زندگی نامه آیریس ون هرپن، طراح مد متاورسی!

نوشته تحریریه ژیلمو

14 فروردین 1403

مد و استایل

0 نظر

زندگی نامه آیریس ون هرپن، طراح مد متاورسی!

آیریس ون هرپن که به طور گسترده به عنوان یکی از آینده نگرترین طراحان مد  و استایل جهان شناخته می شود، مد را برای اولین بار در اتاق زیر شیروانی مادربزرگش کشف کرد، جایی که او یک مینی موزه از لباس ها و پوشاک مختلف را کشف کرد که بعد از این موضوع چشمان او به سمت و سوی یک دهه دیگر از صنعت مد و فشن باز شد.

این طراح که در رشته باله کلاسیک آموزش دیده و در طول دوران حرفه ای خود مجذوب سیالیت و هنر درهم تنیده حرکت بوده است در طراحی های مربوط به پوشاک خود نیز این موضوع را در نمونه های خود در هم آمیخته و توانسته سبک متفاوتی به خلق کند.

در ادامه این مقاله از ژیلمو با ما همراه باشید تا با هم زندگی نامه آیریس ون هرپن را بررسی کنیم.

آیریس ون هرپن

آیریس ون هرپن معتقد است که اندیشیدن به حرکت به عنوان یک نیروی دگرگونی، ماهیت این لباس‌های خاص را قادر می‌سازد تا از بدن انسان بیرون بیایند و فرم‌های آن‌ها را به شکل‌های چند بعدی درآورند. او می گوید حرکت لایه دیگری به هنر برند سازی می افزاید. دیدگاه ون هرپن بر اساس آناتومی انسان و نحوه حرکت زن هدایت می شود و باعث می شود لباس های او مورد ستایش مشتریان مختلفی در سراسر جهان باشد.

ون هرپن می گوید: آن سال‌های رقص چیزهای زیادی در مورد بدنم، تغییر حرکت، «تکامل» شکل و نحوه دستکاری شکل و حرکت به من آموخت و این موضوع جایگاه مهمی برای من دارد. علاقه من به مد در رقص ریشه داشت که در آن اکنون می توانم این دانش حرکت شناختی را به اشکال و مادیات جدید تبدیل کنم.

کار ون هرپن عمیقاً در طبیعت جا افتاده است. زیبایی، رمز و راز و هرج و مرج آن جنبه هایی است که طراح از آنها الهام می گیرد. عناصر آب، هوا و خاک و تبدیل آن به شکل‌های مایع، دیافان یا بافتی، طرح‌های آسمانی را می‌تراشند.

 به عنوان مثال، ویژگی های نامحدودی که اشاره به حرکت دارند، مانند نیروهای نامحدود و سیالیت پشت آب یا تشکیلات کریستالی آن، وجوهی هستند که در طرح های این طراح لباس هلندی جاری می شوند. سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های ناشناخته اغلب به معنای سرپیچی از پارامترهای رشته‌ها، گسترش علاقه ون هرپن به قلمروهای کمتر کاوش‌شده در طبیعت است، مانند شبکه چوبی، امواج صوتی، الگوهای سیماتیک، سیناپس‌ها، مغناطیس، همزیستی، ولتاژ یا حرکت جنبشی.

شیفتگی معماری از همان ابتدا با آیریس ون هرپن همراه بوده است. در فرآیند خلاقانه او، گفتگوی بصری بین این دو جهان به وجود می آید که در سطح مفهومی، سطح مادی بودن و سطح تکنیک ها را در هم می آمیزد. مد و معماری هر دو بیانی از خود، فرهنگ و جامعه هستند که زمان و بافت جامعه را منعکس می کنند. دوگانگی سخت و نرم، ساختار و عناصر ارگانیک از نظر بصری در دیدگاه متمایز برنداین طراح کاملا مشهود است.

مصاحبه ون هرپن با یورونیوز

در ادامه این مقاله به مصاحبه ای که جین ویترسپون در هفته مد عرب در دبی داشته است می پردازیم تا با هم با ابعاد متفاوت تری از تفکرات این طراح مد هلندی آشنا شویم.

جین ویترسپون، یورونیوز: حضور در هفته مد عرب اینجا در دبی چه حسی دارد؟

ایریس ون هرپن، طراح مد: من واقعا هیجان زده هستم که اینجا هستم. دبی واقعا جای خاصی است. این دومین بار است که اینجا حضور دارم. بنابراین دوست دارم این بار کمی بیشتر در اینجا بمانم. اصحنه مد در اینجا بسیار زنده است و بسیار مشتاق به دیدن آینده و به کاوش در راه های جدید نگاه به مد است و من واقعاً احساس می کنم کار من در اینجا طرفداران زیادی خواهد داشت.

جین ویترسپون: فکر می کنید دبی در آینده به عنوان پایتخت مد جهان شناخته خواهد شد؟

ایریس ون هرپن: اتفاقات زیادی در اینجا می افتد و من فکر می کنم مرور زمان دبی را از نظر مد قوی تر و قوی تر می کند و من واقعاً می توانم این شهر را به عنوان یک پایتخت مد در آینده ببینم.

جین ویترسپون: قطعا می دانید که از نظر اقتصادی به ویژه اقتصاد محلی، صنعت مد پول زیادی را وارد منطقه می کند. چرا بخش مهمی از زندگی، این صنعت است؟

آیریس ون هرپن: فکر می‌کنم «مد» هویت ما را ایجاد می‌کند. من واقعاً مد را آزمایشگاهی از هویت خود می بینم و فکر می کنم مد باید الهام بخشی باشد تا خودمان را بسازیم. همچنین من فکر می کنم که این موضوع واقعا بخش بزرگی از فرهنگ ما است. این چیزی است که نشان می دهد ما چه کسی هستیم و برای چه چیزی ایستاده ایم در واقع فکر می کنم که مد یک پیام واقعا قدرتمند و ارزشمند است.

جین ویترسپون: لباس فانتزی برچسبی که طراحی شما بود به نوعی نشان گر و توصیفی از کار شما بوده است. چگونه آن را توصیف می کنید؟

آیریس ون هرپن: از نظر من، این لباس نوعی از هنر به صورت نوآورانه و مشارکتی است در واقع این لباس به نوعی در آغوش گرفتن تمام جنبه های مختلف جامعه در یک لباس است. در واقع لباس های مختلف مانند شومیزهایی خامه دوزی شده شخصی سازی شده می توانند بیانگر این موضوع باشند.

جین ویترسپون: چگونه شاهد تغییر و رشد صنعت در طول سال‌ها از زمانی که وارد آن شدید شده‌اید؟

ایریس ون هرپن: فکر می‌کنم امروز، زمان بسیار هیجان‌انگیزی است که ما در آن زندگی می‌کنیم. مد در حال تبدیل شدن به یک مقوله بسیار فراگیرتر، بسیار بازتر، بسیار دموکراتیک‌تر، بسیار متنوع‌تر و بسیار پایدارتر است، که این نیز واقعاً موضوع مهمی است. این موضوع به ویژه در بخش پایداری نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

جین ویترسپون: چگونه پایداری را در صنعت خود می پذیرید؟

ایریس ون هرپن: خب، من همیشه روی طراحی لباس های برجسته تمرکز کرده ام، که فکر می کنم در حال حاضر پایه ای برای پایداری است، زیرا شما فقط بر اساس تقاضا لباس ایجاد می کنید و بخشی از یک سیستم مبتنی بر زباله نیستید. و در کنار آن، من با دانشمندان، زیست‌شناسان، معماران و هنرمندان همکاری می‌کنم تا روش ساخت مد را بهبود بخشم تا تکنیک‌ها و همچنین موادی که اغلب خودمان می‌سازیم دوباره اختراع شوند.

جین ویترسپون: به عنوان یک تاجر، چقدر برای شما چالش برانگیز بوده است که برند خود را مطرح کنید؟

ایریس ون هرپن: خب، این یک چالش بزرگ برای من بوده است، و من فکر می‌کنم که راه‌اندازی یک برند همیشه آسان نیست، اما زن بودن همیشه چالش بزرگ‌تری برای من بوده است. و من واقعا دوست دارم در یک تیم زنانه کار کنم. بیشتر شرکت من را کارکنان زن تشکیل می دهند. بنابراین این پیام کوچک من به جهان است، که زنان شگفت انگیز زیادی برای کار با آنها وجود دارد که من دوست دارم آنها را وارد شرکت خود کنم.

جین ویترسپون: آیا فکر می کنید مسئله تعادل جنسیتی هنوز باید در صنعت مورد توجه قرار گیرد؟

آیریس ون هرپن: بله، کاملا.

جین ویترسپون: چرا اینطور است؟ و در چه راهی دارید. منظورم این است که شما چه چیزی را تجربه کرده اید؟

ایریس ون هرپن: خوب، هنوز هم ساختار مد تا حدودی مردانه است، به خصوص در سطوح بالا. من فکر می کنم این چیزی است که واقعاً باید دموکراتیک تر شود!! و البته نمی توان از این موضوع نیز قافل شد که در راس آن، تفاوت اصلی بین کشورهاست. اما اگر خیلی جهانی نگاه کنید، باز هم تفاوت بزرگی شاهد خواهیم بود. من فکر می کنم همه ما باید تلاش کنیم تا در محیط مستقیم خود آن را تغییر دهیم و اگر همه این کار را انجام دهیم، گام بزرگی برخواهیم داشت.

جین ویترسپون: فکر می‌کنید چه زمانی مد سیاسی می‌شود؟

آیریس ون هرپن: به نظرم خیلی سخت است. برچسب شخصی من برای بیان هیچ پیام سیاسی نیست زیرا احساس می کنم حرف زیادی برای گفتن وجود دارد. من در برچسب شخصی خودم، سعی می کنم چیزهایی خلق کنم که بسیار جاودانه تر باشند. من واقعا دوست دارم به کارم از دید پرنده ها نگاه کنم.

جین ویترسپون: به عنوان یک طراح آیا نظری در مورد اینکه آیا کسی باید واقعاً مد را به دیگران دیکته کند وجود دارد؟

آیریس ون هرپن: نه نه. کار من تماماً در مورد آزادی است. و من فکر می کنم همه ما باید بتوانیم خودمان را همانطور که احساس می کنیم بیان کنیم، بتوانیم هویت خود را بیان کنیم و در آن خلاق باشیم. من فکر می کنم هر کسی باید بتواند آنچه را که می خواهد بپوشد.

جین ویترسپون: اگر می‌توانستید به گذشته برگردید و یک نصیحت به خود جوان‌تر بدهید، آن چه بود؟

آیریس ون هرپن: اوه این سوال خوبی است. من در گذشته خیلی زیادتر از باورتان اشتباهات بزرگی در زندگی ام مرتکب شدم.

جین ویترسپون: به تیم اشتباه کننده ها خوش آمدی!!

آیریس ون هرپن: خب از کجا شروع کنم؟ وقتی شروع به این کار کردم کاملا ساده لوح بودم. من صرفاً روی خلاقیت متمرکز بودم که خب چیز خوبی است، اما بدیهی است که راه اندازی یک برچسب، راه اندازی یک کسب و کار نیز هست. بنابراین می‌توانستم از همان ابتدا از کمک بیشتری در بخش تجاری استفاده کنم.

جین ویترسپون: آیا من درست فکر می‌کنم که شما تنها یکی از 10 نفری هستید که می‌توانند به طور قانونی بگویند که شما مد لباس هستید؟

آیریس ون هرپن: بله قطعا

جین ویترسپون: چه توصیه‌ای به نسل بعدی طراحان می‌کنید؟

آیریس ون هرپن: من واقعاً می خواهم توصیه کنم که مهارت و نوآوری را فراموش نکنید. زیرا این موضوع ریشه مد است. کاردست و خلاقیت آن همیشه در مورد نوآوری بوده است. اما من فکر می‌کنم که ما در این لحظه بسیار در خیابانی زندگی می‌کنیم که تمرکز ما بر فرهنگ است. در نتیجه اهمیت بسیار بالایی برای این موضوع باید وجود داشته باشد.

سخن پایانی

آیریس ون هرپن دقیقا جایی از صنعت مد قرار دارد که بسیاری از افراد آن را هنجار و ساختار شکن توصیف می کنند. آیریس درطول سال های فعالیتش موفق به کسب دستاوردهای بزرگی شده است و توانسته افراد زیادی را نیز با خود هم مسیر کند. در این مقاله از مجله ژیلمو با شما بودیم تا نگاهی به زندگی نامه و سخنان این طراح لباس معروف هلندی داشته باشیم. امیدواریم که مطالعه آن توانسته باشد به شما در شناخت بیشتر این فرد خلاق و هنرمند کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام