نحوه تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

نوشته تحریریه ژیلمو

9 اسفند 1402

سبک زندگی

0 نظر

نحوه تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

تا به امروز همه ما تصمیم به خرید اقلام و لباس های چرم کرده ایم و دقیقا لحظه ای که این فکر به سرمان رسیده با خودمان دودل شده ایم که اگر هزینه ای که بابت چرم می دهیم، چرم طبیعی را به عنوان چرم مصنوعی به ما قالب کرده باشند تکلیفمان چیست؟ خبر خوب این که از امروز دیگر این موضوع برای شما مشکل سار نخواهد بود. در مجله ژیلمو امروز با شما هستیم تا کمی درباره چرم بدانیم و پس از آن به سادگی به شما آموزش دهیم تا ازین پس به سادگی بتوانید چرم مصنوعی را از طبیعی تشخیص دهید. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه چرم

چرم را می توان یکی از اولین و مفیدترین اکتشافات بشر دانست. اجداد ما از چرم برای محافظت از خود در برابر عناصر طبیعی استفاده می کردند. انسان بدوی حیوانات وحشی را برای غذا شکار می کرد، سپس از پوست آن لباس، کفش و چادرهای خام درست می کرد. مانند آن زمان، پوست هایی که امروزه استفاده می شوند یک محصول جانبی هستند. در واقع امروزه حیوانات برای صنایع گوشت، لبنیات و پشم پرورش می یابند، نه برای پوستشان. تقریباً نیمی از کل چرم تولید شده امروزه برای تولید کفش و حدود 25 درصد آن برای پوشاک استفاده می شود. جالب است بدانید که اثاثه یا لوازم داخلی خانه فقط حدود 15 درصد از کل محصول چرم دنیا را تشکیل می دهند.

نقاشی های دیواری و آثار باستانی در مقبره های مصری که قدمت آنها به 5000 سال قبل از میلاد برمی گردد، نشان دهنده آن است که از چرم برای صندل، لباس، دستکش، شلوار، کفن برای دفن مردگان و تجهیزات نظامی استفاده می شده است. یونانیان باستان با استفاده از پوست درختان و برگ های خاصی که در آب خیس شده بودند برای حفظ چرم، فرمول های دباغی را توسعه دادند. این موضوع اولین تاریخچه ثبت شده چرم دباغی شده گیاهی بود که در حدود 500 سال قبل از میلاد در یونان به یک تجارت جاافتاده تبدیل شده بود.

چرم های گیاهی دباغی شده هنوز هم امروزه مانند گذشته تولید می شوند و به عنوان یک ماده فعال در دباغه های مدرن باقی مانده اند. رومی ها از چرم برای کفش، لباس و تجهیزات نظامی از جمله سپر، زین و بند استفاده می کردند.

چرم از گذشته تا به امروز

چرم به دلیل دوام و راحتی که دارد در طول تاریخ حمل و نقل و اسباب کشی برای نشیمنگاه مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده همیشه بهترین ماده برای ساخت زین و همچنین کفش بوده است. در قرون وسطی، چرم به عنوان پوشش منتخب برای صندلی های غذاخوری تبدیل شد، زیرا نگهداری از آن آسان بود و بوی غذا را جذب نمی کرد.

گسترش و صنعتی شدن دنیا در قرن های 18 و 19 تقاضا برای انواع جدیدی از چرم ها، مانند چرم های کمربند برای رانندگی ماشین آلات را ایجاد کرد. اختراع خودرو، تقاضا برای کفش‌های نرم‌تر و سبک‌تر با ظاهری شیک، و افزایش عمومی سطح زندگی، تقاضا برای چرم نرم، انعطاف‌پذیر و رنگارنگ را ایجاد کرد.

 چرم سنتی دباغی شده گیاهی برای این نیازها بیش از حد سخت و ضخیم بود و بنابراین استفاده از نمک کروم پذیرفته شد و دباغی کروم به استانداردی برای کفش‌های مدرن، مد و چرم‌های اثاثه یا لوازم داخلی تبدیل شد.

فن آوری مدرن امکان نوآوری در صنعت چرم را نیز فراهم کرده است، زیرا توسعه مواد شیمیایی و روش های پردازش پیچیده، زیبایی و احساس چرم و همچنین کاربردهای احتمالی را تا حد زیادی گسترش داده است. چرم همچنان نه تنها برای مبلمان تجاری و مسکونی، بلکه برای کاربردهای خودرو، هوانوردی و دریایی نیز انتخابی محبوب است.

 تفاوت بین چرم طبیعی و چرم مصنوعی

بسیاری از مردم ظاهر، حس و بوی چرم را دوست دارند. اگر به دنبال مبل، کیف پول، ژاکت، ژورنال، یا کیف چرمی جدید هستید، ممکن است نسبت به عدم توانایی تشخیص واقعی یا یر واقعی بودن آن دو به شک شوید.

همانطور که در حال خرید یک مبلمان یا لوازم جانبی جدید هستید، احتمالاً با سه نوع چرم مختلف را مواجه خواهید شد. این سه چرم عبارتند از چرم اصل، چرم چسبانده شده و چرم مصنوعی. با وجود این واقعیت که هر سه این مواد شامل کلمه چرم در نام خود هستند، اما همه آنها در واقع کاملاً متفاوت هستند.

چرم طبیعی

چرم طبیعی چیست؟ چرم اصل چرم واقعی است که از پوست حیوانات ساخته می شود. در حالی که پوست گاو اغلب برای تولید چرم واقعی استفاده می شود، از پوست سایر حیوانات از جمله بز، گوزن، تمساح، مار، آهو، گاومیش و گوسفند نیز می تواند برای تولید محصولات چرمی طبیعی استفاده شود.

برای چرم حیوانات واقعی طبقه بندی های مختلفی وجود دارد، چرم تمام دانه و چرم دانه بالا دو گزینه با کیفیت موجود هستند. چرم کامل از پوست کامل حیوانات ساخته شده است. این نوع چرم که اغلب برای اقلام لوکس استفاده می شود، از پوست حیوانی بدون لک تهیه می شود که پس از برداشتن موها نیازی به صاف کردن یا سنباده اضافی ندارد.

در حالی که این نوع چرم به اندازه چرم تمام دانه سطح کیفیت بالایی ندارد، چرم درجه یک نیز محصولی با کیفیت است. برای ساختن چرم دانه ای، بالاترین لایه پوست حیوان قبل از دباغی شدن چرم تراشیده می شود. شما همچنین ممکن است بشنوید که چرم با دانه های بالا به عنوان چرم تقسیم شده شناخته می شود. چرم تاپ دانه ای یک انتخاب محبوب برای ساخت کیف پول چرمی، کیف دستی، ساشه و کیف است، زیرا نازک تر است و کمی راحت تر از چرم دانه کامل شکل می گیرد.

چرم چسبیده

چرم چسبان با استفاده از ضایعات چرم باقی مانده ساخته می شود. این ضایعات با یک چسب پلی اورتان ترکیب می شوند، با هم نورد می شوند و به پشتی کاغذ می چسبند. گاهی اوقات تولید کنندگان چرم چسبان برای بهبود ظاهر چرم چسباننده یک پوشش پلی اورتان اضافه می کنند و آن را شبیه به چرم اصلی می کنند.

تفاوت عمده چرم واقعی با چرم چسبانده شده در درصد چرم واقعی موجود در هر محصول نهفته است. در حالی که چرم طبیعی با استفاده از 100٪ چرم ساخته می شود، چرم چسبیده معمولاً فقط حدود 10 یا 20٪ چرم طبیعی دارد.

چرم مصنوعی

اما چرم مصنوعی چیست؟ چرم مصنوعی به معنای واقعی جنسی تقلبی به شمار می رود. این نوع از چرم بدون محصولات حیوانی ساخته شده است، به همین دلیل است که گاهی اوقات چرم مصنوعی را به نام چرم وگان مشاهده می کنید. این نوع از چرم از یک پلیمر پلاستیکی، PU (پلی اورتان) یا پلی وینیل کلراید (PVC)، استفاده می کند. اگر چرمی با برچسب چرم  PU، چرم پی وی سی یا چرم مصنوعی مشاهده کردید، همه اینها روش های متفاوتی برای گفتن این موضوع هستند که این کالا از چرم مصنوعی ساخته شده است.

اصطلاح دیگری که ممکن است بشنوید چرم گیاهی است. در واقع چرم وگان فقط اصطلاح دیگری است که برای اشاره به چرم مصنوعی استفاده می شود زیرا بدون پوست حیوانات یا محصولات حیوانی ساخته می شود.

تفاوت بین چرم واقعی، چرم چسبانده شده و چرم مصنوعی

اکنون که توضیح مختصری در مورد هر نوع چرم به اشتراک گذاشته‌ایم، بیایید نگاهی دقیق‌تر به تفاوت‌های چرم اصلی در مقایسه با چرم چسب‌خورده و چرم مصنوعی داشته باشیم زیرا تفاوت آن ها به دوام، بافت و ظاهر، پایداری، نگهداری و هزینه مربوط می‌شوند.

دوام

یکی از تفاوت‌های اصلی چرم واقعی در مقایسه با چرم چسبان و چرم تقلبی به دوام هر ماده از آن مربوط می‌شود. چرم گاوی و سایر انواع چرم اصل به دلیل دوام استثنایی خود شناخته شده اند. چرم طبیعی با گذشت زمان ترک نمی خورد و پوسته پوسته نمی شود، که این مورد در مورد چرم PU یا چسبنده صدق نمی کند.

چرم چسبانده شده کم دوام ترین انتخاب است زیرا مخلوط ضایعات چرم و پلی اورتان به احتمال زیاد کنده یا پوسته پوسته شدن پشت کاغذ آن را در بر می گیرد. بنابراین، اگر به دنبال یک کاپشن چرمی، مبل، ژورنال یا هر کالای دیگری هستید یا اگر می‌خواهید محصولی بادوام و عمری داشته باشید، چرم واقعی را انتخاب کنید.

همچنین انتخاب یک کاپشن یا شلوار چرم طبیعی برای ست کردن با یک شومیز و رویه لینن جذاب می تواند استایلی بی نظیر به شما ببخشد.

نگاه کنید، احساس کنید و بو کنید

ظاهر، حس و بوی چرم واقعی نیز با چرم مصنوعی یا چسبانده شده متفاوت است. چرم حیوانات ظاهری بسیار طبیعی با عیوب طبیعی ارائه می دهد که هر قطعه را منحصر به فرد می کند. بافت چرم واقعی بسیار صاف و لطیف است.

وقتی به این سوال فکر می کنید که “چرم مصنوعی از چه چیزی ساخته شده است”، باید منطقی باشد که نمی تواند ظاهر و احساس دقیق چرم طبیعی را تقلید کند. در حالی که پلیمرهای پلاستیکی مورد استفاده برای ساخت چرم PU می توانند نزدیک به چرم طبیعی شوند، بافت و ظاهر دقیق چرم مصنوعی قابل مقایسه نیست. با این حال، به عنوان یک ماده مصنوعی، گزینه های رنگ بیشتری با چرم PU وجود دارد.

بوی چرم مصنوعی و چرم واقعی نیز متفاوت است. در حالی که چرم پی وی سی بوی پلاستیکی دارد، چرم واقعی رایحه ای طبیعی و دلپذیر ارائه می دهد. چرم چسبیده گاهی اوقات کمی از آن بوی چرم واقعی دارد، اما اغلب با برخی از رایحه های دیگر از چسب پلی اورتان استفاده می شود.

سازگاری با محیط زیست و پایداری

در حالی که کسانی که به دنبال چرم گیاهی هستند ممکن است طرفدار چرم طبیعی ساخته شده از پوست حیوانات نباشند، بحث در مورد چرم واقعی و مصنوعی و اینکه کدام ماده دوستدار محیط زیست و پایدارترین گزینه است، وجود دارد.

ساخت چرم واقعی پرهزینه است و فرآیند تولید به زمان و منابع زیادی نیاز دارد. با این حال، در حالی که فرآیند تولید چرم مصنوعی به منابع کمتری نیاز دارد، پلاستیک های مورد استفاده در این نوع از چرم سازگار با محیط زیست نیستند. آنها به هیچ عنوان تجزیه نخواهند.

این نکته نیز شایان ذکر است که در حالی که چرم چسبیده ضایعات چرم را بازیافت می کند، مواد شیمیایی که برای ساختن آن استفاده می شود می تواند در طول زمان دوباره در جو آزاد شود.

نظافت و نگهداری

چرم PU یا مصنوعی راحت تر از چرم واقعی تمیز می شود. برخلاف چرم اصل، چرم PU مایعات را جذب نمی کند. به عنوان مثال، یک مبل چرم واقعی یا صندلی چرمی می تواند راحت تر از یک صندلی ساخته شده از چرم PU لکه دار شود.

همچنین باید مطمئن شوید که محصولات چرم اصل خود را حدود دو بار در سال درمان و بازپروری کنید تا مطمئن شوید که خیلی خشک نمی شوند. همیشه چرم واقعی را با استفاده از پاک کننده های تایید شده تمیز کنید و از استفاده از مواد ساینده خودداری کنید.

ارزش و قیمت

در نهایت، یکی از بزرگترین تفاوت‌های چرم واقعی و چرم مصنوعی به قیمت آن مربوط می‌شود. فرآیند تولید چرم طبیعی بسیار بیشتر از چرم مصنوعی است. این موضوع منجر به خلق یک محصول با کیفیت بالاتر می شود، اما این کیفیت نیز دارای امتیاز بالایی است. اگر در حال خرید مبلمان چرمی یا سایر اقلام با این جنس هستید، آماده باشید که برای یک کالای اصلی در مقایسه با چیزی که با چرم PU ساخته شده است، بیشتر هزینه کنید. چرم چسبانده شده احتمالاً به دلیل نازک بودن آن در مقایسه با حتی چرم مصنوعی ارزان‌ترین قیمت را خواهد داشت.

چرم طبیعی در مقابل چرم مصنوعی کدام یک برای شما مناسب است؟

اکنون که فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چرم واقعی در مقابل چرم مصنوعی یا چرم چسبانده شده دارید، باید اطلاعات مورد نیاز خود را داشته باشید تا تصمیم بگیرید کدام ماده برای شما مناسب است. ترجیحات شخصی خود و حقایق به اشتراک گذاشته شده در بالا را قبل از خرید بعدی خود در نظر بگیرید.

اما خب در پاسخ به این سوال که آیا چرم مصنوعی بهتر از چرم واقعی است؟ می توان این گونه گفت که هنگام مقایسه پارچه چرم PVC (چرم مصنوعی) با چرم حیوانی طبیعی، جوانب مثبت و منفی زیادی وجود دارد. در حالی که چرم مصنوعی مقاوم در برابر لکه و محو شدن است و در طیف گسترده‌تری از گزینه‌های رنگی عرضه می‌شود، نمی‌تواند با احساس و دوام منحصربه‌فرد ارائه شده توسط چرم واقعی مطابقت داشته باشد.

پس آیا می توان گفت چرم مصنوعی بیشتر از چرم واقعی دوام می آورد؟ خیر، محصولات چرمی مصنوعی یا وگان به اندازه آنهایی که از چرم واقعی ساخته شده اند دوام نمی آورند و با گذشت زمان، چرم مصنوعی شروع به شکستن یا ترک می کند.

همچنین در مقایسه با چرم طبیعی حیوانات، چند عیب بسیار مهم در چرم مصنوعی وجود دارد. به عنوان مثال، چرم مصنوعی به اندازه چرم واقعی بادوام، ضد حساسیت و قابل تنفس نیست. علاوه بر این، فرآیند تولید چرم مصنوعی مقادیر بسیار بالاتری از ضایعات محیطی را در مقایسه با فرآیند تولید محصولات چرم طبیعی به همراه دارد.

اگر دوست دارید تا بدانید که چرا لباس عروس سفید است؟ پیشنهاد می کنیم سری به مجله ژیلمو و مقاله مربوط به آن بزنید.

سخن پایانی

هزینه کردن برای یک لباس چرمی می تواند به شما حسی بی نظیر از کیفیت و کلاس تزریق کند که شاید کمتر لباس مشابهی بتواند در رقابت با این نوع متریال قرار بگیرد. ما در مجله ژیلمو امروز با شما بودیم تا با هم بررسی کنیم و ببینیم که هر نوع از چرم چه ویژگی هایی دارد و در کنار آن چگونه می توان انواع آن را از هم دیگر تشخیص داد. امیدواریم که مطالعه این مقاله شما را بیش از پیش در خرید کردن صحیح اقلام چرمی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام