انواع جنس پارچه

نوشته تحریریه ژیلمو

28 بهمن 1401

فرهنگ و هنر

0 نظر

لباس های ما از چه پارچه هایی ساخته شده اند؟

دانستن انواع جنس پارچه هایی که در لباس ها استفاده می شود بسیار بسیار مهم است، به طور کلی برای یک خیاط تصمیم گیری در مورد اینکه هر لباسی را با کدام نوع از پارچه بدوزید یک تصمیم مهم به شمار می رود، زیرا پارچه ها می توانند کیفیت های بی شماری و مختلفی داشته باشند. از الیاف طبیعی گرفته تا الیاف مصنوعی!! امروز در ژیلمو با شما هستیم تا نگاهی به انواع مختلف پارچه و نحوه شناسایی آنها بیاندازیم.

با ما همراه باشید.

کنواس بوم

اولین پارچه لیست انواع جنس پارچه ها بوم است.

 بوم پارچه‌ای با بافت ساده است که معمولاً از ترکیبی از نخ پنبه های سنگین و تا حدی نخ کتان ساخته می‌شود. پارچه بوم به دلیل دوام، محکم و سنگین بودن در میان مردم شناخته شده است. با ترکیب پنبه با الیاف مصنوعی، بوم می تواند مقاوم در برابر آب یا حتی ضد آب شود و آن را به پارچه ای عالی برای دوخت لباس هایی برای فضای باز تبدیل کند.

ترمه

ترمه نوعی پارچه پشمی است که از موی بز و پشمینه تهیه می شود. کشمیر یا ترمه نوعی از الیاف طبیعی به شمار می رود که به دلیل انتقال حس بسیار نرمی که دارد و همچنین عایق بودن شناخته شده است. الیاف ترمه بسیار ظریف هستند و در هنگام لمس تقریباً مانند پارچه ابریشمی احساس می شوند. ترمه به طور قابل توجهی گرمتر و سبک تر از پشم گوسفند نیز است. اغلب خیاطان ترمه را به صورت مخلوط با پشم در می آورند و با انواع دیگر پشم مانند مرینو مخلوط می کنند تا وزن بیشتری به آن بدهد، زیرا الیاف ترمه بسیار ظریف و نازک هستند.

انواع جنس پارچه

شنیل

پارچه شنیل با ساختاری نخی و پارچه ای میان مردم شناخته می شود. در هنگام ساخت شنیل، نخ ها به طور هدفمند روی هم انباشته و درهم تنیده می شوند. شنیل پارچه ای بافته شده است که می تواند از انواع الیاف مختلف از جمله پنبه، ابریشم، پشم و ابریشم مصنوعی ساخته شود.

شیفون

شیفون نوعی پارچه ابریشمی سبک و ساده با درخشندگی جزئی به شمار می رود. شیفون دارای کمی پستی بلندی است که پارچه را درهنگام لمس کمی زبر می کند. این پستی بلندی ها با استفاده از نخ های کرپ s-twist و z-twist ایجاد می شوند که به ترتیب در خلاف جهت عقربه های ساعت و در جهت عقربه های ساعت تابیده می شوند. نخ های شیفون نیز بسیار سفت تر از نخ های استاندارد پیچیده می شوند. سپس نخ ها به صورت یک بافت ساده در هم تنیده می شوند، این موضوع به این معنی است که در این پارچه یک نخ پود به طور متناوب روی یک نخ تار و زیر یک نخ منفرد بافته می شود.

پارچه شیفون را می توان از انواع منسوجات، هم از مصنوعی و هم طبیعی، مانند ابریشم، نایلون، ابریشم مصنوعی یا پلی استر به وجود آورد.

پنبه

 پنبه یک نوع از الیاف اصلی به شمار می رود، به این معنی که از الیاف مختلف و طول های مختلف تشکیل شده است. پنبه از الیاف طبیعی گیاهان پنبه ساخته شده است. پنبه در درجه اول از سلولز تشکیل شده است، یک ترکیب آلی نامحلول که برای ساختار گیاه بسیار مهم است و یک ماده نرم و کرکی است. اصطلاح پنبه به بخشی از گیاه پنبه اطلاق می شود که در جوش رشد می کند، پوششی برای الیاف پنبه کرکی. پنبه به نخ ریسیده می‌شود و سپس بافته می‌شود تا پارچه‌ای نرم و بادوام ایجاد کند که برای لباس‌های روزمره مانند تی‌شرت و وسایل خانه مانند ملحفه‌های تخت و صد البته لباس اطفال استفاده می شود تا در هنگام شست و شوی لباس کودکان بافت اصلی لباس حفظ شود.

انواع جنس پارچه لباس

کرپ

کرپ پارچه‌ای ابریشمی، پشمی یا مصنوعی است که ظاهری چروکیده و ناهموار دارد. کرپ ها معمولاً پارچه ای با وزن سبک تا متوسط هستند. از پارچه کرپ می توان برای ساخت لباس هایی مانند لباس، کت و شلوار، بلوز و غیره استفاده کرد. کرپ همچنین برای استفاده در دکور خانه برای اقلامی مانند پرده، پنجره و بالش محبوب است.

داماس

داماس پارچه ای ارتجاعی است، این موضوع به این معنی که طرح به جای چاپ روی پارچه، در پارچه بافته می شود. طرح پارچه از طریق بافت ایجاد می شود، که ترکیبی از دو تکنیک مختلف بافت است.

الگوهای طرح داماس می توانند چند رنگ یا تک رنگ باشند. داماس را می توان از انواع منسوجات مختلف از جمله ابریشم، کتان، پنبه، پشم یا الیاف مصنوعی مانند ابریشم مصنوعی تهیه کرد.

ژرژت

 شاید در میان انواع جنس پارچه های مختلف این نام را کمتر شنیده باشید.

در واقع ژرژت نوعی پارچه کرپ است که معمولاً از ابریشم خالص ساخته می شود، اما می تواند از الیاف مصنوعی مانند ابریشم مصنوعی، ویسکوز و پلی استر نیز ساخته شود. کرپ ژرژت با استفاده از نخ های محکم تابیده شده بافته می شود که جلوه چروک خفیفی روی سطح پارچه ایجاد می کند. اما ژرژت به دلیل بافت سفت تر مانند پارچه ابریشمی شفاف نیست. پارچه‌های ژرژت گاهی به رنگ‌های یکدست فروخته می‌شوند، اما اغلب بر روی ژرژت طرح چاپ می‌شود و دارای طرح‌های رنگارنگ و گل‌دار است.

جینگهام

جینگهام یک پارچه پنبه ای یا گاهی اوقات یک پارچه ترکیبی پنبه ای است که با نخ رنگ شده با استفاده از یک بافت ساده برای ایجاد یک الگوی چک شده درست می شود. جینگهام معمولاً دارای یک الگوی دو رنگ است و ترکیبات محبوب آن عبارتند از جینگهام قرمز و سفید یا گینگهام آبی و سفید. الگوی اصلی جینگهام برگشت پذیر و دو رو است و در هر دو طرف قابلیت یکسانی را نشان می دهد.

 جینگهام به دلیل قیمت پایین و سهولت تولید پارچه ای محبوب است. این نوع پارچه اغلب برای پیراهن های دکمه دار، لباس ها و رومیزی ها استفاده می شود.

جرسی

جرسی پارچه ای نرم و کشدار است که در اصل از پشم ساخته شده است. امروزه جرسی  از پنبه و مخلوط پنبه و الیاف مصنوعی ساخته می‌شود. سمت رویی پارچه کشباف صاف با بافتنی تک دنده است، در حالی که قسمت پشتی کشباف با حلقه ها پر شده است. این پارچه ها معمولاً وزنی سبک تا متوسط دارند و برای انواع لباس‌ها و اقلام خانگی مانند گرمکن یا روتختی استفاده می‌شود.

توری

 پارچه بعدی لیست انواع جنس پارچه ها توری می باشد.

توری پارچه‌ای ظریف است که از نخ تهیه می‌شود و با طرح‌ها و نقش‌های بافته باز که با روش‌های مختلف ایجاد می‌شود از دیگر پارچه ها متمایز می‌شود.

 پارچه توری در ابتدا از ابریشم و کتان ساخته می شد، اما امروزه از نخ پنبه و الیاف مصنوعی نیز در روند ساخت آن استفاده می شود.

توری یک پارچه تزئینی است که برای برجسته کردن و تزیین لباس و وسایل تزئینی خانه استفاده می شود. توری به طور سنتی یک نوع از منسوجات لوکس در نظر گرفته می شود، زیرا ساخت آن به زمان و تخصص زیادی نیاز دارد.

چرم

 چرم به هر پارچه ای گفته می شود که از پوست حیوانات ساخته می شود. چرم های مختلف را انواع مختلف حیوانات و روش های مختلف به دست آوردن از هم دیگر متمایز می کنند.

در حالی که پوست گاو محبوب ترین نوع از پوست حیوانات است که برای چرم استفاده می شود و حدود 65 درصد از کل چرم تولید شده را تشکیل می دهد، تقریباً پوست هر حیوانی را می توان بر ساخت چرم استفاده کرد، از تمساح گرفته تا خوک! چرم پارچه ای بادوام و مقاوم در برابر چین و چروک است و بر اساس نوع حیوان، درجه و نوع رفتار می تواند ظاهر و حس های متفاوتی به خود بگیرد.

انواع جنس پارچه های مختلف

کتان

کتان پارچه ای بسیار قوی و سبک وزن است که از گیاه کتان تهیه می شود. کتانی یک ماده معمولی است که برای حوله ها، رومیزی ها، دستمال ها و ملحفه ها استفاده می شود. این ماده همچنین برای لایه داخلی ژاکت ها نیز استفاده می شود، از این رو به آن “لینینگ” می گویند. این پارچه فوق‌العاده جاذب مایعات و قابل تنفس است که آن را برای لباس‌های تابستانی ایده‌آل می‌کند، زیرا کیفیت سبک وزن آن اجازه عبور هوا را می‌دهد و دمای بدن را تعدیل می‌کند.

انواع جنس پارچه

پشم مرینو

مورد بعدی لیست انواع جنس پارچه ها پشم مرینو است. مرینو نوعی پشم است که ازگوسفند مرینو جمع آوری می شود. در حالی که پشم سنتی به خاطر خارش بدنام است، پشم مرینوس یکی از نرم ترین فرم های پشم است و حساسیت پوست را به هیچ وجه تشدید نمی کند. این موضوع به دلیل قطر کوچک الیاف مرینو است که باعث انعطاف پذیری و فلکسیبیلیتی بیشتر و در نتیجه خارش کمتر آن می شود. به طور کلی پشم مرینو یک نوع از الیاف مجلل در نظر گرفته می شود و اغلب برای جوراب و لباس های مورد استفاده در فضای باز استفاده می شود. همچنین پشم مرینو به دلیل مقاوم بودن در برابر بو، جذب رطوبت و تنفس شناخته شده است.

مودال

پارچه مودال پارچه ای نیمه مصنوعی است که از خمیر درخت راش تهیه می شود و عمدتاً برای لباس هایی مانند لباس زیر و لباس خواب و وسایل خانه مانند ملحفه و حوله استفاده می شود. مودال شکلی از ابریشم مصنوعی را با خود به همراه دارد و کمی بادوام تر و انعطاف پذیرتر از ریون است. مودال اغلب با الیاف دیگر مانند پنبه و اسپندکس برای استحکام بیشتر مخلوط می شود. مودال به دلیل انتقال احساس نرمی و هزینه بالا، یک پارچه لوکس محسوب می شود، زیرا از پنبه یا ویسکوز گران تر است.

موسلین

 موسلین یک پارچه نخی با بافت آزاد است. این پارچه با استفاده از تکنیک بافت ساده ساخته شده است. این به آن معنی است که یک نخ پود به طور متناوب روی و زیر یک نخ تار منفرد تغییر می کند. موسلین به عنوان ماده ای شناخته می شود که در نمونه های اولیه مد برای آزمایش الگوها قبل از برش و دوخت محصول نهایی استفاده می شود. موسلین برای آزمایش الگوها نیز بسیار ایده‌آل است، زیرا سبک وزن و گس است، بنابراین می‌تواند پارچه‌ای را روی خود تقلید و کپی کند و به خوبی جا بیفتد، همچنین دوخت لباس با آن نیز بسیار ساده است.

ارگانزا

 ارگانزا پارچه ای سبک، شفاف و ساده است که در اصل از ابریشم ساخته شده است. این ماده همچنین می تواند از الیاف مصنوعی، در درجه اول پلی استر و نایلون ساخته شود. پارچه های مصنوعی کمی دوام بیشتری دارند، اما این نوع پارچه بسیار ظریف و مستعد پارگی است. ارگانزا همچنین با سوراخ های بسیار کوچک در سراسر پارچه مشخص می شود که فضای بین تار و نخ پود در الگوی بافت آن بسیار ساده است. کیفیت ارگانزا به عنوان تعداد سوراخ ها در هر اینچ تعریف می شود، سوراخ های بیشتر نشان دهنده ارگانزا با کیفیت بهتر است. ارگانزا برای لباس های عروسی و لباس شب بسیار محبوب است، زیرا کیفیت درخشان و شفافی دارد.

پلی استر

 پلی استر یک نوع از الیاف مصنوعی است که از مواد پتروشیمی مانند زغال سنگ و نفت ساخته شده است. پارچه پلی استر با ماهیت بادوام آن مشخص می شود. اما قابل تنفس نیست و مایعاتی مانند عرق را به خوبی جذب نمی کند. ترکیبات پلی استر نیز بسیار محبوب هستند زیرا الیاف بادوام می تواند به پارچه دیگری که در آن پلی استر استفاده می شود استحکام دهد، در حالی که پارچه دیگر باعث تنفس بیشتر پلی استر می شود.

انواع جنس پارچه

ساتن

در ادامه لیست انواع جنس پارچه به ساتن می رسیم. ساتن یکی از سه بافته اصلی نساجی است. بافت ساتن پارچه ای کشسان، براق و نرم با حالتی زیبا ایجاد می کند. پارچه ساتن با یک سطح نرم و براق در یک طرف، با سطح کدرتر در طرف دیگر مشخص می شود. این حالت پارچه نتیجه تکنیک بافت ساتن است و تغییرات زیادی در مورد تعریف بافت ساتن وجود دارد.

انواع جنس پارچه

ابریشم

ابریشم یک نوع از الیاف طبیعی است که توسط کرم ابریشم به عنوان ماده ای برای ساخت لانه و پیله استفاده می شود. ابریشم به عنوان یک ماده، به دلیل درخشش و نرمی آن شناخته شده است. این یک ماده فوق‌العاده بادوام و مستحکم با پارچه‌ای زیبا و براق است. ابریشم برای لباس های رسمی، لوازم جانبی، رختخواب، اثاثه یا لوازم داخلی و غیره استفاده می شود.

انواع جنس پارچه

اسپندکس

 اسپندکس که به نام لاکرا یا الاستین نیز شناخته می شود، یک نوع از الیاف مصنوعی است که خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی دارد. اسپندکس با انواع مختلفی از الیاف برای افزایش کشش ترکیب می شود و برای همه چیز از شلوار جین گرفته تا لباس ورزشی و جوراب بافی استفاده می شود.

جیر

 جیر نوعی چرم است که از قسمت زیرین پوست حیوان ساخته می شود و سطحی نرم به آن می دهد. جیر معمولا از پوست بره تهیه می شود، اما از انواع دیگر حیوانات از جمله بز، خوک، گوساله و آهو نیز تهیه می شود. جیر نرم تر و نازک تر از چرم است و به اندازه چرم سنتی کامل قوی نیست. با این حال، جیر بسیار بادوام است و به دلیل ماهیت نازکی که دارد، انعطاف پذیر است و می توان آن را به راحتی قالب گیری و ساخت. جیر برای کفش، ژاکت و لوازم جانبی مانند کمربند و کیف استفاده می شود.

انواع جنس پارچه

تافته

 تافته یک پارچه شکننده و ساده است که اغلب از ابریشم ساخته می شود، اما می توان آن را با پلی استر، نایلون، استات یا سایر الیاف مصنوعی نیز ترکیب کرد. پارچه تافته معمولاً ظاهری براق و درخشان دارد. تافته بسته به نوع الیاف استفاده شده و سفتی بافت می تواند از نظر وزن از سبک تا متوسط و میزان شفافیت متفاوت باشد. تافته یک پارچه آستر محبوب است، زیرا جنس آن تزیینی و نرم می باشد و همچنین برای لباس شب و دکور خانه استفاده می شود.

تویل

تویل د جویل یا به‌طور ساده تویل، نوع خاصی از پارچه کتان است که با طرح‌های رمانتیک و پاستورال در یک رنگ  معمولاً سیاه، آبی یا قرمز روی پارچه‌ای سفید نشده چاپ می‌شد. اگرچه کلمه تویل در فرانسوی به معنای پارچه است، کلمه تویل برای این پارچه استفاده می شود تا به زیبایی طراحی اصلی پارچه نیز اشاره کند که در دهه 1700 در فرانسه محبوبیت پیدا کرد.

در انواع جنس پارچه، طرح های تویل برای اقلام غیر پارچه ای مانند کاغذ دیواری و چینی های ظریف محبوب هستند. پارچه تویل برای پوشاک، اثاثه یا لوازم داخلی، پنجره‌کاری و ملافه نیز استفاده می‌شود.

توید

 توید یک پارچه بافته خشن و زبر است که معمولاً از پشم ساخته می شود. الیاف توید را می توان با استفاده از بافت ساده یا بافت های جناغی بافته کرد. این پاسرچه یک پارچه بسیار گرم و ضخیم و سفت است. توید پشمی اغلب با استفاده از نخ های رنگی مختلف برای دستیابی به الگوها و رنگ های پویا، اغلب با مربع های کوچک و خطوط عمودی بافته می شود. توید برای کت و شلوار و کاپشن ها که در اصل از مواد برای فعالیت های شکار ساخته شده اند بسیار محبوب است.

جناغی

 پارچه جناغی یکی از انواع جنس پارچه های نساجی است. ویژگی متمایز بافت جناغی، طرح دنده مورب آن است. بافت های جناغی دارای قسمت جلویی مشخص و غالباً تیره تر (به نام وال) با پشت روشن تر هستند. پارچه جناغی دارای تعداد نخ بالایی است، این موضوع به آن معنی است که پارچه مات، ضخیم و بادوام است. بر روی پارچه های جناغی به ندرت چاپی صورت می شود، اگرچه می توان از نخ های چند رنگی برای دستیابی به طرح هایی مانند توید و هوندستوت استفاده کرد. این پارچه با روکشی زیبا و بسیار بادوام است و برای پارچه های جین، چینی، اثاثه یا لوازم داخلی و ملحفه استفاده می شود.

مخمل

مخمل پارچه ای نرم و مجلل است که با توده ای متراکم از الیاف برش یکنواخت که خواب نرمی دارند مشخص می شود. مخمل به دلیل ویژگی های الیاف پرز کوتاه، دارای ظاهری زیبا و ظاهری نرم و براق منحصر به فرد است. پارچه مخملی برای لباس های شب و لباس برای مناسبت های خاص محبوب است، زیرا این نوع پارچه در ابتدا از ابریشم ساخته می شد. از پنبه، کتان، پشم، موهر و الیاف مصنوعی نیز می‌توان برای ساخت مخمل استفاده کرد که باعث می‌شود مخمل قیمت کمتری داشته باشد و در مواد اولیه لباس‌های روزمره نیز گنجانده شود.

انواع جنس پارچه

ویسکوز

ویسکوز نوعی پارچه ابریشم نیمه مصنوعی است که از خمیر چوب ساخته شده است که به عنوان جایگزین ابریشم استفاده می شود، زیرا پارچه ای مشابه و احساس صافی با مواد لوکس دارد. این پارچه ابریشم مانند و جذاب است زیرا تولید آن بسیار ارزانتر از ابریشم برای تولید کننده تمام می شود. ویسکوز پارچه ای همه کاره است که برای اقلام لباسی مانند بلوز، لباس و کت و در اطراف خانه در فرش و اثاثه یا لوازم داخلی استفاده می شود.

انواع جنس پارچه

سخن پایانی

تنوع پارچه های لباس بی انتها است و شما ممکن است بتوانید جنس هایی جدا از مواردی که در مقاله بالا برای شما جمع آوری کرده بودیم پیدا کنید، اما به هر شکل در ژیلمو هدف ما آشنایی بیش از پیش شما انواع جنس پارچه های مختلف بود، امیدواریم که از مطالعه آن لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام