روش شستن لباس های چرمی

نوشته تحریریه ژیلمو

9 دی 1401

سبک زندگی

0 نظر

روش شستن لباس های چرمی

اگر لباس چرمی شما کثیف یا لک شده باشد، نیازی به صرف هزینه گزافی برای خشکشویی کردن آن نیست. ژیلمو برای شما در مقاله چند راه حل بی نظیر برای اینکه این لباس مد روز و شیک شما به همان اندازه که روز اول خریده اید جدید به نظر برسد آورده است.

با ما همراه باشید.

نکات اصلی شستن لباس چرمی

برای تمیز کردن چرم از پاک کننده های حاوی آمونیاک یا سفید کننده استفاده نکنید. آنها می توانند به چرم آسیب رسانده و باعث خشک شدن بیش از حد آن و یا حتی ترک خوردنش شوند. سعی کنید از آب زیاد نیز استفاده نکنید، زیرا می تواند چرم را لکه دار کند.

در ابتدا فوراً لکه های ریخته شده روی کت چرم را با یک پارچه نرم تمیز کنید. چرم متخلخل است و مایعات را جذب می کند و باعث ایجاد لکه می شود. چرم همچنین می تواند خراش ببیند، بنابراین هنگام شست و شو اجسام تیز را از آن دور نگه دارید.

برخی از کارهای دیگری که می توانید انجام دهید عبارتند از:

  اگر لباس چرمی یا شلوار شما خیس شد، بگذارید در دمای اتاق خشک شود. پیش از هر چیزی به آرامی لکه های مایع را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

نکته بعدی این است که لباس های چرمی خود را روی یک چوب لباسی پهن چوبی، پلاستیکی یا بالشتک دار نگهداری کنید تا به حفظ شکل آن کمک کنید. همچنین لباس زیر چرمی خود را در محل گرم یا مرطوب قرار ندهید.

 از آنجایی که گرما باعث از بین رفتن رنگ چرم می شود و رطوبت می تواند باعث رشد کپک/قارچ شود! لباس‌های چرمی و لباس‌های زیر چرمی باید در محیطی با دمای کنترل شده، یعنی در مکانی خنک و خشک نگهداری شوند!

سعی کنید لباس های چرمی خود را با پلاستیک نپوشانید. پلاستیک باعث خشک شدن چرم می شود. از قرار دادن چرم در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی نیز خودداری کنید.

تمام اقلام چرمی در صورتی که به طور منظم نگهداری و به خوبی نگهداری شوند می توانند برای تمام عمر در کمد لباستان باقی بمانند. چرم پوست است و همانطور که پوست خود را تمیز می کنید، باید چرم خود را تمیز و تغذیه کنید تا دوام و بافت آن حفظ شود.

چگونه از لباس چرمی خود مراقبت کنیم

تماس مداوم با رطوبت (عرق، باران، ادرار، الکل و غیره) می تواند باعث سفت شدن چرم شود.

 قبل از شروع به تمیز کردن تمام سطح اجناس چرمی خود، پاک کننده را روی یک ناحیه کوچکتر و کمتر قابل مشاهده آزمایش کنید. چند دقیقه صبر کنید. اگر متوجه تغییر رنگ نشدید، بقیه لباس را تمیز کنید.

هنگام تمیز کردن چرم هرگز از مواد شوینده قوی مانند استفاده نکنید. همیشه محصولی را انتخاب کنید که به حفظ روغن های روان کننده طبیعی چرم کمک کند نه اینکه آنها را از بین ببرد.

 اکثر محصولات تمیز کننده فروخته شده در فروشگاه ها و فروشگاه های چرمی ایمن هستند. اما، پرسیدن  این موضوع هیچ وقت ضرری ندارد پس از فروشنده درباره این موضوع سوال بپرسید.

شست و شوی چرم

آب صابون گرم، استفاده از شامپو بچه یا صابون مشابه، بهترین راه حل پاک کننده برای از بین بردن علائم، لکه ها یا بوهای سخت یا روغنی است.

شامپو بچه را قبل از آبکشی به محل لکه های روغنی بمالید. سعی کنید از پاک کننده هایی که هر نوع چربی یا بقایایی باقی می گذارند نیز خودداری کنید.

 باقی مانده آن ها می تواند چرم را در برابر باکتری ها آسیب پذیر کند، که چرم را کدر کرده و در نهایت دوخت لباس را از بین ببرد.

برای حذف پاک کننده اضافی، از یک پارچه کمی مرطوب یا یک برس کوچک در اطراف دوخت استفاده کنید.

همچنین بعد از شست و شو مطمئن شوید که صابون/شامپو کاملاً از روی چرم شسته شده است تا باقی آن سفت نشود. چرم را هرگز نباید در مقابل منبع حرارت مستقیم خشک کرد زیرا به چرم آسیب می رساند و همچنین باعث سفت شدن پوست می شود.

هرگز برای خشک کردن چرم از حرارت استفاده نکنید (باید در هوا خشک شود) و همیشه لباس را در حین خشک شدن پهن کنید تا مطمئن شوید که شکل خود را حفظ می کند.

نکته نهایی این است که هنگام نگهداری اجناس چرمی، آنها را به پایین کمد نندازید، در عوض آنها را آویزان کنید و از تهویه آنها اطمینان حاصل کنید تا از قالب گیری آنها جلوگیری شود.

از بین بردن لکه ها و بوها

عرق کردن: زمانی که چرم کمی سفت می شود یا سوزش خارش دار ایجاد می شود، معمولاً این نشانه آن است که عرق در چرم نفوذ کرده است. شستن در آب گرم با شامپو بچه یا نرم کننده پارچه به نرم شدن چرم و رفع مشکل کمک می کند.

بوها: برای از بین بردن بوها، از یک قاشق چایخوری کریستال های نوشابه بی کربنات در حدود 1 لیتر در لیتر آب گرم حل کنید و اجازه دهید پوست چرم در محلول خیس بخورد.

روغن ها و روان کننده های مبتنی بر روغن: جدا کردن آنها ممکن است دشوار باشد. از شامپو بچه یا صابون مشابه در چند قاشق غذاخوری آب استفاده کنید و مالیدن آهسته روی لکه ها می تواند به از بین بردن آنها کمک کند.پس از این کار به طور کامل لباس را آبکشی کنید. به عنوان یک جایگزین دیگر، بیشتر لکه های روغن یا چربی را می توان با آسیاب کردن گچ تخته سیاه، پاشیدن آن بر روی ناحیه آسیب دیده و گذاشتن پودر برای یک روز کامل از بین برد.

موم: کاغذ لکه دار یا کاغذ قهوه ای را روی چرم قرار دهید و سپس یک اتوی سرد/متوسط بزنید تا موم از چرم پاک شود. اتو را روی کاغذ تمیز بلات یا قهوه ای روی نقطه موم بزنید تا کاغذ دیگر موم را جذب نکند.

لکه های ادرار: اسید اوریک موجود در ادرار برای چرم بسیار مضر است. هنگامی که چرم با ادرار تماس پیدا کرد، باید بلافاصله پس از استفاده با آب گرم صابون (شامپو بچه) شسته شود. رها کردن وسایل آغشته به ادرار در طول شب می تواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

لکه های خون: اگر اجازه دهید خون خشک شود، چرم سفت و بدبو می شود. اگر خون روی لباس‌های چرمی یا لباس‌های زیر چرمی‌تان ریخت، فوراً آن با دست بشویید.

میکروب و ویروس: میکروب ها را می توان با خیساندن لباس های چرمی در 1 قاشق چای خوری سفید کننده و 1 گالن آب تا 1/2 ساعت از بین برد.

شست و شوی دکمه های لباس های چرم

بیشتر سگک‌ها، پرچ‌ها، گیره‌ها، حلقه‌ها و غیره، فولادی لباس های چرمی با روکش نیکل هستند، به استثنای زنجیره‌ای که از فولاد کروم‌کاری شده و سایر اتصالات فلزی که روکش برنجی دارند. اگر این اتصالات به طور منظم تمیز نشوند یا پس از تماس با رطوبت تمیز و خشک شوند، زنگ زدگی ایجاد می شود. هنگام تمیز کردن چرم با نرم کننده، استفاده از نرم کننده روی اتصالات فلزی باعث افزایش طول عمر آنها می شود. زنگ زدگی سطح را می توان با برنج یا سیلو نیز از بین برد!

برای لباس های چرمی و لباس زیر چرمی، توصیه می شود به دنبال تولیدکنندگانی باشید که دیگر از آبکاری نیکل استفاده نمی کنند.

گذشته از مشکلات ذکر شده در بالا، بسیاری از افراد به نیکل حساسیت یا آلرژی دارند که می تواند در تماس با پوست باعث تحریکات دردناکی شود.

سخن پایانی

به واسطه این مقاله به نحوه برخورد با انواع کثیفی های ممکن بر روی چرم اشاره و روش هایی که به طولانی کردن عمر لباس هایتان کمک می کند را بررسی کردیم. ما در ژیلمو امیدواریم که توانسته باشیم در هرچه بهتر نگهداری لباس های چرمتان کمک کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام