انواع لباس کریسمس در گذر زمان

نوشته تحریریه ژیلمو

21 آبان 1402

مد و استایل

0 نظر

انواع لباس کریسمس در گذر زمان

با نزدیک شدن به کریسمس و سال نوی میلادی، مجلات و مغازه‌های مد وفشن مملو از لباس‌های مربوط به کریسمس می‌شوند، آن تاپ‌های پولک‌دار، لباس‌های مجلسی و کت و شلوارهای شیک در این برهه از سال توانایی به رخ کشیدن قابلیت های خود را دارند.

اما خب چه داستانی پشت این لباس های شیک و جذاب است که بعد از سال ها، هنوز هم مردم با اشتیاق به دنبال خرید و استفاده از آن ها در زمان کریسمس هستند؟

پاسخ این سوال را ژیلمو در این مقاله کریسمسی برایتان آماده کرده است، پس با ما همراه باشید.

تاریخچه لباس های مناسب کریسمس

در گذشته از نظر تاریخی، پوشیدن صحیح لباس برای هر مناسبت یک مقوله بسیار مهم تلقی می شد. در آن زمان آداب لباس پوشیدن و رفتار اجتماعی در بریتانیای ویکتوریایی موضوعی بسیار مهم و پیچیده بود. نشریات متعددی «مقررات» مهمی را در مورد رفتار و ظاهر وضع کرده و دستورالعمل هایی با هدف حفظ استانداردهای سنتی و سلسله مراتب طبقاتی در جامعه ای که به سرعت در حال تغییر است، تنظیم می کردند.

 برای جشن‌های رقص و مهمانی‌های رسمی عصرگاهی، به زنان مجرد توصیه می‌شد که لباس‌های سفید رنگی مانند موسلین، ارگاندی یا تارلاتان که یک پارچه‌ ظریف که نشان‌دهنده جوانی، پاکی و معصومیت است، بپوشند. برعکس افراد مجرد در آن دوره پارچه‌های توری و ابریشمی و ساتن‌های زیبا با رنگ‌های غنی که با توری تزیین شده‌اند، برای زنان متاهل مناسب‌تر به نظر می‌رسیدند.

جالب است بدانید که این تمایزات طنزآمیز نشان می‌دهد که آیا یک خانم جوان در شرف ازدواج «در دسترس» است یا نه!! در واقع این لباس ها در زمانی که دختران جوان معمولاً با خواستگاران احتمالی در جشن های کریسمسی آشنا می‌شدند، اهمیت زیادی داشت.

اضافه شدن سبک لباس های ویکتوریایی

در گذشته سبک لباس های ویکتوریایی طرفداران زیادی داشت زیرا این سبک به طور کلی از مد رایج پیروی می‌کرد، از این رو دامن‌های زنانه در دهه‌های 1840 و 1850 در میان مردم بیشتر دیده شدند. در اوایل دهه 1870 و در طول دهه 1880، شلوغی مد روز روی لباس کریسمسی زنانه متداول آن دوران (دامن) یک برجستگی ایجاد کرد که همین موضوع نشان دهنده غنی بودن افراد از نظر مالی نیز بود.

انتخاب جواهرات مناسب با لباس های کریسمسی

در آن زمان جواهرات نیز باید سن و وضعیت تأهل را در میان افراد بیان می کردند! در آن زمان توصیه می‌شد که دخترانی که معشوقه ندارند یا اصلاً جواهرات نپوشند یا مرواریدهای ساده و عفیف را برای استفاده انتخاب کنند، در حالی که زنان متاهل می توانستند از طلا، الماس و سنگ‌های قیمتی پر زرق و برق لذت ببرند.

در اواخر سال 1899، روزنامه Illustrated London News مقاله ای چاپ کرد که در آن معتقد بود: “هر چیزی که یک دختر می پوشد باید ظاهری سبک داشته باشد”

هرچند این اظهار نظر از دید افراد جامع زیاد جالب به نظر نمی رسید اما واقعیتی انکار ناپذیر از شرایط اجتماع بود!

سبک بعدی لباس شب ادواردین بود که در میان مردم در شب ها کریسمسی بسیار دیده می شد! این لباس از قراردادهای مشابه پیروی می کرد. ثروتمندان هنوز لباس‌های خود را توسط خانه‌های مد لباس در پاریس یا لندن می ‌گرفتند و طبقه متوسط جدیدترین طرح‌های فرانسوی را از فروشگاه‌های بزرگ خریداری می‌کردند یا نسخه‌های شخصی‌سازی شده‌ای که توسط «خیاط‌ کوچک» مورد علاقه‌شان ساخته شده بود، تبدیل به انتخابشان در شب کریسمس می شد.

در گذشته و جایی که خواستگاه لباس های کریمسی معروف امروزی از آن ریشه می گیرد مواد اولیه مد روز در ساخت لباس ها شامل ابریشم، ساتن، نوعی پارچه ابریشمی، خراطین و توری بود که با توری، گلدوزی و پولک دوزی بسیار تزیین می شدند.

این مجموعه فوق‌العاده زنانه با دستکش‌های بلند، گردنبند چوکر مروارید یا الماس، و برای رسمی‌ترین رویدادها، تاج – اکسسوری عصر ادواردین تکمیل شد.

لباس مردانه تکمیل کننده لباس زنانه

لباس‌های مردانه در کنار لباس‌های زیبایی که زنان در مهمانی‌های شام، رقص و بعد از رقص به نمایش می‌گذاشتند، می‌تواند بی‌اهمیت به نظر برسد، اما لباس شب آقایان نیز موضوعی بسیار مهم تلقی می‌شد.

تا دهه 1850، این کت‌های رنگی بودند که عموما توسط مردان پوشیده می‌شدند، اما در اواسط قرن نوزدهم، یک دست کت شلوار مشکی ساده تبدیل به ماهیت اصلی مد روز شد، چیزی که تا به امروز نیز با قدرت به روند خود ادامه داده است و میبینیم که چه در موقعیت های معمولی و چه شب کریسمس یک لباس متداول میان مردان و حتی زنان به شمار می رود.

جالب است که بدانید این کت ها را معمولاً از پارچه‌های ریز آسیاب شده دوخت می‌کردند و درنهایت لباس ها با یقه‌های ابریشمی یا مخملی و روکش‌های مختلف تکمیل می‌شد.

این سبک «جاودانه» از لباس های مربوط به کریسمس که با کلاه اپراابریشمی، دستکش سفید، عصا و شنل یا کت شب همراه بود، تا قرن بیستم ادامه یافت و محبوبیت همیشگی آن مدیون لباس شبی است که زنان روی صحنه و صفحه نمایش می پوشیدند، به ویژه در موزیکال های نمایشی!!

جنگ جهانی و شروع تغییر مد لباس کریسمس

جنگ جهانی اول جامعه جهانی را به شکل عجیبی تغییر داد،  در آن زمان نسل جوان و لذت‌جو به سالن‌های رقص و کلوپ‌های جدید جاز که در شهرستان ها و شهرهای بزرگ افتتاح می‌شد، رفت و آمد داشتند.

لباس شب زنانه اوایل دهه 1920، همانطور که در مجموعه تلویزیونی اخیر داونتون ابی که در سال 1922 اتفاق می‌افتد، چشم‌گیر و در عین حال بسیار شیک بودند.

 با الهام از اگزوتیسم و شرق‌شناسی خیالی لئون باکس و باله های روسی سبک مدرن تری وارد ساختار لباس های کریسمسی شد.

پس از اواسط آن دهه، هنگامی که علاقه به موسیقی جاز و رقص پرانرژی در میان مردم بیشتر شد، لباس‌های رقص لوله‌ای شکل جدیدی برای استفاده به عنوان لباس کریسمسی تولید شدند. ساختار های آن لباس ها سعی داشتند تا حرکت نور بر روی لباس را برجسته و نمایان کنند.

شروع سبک جدید لباس ها با ظهور هالیوود

دهه 1930 تحت تأثیر فیلم های هالیوود، لباس شب های جذاب جدیدی را وارد صنعت مد کرد.

در واقع در این دوره بود که لباس زنانه وارد فیلد جدیدی شد! در آن زمان لباس ها به مرور بلند و بلند تر شدند به طوری که کم کم دیده می شد که انتهای پشتی لباس خانم ها روی زمین کشیده می شدند.

در آن زمان لباس ها با مواد اولیه نرم و پارچه‌ای مانند ساتن درخشان و کرپ چسبنده در رنگ هایی مانند مرجانی، آبی پودری، ادو نیل، قرمز یا مشکی کلاسیک به صورت مغرضانه طراحی می شدند.

درآن دوره زمانی لباس‌های پرزرق و برق دارای یقه‌های نامتقارن بودند که از یک سمت شانه پوشیده می‌شدند، یا در پشت به شکل یک V ب هم متصل می شدند. اکسسوری‌های این دهه شامل کفش‌های رقص لمه طلایی و نقره‌ای درخشان، کت‌های شب مخملی، کتانی از خز عمیق و شنل‌های براق بود.

تغییر موضع افراد از بعد از دهه 2000

در این برهه تاریخ صنعت مد در این بخش خود رو به سمتی حرکت کرد که شاید به واسطه آن بازی به شکلی عجیب تغییر پیدا می کرد. بعد از شروع این دوره و تا به امروز تمایل افراد به انتخاب لباس های راحت و گرم و نرم با طرح ها زمستانی و کریسمسی مانند بافت های زنانه کریسمسی بیشتر و بیشتر شد تا جایی که امروزه می توان گفت هدف اصلی افراد در انتخاب و خرید لباس کریسمسی ، جذابیت، راحتی و به نوعی گرم بودن آن می باشد.

سخن پایانی

این موضوع که لباس های کریسمسی تا چه اندازه مسیر پر نوسانی را طی سال ها به خود دیده اند داستانی انکار ناپذیر است، اما دانستن این که چیزی نزدیک به یک قرن پیش مردم به شکلی عمیق به دنبال لباس های مجلسی و پر ذرق و برق بوده اند اما امروزه میل افراد در انتخاب و خرید لباس به سمت سادگی و راحتی می رود، می تواند ذهنیت متفاوت به شما ارائه دهد. امیدواریم که با مطالعه این مقاله ژیلمو توانسته باشیم کمی شما را با داستان هایی که لباس های کریسمسی طی سال ها طی کرده اند آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام