راهنمای انتخاب صحیح کفش ورزشی

نوشته تحریریه ژیلمو

27 اسفند 1402

سبک زندگی

0 نظر

راهنمای انتخاب صحیح کفش ورزشی

دانستن نحوه انتخاب انواع کفش های ورزشی مناسب می تواند برای هر شخصی چالش برانگیز باشد. ما امروز در مجله ژیلمو ابتدا توضیح می دهیم که چگونه اندازه کفش خود را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که کفش شما به درستی متناسب با پایتان است. در مرحله بعد، تفاوت‌های بین دویدن در جاده، دویدن در پیست، پیاده‌روی و کفش‌های روزمره را پوشش خواهیم داد تا به شما کمک کنیم بهترین‌ها را برای روتین زندگی خود انتخاب کنید. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

چگونه سایز کفش خود را اندازه گیری کنیم

اول از همه باید به این موضوع اشاره کنیم که شما به کفشی نیاز دارید که مناسب پاهای شما باشد. انتخاب اندازه و عرض مناسب کفش تضمین می‌کند که می‌توانید به راحتی پیاده‌روی کنید، بدوید یا ورزش کنید. ساده ترین راه برای تعیین سایز کفش ورزشی این است که پای خود را توسط یک متخصص اندازه گیری کنید.

راه حل دیگر این است که طرح کلی پای برهنه خود را روی یک تکه کاغذ ترسیم کنید. مطمئن شوید که هر دو پا را در صورتی که اندازه یکسانی ندارند بر روی کاغذ به صورت مجزا طراحی کنید.

از یک خط کش برای اندازه گیری طولانی ترین و وسیع ترین قسمت های خطوط پای خود استفاده کنید. برای ارجاع به نمودارهای اندازه کفش های مختلف، اندازه گیری ها را در هر دو فرم و مقیاس اینچ و سانتی متر انجام دهید. اگر یک پا بزرگتر از پای دیگر است، سعی کنید از اندازه های پای بزرگتر استفاده کنید.

کفش های جاده ای

کفش‌های مناسب برای آهسته دویدن باید به راحتی در خارج از جعبه قرار بگیرند تا بدون نیاز به دوره طولانی استراحت، حمایت و بالشتک مورد نیاز پاهای شما را فراهم کنند. بهترین کفش دویدن در جاده برای شما به سبک دویدن (یا پروناسیون)، مسافتی که می دوید و ترجیحات تناسب اندام شخصی شما بستگی دارد.

کفش های پایدار

اگر پاهای شما در هنگام حرکت بیش از حد به سمت داخل یا خارج می چرخند (به ترتیب بیش از حد پرونیشن یا سوپیناسیون)، بهتر است تا کفش های کنترل حرکت یا پایداری را با پایه های حمایتی که پاهای شما را به سمت راست هدایت می کنند، انتخاب کنید. این کفش می تواند راحتی در گام دویدن شما را افزایش دهد و درد زانوهایتان را نیز کاهش دهد.

پس پیشنهاد می کنیم حتما کفش های پایدارتان را با شلوار اسلش بگ نایک ست کرده و برای پیاده روی آماده شوید.

کفش دویدن خنثی

کفش‌های دویدن خنثی برای کسانی طراحی شده‌اند که راه رفتن خنثی دارند، به این معنی که پرووناسیون یا سوپیناسیون در آن ها کم است. این کفش ها دارای حداقل کنترل حرکتی هستند زیرا پاهای شما به طور طبیعی در یک راستا قرار دارند.

کفش های مینیمالیستی

آیا دوست دارید جاده را زیر پای خود احساس کنید؟ کفش های دویدن مینیمالیستی از راه رفتن طبیعی شما تقلید می کنند و هیچ بالشتکی ندارند. (توجه: این فقدان بالشتک می تواند برای برخی از دوندگان درد ایجاد کند.)

کفش های بالشتکی

برای یک دویدن شیک و راحت، کفش‌های دویدنی با بالشتک دارای لایه‌های میانی ضخیم برای راحتی زیر پا و کاهش ضربه هستند. (یک انتخاب عالی برای دوندگان مستعد آسیب)

کفش های تریل رانینگ

هنگام انتخاب کفش های دویدن برای پیست، کفش هایی با محافظ داخلی برای پایداری در سطوح ناهموار مانند مسیرهای خاکی، ریشه ها و صخره ها مناسب شما خواهد بود.

 بهترین کفش‌های تریل رانینگ دارای کفی محکم، لنگه‌های تنومند برای گرفتن زمین‌های ناپایدار و صفحات سنگی زیر پا برای محافظت از پاهای شما هستند.

کفش پیاده روی

اگر به دنبال کفش‌های پیاده‌روی باشید که برای محافظت از پاها و مچ پا در حین پیاده روی طراحی شده‌اند. کفش‌هایی را انتخاب کنید که در پاشنه‌های شما قفل می‌شوند و در عین حال فضای کافی در سرپنجه آن ها وجود دارد. ابتدا با پیاده روی های کوتاه آنها را آماده کنید و به تدریج فاصله و طول پیاده روی را افزایش دهید تا راحت تر شوند.

کفش های پیاده روی در مقابل بوت های پیاده روی

کفش‌های پیاده‌روی و بوت‌های پیاده‌روی برای انواع پا، زمین‌ها و فواصل مختلف ساخته می‌شوند. کفش‌های پیاده‌روی کوتاه مانند کفش‌های کتانی انتخابی مناسب برای اکثر افراد هستند، اما این کفش ها به طور کلی دارای آج بهتر و طراحی سنگین‌تر و سفت‌تری هستند. آنها برای پیاده روی های متوسط یا برای هر پیاده روی که در آن کوله ای بزرگ حمل نمی کنید ایده آل هستند. چکمه ها و بوت های کوهنوردی بلندتر از روی قوزک پا بالا می آیند و سنگین تر و محکم تر هستند. آنها برای افرادی با مچ پاهای ضعیف، کسانی که مستعد آسیب هستند یا برای کوهنوردانی که کوله هایی با وزن بیش از 35 پوند حمل می کنند عالی هستند.

آیا به کفش های پیاده روی ضد آب نیاز داریم؟

اگر قصد دارید زیر باران یا از طریق آب پیاده روی کنید، کفش های پیاده روی ضد آب یا صندل های پیاده روی گزینه ای عالی هستند. کفش‌های پیاده‌روی ضدآب دارای یک غشای ضد آب و یک پوشش ضد آب بادوام هستند و از پارچه‌های مقاوم در برابر آب و هوا ساخته شده‌اند که آب را خارج نمی‌کنند. صندل های پیاده روی از شما در برابر آب، سنگ یا زباله محافظت نمی کنند، اما برخی از کوهنوردان احساس آزاد بودن انگشتان پا را دوست دارند.

انواع کفش پیاده روی

چه برای تناسب اندام پیاده روی کنید و چه فقط به کفش های ورزشی روزمره نیاز دارید، کفش های مخصوص پیاده روی می توانند راحتی شما را افزایش دهند. بهترین کفش‌های پیاده‌روی که با کفی‌های زیاد و انعطاف‌پذیر طراحی شده‌اند، به پاهای شما اجازه می‌دهند پاهایتان به راحتی از پاشنه تا نوک پا بچرخند و آزادی عمل داشته باشند.

بهترین کفش پیاده روی برای کف پای صاف

اگر کف پای شما صاف است، می توانید آنها را با یک جفت کفش پیاده روی که پاشنه پا را پوشش می دهد، قوس کف پا را پشتیبانی می کند و فضای کافی برای پنجه دارد برای یک پیاده روی و ورزش مناسب آماده سازی کنید.

بهترین کفش های ورزشی و پیاده روی برای مچ های ضعیف

با پوشیدن کفش‌هایی با ساق‌های سفت (به این معنی که خیلی انعطاف‌پذیر نیستند)، بالشتک‌های کافی برای مچ پا، پنجه ‌های جادار و پایه‌های بالشتکی که از فرو ریختن و پیچ خوردنم مچ پایتان جلوگیری می‌کنند، از ورزش کردنتان می توانید لذت ببرید.

بهترین کفش های پیاده روی برای پروناتورها

اگر در حین حرکت، پاهای شما به سمت داخل غلت می‌زند و با برخورد پاهایتان به زمین، مچ پای شما فرو می‌ریزند و به قول معروف پیچ می خورد، شما یک پروناتور بیش از حد معمول هستید. بهترین کفش‌های پیاده‌روی برای بیش‌پروناتورها، کفش‌هایی هستند که قوس‌های شما را نگه می‌دارند و پاهای شما را نرم می‌کنند.

کفش های وزنه برداری

بسیاری از مردم فکر می‌کنند پوشیدن هر نوع کفشی هنگام وزنه‌برداری مناسب است، اما کفش‌هایی که مخصوص وزنه‌برداری ساخته شده‌اند می‌توانند از شما در برابر آسیب محافظت کنند و به شما کمک کنند بار بیشتری را بلند کنید. چه یک کراس فیتر یا یک وزنه بردار مشتاق باشید، کفش های مناسب تفاوت های شما را با دیگران ایجاد می کنند.

کفش های وزنه برداری در مقابل کفش های کراس فیت

بهترین کفش‌های وزنه‌برداری دارای پاشنه بلندی هستند که به شما امکان می‌دهد عمیقاً چمباتمه بزنید و ماهیچه‌های خود را برای بلند کردن میله به سمت بالا فعال کنید. آنها حداقل بالشتک ممکن را دارند اما برای محافظت از مفاصل و مچ پا بسیار پایدار هستند. کفش‌های مناسب برای کراس فیت برای هر تمرینی که وزنه‌برداری را با کاردیو ترکیب می‌کند، مناسب است، زیرا پایداری برای بلند کردن و همچنین انعطاف‌پذیری برای پرش‌ها و سرعت‌ها را فراهم می‌کند.

کفش مناسب زمین بازی

چه در حال بازی تنیس، بسکتبال یا والیبال باشید، کفش‌های مخصوص ورزش برای حمایت از پاهای شما در حین بازی طراحی شده‌اند که می توانید با انتخاب صحیح آن ها را برای ورزش خود برگزینید.

کفش تنیس

کفش‌های تنیس کمی سنگین‌تر از کفش‌های دویدن و رانینگ هستند و پشتیبانی جانبی بهتری را هم در داخل و هم در خارج کفش ارائه می‌دهند و به شما امکان می‌دهند به راحتی برای حرکت تنیس پهلو به پهلو بچرخید.

کفش بسکتبال در مقابل کفش والیبال

در حالی که کفش های والیبال و کفش های بسکتبال شبیه به هم هستند اما جالب است که بدانید آنها کاملا متفاوت از هم ساخته شده اند. کفش‌های والیبال ثبات جانبی را فراهم می‌کنند، در حالی که کفش‌های بسکتبال عمدتاً برای حرکت رو به جلو طراحی شده‌اند.

کفش های ورزشی کراس ترینر

آیا به دنبال کفشی هستید که همه کارهای ممکن را با هم انجام دهد؟ کراس ترینرها برای حرکت چند جهته طراحی شده اند و کفی صاف تر و انعطاف پذیرتری نسبت به کفش های دویدن و رانینگ دارند. کفش های کراس ترینر برای فعالیت های مختلف، از ایروبیک گرفته تا کیک بوکسینگ و اسپینینگ، عالی هستند. بهترین کراس ترینرها را می‌توان تقریباً برای هر فعالیت تناسب اندام به جز دویدن استفاده کرد.

سخن پایانی

چه در حال خرید کفش دویدن برای اولین ماراتن خود باشید و چه به دنبال یک جفت مناسب برای وزنه برداری یا پیاده روی در محله هستید، امیدواریم این راهنمای خرید از مجله ژیلمو به شما کمک کرده باشد تا بهترین کفش های ورزشی را برای فعالیت های ماجراجویانه خود انتخاب کنید و در نهایت بتوانید سرمایه گذاری صحیحی بر روی کفش هایتان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام