فیس لیفت و مزایا و معایب آن

نوشته تحریریه ژیلمو

30 دی 1402

زیبایی

0 نظر

فیس لیفت و مزایا و معایب آن

به طور حتم تا به امروز حتی برای یک بار هم کلمه لیفت صورت را شنیده اید، اما خب لیفت صورت به چه معناست؟ مزایا و معایب آن چیست و به طور کلی می تواند چه تاثیراتی روی صورت ما بگذارد؟

اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید به هیچ عنوان این مقاله از مجموعه مقالات ژیلمو را از دست ندهید تا با هم بررسی کنیم و ببنیم که لیفت صورت چیست؟

با ما همراه باشید.

درباره لیفت صورت

لیفت صورت یک عمل جراحی زیبایی برای ایجاد و خلق ظاهری جوان تر در صورت افراد مختلف است. این روش می تواند افتادگی پوست را کاهش دهد و همچنین می تواند به صاف شدن چین های پوست روی گونه ها و خط فک نیز کمک کند. لیفت صورت را ریتیدکتومی نیز می نامند.

در طول لیفت صورت، یک فلپ از پوست در هر طرف صورت به عقب کشیده می شود، بافت های زیر پوست تغییر می کند و پوست اضافی برداشته می شود. این کار به صورت فرمی جوان تر می دهد.

لیفت گردن نیز نوعی دیگر از این روش از عمل زیبایی است که اغلب به عنوان بخشی از لیفت صورت انجام می شود و می تواند چربی و افتادگی پوست گردن را کاهش دهد.

توجه داشته باشید که لیفت صورت آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مانند خطوط ریز و چین و چروک را اصلاح نمی کند و سایر روش های زیبایی می توانند ظاهر یا کیفیت شما پوست را ارتقا دهند.

دلیل انجام لیفت صورت

ظاهر و شکل صورت انسان ها با افزایش سن تغییر می کند. پوست شل تر می شود و به این راحتی ها به حالت سابق خود باز نمی گردد. در نتیجه این اتفاق رسوبات چربی در برخی از نواحی صورت کاهش و در برخی دیگر افزایش می یابد.

لیفت صورت می تواند این تغییرات مرتبط با افزایش سن را برطرف کند:

  • افتادگی ظاهر گونه ها
  • پوست اضافی در خط فک پایین
  • چین های عمیق پوست از کناره های بینی تا گوشه دهان
  • افتادگی پوست و چربی اضافی در گردن (اگر این روش شامل لیفت گردن باشد)

باز هم باید به این موضوع اشاره کنیم که لیفت صورت درمانی برای چین و چروک های ریز، آسیب های ناشی از نور خورشید، چین و چروک های اطراف بینی و لب بالایی یا رنگ ناهموار پوست نیست.

خطرات لیفت صورت

مانند هرعمل دیگری جراحی لیفت صورت نیز می تواند عوارضی برای افراد ایجاد کند. برخی از آنها را می توان با مراقبت مناسب، دارو یا جراحی دیگر مدیریت کرد. عوارض طولانی مدت یا دائمی در این نوع عمل بسیار نادر است اما می تواند باعث تغییرات مهمی در ظاهر شود. خطرات لیفت صورت شامل موارد زیر می شوند:

هماتوم: تجمع خون (هماتوم) در زیر پوست شایع ترین عارضه لیفت صورت است. هماتوم باعث تورم و فشار رگ های زیر پوستی می شود. معمولاً نیز این مشکل در عرض 24 ساعت پس از جراحی ایجاد می شود. هنگامی که هماتوم تشکیل می شود، درمان سریع با جراحی به جلوگیری از آسیب به پوست و سایر بافت ها کمک می کند.

جای زخم: اسکارهای برش حاصل از لیفت صورت دائمی هستند. با این حال، آنها معمولاً توسط خط مو و خطوط طبیعی صورت و گوش پنهان می شوند. به ندرت، برش ها می توانند منجر به زخم های برجسته شوند. ممکن است ابا توجه به صلاح دید دکتر با تزریق یک داروی کورتیکواستروئید یا سایر درمان‌ها برای بهبود ظاهر اسکار استفاده شود.

آسیب عصبی: آسیب به اعصاب یکی از موارد بسیار بسیار نادر در این زمینه است. این نوع از آسیب می تواند بر اعصابی که حس یا ماهیچه ها را کنترل می کنند تأثیر بگذارد. این اثر ممکن است موقت یا دائمی باشد. از دست دادن موقت احساس یا ناتوانی در حرکت دادن عضله صورت می تواند چند ماه تا یک سال طول بکشد. این موضوع می تواند منجر به به وجود آمدن ظاهر یا حالت ناهموار روی صورت شود. جراحی های ختلف ممکن است مقداری از این مشکل را بتوانند تا بهبود دهند.

ریزش مو: شما ممکن است ریزش موی موقت یا دائمی را در نزدیکی محل های برش تجربه کنید. ریزش مو دائمی را می توان با جراحی پیوند پوست با فولیکول های مو برطرف کرد.

از دست دادن پوست: به ندرت، لیفت صورت می تواند خون رسانی به بافت های صورت را مختل کند. این اتفاق می تواند منجر به از دست دادن پوست شود. ریزش پوست با داروها و مراقبت های مناسب از زخم درمان می شود.

مانند هر نوع جراحی بزرگ دیگری، لیفت صورت خطر خونریزی یا عفونت را نیز به همراه دارد. همچنین خطر واکنش به بیهوشی نیز در این عمل وجود دارد. برخی از شرایط پزشکی یا عادات سبک زندگی نیز می توانند خطر عوارض را افزایش دهند.

( توجه داشته باشید که خطراتی که در این مقاله به آن اشاره می شود امکان وقوع و اتفاق افتادن پایینی دارند ولی مانند بسیاری از تصمیم هایی که انسان ها در زندگی میگیرند دانستند تمامی جوانب می تواند در انتخاب تصمیم صحیح کمک زیادی کند.)

سایر خطرات و ملزومات دانشی لیفت صورت

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد عوامل زیر نیز ممکن است در عمل لیف صورت خطرساز یا منجر به نتایج نامطلوب شوند. جراح شما باید در صورت مشاهده موارد زیر حتما درباره انجام دادن یا عدم انجام دادن عمل لیفت با شما مشورت کند.

داروها یا مکمل های رقیق کننده خون: مصرف داروها یا مکمل هایی که خون را رقیق می کنند می تواند بر توانایی لخته شدن خون تأثیر بگذارد. آنها می توانند خطر هماتوم را پس از جراحی افزایش دهند. این داروها شامل رقیق کننده های خون، آسپرین، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، جینسینگ، جینکو بیلوبا، روغن ماهی و غیره است.

شرایط پزشکی: اگر شرایط پزشکی دارید که از لخته شدن خون جلوگیری می کند، نمی توانید لیفت صورت انجام دهید. شرایط مختلف ممکن است خطر بهبود ضعیف زخم، هماتوم یا عوارض قلبی را افزایش دهند. این شرایط پزشکی شامل دیابت کنترل نشده و فشار خون بالا نیز می شوند

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن خطر بهبود ضعیف زخم، هماتوم و از دست دادن پوست را پس از لیفت صورت افزایش می دهد.

تغییر وزن: اگر سابقه افزایش و کاهش وزن مکرر دارید، ممکن است از نتیجه طولانی مدت جراحی راضی نباشید. تغییرات وزن بر شکل صورت و وضعیت پوست تاثیر می گذارد.

نحوه لیفت صورت

شما برای لیفت صورت و در ابتدا، باید با یک جراح پلاستیک در مورد لیفت صورت کنید. این بازدید احتمالاً شامل موارد زیر خواهد بود:

تاریخچه پزشکی و معاینه: شما باید برای پاسخ دادن به سوالات در مورد شرایط پزشکی گذشته و فعلی آماده شوید. همچنین در مورد جراحی های قبلی، از جمله جراحی های پلاستیک قبلی صحبت کنید. هر گونه عوارض جراحی های قبلی را حتما یادداشت کنید. همچنین در صورت داشتن سابقه سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر یا مصرف الکل به جراح پلاستیک اطلاع دهید.

جراح شما یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد: توجه داشته باشید که جراح ممکن است سوابق را از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما درخواست کند. اگر نگرانی هایی در مورد توانایی شما برای انجام جراحی وجود دارد، ممکن است از شما خواسته شود با یک متخصص ملاقات کنید.

بررسی داروها نام و دوز تمام داروهایی که به طور مرتب مصرف می کنید را ارائه دهید: این موضوع شامل داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی، ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی می باشد.

معاینه صورت: جراح پلاستیک شما از زوایای مختلف و نمای نزدیک از برخی ویژگی ها از صورت شما عکس می گیرد. جراح همچنین ساختار استخوان، شکل صورت، توزیع چربی و کیفیت پوست شما را نیز بررسی خواهد کرد. این معاینه به تعیین بهترین گزینه های شما برای جراحی لیفت صورت کمک می کند.

انتظارات شما از لیفت صورت: جراح توضیح خواهد داد که چگونه لیفت صورت ممکن است ظاهر شما را تغییر دهد. همچنین خواهید آموخت که لیفت صورت بر روی چه مواردی پاسخ نمی دهد. در خطوط بالاتر مقاله به این موضوع اشاره کردیم که لیفت صورت بر چین و چروک های ظریف یا عدم تعادل در فرم صورت تاثیر نمی گذارد.

اگر مشتاق هستید تا اطلاعاتتان را درباره تینت لب افزایش دهید، پیشنهاد می کنیم تا سری به مقاله (تینت لب چیست؟) از مجموعه مقالات بی نظیر وب سایت ژیلمو بزنید.

نکات مهم قبل از لیفت صورت

دستورالعمل های دارویی را دنبال کنید: دستورالعمل‌هایی در مورد داروهایی که باید قبل از جراحی قطع شود و زمان قطع آنها، دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال، احتمالاً از شما خواسته می شود که مصرف داروها یا مکمل هایی که خون را رقیق می کنند حداقل دو هفته قبل از جراحی متوقف کنید. پس حتما سعی کنید تا بپرسید که مصرف کدام داروها بی خطر است یا اینکه آیا باید دوز آن ها را تنظیم کرد یا خیر.

صورت و موهای خود را بشویید: به احتمال زیاد از شما خواسته می شود که موها و صورت خود را با یک صابون میکروب کش در صبح روز جراحی بشویید.

از خوردن بپرهیزید: از شما خواسته می شود که بعد از نیمه شب شب قبل از لیفت صورت، از خوردن اجتناب کنید. شما می توانید آب بنوشید و داروهایی را مصرف کنید که توسط جراح شما تایید شده است.

در طول بهبودی کمک بگیرید: اگر لیفت صورت شما به صورت سرپایی انجام می‌شود، برنامه‌ریزی کنید تا کسی شما را بعد از جراحی به خانه برساند. همچنین شب اول بعد از جراحی به کمک نیاز خواهید داشت.

داستان های پیش روی شما در عمل

لیفت صورت را می توان در یک بیمارستان یا یک مرکز جراحی سرپایی انجام داد.

قبل از عمل

گاهی اوقات این عمل با آرام بخش و بی حسی موضعی انجام می شود که تنها بخشی از بدن شما را بی حس می کند. در موارد دیگر، بیهوشی عمومی – که شما را در حالت خواب قرار می دهد – توصیه می شود.

در طول عمل

به طور کلی، لیفت صورت شامل بالا بردن پوست و سفت کردن بافت ها و عضلات است. چربی در صورت و گردن ممکن است به انواع مختلف جا به جا شده یا برداشته شود. بعد از این کار سپس پوست صورت مجدداً بر روی خطوط تازه تغییر موقعیت صورت گرفته قرار داده می شود، پوست اضافی برداشته می شود و زخم بخیه می شود یا با نوار بسته می شود.

برش های این روش به تکنیک هایی که استفاده می شود و ترجیحات بیمار بستگی دارد. گزینه های برش عبارتند از:

حالت اول شامل یک برش سنتی لیفت صورت از شقیقه های شما در خط مو شروع می شود و به سمت پایین و اطراف جلوی گوش ها ادامه می یابد. در پشت گوش در قسمت تحتانی پوست سر به پایان می رسد. ممکن است برشی زیر چانه ایجاد شود تا ظاهر گردن شما نیز کمی بهتر شود.

حالت دوم یک برش محدود کوتاه تر است و از خط مو بالای گوش شروع می شود. دور جلوی گوش می‌پیچد اما تا قسمت پایینی پوست سر کشیده نمی‌شود.

در حالت سوم نیز برش لیفت گردن از جلوی لاله گوش شروع می شود. در اطراف گوش تا قسمت تحتانی پوست سر ادامه می یابد. یک برش کوچک نیز در زیر چانه ایجاد می شود.

لیفت صورت معمولاً 3 تا 6 ساعت طول می کشد. اما اگر سایر روش های زیبایی همزمان انجام شوند، ممکن است بیشتر نیز طول بکشد.

بعد از عمل

پس از لیفت صورت، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • درد خفیف تا متوسط
  • تخلیه چرک یا خونابه از محل برش ها
  • تورم
  • کبودی
  • بی حسی

توجه داشته باشید که اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید در یک طرف صورت یا گردن ظرف 24 ساعت پس از جراحی
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب نامنظم

همچنین به این موضوع نیز توجه داشته باشید که برش ها احتمالا باید با باند پوشانده شوند. باندها فشار ملایمی را برای به حداقل رساندن تورم و کبودی ایجاد می کنند. ممکن است حتی یک لوله کوچک زیر پوست پشت یک یا هر دو گوش قرار داده شود تا خون یا مایع اضافی تخلیه شود.

  1. چند روز اول پس از جراحی
  2. حتما با سر بالا استراحت کنید
  3. داروهای مسکن را طبق توصیه پزشک مصرف کنید
  4. برای تسکین درد و کاهش تورم، بسته های دارای یخ خنک را روی صورت بمالید

قرارهای بعد از عمل

در طی دو ماه آینده پس از جراحی، چندین قرار ملاقات برای چکاپ برنامه ریزی شده خواهید داشت. این ملاقات و ویزیت ها شامل موارد زیر خواهند بود:

روز بعد از جراحی: جراح احتمالا لوله تخلیه را برمی دارد. جراح همچنین به احتمال زیاد پماد آنتی بیوتیک را روی برش ها می زند و باندهای جدیدی را روی صورت شما قرار می دهد.

دو تا سه روز پس از لیفت صورت: ممکن است بتوانید از پوشیدن بانداژ به استفاده از بند کشی صورت تغییر دهید.

حدود یک هفته پس از جراحی: پزشک شما بخیه ها را برمی دارد و زخم را ارزیابی می کند.

احتمالاً بازدیدهای بعدی برای نظارت بر پیشرفت شما برنامه ریزی می شود.

خودمراقبتی

خودمراقبتی در خانه در طی سه هفته اول به بهبودی شما کمک می کند و خطر عوارض را کاهش می دهد:

  • دستورالعمل های مراقبت از زخم را طبق دستور جراح خود دنبال کنید.
  • پوسته هایی که روی محل زخم و برش ایجاد می شوند را به هیچ وجه دستکاری نکنید.
  • دستورالعمل های مربوط به زمان شروع استفاده از شامپو و صابون و انواع استفاده آن را دنبال کنید.
  • لباس هایی بپوشید که از جلو بسته می شوند و از لباس هایی که روی سر کشیده می شوند خودداری کنید ( پس چند روز تیشرت زیبا و محبوبتان را کنار بگذارید تا بعد از دوره نقاهت با لذتی چند برابری از پوشیدن آن لذت ببرید.)
  • از فشار یا حرکت بیش از حد بر رو و اطراف برش ها خودداری کنید.
  • از استفاده از لوازم آرایش خودداری کنید.
  • از فعالیت یا ورزش شدید یا هوازی خودداری کنید.
  • به مدت سه هفته از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم در محل برش خودداری کنید. پس از آن از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • حداقل به مدت شش هفته از رنگ کردن، دکلره کردن یا سفت کردن موها به طور جدیخودداری کنید.

در هفته های بعد از لیفت صورت، ممکن است موهای خود را حالت دهید تا علائم برش را پنهان کنید، پس ممکن است برنامه پوشیدن بافت دو تکه محبوبتان و شرکت در رویدادهای اجتماعی مهم را برای چند ماه به تعویق بیندازید.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم لیفت صورت می تواند چهره و گردن شما را جوان تر کند. اما خب نتایج لیفت صورت دائمی نیستند. با افزایش سن، پوست صورت ممکن است دوباره شروع به افتادگی کند. به طور کلی می توان انتظار داشت که لیفت صورت 10 سال طول بکشد و طی این مدت ظاهری متفاوت از شما را نشان دهد. هدف ما در این مقاله از ژیلمو آشنایی شما با تمامی زیر و بم و اطلاعات هایی که از لیفت صورت باید بدانید، بود. امیدواریم که مطالعه آن توانسته باشد به شما در دست پیدا کردن به یک انتخاب عاقلانه و صحیح  کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام