هر چیزی که درباره برند گوچی باید بدانید

نوشته تحریریه ژیلمو

16 شهریور 1402

معرفی برندها

0 نظر

هر چیزی که درباره برند گوچی باید بدانید

درباره برند گوچی چقدر اطلاعات دارید؟ بسیاری از مردان و زنان شیک پوش علاقه مند به داشتن کیف، لباس، عطر و موارد دیگر از برند گوچی هستند. سبک وینتیج نیز به عنوان سبکی که امروزه در میان مردم بسیار محبوب است توسط این برند معتبر و بزرگ به طور کامل پشتیبانی می شود و لوازم جانبی گوچی مانند سنجاق های لباس ، دستبند، گردنبند و… نیز از موارد بسیار محبوب مورد استفاده در میان مردم به شمار می رود.

بسیاری از هیپسترهایی که از شخصی‌سازی لباس هایشان لذت می برند نیز این برند ایتالیایی معروف را برای دیزان استایل خود استفاده می کنند.

همه این ها بخشی از تاریخچه و مسیر دور درازی است که برند گوچی تا به امروز طی کرده تا تبدیل به نام بزرگی که امروزه همه میشناسند، شود.

با ژیلمو همراه باشید تا به طور کامل این برند محبوب و معروف را زیر و رو کنیم.

تاریخچه گوچی

گوچیو گوچی (1881-1953) در سال 1920 فروشگاهی را تأسیس کرد که کالاهای چرمی خوب را با طراحی کلاسیک می فروخت. اگرچه گوچی اتاق های کار خود را برای روش های صنعتی تولید سازماندهی کرده بود، اما جنبه های سنتی ساخت را حفظ می کرد. در ابتدا، گوچی کارگران ماهر را در صنایع دستی چرمی پایه فلورانسی به کار می‌گرفت که در آن زمان صرفا به اتمام کار توجه داشتند. با گسترش صنعت مد و پوشاک، دوخت ماشینی تبدیل به یک روش تولید شد که از ساخت و ساز نیز پشتیبانی می کرد.

گوچی همراه با سه پسرش، آلدو گوچی (1905-1990)، واسکو گوچی (1907-1975)، و رودولفو گوچی (1912-1983)، شرکت را گسترش داد تا فروشگاه هایی در میلان و رم و همچنین مغازه های جانبی در فلورانس را راه اندازی کند. فروشگاه‌های گوچی دارای اکسسوری‌های چرمی ظریفی مانند کیف‌های دستی، کفش‌ها، کفش‌های مجلسی تزیینی و موارد مشابه بود.

این شرکت در طول جنگ جهانی دوم به دلیل کمبود مواد اولیه کیف های دستی را از پارچه پنبه ای به جای چرم تولید می کرد. با این حال در آن زمان کیف های او به واسطه نماد دوگانه G همراه با نوارهای برجسته قرمز و سبز بسیار متمایز شد. پس از جنگ، لوگو گوجی به  تاج گوچی که یک سپر و شوالیه زره پوش را نشان می داد که با روبانی که نام خانوادگی روی آن نوشته شده بود تغییر پیدا کرد! در آن زمان این لوگو مترادف با نمادی از شهر فلورانس شد.

گسترش فعالیت گوچی

آلدو و رودولفو گوچی در سال 1953 با تأسیس دفاتری در شهر نیویورک، افق های شرکت را بیشتر از پیش گسترش دادند. ستاره‌های سینما و مسافران جت‌ست به ایتالیا در دهه‌های 1950 و 1960، زرق و برق خود را به فلورانس آوردند و کالاهای گوچی را به نمادهای بین‌المللی تبدیل کردند. ستاره‌های سینما با لباس‌ها، لوازم جانبی و کفش‌های گوچی برای مجلات سبک زندگی در سراسر جهان عکس گرفتند و به شهرت روزافزون این شرکت کمک کردند.

خطوط تولید لباس متمایز گوچی باعث شد محصولات آن در اوایل دهه 2000 به یکی از پرتکرارترین محصولات کپی شده در جهان تبدیل شوند. پس از آن پوست خوک، گوساله و پوست حیوانات عجیب و غریب وارداتی تحت روش های مختلف دوخت، تبدیل به متریال اولیه برای ساخت کیف و کفش شدند.

جالب است بدانید در آن زمان برای تهیه کیف های شب از بوم و ساتن ضد آب نیز استفاده می شد.

همچنین چوب بامبو برای اولین بار در سال 1947 برای ساخت دستگیره کیف دستی با فرآیند گرم کردن و قالب‌گیری استفاده شد و کیف‌هایی که با بند شانه‌ای و تزیین قیطان‌دار ساخته شده بودند در سال 1960 معرفی شدند.

این شرکت در دهه 1970 پیشرفت بسیاری کرد، اما دهه 1980 با اختلافات داخلی خانوادگی همراه بود که گوچی را به آستانه فروپاشی کشاند.

 مائوریتزیو گوچی، پسر رودولفو، پس از مرگ پدرش در سال 1983، مدیریت شرکت را بر عهده گرفت. او در سال 1988 مجبور شد شرکت خانوادگی خود را به  Investcorp که یک شرکت مستقر در بحرین بود، بفروشد. سرمایه گذاران جدید دومینیکو دی سوله را که در آمریکا تحصیل کرده بود، از سمت وکیل خانواده به رئیس اصلی گوچی آمریکا در سال 1994 و مدیر اجرایی در سال 1994 ارتقا شغلی و درجه ای دادند.

تام فورد در نقش کارگردانی خلاق

این شرکت قبلاً داون ملو را در سال 1989 به عنوان ویراستار و طراح لباس استخدام کرده بود تا شهرت خود را بازگرداند. ملو که از وجهه مخدوش گوچی و ارزش نام تجاری آن آگاه بود، در سال 1990 تام فورد را برای طراحی یک خط تولید پوشاک آماده استخدام کرد. او در سال 1994 به سمت مدیریت خلاقیت و نوآوری شرکت ارتقا یافت. قبل از اینکه ملو به عنوان رئیس خرده‌فروش آمریکایی به سمت خود بازگردد، اقدام به جابه جایی دفتر مرکزی گوچی از مرکز تجاری میلان به فلورانس کرد، جایی که سنت‌های صنایع دستی در آنجا ریشه داشت. در آنجا او و فورد تعداد محصولات گوچی را از 20000 به 5000 کاهش دادند.

در سال 1997 هفتاد و شش فروشگاه گوچی در سراسر جهان به همراه قراردادهای مجوز متعدد وجود داشت. زمانی که گروه گوچی توانست ایو سن لورن ریو گوچه، بوتگا ونتا، بوچرون، سرجیو روسی را به دست آورد، فورد در فرآیند تصمیم‌گیری با دی سوله و در مالکیت جزئی با استلا مک کارتنی، الکساندر مک‌کوئین و بالنسیاگا نقش اساسی داشت. در سال 2001، فورد و دی سول مسئولیت تصمیمات تجاری عمده را بر عهده داشتند، در حالی که فورد همزمان طراحی را در Yves Saint Laurent و همچنین در Gucci مدیریت می کرد.

با این حال، شرکت فرانسوی Pinault-Printemps-Redouteتوانست مالکیت 60 درصد از سهام گروه گوچی را در سال 2003 به دست آورد .

در سال 2005، فریدا جیانینی به عنوان مدیر خلاق لباس های آماده و لوازم جانبی زنانه منصوب شد، که قبلاً در سال 2002 به گوچی پیوسته بود. در سال 2006، او همچنین مدیر خلاق لباس های آماده مردانه و کل تگ ها گوچی شد.

همانطور که در 12 دسامبر 2014 اعلام شد، فریدا جیانینی مدیر خلاقیت و پاتریزیو دی مارکو مدیر عامل شرکت گوچی قرار بود از سمت خود کناره گیری کردند و این مارکو بیزاری بود که به عنوان مدیرعامل این برند منصوب شد.

در سال 2017، بیزاری طی یک مصاحبه این گونه گفت که: «مسئولیت اجتماعی یکی از ارزش‌های اصلی گوچی است، و ما به تلاش برای انجام کارهای بهتر برای محیط‌زیست و حیوانات ادامه خواهیم داد»  بنابراین مصاحبه و سیاست های خاص گوچی، از سال 2018 خز از مجموعه‌های گوچی حذف شد.

بازار یابی

گوچی از همان ابتدا با کمپین های بازاریابی از جمله اسپات های تلویزیونی، تبلیغات چاپی و اخیراً تمرکز قوی در بازاریابی دیجیتال، بسیار فعال بوده است.

گوچی با افراد مشهور هالیوود و اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی همکاری نزدیکی ایجاد کرده است تا به جمعیت‌شناسی بیشتری دست یابد و هویت خود را به عنوان یک برند جدید و مدرن بازسازی کند. این برند در کار با افراد مشهور مسیر خود را تغییر داده است و گوچی اکنون نمادهای سبک معاصر مانند ریحانا، بلیک لایولی، براد پیت، ریچل مک آدامز، هری استایلز و سلما هایک را به دوش می کشد که به راحتی می تواند در هرچه بیشتر به گوش رسیدن نام این برند کمک کند.

در کنار این، گوچی همکاری نزدیکی با ستاره های اینترنتی داشته و بسیاری از کاربران جدید اینستاگرام را به ستاره های لوکس برند خود تبدیل کرده است. موفقیت آمیز بودن این همکاری ها به دلیل ارتباط با افراد متخصص این صنعت بوده که سعی می کنند بر رفتارهای خریداران نظارت صحیحی داشته باشند. از آنجایی که تحقیقات نشان داده است که مصرف کنندگان بر اساس هدف خود خرید می کنند و اقلام پوشیدنی را به عنوان انتخابی برای مصرف و نمایش زیبایی خود انتخاب می کنند، بازاریابی دهان به دهان می تواند برای تأثیرگذاری بر معنای برند و در نتیجه بر احتمال خرید تأثیر بگذارد.

از سال 2016، حضور گوچی در اینترنت با تعداد بیشتری از افراد که این برند را به صورت آنلاین جستجو می کردند، افزایش یافت. در سال 2017، این برند با افزایش رشد 115 درصدی همراه بود و بیش از 61,798,514 دلارارزش رسانه ای کسب کرد. علاوه بر این، خانه مد او شاهد افزایش 44.5 درصدی درآمد در 9 ماه منتهی به 30 سپتامبر 2017 بوده است. این رشد را می توان با موفقیت استراتژی های بازاریابی دیجیتال آنها مرتبط دانست که به این برند اجازه داده است دنیای دیجیتال را با فروشگاه داخلی ادغام کند.

شما در آن زمان می توانستید انواع لباس های مختلف، از کراپ های جذاب پایین زنجیر نیمه رسمی گرفته تا شلوار های کمر گنی متوع را از برند گوچی پیدا کنید.

هدف بسیار مشخص و ساده بود! (لباس مورد علاقتان را تجربه کنید و با مخاطبان هدف بیشتری ارتباط برقرار کنید). همچنین گوچی شاهد افزایش 130 درصدی ترافیک وب از 1.8 میلیون بازدیدکننده سایت در ژانویه 2017 به 4.2 میلیون بازدید در دسامبر 2017 نیز بود.

اگر به دنبال داشتن پوستی صاف و بی نقص هستید تا بتوانید هنگام پوشیدن لباس برند گوچی مورد علاقتان بدرخشید پیشنهاد می کنیم تا سری به مقاله 13 ماده غذایی مناسب برای کلاژن سازی پوست در وب سایت ژیلمو بزنید.

جنجال ها و حاشیه ها

در برهه های زمانی مختلفی گوچی تبلیغات بحث برانگیزی نیز تولید کرد که بسیاری معتقدند زنان را از دید های جنسیتی تبلیغ  می کرد. اروینگ گافمن تحقیقاتی در مورد تبلیغات و اینکه چگونه آنها به طور مداوم کلیشه های رایج زنان را تقویت می کنند، انجام داد. او ویژگی‌های مختلفی را که معمولاً در رسانه‌ها یافت می‌شد و معمولاً مردان را بر زنان ترجیح می‌داد را بیان کرد. این کلیشه‌ها، که همگی در تبلیغات گوچی یافت می‌شدند، شامل اندازه های افراد، تشریفات ظاهری، ظرافت زنانه و رتبه‌بندی عملکرد افراد بودند.

تقریباً همه تبلیغات گوچی شامل زنی است که برای نشان دادن قسمت خاصی از بدنش خود را مشتاق نشان می دهد و به گونه ای در تصاویر قرار می گیرد که برخی فکر می کنند، به عناون یک شی در آن تصویر به کار گرفته شده است، یا از نظر اندازه بسیار کوچکتر می شود تا مطیع همتای خود (معمولا یک مرد) به نظر برسد.

ژان کیلبورن توضیح می‌دهد که چقدر تبلیغات برای تضعیف زنان و قرار دادن زنان در موقعیت‌های انفعالی نتیجه مثبتی در فروش می تواند داشته باشد. بسیاری از مردم این تبلیغات را توهین آمیز می دانند و به نوبه خود بسیاری از سازمان ها علناً از گوچی انتقاد کرده اند. قانون مد، یک وب‌سایت حقوقی و تجاری مد، ادعا می‌کند که یک خط تولید بدنام لباس معروف در اروپا صرفا  از طریق استفاده مداوم گوچی از تبلیغات رسواکننده و فروش‌های مرتبط توانسته شکل بگیرد و فروش بالایی را تجربه کند.

تبلیغات حاشیه ساز گوچی

در اوایل سال 2003 گوچی یک آگهی تبلیغاتی بسیار پرطرفدار تولید کرد که در آن یک سوپر مدل با موهای تراشیده شده به شکل Gدر حال تبلیغ این بردند بود که جنجال های بسیاری به دنبال داشت! در آن زمان سازمان استانداردهای تبلیغاتی (بریتانیا) شکایات بی‌شماری از مردم و سازمان‌ها دریافت کرد، از جمله این شکایات مدیر mediawatchuk بود که خواستار ممنوعیت این آگهی شد زیرا معتقد بود این تبلیغ برای جامعه مضر است. بسیاری بر این باور بودند که اعتراضات در مورد این آگهی فقط به این ایده دامن زده است که گوچی از این موضوع برای فروش موفق محصولات خود استفاده می کند. اگرچه این موضوع محل مناقشه بین گوچی و سازمان استانداردهای تبلیغاتی بود، اما محققان نشان داده‌اند که گوچی همچنان روی خط باریکی بین تبلیغات توهین‌آمیز و قابل قبول قدم می گذارد.

در طور تاریخ این برند لوکس ایتالیایی به طور مداوم انتشار تبلیغات جنجالی خود ادامه داده است. در یک دوره ای گوچی از یک فیلم کوتاه و تصاویر با اشاره به یک فیلم فرقه ای در مورد اعتیاد به مواد مخدر استفاده کرده است. این تبلیغ با واکنش‌های شدیدی روبرو شد، در درجه اول به این دلیل که یکی از مدل‌های جوان آن‌ها طبق گفته سازمان استانداردهای تبلیغاتی بسیار لاغر بود. این تبلیغ برای بسیاری تکان دهنده نیز به نظر می رسید، اما برای صنعت تبلیغات به عنوان نمونه بارز آنچه شرکت ها قرار است انجام دهند در نظر گرفته شد. ویلیام اوبار استدلال می کند که اولویت اصلی تبلیغات، شکستن و جلب توجه مصرف کننده است، صرف نظر از آنچه در نظر جامعه مناسب است.

سخن پایانی

در این مقاله فهمیدیم که گوچی یک برند لوکس ایتالیایی در زمینه مد، پوشاک و کالاهای چرمی و یکی از پرفروش‌ترین برندهای ایتالیایی موجود حال حاضر در دنیا است.

گوچی توسط Guccio Gucci در فلورانس، توسکانی، در سال 1921 تاسیس شد. در سال 2013، ارزش این نام تجاری 12.1 میلیارد دلار آمریکا با فروش 4.7 میلیارد دلار آمریکا بود. در سال 2019، در فهرست با ارزش ترین برندهای جهان فوربس، گوچی با ارزش برند 18.6 میلیارد دلار در رتبه 30 با ارزش ترین برند قرار گرفت. طبق گزارش فوربس، گوچی در سال 2019 حدود 9.8 میلیارد دلار درآمد در سراسر جهان داشت.

گوچی حدود 278 فروشگاه مستقیم را در سراسر جهان را اداره می کند و محصولات خود را از طریق صاحبان امتیاز و فروشگاه های بزرگ به فروش می رساند. از سال 2019، فرانسوا هانری پینو رئیس و مدیر اجرایی فعلی گوچی است.

با دانستن اطلاعات بالا، بزرگی و عظمت این برند معروف بیشتر از پیش نمایان می شود و به هیچ عنوان نمی توان تاثیر گذاری آن را بر روی صنعت مد و پوشاک نادیده گرفت. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد شما را کمی بیشتر با جزئیات این برند معروف و محبوب آشنا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام