نحوه استفاده از نفتالین در لباس

نوشته تحریریه ژیلمو

28 بهمن 1402

سبک زندگی

0 نظر

نحوه استفاده از نفتالین در لباس

ساختار مراقبت از لباس ها با تغییر روند و روش های تمیز کردن و محافظت از لباس‌هایمان به صورت مداوم تغییر می کنند. گلوله‌های نفتالین به عنوان نوعی حشره‌کش که برای جلوگیری از پیدا شدن بیدهای پارچه‌خوار به لباس‌های آسیب‌رسان در کشوهای خانه ساخته شده است، گذشته‌ای تاریخی دارد.

اما خب این گلوله های دافع از کجا به دست ما رسیده اند و نحوه استفاده آن ها چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال و سوالات مشابه با ما در این مقاله از مجله ژیلمو همراه باشید.

تاریخچه کوتاهی از نفتالین

در اوایل دهه 1800، شیمیدانان خاصی شروع به آزمایش با قطران زغال سنگ خالص و خواص بویایی آن کردند که مشخصه این ماده سفید بودن، شکلی مومی و جامد بود. در سال 1821 شیمیدانی به نام جان کید تولید این ماده شیمیایی را که امروزه به نام نفتالین می شناسیم، استاندارد و عادی کرد. اندکی پس از آن، دانشمند معروف مایکل فارادی، پدرخوانده نظریه الکترومغناطیسی مدرن، فرمول مولکولی نفتالین را شناسایی کرد.

آزمایش نفتالین در چند دهه بعد نیز ادامه یافت و سرانجام پس از اینکه مشخص شد سوختن نفتالین شعله های آتش بزرگی ایجاد می کند، ماده دیگری ساخته شد. از طریق این آزمایش بود که دومین ماده فعال در گلوله های نفتالین شناخته شد، این ماده چیزی نبود جز (پارادی کلروبنزن) این ماده جدید بخاری مشابه نفتالین تولید می‌کرد که در شرایط مناسب تبدیل به یک آفت‌کش مؤثر می شد.

این دو ماده شیمیایی با هم، به لطف سالها آزمایش در قرن نوزدهم توسط چندین دانشمند متعهد، نشان دهنده مواد فعال گلوله های نفتالین هستند که امروزه آنها را می شناسیم.

نفتالین و لباس ها

به سرعت از دوران تاریخی نفتالین می گذریم و به دوران مدرن و اتکا به گلوله های نفتالین به عنوان یک عنصر کلیدی در مراقبت و نگهداری از لباس می رسیم که به لطف تکثیر سه چیز تجملاتی که به راحتی بدیهی تلقی می شوند، شروع به محو شدن کرده است:

  • حرارت مرکزی و تهویه مطبوع
  • مواد مصنوعی پوشاک
  • کنترل آفات خانگی

به لطف گرمای مرکزی و تهویه مطبوع، پنجره‌ها و درهای خانه می‌توانند بسته بمانند، که این موضوع احتمال را کاهش می‌دهد که پروانه‌ها و لاروهای پارچه‌خوار آن‌ها به کمد شما راه پیدا کنند. اما قبل از اینکه سیستم‌های HVAC  رایج شوند، بیشتر خانواده‌ها برای تنظیم دمای داخل به جریان هوای طبیعی نگاه می‌کردند که این شانس را افزایش می‌داد که آفات از لباس‌های ارزشمند شما مانند بافت کریسمسی زیبایتان برای ناهار لذت ببرند.

علاوه بر این، از آنجایی که افزایش مواد مصنوعی مانند نایلون، پلی اتیلن و پلی استر وجود الیاف طبیعی مانند پنبه، پشم و ابریشم در کمد را تحت تأثیر قرار می دهد، پروانه ها کمتر به دنبال لباس به عنوان منبع غذایی هستند. خوشبختانه، پروانه ها و لاروهای آنها مواد مصنوعی را نمی خورند.

در نهایت، سایر روش‌های کنترل آفات خانگی از کارایی گلوله‌های نفتالین پیشی گرفته‌اند، به این معنی که پروانه‌ها و سایر آفات حتی قبل از رسیدن به مکان‌هایی که لباس‌هایتان را در آن نگهداری می‌کنید، از بین می‌روند.

با نگاهی به تاریخچه گلوله‌های نفتالین، یک چیز بسیار واضح است: مراقبت از لباس اهمیت دارد و دانشمندان به ابداع روش‌های جدید برای حفظ و محافظت از لباس‌های ما ادامه خواهند داد.

گلوله های نفتالین

اگر تا به حال ژاکتی را در ابتدای پاییز باز کرده باشید و متوجه شوید که سوراخ های لارو پروانه گرسنه در آن وجود دارد، درک دلیل نیاز وجود گلوله های نفتالین برای شما ساده است.

پروانه ها و سوسک های فرش عاشق هر چیزی هستند که از الیاف طبیعی ساخته شده باشد، (مثلا ژاکت پشمی مورد علاقه شما) زیرا مکانی برای تخمگذاری لاروهای آنها و تضمین اولین وعده غذایی دلچسب فرزندانشان است. (آنها همچنین از طرفداران پر و پا قرص پشم و موی حیوانات خانگی هستند، به همین دلیل مهم است که لباس های خود را قبل از نگهداری فصلی کاملا تمیز کنید.)

از آنجایی که یافتن و حذف لارو از لباس تقریباً غیرممکن است، کارآمدترین و مؤثرترین راه برای اطمینان از اینکه لباس‌هایتان هنگام باز کردن بسته‌بندی یک تکه و سالم باقی بمانند، اضافه کردن چند گلوله‌ نفتالین در بین لباس‌هایی است که برای یک ماه یا بیشتر نگهداری می‌شوند.  گلوله‌های نفتالین بخار سمی از خود ساطع می‌کنند که هر لاریو که ممکن است روی لباس شما سوار شده باشد را می‌کشد و در نتیجه احتمال جویدن پارچه را از بین می‌برد.

اما سوالی که معمولا میان مردم مطرح می شود این است که آیا نفتالین خطرناک است؟ خب، بله اگر شما یک پروانه هستید این ماده می تواند برایتان خطرناک به نظر برسد.

استفاده از نفتالین

قبل از پرداختن به نحوه استفاده از گلوله های نفتالین اجازه دهید لحظه ای از خلقت آنها قدردانی کنیم. قبل از اینکه لباس ها از مواد مصنوعی ساخته شوند، تقریباً همه لباس ها کاندیدای اصلی برای تغذیه پروانه ها و سایر حشرات پارچه خوار بودند. برای دفع این آفات نیز حتما باید فکری کرد. از آنجایی که این موضوع ثابت شده است که مواد شیمیایی مانند نفتالین یا پارادی کلروبنزن در مبارزه با این حشرات نامطلوب موثر هستند، مدت زیادی طول نکشید که گلوله های نفتالین ساخته شدند.

اما سوالی که مطرح می شود این است که امروزه از گلوله های نفتالین چگونه استفاده می شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد، گلوله های نفتالین به اندازه گذشته محبوب نیستند. با این حال، آنها به همان دلیلی که ساخته شده اند در بسیاری از خانواده ها استفاده می شوند، به عنوان یک دافع برای خلاص شدن از شر شب پره لباس، لارو، تخم بید و هر حشره دیگری که به لباس های ذخیره شده آسیب می رساند.

با داشتن این دانش، اکنون آماده ایم تا نحوه استفاده از آنها را بیاموزیم.

نحوه استفاده صحیح از گلوله های نفتالین

برای لباس‌هایی که قصد ندارید تا یک ماه آینده یا بیشتر بپوشید، آن‌ها را در یک ظرف دربسته مانند سطل زباله پلاستیکی یا کیسه‌های پلاستیکی لباس‌شویی قرار دهید (تا جایی که امکان دارد از ورود هوا بسته شود). انجام این کار باعث می شود که بخارات گلوله های نفتالین روی اقلام مورد نظر برای از بین بردن لارو حشرات متمرکز شود.

از آنجایی که حشرات الیاف طبیعی را ترجیح می دهند، نیازی به استفاده از گلوله نفتالین برای اقلام مصنوعی نیست.

هنگام دست زدن به گلوله‌های نفتالین از دستکش لاستیکی استفاده کنید (درست است که شما خیلی بزرگتر از لارو حشرات هستید اما خب یک سم همیشه سم است).

سعی کنید بسته بندی نفتالین را بخوانید و مطالعه کنید تا مشخص شود چه تعداد از این برند خاص از گلوله را باید استفاده کنید و مقدار مشخص شده را در بین لباس های خود قرار دهید.

وقتی دوباره آماده پوشیدن لباس های ذخیره شده خود هستید، لباس های خود را در مکانی با تهویه مناسب باز کنید. لباس های خود را به مدت چند روز هوا دهید و سپس آنها را طبق برچسب مراقبت بشویید.

گلوله‌های بید را با احتیاط دور بیندازید و آنها را در یک کیسه زباله در بسته قرار دهید.

تاثیر گذاری گلوله های نفتالین

گلوله های نفتالین به محض باز شدن بسته بندیشان شروع به کار می کنند و اغلب 3-6 ماه طول می کشد تا کارایی خود را از دست بدهند، ولی نکته مهم این است که حتما بسته بندی نفتالین را برای تأیید دقیق زمان تعویض آنها بررسی کنید.

توجه داشته باشید که مواد شیمیایی موجود در گلوله‌های نفتالین هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی سمی هستند. با گلوله‌های نفتالین همیشه باید با احتیاط رفتار کرد، زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آنها می‌تواند منجر به آسیب کبد یا کلیه شود و همچنین سرطان‌زا در نظر گرفته شود. در صورتی که کودک یا حیوان خانگی گلوله نفتالین را بخورد، فوراً به پزشک یا دامپزشک مراجعه کنید.

علاوه بر موارد بالا دقت داشته باشید که گلوله‌های نفتالین دارای تاریخ انقضا هستند، پس هنگام خرید بسته‌بندی آن‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید در صورت نیاز به آن‌ها، موثر خواهند بود.

همچنین تا جایی که ممکن است، از تماس مستقیم گلوله‌های نفتالین با پارچه لباس خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد لکه یا تغییر رنگ شوند. در عوض، آنها را در کنار لباس های خود قرار دهید.

در نهایت نیز این موضوع نیز شایان ذکر است که شما می‌توانید از گلوله‌های نفتالین به عنوان دافع جوندگان یا مارها نیز استفاده کنید. برای این موضوع نیز کافیست به سادگی منطقه ای را که بازدیدکنندگان ناخواسته دارید را ببندید و اجازه دهید آنها جادوی خود را انجام دهند.

سخن پایانی

گلوله های نفتالین از قدیمی ترین ترفند های مورد استفاده در میان مردم به شمار می آید که امروزه نیز همین ماده کوچک میلیاردها لباس مختلف را از خراب شدن به واسطه حشرات کوچک نجات می دهد. سعی ما در این مقاله آشنایی شما با نفتالین و نحوه استفاده صحیح از آن بود. امیدواریم که از این پس بتوانید زمان طولانی تری از لباس هایتان استفاده کرده و لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام