بهترین روش های از بین بردن گودی چشم

نوشته تحریریه ژیلمو

12 تیر 1402

زیبایی

0 نظر

بهترین روش های از بین بردن گودی چشم

گودی و سیاهی دور چشم از شایع ترین مشکلاتی است که عموم افراد یک جامعه با آن دست وپنجه نرم می کنند که بعضا از بین بردن آن می تواند کمی چالش برانگیز باشد.

در این مقاله ژیلمو با شما هستیم تا با هم دلایل و علت های معمول این مشکل پوستی را بررسی  و بهترین روش از بین بردن گودی چشم را به شما معرفی کنیم.

با ما همراه باشید.

دلایل گودی دور چشم

برای از بین بردن دائمی سیاهی دور چشم، افراد باید قبل از هر چیزی علت آن را دریابند. افراد ممکن است به دلایل متعددی دچار سیاهی دور چشم شوند، این دلایل شامل:

  • عوامل ژنتیکی
  • وجود ملانین در لایه پوستی
  • هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب
  • اگزما یا آلرژی
  • کم خونی
  • عادات سبک زندگی
  • تورم چشم
  • وجود عروق خونی در سطح پوست
  • افتادن سایه به دلیل پوست نازک

همچنین برخی از عوامل مربوط به سبک زندگی که می توانند بر سیاهی دور چشم تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • مشکلات کمبود خواب
  • فشار های روحی
  • مصرف بیش از حد الکل
  • سیگار کشیدن
  • روش های از بین بردن گودی چشم

افراد می توانند برخی از فاکتورهای سبک زندگی را برای بهبود سلامت و کاهش ظاهر سیاهی دور چشم تغییر دهند. با این حال، فرد نمی تواند برخی از عوامل دیگر مانند ژنتیک را اصلاح کند. بنابر این نیاز است تا کمی این مشکل را جدی تر بگیرد. در ادامه  برخی از کاربردی ترین روش های از بین بردن گودی چشم را برایتان شرح خواهیم داد.

خواب کافی

برخی از افراد وقتی دوره‌هایی از خواب با کیفیت پایین را تجربه می‌کنند، متوجه سیاهی دور چشم می‌شوند. کمبود خواب ممکن است سیاهی دور چشم را تشدید کند. مطالعات Trusted Source نشان داده است که استراحت و سلامت عمومی خوب سیاهی دور چشم را کاهش می دهد. در نتیجه پوشیدن یک لباس راحت مانند یک ست تیشرت شلوارک و داشتن خواب کافی می تواند سیاهی دور چشم را بهبود ببخشد.

 بالا نگه داشتن سر در هنگام خواب

افرادی که در صبح هنگام دچار تیرگی پوست زیر چشم خود شده و متوجه می شوند که این مشکل در طول روز کمی محو می شود، ممکن است رگ های خونی یا عروق اطراف چشمشان ملتهب شده باشد و در واقع رنگ تیره تر دور چشم آن ها نیز می تواند نتیجه همین موضوع باشد.

با بالا نگه داشتن سر نسب به سطح بدن در هنگام خواب، خون از سر و صورت دور می شود و ممکن است گودی و رنگ تیره زیر چشم را کاهش دهد.

استفاده از کمپرس یخ

افرادی که عروق زیر چشمشان افزایش یافته است ممکن است از استفاده از کمپرس یخ سود ببرند. کمپرس سرد می تواند رگ های خونی اطراف چشم را منقبض کند که همین موضوع می تواند تیرگی و گودی آن را کمتر کند. کمپرس یخ همچنین می تواند تورم و رنگ تیره دور چشم را نیز کاهش دهد.

به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور خورشید

افراد می توانند با محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید، سیاهی دور چشمشان را کاهش دهند. اشعه ماوراء بنفش می تواند گودی دور چشم را در برخی افراد بدتر کند. محافظت با عینک آفتابی، مرطوب کردن با کرم های ضد آفتاب و کلاه می تواند از پوست در برابر نور خورشید محافظت کند و از تشدید سیاهی دور چشم جلوگیری کند.

استفاده از برش های خیار و چای کیسه ای

گاهی. افراد برش های خیار را روی چشمان خود می زنند تا سیاهی دور آن را کاهش دهند. اگرچه مکانیسم اثر آن ناشناخته است، اما دمای سرد برش های خیار ممکن است تورم ناشی از خواب، اگزما یا آلرژی را بهبود بخشد.

برخی افراد نیز از چای کیسه ای استفاده می کنند. برای این کار می توانید بگذارید چای کیسه ای ها در یخچال خنک شوند و سپس آنها را روی چشمتان قرار دهید، ممکن است این کار همان اثر کمپرس سرد یا برش های خیار را ایجاد کند. برخی پیشنهاد می کنند که می توانید از چای کیسه ای کافئین دار استفاده کنید، زیرا کافئین نیز می تواند رگ های خونی را منقبض کند و ظاهر آنها را در سطح پوست کاهش دهد.

کافئین همچنین می تواند جریان خون در رگ های خونی اطراف چشم را تسریع کند و ظاهری جوان و شاداب به پوست بدهد.

توجه به این نکته ضروری است که محققان اثرات استفاده از برش های خیار یا چای کیسه ای سرد روی چشم را برای پیشگیری یا درمان سیاهی دور چشم مطالعه نکرده اند.

ویتامین C و گودی چشم

ویتامین C می تواند تولید کلاژن را افزایش دهد. افزایش تولید کلاژن نیز در زیر چشم می تواند استاز خون را کاهش دهد که ممکن است باعث تغییر رنگ شود. استاز خون به خونی اطلاق می شود که در رگ های خونی جمع می شود.

افراد ممکن است هنگام استفاده از محصولات زیبایی با غلظت بالای ویتامین C متوجه بهبود سیاهی زیر چشم خود شوند.

کرم های رتینوئید

کرم‌های رتینوئید که در فروشگاه‌های آرایشی بهداشتی یافت می‌شوند نیز می‌توانند به تولید کلاژن با منبع مطمئن کمک کنند و ظاهر سیاهی دور چشم را بهبود بخشند. این کرم ها شامل ویتامین A هستند و محتوای ملانین را در پوست کاهش می دهند. ملانین چیزی است که به پوست رنگ می دهد.

کرم های رتینوئید برای همه مناسب نیستند. افراد باید قبل از استفاده از کرم‌های رتینوئید با پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنند.

کرم های هیدروکینون، کوجیک اسید و آربوتین

هیدروکینون، کوجیک اسید و آربوتین ترکیباتی هستند که تولید ملانین را در پوست مختل می کنند. بر اساس مقاله ای در مجله بالینی و زیبایی پوست، غلظت های پایین هیدروکینون و اسید کوجیک می تواند در حل مشکل تیرگی پوست موثر باشد. مردم در برخی کشورها دسترسی محدودی به کرم های هیدروکینون دارند زیرا ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند.

در دوزهای کم، آربوتین می‌تواند ظاهر سیاهی زیر چشم را بهبود بخشد، اما غلظت‌های بالا می‌تواند باعث هیپرپیگمانتاسیون شود.

قبل از استفاده از محصولات زیبایی حاوی هیدروکینون، کوجیک اسید یا آربوتین، افراد باید با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنند. توجه داشته باشید هیدروکینون فقط به صورت نسخه از طریق پزشک در دسترس است.

ویتامین K

در یک مطالعه، محققان کارایی پد ضد چروک و سیاهی دور چشم را که حاوی 3 درصد کافئین و 1 درصد ویتامین K بود، ارزیابی کردند. محققان در پایان مطالعه متوجه کاهش ظاهر سیاهی دور چشم شدند.

اما خب مطالعات بیشتری برای تایید اثربخشی پدهای حاوی ویتامین K و کافئین برای کاهش سیاهی دور چشم مورد نیاز است.

کانسیلر و آرایش

برخی از افراد برای پنهان کردن سیاهی دور چشم خود از لوازم آرایش استفاده می کنند. زیرسازی مواد معدنی می تواند لکه های تیره زیر چشم را پنهان کند.

پخش کننده های نوری نوعی از لوازم آرایشی هستند که نور را از پوست منعکس می کنند و می توانند ظاهر سیاهی دور چشم را بهبود بخشند. توجه داشته باشید که این تکنیک ها سیاهی دور چشم را درمان یا از آن جلوگیری نمی کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

سیاهی دور چشم و زیر چشم برای سلامتی افراد مضر نیست، اما برخی از افراد ممکن است برای اهداف زیبایی با پزشک تصمیم بگیرند تا با متخصص پوست مشورت کنند. افرادی که به دلیل سیاهی دور چشم اعتماد به نفس پایین یا کیفیت زندگی پایینی دارند، ممکن است نیاز به این موضوع داشته باشند تا از کمک پزشکی بهره مند شوند.

یک پزشک یا متخصص پوست می تواند به تشخیص و طبقه بندی سیاهی دور چشم کمک کند، همین موضوع می تواند به افراد در انتخاب مناسب ترین درمان یا تغییر سبک زندگی کمک کند. پزشکان همچنین می توانند به افراد کمک کنند تا انتظارات خود را در مورد اثربخشی هر درمان مدیریت کنند.

به خاطر داشته باشید که بیشتر درمان‌ها نیاز به ماه‌ها استفاده روزانه دارند تا اینکه فرد متوجه تغییر قابل توجهی شود.

گاهی اوقات پزشکان ممکن است تکنیک‌های غیرتهاجمی منبع مورد اعتماد مانند نور پالسی شدید، فرکانس رادیویی، لیزرهای Q-switched و لیزرهای رنگی پالسی را برای کاهش ظاهر سیاهی زیر چشم پیشنهاد کنند.

سخن پایانی

شما با کمی تغییر در روند خواب و استفاده از برخی مواد موجود در یخچال منزلتان می توانید گودی چشم هایتان را تا حد زیادی حل کنید. امیدواریم که با مطالعه این مقاله ژیلمو کمکی در راه رسیدن به پوستی شفاف به شما کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام