چرا لباس عروس سفید است؟

نوشته تحریریه ژیلمو

7 اسفند 1402

فرهنگ و هنر

0 نظر

چرا لباس عروس سفید است؟

شاید در نگاه و انظار عمومی یک لباس سفید مترادف با عروسی به نظر برسد، اما خب واقعیت این است که همیشه اینطور نیست. نه تنها بسیاری از عروس‌های خارجی از فرهنگ های مختلف از رنگ‌های متفاوتی برای مراسمشان انتخاب می کنند (برای مثال در چین و هند، قرمز رنگ مورد علاقشان برای لباس عروس است)  بلکه لباس سفید نیز پیشرفتی (نسبتا) جدیدتر در سنت غربی است.

با ژیلمو در این مقاله همراه باشید تا با هم بررسی کنیم و ببینیم که چرا لباس عروس سفید است و این فرهنگ به چه شکلی وارد این جشن شده است.

لباس عروس

کورنلیا پاول، مورخ مد، می‌گوید: «ما مردم فکر می‌کنیم که رسم مدرن پوشیدن لباس‌های سفید عروس بسیار قدیمی بوده است، اما اینطور نیست. و مانند هر چیز دیگری در تاریخ، به دلیل جادوی زمان‌بندی اتفاق افتاده است.»

در بیشتر طول تاریخ، ازدواج‌ها بیشتر به خانواده، تجارت و اتحادهای سیاسی مربوط می‌شد تا عشق واقعی، این موضوع به این معنی بود که جشن‌های مجلل برای عروسی معمولاً مختص اشراف بود، که روشن‌ترین پنجره‌های ما را به زمان‌های گذشته را ارائه داده و احتمالاً بقیه جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند. پاول تأیید می‌کند: «مسلماً بیشتر لباس‌های عروس ریشه در سلطنت دارند. اگرچه مواردی از حاکمان مصر باستان، روم و یونان وجود دارد که برای جشن‌هایشان لباس کتان چین‌دار سفید می‌پوشیدند، اما برای قرن‌ها معمولاً برای عروس‌ها مرسوم بود که به سادگی بهترین لباس خود را برای این مراسم بپوشند.»

اولین لباس عروس سفید

اولین لباس عروس سفید در تاریخ توسط فیلیپا انگلستان پوشیده شد که در سال 1406 با اریک پومرانیا (Erik av Pommern) ازدواج کرد و ملکه دانمارک، نروژ و سوئد شد. اما این مفهوم تا زمان عروسی ملکه ویکتوریا با شاهزاده آلبرت در سال 1840 مد نشد. پاول می‌گوید: «اگر ثروت خود را برای عروسی نشان می‌دادید، سنت قبل از ویکتوریا این بود که تا آنجا که ممکن است در مد خود خودنمایی کنید.” درآن زمان طلا و نقره بسیار مجلل تلقی می شدند.”

اگرچه او برای تاجگذاری خود در سال 1837 ردای مجلل قرمز، طلایی و ارمینه پوشیده بود اما عروسی ویکتوریا موضوع متفاوتی بود. او واقعاً عاشق نامزد خود بود و ترجیح داد که ماهیت مردانه او را بر نقش خود به عنوان فرمانروای امپراتوری بریتانیا ترجیح دهد. اگرچه لباس او در نوع خود مجلل بود، اما لباس توری سفیدش انتخابی غیرمنتظره بود. مخصوصاً به این دلیل که به جای تاج، تاج گلی از شکوفه های پرتقال مومی بر سر گذاشت.

 پاول می‌گوید: «او برای شوهرش عروس بود، در مقابل ملکه‌ای که با همسرش ازدواج می‌کرد.» “او یک سنت قلبی را آغاز کرد.” با این حال، این رویکرد عاشقانه تر به لباس روز عروسی کاملا تصادفی نبود. ویکتوریا نیز در آستانه انقلاب صنعتی ازدواج کرد. ساختار طبقه متوسط روند رو به رشدی در انگلیس به خود می دید که مشتاق به نمایش گذاشتن ثروت تازه کشف شده خود بودند و آنها نشانه های خود را از ملکه جوان خود گرفتند که تصاویر روز عروسی او در مجلات و روزنامه ها در همه جا توزیع می شد.

پاول می‌گوید: «در این مقطع زمانی بود که او واقعاً می‌توانست الهام‌بخش باشد، و عروسی‌ها می‌توانند بیشتر یک رویداد خانوادگی باشند. ویکتوریا با لباس پوشیدنش کمتر شبیه یک ملکه و بیشتر شبیه هر دوشیزه جوان ثروتمند دیگری، عروسی خود را بیشتر مردمی کرد.» در واقع ماهیت کلمه کمتر این بود که “اوه، این کاری است که همه آن افراد ثروتمند انجام می دهند” و بیشتر، “همه ما می توانیم طعم این مدل جشن را بچشیم.”

ویکتوریا و تاثیر آن

چیز دیگری که به این موضوع کمک زیادی کرد این بود که ویکتوریا لباس های عروسی سفید را به دختران و عروسش، الکساندرا، که در سال 1901 ملکه شد، پوشاند.

در حالی که ویکتوریا تا حد زیادی با آوردن لباس عروس سفید به مد شناخته می شود، اما تا پس از جنگ جهانی دوم به یک سنت تمام عیار غربی تبدیل نشد. تا دهه 50، لباس‌های عروسی تمایل به تقلید برش و مدل لباس‌های روزمره داشتند. اما همانطور که مد در دهه‌های 60 و 70 با چرخش آزادانه بیشتری دیده شد، لباس‌های سفید نشان‌دهنده اشاره به دوران و آداب و رسوم قدیمی‌تر بود.

در آن زمان مد خیابانی چیزهای زیادی را در حال تغییر می دید، به عنوان مثال در آن زمان زنان شلوار می پوشیدند! پاول می‌گوید، در آن زمان پوشیدن لباس مجلسی نشان‌دهنده ساختار کمد لباس‌های روزمره شما نبود، بنابراین لباس سفید به تنهایی به عنوان یک لباس مناسب مراسم و تشریفات و نه به عنوان یک لباس مد ظاهر شد.

این روزها، لباس‌های عروس سفید آمیزه‌ای از مد و سنت هستند، با سبک‌هایی که در فرش‌های قرمز و نمایش‌های مد به‌شدت متأثر از آن هستند. با این حال، رسم این که لباس فقط یک بار پوشیده شود و جدا از کمد لباس معمولی عروس باشد، نسبتاً مستحکم باقی مانده است، در واقع این موضوع به قدری است که بسیاری از عروس ها ترجیح می دهند لباس را به عنوان میراثی برای نسل های آینده حفظ کنند.

تاکید بر پوشیدن لباس سفید

سوالی که برا افراد مختلف به وجود می آید این است که آیا باید حتما لباس عروس سفید بپوشم؟ پاسخ این سوال قطعاً نه است و این موضوع برای هر نوع لباس سنتی و متدوالی که افراد از آن استفاده می کنند نیز صدق می کند. اینکه در روز عروسی خود چه بپوشید یک تصمیم کاملا شخصی است.

دیگ سوالی که مطرح می شود این است که آیا برای ازدواج های دوم و… نیاز است که حتما لباس سفید پوشیده شود و یا خیر؟ پاسخ بسیار ساده است! چه اولین ازدواج شما باشد و چه هفتمین ازدواج شما، لباس روز عروسی شما باید منعکس کننده هر چیزی باشد که در آن لحظه خاص ترین احساس را به شما می دهد. چه یک لباس مجلسی سفید پف دار یا یک کت و شلوار گلدار معمولی، مطمئن باشید که تا زمانی که به نظر شما مناسب باشد، پوشیدن آن مناسب است.

توجه داشته باشید که اگر به دنبال حضور در یک مهمانی عروسی هستید و می خواهید به عنوان مهمان با لباس سفید در آن جا دیده شوید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که در حالی که هر عروسی نظرات خاص خود را در این مورد دارد، و لباس‌های سفید ساقدوش یا مجلسی عروس به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شوند، پس بهتر است در این مورد احتیاط کنید و از استفاده از این رنگ اجتناب کنید.

اگر به دنبال خرید یک شورتک زاپدار جین زیبا هستید پیشنهاد می کنیم سری به محصولات فروشگاه لباس ژیلمو بزنید.

جایگزین های لباس عروس سفید

در حالی که لباس‌های سفید و بلند رایج‌ترین گزینه برای عروسی‌های غربی هستند، اما به هیچ وجه تنها گزینه موجود به شمار نمی آیند. در اینجا چند رویکرد جایگزین برای بررسی وجود دارد:

  • استفاده از یک پیراهن رنگ صورتی زیبا در دهه گذشته به طور فزاینده ای در لباس عروس رایج شده است و برای افرادی که به دنبال چیزی زنانه تر هستند، گزینه مناسبی است.
  • همچنین استفاده از یک لباس به رنگ شامپاینی نیز انتخابی بی نظیر است و این ترفند ظریف را می‌توان به عنوان رنگ کرم تیره‌تر تفسیر کرد، و همچنان یک ساختار رسمی و در عین حال جشن را ایجاد می‌کند.
  • یک لباس سرهمی و اورال نیز انتخابی ایده آل برای عروسی که دوست دارد با مد روز محیطش را خوشحال نگه دارد به شمار می رود.
  • کت و شلوار نیز انتخابی بسیار قدرتمند، جسورانه و بسیار جالب است که می تواند برای افراد مختلف انتخابی مناسب وبسیار ایده آل به شمار برود.

سخن پایانی

لباس عروس سفید به عنوان یک سنت و فرهنگ جا افتاده در سرتاسر جهان شناخته می شود و به طور کلی افراد مختلف از این رنگ برای پوشیدن در این جشن مهم استفاده می کنند، امروز در ژیلمو در ابتدای سخنانمان با شما سعی کردیم به ریشه های به وجود آمدن این سنت و فرهنگ اشاره کنیم و در انتها نیز به چند جایگزین بی نظیر رسیدیم که در صورتی که دوست داشته باشید می توانید از آن ها برای جشن عروسیتان استفاده کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام