لیست کرده ایم که برای استفاده روی حریر بی خطر هستند. با این حال، قبل از استفاده از هر یک از اینها، همیشه یک تست بر روی گوشه ای از پارچه که دیده نمی شود انجام دهید.

نکات:

  • اگر لکه هنوز خیس است، فوراً آن را با دستمال کاغذی پاک کنید.
  • پودر تالک را روی لکه های روغنی (چربی یا غذا) بپاشید. بگذارید لکه مایع را جذب کند و سپس پودر تالک را با چاقو یا ناخن خود بتراشید.
  • برای درمان لکه های حریر از آب داغ استفاده نکنید.

چگونه لکه های سبک را از لباس های حریر پاک کنیم

اگر لکه های ناشی از عرق، دئودورانت، آب یا هر لکه بسیار سبک دیگری دارید، می توانید با استفاده از سرکه آن را پاک کنید:

لکه های روشن روی حریر را با استفاده از سرکه یا آب لیمو پاک کنید

۱ قاشق غذاخوری سرکه یا آب لیمو را با ۱ قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. بسته به سطح لکه می توانید مقدار این مواد را افزایش دهید. نکته کلیدی این است که کل ناحیه لکه دار را با مخلوطی از آب و سرکه/آب لیمو بپوشانید. در مرحله بعد، می توانید لباس حریری لکه دار را در یک وان یا سطل قرار دهید. مخلوط را مستقیماً روی لکه بریزید و آن را با حرکات دایره ای بمالید تا لکه از بین برود، در نهایت نیز لباس لک شده را بشویید.

چگونه لکه های سخت را از لباس های حریر پاک کنیم

در صورتی که لباس حریر شما دارای لکه های سخت ناشی از آرایش، خون، شکلات یا سایر مواد غذایی است، می توانید از جوش شیرین یا الکل استفاده کنید. در ادامه نحوه استفاده از هر دوی این موارد آورده شده است:

از بین بردن لکه های سخت از حریر با الکل

لباس لکه دار را در وان یا سطل قرار دهید. 1 قاشق غذاخوری الکل را مستقیماً روی لکه بریزید. بگذارید 5-10 دقیقه بماند و لکه را با دستمال کاغذی پاک کنید. تا زمانی که لکه قابل مشاهده باشد به لکه زدایی ادامه دهید. در نهایت، لباس را آبکشی کنید.

از بین بردن لکه های سخت از لباس های حریر با جوش شیرین

با اضافه کردن مقدار مساوی از هر دو ماده، خمیری از جوش شیرین و آب درست کنید. می توانید 1 قاشق غذاخوری از هر کدام از این مواد را استفاده کنید.

 این خمیر را با استفاده از مسواک یا انگشتان خود روی لکه بمالید. یک مسواک قدیمی بردارید و خمیر را به آرامی و با حرکات دورانی روی لکه بمالید تا لکه از بین برود. سپس، لباس را آبکشی کنید.

حالا بیایید ببینیم چگونه حریر را می توانیم در خانه بشوییم. ما دو روش را در این مقاله مورد بحث قرار خواهیم داد: شستشوی دستی و شستشوی ماشینی.

قبل از انتخاب هر یک از این روش ها، همیشه برچسب مراقبت از لباس را بخوانید، اگر به وضوح می گوید “فقط خشکشویی”، نباید آن را در خانه بشویید. اگر برچسب می‌گوید «فقط شستن با دست»، باید فقط به سراغ شستن دستی بروید. ممکن است برخی از هشدارها نیز روی برچسب  وجود داشته باشد، پس حتما آن را بررسی کنید.

نحوه شستشوی دستی لباس حریر در خانه

  • یک سطل یا وان را با آب سرد پر کنید تا لباس زیر آب غرق شود.
  • یک قاشق چایخوری از مواد شوینده ملایم بدون سفید کننده به محلول اضافه کنید.
  • مواد شوینده را با دستان خود در آب مخلوط کنید.
  • لباس را به مدت 5-10 دقیقه در آب خیس کنید.
  • لباس را نگه دارید و 5 تا 7 بار آن را در آب بالا و پایین فرو کنید. این کار گرد و غبار و آلودگی را از بین می برد.
  • لباس را با آب تمیز و خنک بشویید تا جایی که باقی مانده صابون باقی نماند.

نحوه شستن حریر در ماشین لباسشویی در خانه

ماشین لباسشویی را بارگیری کنید، این موضوع به آن معناست که لباس را در ماشین لباسشویی قرار دهید. در صورتی که لباس حریری گلدوزی شده یا تزیین شده است، آن را در کیسه لباسشویی مشبک قرار دهید تا آسیب نبیند.

توجه!

  • هیچ تکه لباس سنگینی مانند شلوار جین، ملحفه و غیره را با لباس حریری سبک وزن خود در ماشین لباسشویی قرار ندهید.
  • لباس‌هایی را با دکمه‌های فلزی یا گیره‌هایی که حریر ممکن است به آن گیر کند، در ماشین قرار ندهید.
  • لباس‌هایی را که رنگ آن‌ها رنگ می‌دهد را همراه با لباس حریر خود در ماشین قرار ندهید.

یک شوینده ملایم اضافه کنید: یک ماده شوینده ملایم به محلولتان اضافه کنید. سعی کنید تا همیشه ترجیح دهید از مواد شوینده طبیعی و ملایم به جای شوینده ای که حاوی سفید کننده یا هر جزء دیگری است که می تواند به الیاف حریر آسیب برساند، استفاده کنید.

دستگاه لباسشویی را در یک چرخه حساس اجرا کنید: دستگاه را روی یک چرخه ظریف تنظیم کنید. همچنین، مطمئن شوید که کوتاه‌ترین چرخه چرخش را انتخاب کنید تا شستشو تا آنجا که می‌تواند برای لباس شما ملایم باشد.

نحوه خشک کردن لباس های حریری بعد از شستن

به طور کلی استفاده از خشک کن لباس را برای این نوع از لباس توصیه نمی کنیم زیرا باعث تحریک و گرما می شود که می تواند به پارچه حریری آسیب برساند. در ادامه راهی که می توانید پس از شستن حریر انجام دهید برایتان شرح داده شده است.

آب اضافی را بعد از شستشو از لباس خارج کنید: لباس حریری را پس از پایان دوره شست و شو از ماشین لباسشویی خارج کنید. یک حوله تمیز روی میز پهن کنید و لباس حریر را روی آن قرار دهید. حوله را با لباس حریری از یک طرف به طرف دیگر بغلتانید. سپس حوله را باز کرده و لباس را بیرون بیاورید.

لباس را آویزان کنید تا خشک شود: پس از خالی کردن آب اضافی، لباس را با احتیاط روی خط لباس آویزان کنید یا روی یک قفسه خشک کن پهن کنید. حریر را زیر نور مستقیم خورشید خشک نکنید زیرا این امر می تواند لباس را محو کند و به مواد حریر آسیب برساند.

در صورتی که لباس حریری شما یک لباس بسیار خوب، گران یا باکیفیت است و اصلاً نمی‌خواهید آن را به خطر بیندازید، می‌توانید یک سرویس خشکشویی مورد اعتماد را انتخاب کنید. این موضوع به این معنی نیست که تمیز کردن لباس در خانه خطرناک است، فقط ممکن است در زمان شستن حریر در خانه 100% مراقب نباشید و ممکن است این موضوع به پارچه آسیب برساند. به غیر از این، گاهی اوقات تولید کنندگان دستورالعمل های واضحی را روی برچسب مراقبت از لباس به عنوان “فقط خشکشویی” می دهند، ما به شما توصیه نمی کنیم که چنین لباس های حریری را در خانه بشویید.

چگونه چروک های لباس های حریر را از بین ببریم

هنگامی که لباس های حریر را می شویید، ممکن است چند چروک روی آنها ایجاد شود. به طور کلی اولین انتخاب برای حل این موضوع اتو است. با این حال، برای حریر باید سعی کنید تا آنجا که می توانید از گرما جلوگیری کنید. بنابراین، بیایید تمام گزینه‌های رفع چین و چروک لباس‌های حریری (از جمله اتو کردن) را بررسی کنیم.

لباس را در طول شب آویزان کنید: اگر لباس فقط چروک های جزئی دارد، می توانید آن را مستقیماً به رخت آویز آویزان کنید. آن را یک شب یا به مدت 6-8 ساعت آویزان نگه دارید. چین و چروک های جزئی اغلب با این ترفند از بین می روند.

در صورتی که این روش کار نکرد، می توانید مورد بعدی را امتحان کنید.

لباس را در حمام آویزان کنید: این روش فقط در صورت داشتن دوش آب گرم در حین حمام قابل استفاده است. برای این موضوع فقط باید لباس حریری را در جایی آویزان کنید که خیس نشود اما در تماس مستقیم با بخار ناشی از آب، داغ باشد. قبل از اینکه وارد محیط حمام شوید آن را آویزان کنید و بگذارید تا زمانی که بخار وجود داشته باشد در آن جا بماند.

در صورتی که این موضوع نیز کمکی نکرد، می توانید آخرین راه که اتو کردن است انتخاب کنید.

لباس را اتو کنید: اول از همه باید برچسب مراقبت از لباس را بررسی کنید تا ببینید آیا لباس قابل اتو کردن است یا خیر. اگر هشداری وجود ندارد، می توانید از اتو خشک استفاده کنید. می توانید از اتو بخار به عنوان اتو خشک نیز استفاده کنید. دلیل اینکه ما روی اتو خشک تاکید می کنیم این است که بخار برای پارچه حریری گزینه ای ایده آل نیست.

لباس را از داخل بچرخانید. و اتو را روی حالت “حریر” یا “کم” قرار دهید. به طور کلی اتوها دارای تنظیماتی مانند این موارد هستند، اگر اتو تنظیمات متفاوتی دارد، ملایم ترین را برای اتو کردن لباس های حریر انتخاب کنید. لباستان را طبق معمول اتو کنید اما کمی بیشتر مراقب باشید که اتوتان گرم نشود، زیرا ممکن است پارچه را بسوزاند.

نکته مهم درباره خشک کردن

اکنون که همه چیز را در مورد نحوه شستن حریر با دست یا ماشین لباسشویی مطالعه کرده اید بسته به برچسب مراقبت از لباس و راحتی خود می توانید یکی از این روش های بالا را انتخاب کنید. با این حال، ما همیشه شستشوی دستی را در ماشین لباسشویی برای پارچه حریری توصیه می کنیم. وقتی صحبت از اتو می شود، ترفندهای ذکر شده در بالا را برای آویزان کردن لباس می تواند عمر مفید لباس هایتان را افزایش دهد. نکته نهایی این که اگر موارد بالا به شما در شستن و تمیز کردن لباستان کمکی نکرد، سعی کنید از بخارشوی لباس استفاده کنید. توجه داشته باشید که اتو کردن باید آخرین راه حل شما با لباس های حریری باشد.

اگر به دنبال خرید یک کراپ قلب رنگی با کیفیت و جذاب مناسب برای استفاده در هوای گرم و تابستانی هستید، فروشگاه لباس زنانه ژیلمو بهترین جا برای شماست!

سخن پایانی

می توان گفت این مقاله تمام چیزی بود که باید در مورد نحوه شستن لباس های حریر بدانید. امیدواریم که لباس های حریر مورد علاقتان به کمک اطلاعات این مقاله عمر مفید طولانی تری را تجربه کنند. همچنین اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد برندها، نحوه شست و شوی لباس های مختلف و ترفند های مختلف داشتن استایل های ترند داشته باشید، مجله فروشگاه لباس زنانه ژیلمو مکان مناسبی برای شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام