بهترین روش پاک کردن لکه گچ از روی لباس

نوشته تحریریه ژیلمو

24 فروردین 1403

سبک زندگی

0 نظر

بهترین روش پاک کردن لکه گچ از روی لباس

همواره هنگام استفاده از گچ رنگ و آشفتگی دست به دست هم می دهند. مهم نیست که چقدر مراقب باشیم، یا چقدر از پوشش محافظ استفاده می کنیم، همیشه آن پاشیدن های سرکش گچ وجود دارد که به لباس ها، اثاثه یا لوازم داخلی مبلمان یا فرش های ما راه پیدا می کند!

اگر قبلاً از این گچ ها به صورت مداوم استفاده کرده باشید، می دانید که چقدر آسان است که آن را در جایی غیر از سطحی که رنگ می کنید، پیدا کنید!! مثلا روی لباستان! اما بیایید تا با هم ببینیم آیا امیدی به پاک کردن لکه گچ از پارچه یا لباس های مورد علاقتان مانند شومیز زنجیری محبوبتان وجود دارد یا خیر؟

با ما همراه باشید.

رنگ گچی چیست؟

رنگ گچی تخته سیاه بر پایه آب است و موادی که برای ایجاد یک سطح مانند تخته گچی استفاده می کنید یا بهتر است بگوییم که یک دیوار معمولی را به تخته سیاه تبدیل می کند که می توان روی آن با گچ نوشت.

بسیاری از افراد از تخته گچی به عنوان دکوراسیون خانه خود یا در پروژه های هنری و صنایع دستی استفاده می کنند و افزودن یک پرایمر مغناطیسی با ذرات گرد و غبار آهن آن، می تواند آن را به یک تخته سیاه مغناطیسی تبدیل کنند!

تقریبا می توان گفت تمام بچه ها از گچ و رنگ گچی لذت می برند.

صحبت از بچه ها شد، آنها تخته سیاه را دوست و می توان از آن در مکان های مختلفی مانند کلاس درس، دفاتر، آشپزخانه، اتاق بازی استفاده کرد! در واقع لیست موقعیت هایی که می توان در تخته سیاه و گچ پیدا کرد تقریبا بی پایان است.

حتما این موضوع را هم میدانید که می توانید رنگ های مختلف تخته سیاه را به سادگی تهیه کنید. رنگ های متنوعی از قرمز، آبی و سبز تا بنفش، صورتی و خاکستری وجود دارد.

رنگ تخته سیاه در مقابل رنگ گچی

رنگ تخته گچی و رنگ گچی دو رنگ متفاوت هستند. شما نمی توانید روی رنگ گچی بنویسید، یا بهتر است بگوییم می توانید اما می تواند به سطح آسیب برساند. رنگ گچ در درجه اول برای دادن ظاهری قدیمی و آسیب دیده به سطوح استفاده می شود.

مواد تشکیل دهنده رنگ های رایج گچ تخته سیاه عبارتند از:

  • اکریلیک
  • آب
  • گلیکول
  • کربن سیاه
  • مات کننده ها
  • سیلیس
  • تالک
  • دی اکسید تیتانیوم
  • آسترها

اما آیا واقعاً این رنگ گچی از روی لباس بیرون می آید؟

پاسخ کوتاه بله است.

چند روش مختلف از آب و صابون ظرفشویی تا پاک کننده لاک ناخن و اسپری مو برای این کار وجود دارد، اما خب یکی از این تکنیک ها در نهایت باید رنگ لکه گچی و هرگونه لکه را از روی لباس شما پاک کند.

بهتر است رنگ را زمانی که تازه است یا در اسرع وقت بعد ازریخته شدن روی لباس شروع به تمیز کردن کنید. این کار حذف آن را آسان تر می کند.

با این حال، همیشه سعی کنید قبل از استفاده رنگ های گچی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید و همیشه لباس های محافظ بپوشید و مبلمان و کف را با ملحفه بپوشانید.

مراحل پاک کردن لکه گچی از روی لباس

 بدون هیچ مقدمه ای، در ادامه مراحل حذف رنگ گچی از لباس های شما آورده شده است.

توجه داشته باشید که همیشه به اقدامات احتیاطی ایمنی رنگ و سایر دستورالعمل ها در مورد نوع پارچه خود پایبند باشید و سعی کنید بچسب نوع شست و شوی لباس را همیشه مطالعه کنید.

مرحله اول  پاک کردن لکه گچ: آن را خراش دهید

اول از همه، روش های مختلف خراشیدن خود را آماده کنید و شروع به حمله به رنگ کنید. اگر رنگ تازه با لباس برخورد کرده باشد، این قسمت از کار آسان خواهد بود.

شما می توانید از یک چاقوی کره خوری یا پشت قاشق یا هر وسیله دیگری که خیلی تیز نیست برای این کار استفاده کنید.

تا جایی که ممکن است رنگ را پاک کنید و اگر خشک شده بود، تمام پودرهای اضافی و باقی مانده را با قلم مو پاک کنید تا دوباره هنگام پاک کردن رنگ به پارچه فشار نیاورید.

مرحله دوم پاک کردن لکه گچ: استفاده از آب گرم

سعی کنید لکه گچ را با آب گرم بشویید. این کار را تا زمانی که رنگ لکه شروع به محو شدن کند ادامه دهید.

مرحله سوم  پاک کردن لکه گچ: استفاده صحیح از صابون

یک کاسه را با آب گرم پر کنید و چند قطره صابون ظرفشویی ملایم به آن اضافه کنید تا کف ایجاد شود.

با یک اسفنج تمیز آغشته به آب، آن را روی لکه بمالید و به آرامی روی لکه ضربه بزنید و مالش دهید.

شما همچنین می توانید از یک مسواک نرم نیز استفاده کنید، اما خیلی سخت لکه مالش ندهید، زیرا ممکن است رنگ را بیشتر وارد الیاف کند.

مرحله چهارم پاک کردن لکه گچ: آبکشی و تکرار کنید

با آب گرم تمیز لباستان را بشویید. سپس دوباره این مراحل را تکرار کنید تا جایی که اثری از لکه روی لباس شما باقی نماند.

پاک کردن لکه های سرسخت

اگر لکه هنوز قابل مشاهده است، روش های دیگری وجود دارد که می توانید برای از بین بردن باقی مانده های سرسخت انجام دهید.

ماشین لباسشویی

مانند قبل، رنگ اضافی را خراشیده و آبکشی کنید و سپس لباس را با شستشوی داغ (گرم ترین حالتی که لباس می تواند تحمل کند) در ماشین لباسشویی قرار دهید و طبق معمول دستورالعمل های شستشوی پارچه را دنبال کنید.

مواد شوینده ماشین ظرفشویی

رنگ اضافی را خراشیده و بشویید، سپس محل را با مقداری مواد شوینده ماشین ظرفشویی آغشته کنید و بگذارید چند دقیقه خیس بخورد و سپس به آرامی روی لکه بمالید.

این کار را تا زمانی که لکه از بین برود تکرار کنید و برای آخرین بار با آب سرد بشویید.

استفاده از الکل

اگر روش های بالا شکست خورد، می توانید الکل را امتحان کنید.

روش های زیر مستلزم انجام پیش درمان پارچه به کمک روش های قبلی است. همانند شست و شو با آب سعی کنید تا رنگ اضافی را خراش دهید و در آب گرم خیس کنید. مگر اینکه خلاف آن در برچسب شست و شو ذکر شده باشد.

ممکن است مجبور شوید این روش ها را چند بار تکرار کنید تا لکه به طور کامل پاک شود.

مالش الکل: یک گلوله پنبه ای یا مسواک (نو/کهنه اهمیتی ندارد) را در الکل مالش دهید و به آرامی روی لکه بمالید. (مالیدن الکل ممکن است گاهی رنگ را از روی پارچه پاک کند، بنابراین ابتدا روی قسمتی از ماده که پنهان شده است تست کنید).

پاک کننده لاک ناخن استون: (به جای الکل مالشی) لکه را با پارچه یا دستمال پاک کنید. در آب گرم و صابون بشویید.

اسپری مو: اسپری‌های مو حاوی الکل هستند! برای استفاده از آن ها می توانید کل ناحیه لکه دار را اسپری کنید و با یک مسواک نرم بشویید.

ضدعفونی کننده دست: (برای قدرت پاک کنندگی بیشتر می توان از اسپری مو نیز استفاده کرد) تمام ناحیه لکه را با ضدعفونی کننده دست پخش کنید و با یک مسواک نرم لباس را بشویید.

محلول آمونیاک

مواد زیر را به آب گرم اضافه کنید و هم بزنید:

  • 2 قاشق غذاخوری آمونیاک
  • 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید
  • 1 قاشق غذاخوری نمک

با مسواک نرمی که اکنون به آن عادت کرده اید، آن را در محلول فرو کنید و به آرامی روی لکه بمالید.

اگر این روش کار نکرد، می توانید لکه را در محلول آمونیاک خیس کنید. بگذارید چند ساعت بماند و شستشو را تکرار کنید.

اسانس اسطوخودوس

چند قطره اسانس اسطوخودوس را به لکه اضافه کنید و بگذارید 30 دقیقه خیس بخورد. با یک مسواک نرم ناحیه مورد نظر را به آرامی بشویید.

پاک کننده رنگ

ناحیه لکه‌دار را حدود 30 دقیقه در پاک‌کننده رنگ خیس کنید، سپس با یک مسواک نرم آن را شست و شو دهید و تمام!

سخن پایانی

این موضوع که یک ناحیه لکه دار شده از لباس به واسطه گچ شاید باعث از بین رفتن آن لباس و غیر قابل استفاده شدنش شود، باوری نادرست است. در این مقاله از مجله ژیلمو سعی کردیم تا شما را به کمک ترفند ها و روش های موجود به سوی هرچه تمیز تر شدن لباس کثیف شدتان راهنمایی کنیم، امیدواریم که ازین پس لباس های محبوبتان که با لکه گچ کثیف شده اند به سادگی تمیزی اولیه خود را به دست آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام