ساده ترین روش های درمان شوره مو

نوشته تحریریه ژیلمو

18 خرداد 1402

سبک زندگی

0 نظر

ساده ترین روش های درمان شوره مو

آیا تا به حال با مشکل شوره سر مواجه شده اید؟ خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر موضوعی تقریبا قابل کنترل است. برای شوره سر خفیف، ابتدا شست و شوی منظم را با یک شامپوی ملایم امتحان کنید تا چربی و تجمع سلول های پوست کاهش یابد. اگر این موضوع کمکی نکرد، یک شامپوی دارویی برای شوره سر را امتحان کنید. برخی از افراد می توانند دو تا سه بار در هفته استفاده از شامپوهای دارویی را تحمل کنند. افرادی که موهای خشک تری دارند از شامپو زدن کمتر و استفاده از یک نرم کننده یا مرطوب کننده برای مو یا پوست سر سود می برند.

راه حل های ذکر شده بخش کوچکی از روش های ساده موجود برای درمان شوره مو می باشد، با ژیلمو همراه باشید تا با اتفاق لیستی کامل از روش های درمان شوره مو را با هم بررسی کنیم.

شوره موی سر چیست؟

شوره سر یک بیماری پوستی است که عمدتاً پوست سر افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم شوره سر شامل پوسته پوسته شدن و گاهی اوقات خارش خفیف است که به طور کلی می تواند منجر به مشکلات اجتماعی یا اعتماد به نفس در افراد شود. به خصوص به عنوان مثال زمانی که شوره مو روی تیشرت خرس تدی مورد علاقتان ریخته شود و سفیدی آن دیده شود.

شکل شدیدتر این بیماری، که شامل التهاب پوست است، به عنوان درماتیت سبورئیک شناخته می شود.

علت کلی شوره مو نامشخص است، اما اعتقاد بر این است که تعدادی از عوامل ژنتیکی و محیطی روی اتفاق افتادن این موضوع تاثیر دارند، نکته مهم درباره شوره مو این است که این وضعیت ممکن است در زمستان بدتر شود.

 دلیل این مشکل بهداشت ضعیف افراد نیست بلکه مکانیسم زیربنایی است به گونه ای که رشد بیش از حد سلول های پوست می تواند موجب اتفاق افتادن شوره سر شود.

به طور کلی هیچ درمانی شناخته شده ای برای شوره سر وجود ندارد. کرم ضد قارچ، مانند کتوکونازول، یا اسید سالیسیلیک ممکن است برای بهبود وضعیت شوره در افراد استفاده شود. شوره سر حدود نیمی از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد و مردان بیشتر از زنان به این مشکل مبتلا می شوند.

 علاوه بر این، مردم در تمام مناطق جهان تحت تأثیر این موضوع قرار می گیرند و مربوط به یک منطقه جغرافیایی خاص نمی باشد . شروع این مشکل هم معمولا در دوران بلوغ است و بعد از 50 سالگی کمتر شایع می شود.

درمان شوره مو

محصولات مو و پوست سر، چه دارویی و چه غیر دارویی، به صورت محلول، فوم، ژل، اسپری، پماد و روغن در دسترس افراد هستند. ممکن است لازم باشد برای رفع شوره بیش از یک محصول را امتحان کنید تا روتینی را پیدا کنید که برای شما مناسب است. و احتمالاً به درمان مکرر یا طولانی مدت نیاز خواهید داشت.

اگر از هر محصولی دچار خارش یا سوزش شدید، مصرف آن را متوقف کنید. در صورت بروز یک واکنش آلرژیک – مانند بثورات پوستی، کهیر یا مشکل در تنفس – فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

همچنین اگر به دنبال دانستن ترفند های افزایش ماندگاری لاک ناخن هستید می توانید از مقاله های ژیلمو در باره این موضوع استفاده کنید.

انواع شامپو ها برای درمان شوره مو

شامپوهای شوره سر بر اساس نوع دارویی که دارند طبقه بندی می شوند. برخی از آنها در فرمولاسیون های قوی تر نیز فقط با نسخه در دسترس هستند.

به عنوان مثال شامپوهای پیریتیون روی حاوی عامل ضد باکتری و ضد قارچ روی پیریتیون هستند. و یا شامپوهای مبتنی بر قیر قطران زغال سنگ سرعت مرگ و پوسته پوسته شدن سلول های روی پوست سر را کاهش می دهد.

ولی باید توجه داشته باشید که اگر موهایی با رنگ روشن دارید، این نوع شامپو ممکن است باعث تغییر رنگ آن شود. همچنین می تواند پوست سر را نسبت به نور خورشید حساس تر کند.

  • شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک نیز به از بین بردن پوسته پوسته شدن کمک می کنند.
  • شامپوهای سلنیوم سولفید حاوی یک عامل ضد قارچ هستند. بنابر این باید از این محصولات طبق دستور استفاده کنید و بعد از شامپو زدن به خوبی آبکشی کنید، زیرا می توانند رنگ مو و پوست سر را تغییر دهند.
  • در ادامه شامپوهای کتوکونازول برای از بین بردن قارچ های ایجاد کننده شوره سر که روی پوست سر شما زندگی می کنند در نظر گرفته شده است.
  • همچنین شامپوهای فلوسینولون حاوی یک کورتیکواستروئید برای کمک به کنترل خارش، پوسته پوسته شدن و تحریک است.

اگر یک نوع شامپو برای مدتی مورد استفاده قرار بگیرد و به نظر رسد اثربخشی خود را از دست داده، سعی کنید بین دو نوع شامپو شوره سر جا به جا شوید. هنگامی که شوره سر شما کنترل شد، سعی کنید از شامپوی با میزان مواد دارویی کمتر برای نگهداری و پیشگیری استفاده کنید.

سعی کنید دستورالعمل های مربوط به هر بطری شامپو را که به دنبال امتحان آن هستید بخوانید و آن را مو به مو دنبال کنید. برخی از محصولات باید برای چند دقیقه روی پوست باقی بمانند، در حالی که برخی دیگر باید به سرعت شسته شوند.

اگر چندین هفته به طور منظم از شامپوهای دارویی استفاده کرده اید و همچنان شوره دارید، با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید. ممکن است به یک شامپوی قوی یا لوسیون استروئیدی نیاز داشته باشید.

درمان های خانگی شوره مو

شما می توانید برای کاهش خطر ابتلا به شوره سر یا کنترل آن اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مدیریت استرس را یاد بگیرید. استرس بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد و شما را مستعد ابتلا به تعدادی از شرایط و بیماری ها می کند. حتی می تواند به تحریک شوره سر یا تشدید علائم موجود کمک کند.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. رژیم غذایی که مقدار کافی روی، ویتامین B و انواع خاصی از چربی ها را فراهم می کند ممکن است به جلوگیری از شوره سر کمک کند.
  • یک برنامه روتین مراقبت از مو و پوست سر که مناسب برایتان باشد ایجاد کنید. اگر تمایل به داشتن پوست سر چرب دارید، شامپوی روزانه ممکن است به جلوگیری از شوره سر کمک کند.
  • به آرامی پوست سر خود را ماساژ دهید تا پوسته های آن شل شود. باید برای این موضوع به طور کامل موهایتان را آبکشی کنید. اگر موهای شما تمایل به خشکی دارد و پوست سرتان حساس است، کمتر شامپو بزنید و پوست سر خود را در فاصله بین شستشوها فقط و فقط با آب ماساژ دهید.
  • نور خورشید بسیار مفید است. نور خورشید ممکن است برای کنترل شوره سر مفید باشد. اما چون قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به پوست شما آسیب می رساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد، پس نباید آفتاب بگیرید. در عوض، فقط کمی وقت خود را در فضای باز بگذرانید. و حتما از ضد آفتاب برای صورت و بدن خود استفاده کنید.
  • محصولات حالت دهنده مو را محدود کنید. محصولات حالت دهنده مو می توانند روی موها و پوست سر شما رسوب کنند و آنها را چرب تر کنند.

روغن درخت چای

از لحاظ تاریخی، روغن درخت چای برای درمان بیماری هایی مانند آکنه و پسوریازیس استفاده می شده است.

همچنین ثابت شده است که این گیاه  دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی است که ممکن است به کاهش علائم شوره سر کمک کند. در واقع، طبق یک بررسی قدیمی‌تر، روغن درخت چای در مبارزه با سویه خاصی از قارچ که می‌تواند باعث درماتیت سبورئیک و شوره سر شود، مؤثر است.

علاوه بر این، در یک مطالعه قدیمی‌تر، ۱۲۶ فرد مبتلا به شوره سر روزانه از شامپوی حاوی ۵ درصد روغن درخت چای یا دارونما استفاده می کرده اند. پس از 4 هفته، روغن درخت چای شدت علائم را تا 41 درصد کاهش داد و چربی و خارش را بهبود بخشید

با این حال، تحقیقات با کیفیت بالا بیشتری برای اهمیت روغن درخت چای در درمان شوره مو مورد نیاز است.

علاوه بر این، روغن درخت چای ممکن است در افرادی که پوست حساسی دارند باعث تحریک شود. بنابراین، بهتر است آن را با اضافه کردن چند قطره به روغن حامل مانند روغن نارگیل قبل از استفاده مستقیم روی پوست رقیق کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل که به دلیل فواید سلامتی متعددش مشهور است، به عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر نیز استفاده می شود.

ممکن است با بهبود آبرسانی پوست و جلوگیری از خشکی شرایط شوره سر را بهبود دهد.

طبق برخی تحقیقات، روغن نارگیل ممکن است به اندازه روغن های آلی در بهبود آبرسانی پوست به عنوان مرطوب کننده موثر باشد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که روغن نارگیل به درمان اگزما نیز کمک می کند.

یک مطالعه و آزمایش قدیمی 8 هفته ای نشان داده است که استفاده از روغن نارگیل روی پوست علائم درماتیت آتوپیک را تا 68 درصد کاهش می دهد.

روغن نارگیل و ترکیبات آن نیز در برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که شرایط ضد میکروبی دارند، اگرچه محققان هنوز اثرات آن را بر روی گونه خاصی از قارچ که باعث شوره سر می‌شود، بررسی نکرده اند.

آلوئه ورا و شوره مو

آلوئه ورا نوعی ساکولنت است که اغلب به پمادهای پوستی، لوازم آرایشی و لوسیون ها اضافه می شود.

هنگامی که از آن روی پوست استفاده شود، ممکن است به درمان بیماری های پوستی مانند سوختگی، پسوریازیس و تبخال کمک کند. بر اساس یک بررسی، خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آلوئه ورا نیز ممکن است از شوره سر محافظت کند.

همچنین چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که آلوئه ورا ممکن است در برابر چندین گونه قارچ موثر باشد و ممکن است به کنترل برخی عفونت های قارچی کمک کند.

مطالعات همچنین این موضوع را نشان داده که آلوئه ورا می تواند التهاب پوست را کاهش دهد.

سطوح استرس را به حداقل برسانید

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم اعتقاد بر این است که استرس بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی و تندرستی  و بر همه چیز از شرایط مزمن گرفته تا سلامت روان تأثیر می‌گذارد.

در حالی که استرس به خودی خود باعث شوره سر نمی شود، اما ممکن است علائمی مانند خشکی و خارش را بدتر کند.

سطوح استرس بالا در درازمدت ممکن است فعالیت سیستم ایمنی شما را تغییر داده یا سرکوب کند، که ممکن است توانایی بدن شما را برای مبارزه با برخی از عفونت های قارچی و بیماری های پوستی که به شوره سر کمک می کنند، مختل کند.

در واقع، در مطالعه‌ای بر روی 166 نفر مبتلا به درماتیت سبورئیک یا همان شوره سر تقریباً 28٪ گزارش کردند که استرس یک محرک برای علائم درماتیت است.

برای کنترل سطح استرس، می توانید تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق یا رایحه درمانی را امتحان کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب با انواع فواید سلامتی مرتبط است و اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر استفاده می شود.

اعتقاد بر این است که اسیدیته سرکه به تحریک ریزش سلول های مرده پوست روی پوست سر کمک می کند. همچنین گفته می شود که سرکه سیب PH پوست شما را متعادل می کند تا رشد قارچ ها را کاهش دهد و در نتیجه با شوره سر مبارزه کند.

در واقع، یک مطالعه کوچک روی 22 نفر نشان داد که استفاده از سرکه سیب رقیق شده روی پوست به صورت موضعی اگزما یا یکپارچگی سد پوستی را بهبود نمی بخشد  و حتی تحریک پوست را بدتر می کند .

با این حال، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که سرکه سیب و ترکیبات آن ممکن است از رشد انواع خاصی از قارچ ها جلوگیری.

اگر می خواهید سرکه سیب را امتحان کنید، چند قاشق غذاخوری به شامپوی خود اضافه کنید یا آن را با روغن های ضروری ترکیب کنید و مستقیماً روی موهای خود اسپری کنید.

آسپرین و شوره مو

اسید سالیسیلیک یکی از ترکیبات اولیه موجود در آسپرین است که مسئول خواص ضد التهابی آن است. این اسید همچنین یکی از مواد تشکیل دهنده بسیاری از شامپوهای ضد شوره است.

در یک مطالعه قدیمی تر، 4 هفته ای، 19 فرد مبتلا به شوره سر از دو شامپو حاوی پیروکتون اولامین و اسید سالیسیلیک یا پیریتیون روی استفاده کردند. هر دو شامپو شوره سر را کاهش دادند، اما شامپو حاوی اسید سالیسیلیک در کاهش شدت پوسته پوسته شدن موثرتر بود.

برای درمان آسان شوره سر، سعی کنید دو قرص آسپرین را خرد کرده و قبل از شستن موهایتان پودر آن را به شامپوی خود اضافه کنید.

امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در بدن شما دارند.

آنها نه تنها غشاهای سلولی را می سازند که سلول های شما را احاطه کرده اند، بلکه برای عملکرد قلب، سیستم ایمنی و ریه های شما نیز بسیار مهم هستند.

به علاوه، امگا 3 برای سلامت پوست حیاتی است. آنها به مدیریت تولید روغن و هیدراتاسیون، بهبود زخم و جلوگیری از پیری زودرس کمک می کنند.

کمبود اسیدهای چرب امگا 3 می تواند باعث مجموعه ای از علائم از جمله خشکی مو، خشکی پوست و حتی شوره سر شود.

ماهی های چرب مانند سالمون، قزل آلا و ماهی خال خالی منابع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. همچنین می توانید مکمل روغن ماهی مصرف کنید یا مصرف سایر غذاهای غنی از امگا 3 مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو را افزایش دهید.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که با فواید سلامتی متعددی از جمله محافظت در برابر آلرژی، کاهش سطح کلسترول و افزایش کاهش وزن مرتبط هستند. این باکتری ها همچنین ممکن است عملکرد ایمنی را تقویت کنند، که ممکن است به بدن شما کمک کند با عفونت های قارچی که باعث شوره سر می شوند مبارزه کند.

در واقع، یک مطالعه علمی نشان داده است که مصرف پروبیوتیک ها به مدت 56 روز به طور قابل توجهی شدت شوره سر را در 60 نفر کاهش می دهد. پروبیوتیک ها به طور گسترده به شکل مکمل برای دوز سریع و راحت در دسترس هستند. آنها همچنین در بسیاری از غذاهای تخمیر شده مانند کومبوچا، کیمچی، تمپه، کلم ترش و… نیز یافت می شوند.

جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان سریع، راحت و به راحتی در دسترس شوره سر است.

اعتقاد بر این است که جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار ملایم برای حذف سلول های مرده پوست و کاهش پوسته پوسته شدن و خارش عمل می کند. همچنین دارای خواص ضد قارچی است که ممکن است برای درمان شوره سر مفید باشد.

برای بهترین نتیجه، جوش شیرین را مستقیماً روی موهای خیس بمالید و آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید 1 تا 2 دقیقه بماند و سپس طبق معمول شامپو زدن موهایتان را ادامه دهید.

از مصرف برخی غذاها اجتناب کنید

اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد رابطه بین رژیم غذایی و شوره سر مورد نیاز است، برخی افراد معتقدن که محدود کردن مصرف برخی غذاها التهاب پوست را تسکین می دهد، که ممکن است به بهبود سلامت پوست سر کمک کند.

علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهند که اصلاحات رژیم غذایی با کنترل رشد مخمر و بهبود میکروبیوم روده از عفونت‌های قارچی جلوگیری می‌کند، که ممکن است به درمان شوره سر کمک برخی از غذاهایی که ممکن است بخواهید آنها را محدود کنید عبارتند از:

  • کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید، ماکارونی سفید، تورتیلا و کراکر
  • گوشت قرمز
  • غذاهای فراوری شده
  • غذاهای سرخ شده
  • غذاها و نوشیدنی های شیرین

علاوه بر این، برخی غذاها ممکن است باعث تشدید بیماری های پوستی مانند اگزما شوند که ممکن است به شوره سر کمک کند.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم حل مشکل شوره سر و مو به هیچ عنوان پیچیده و سخت نیست فقط کافیست نکاتی که دراین مقاله به شما ارائه شده را به دقت اجرا کنید. امیدواریم که با مطالعه آن دیگر مشکل شوره مو برایتان مشکل ساز نشود و از موهایی بدون شوره لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام