هر چیزی که درباره پارچه آنغوره باید بدانید

نوشته تحریریه ژیلمو

24 بهمن 1402

مد و استایل

0 نظر

هر چیزی که درباره پارچه آنغوره باید بدانید

اگر تا به امروز نام پارچه آنغوره را شنیده بوده باشید به طور حتم این سوال نیز برایتان مطرح می شود که جدای از اسم عجیب آن این پارچه چه پیشینه ای دارد و به طور کلی از کجا و به چه شکلی تامین و تهیه می شود؟ خب دیگر جای سوالی باقی نیست! امروز در مجله ژیلمو با شما هستیم تا با هم بررسی کنیم و ببینیم که پارچه آنغوره چیست و از کجا به دست آمده است. با ما همراه باشید.

موهر یا پارچه آنغوره

موهر پارچه یا نخی است که از موهای بز آنغوره درست می شود. ( توجه داشته باشید که این پارچه را نباید با پشم آنغوره که از پوست خرگوش آنغوره درست می‌شود اشتباه گرفت.) موهر هم بادوام و هم انعطاف‌پذیر است و به دلیل درخشندگی زیادی که دارد می تواند بسیار در میان پارچه های مختلف قابل تشخیص باشد و اغلب در ترکیب الیاف برای افزودن این مواد استفاده می‌شود.

جالب است که بدانید یک پارچه موهر به خوبی رنگ را به خود می گیرد و می تواند در رنگ های مختلف عرضه شود.

پارچه آنغوره در زمستان احساس گرما به افراد مختلف می بخشد زیرا دارای خواص عایقی عالی است، نکته مهم دیگر این است که خواص رطوبت گیر این لباس باعث می شود در تابستان نیز خنک بمانید.

به طور طبیعی این پارچه بسیار مقاوم در برابر شعله و مقاوم در برابر چین و چروک است.

موهر بیشتر از کراتین تشکیل شده است، پروتئینی که در مو، پشم، شاخ و پوست همه پستانداران یافت می شود، اما خواص ویژه موهر منحصر به بز آنغوره است. معمولا هنگام دست کشیدن روی پارچه موهر، مانند پشم معمولی یا استاندارد حس را به افراد منتقل نمی کند.

قطر فیبر موهر تقریباً 25 تا 45 میکرومتر است. قطر آن با افزایش سن بز افزایش می یابد و همراه با حیوان رشد می کند. معمولا موهای ظریف و نرم‌تر حیوانات جوان‌تر در روسری و شال و موهای ضخیم‌تر و درشت‌تر حیوانات مسن‌تر بیشتر برای فرش‌ها و در پارچه‌های سنگینی که برای لباس‌های بیرونی در نظر گرفته شده‌اند استفاده می‌شود.

اصطلاح موهر گاهی اوقات برای توصیف نوعی از مواد مورد استفاده برای سقف تاشو در اتومبیل های کانورتیبل استفاده می شود.

تولید پارچه آنغوره

آفریقای جنوبی از سال 2013 بزرگترین تولید کننده موهر در جهان است که حدود 50 درصد از کل تولید جهانی را تامین می کند. جالب است بدانید که به دلیل حمایت از حقوق حیوانات در مزارع آفریقای جنوبی، Zara، H&M، Gap، Topshop، Lacoste، و بسیاری از برند های دیگر، دیگر لباس های موهر را در فروشگاه های خود نمی فروشند.

تاریخچه آنغوره

موهر یا آنغوره یکی از قدیمی ترین الیاف نساجی مورد استفاده بشر است. تصور می شود که زادگاه بز آنغوره از کوه های تبت سرچشمه می گیرد و در قرن شانزدهم به ترکیه رسیده است. پارچه ساخته شده از موهر در اوایل قرن 18 در انگلستان شناخته شد.

 کلمه “محیر” زمانی قبل از 1570 از عربی به انگلیسی اقتباس شده است.

در حدود سال 1820، موهر خام برای اولین بار از ترکیه به انگلستان صادر شد، که سپس این اتفاق باعث شد تا انگلیس به تولید کننده پیشرو محصولات موهر تبدیل شود. در آن زمان کارخانه‌های یورکشایر نخی را خلق می کردند که به روسیه، آلمان، اتریش و غیره صادر می‌شد.

تا سال 1849، استان آنکارا تنها تولید کننده بز آنغوره در جهان بود. اعتقاد بر این است که چارلز پنجم اولین کسی بود که بزهای آنغوره را به اروپا آورد. به دلیل تقاضای زیاد برای الیاف موهر، در سراسر دهه 1800 تلاقی زیادی بین بزهای آنغوره و بزهای معمولی وجود داشت. تقاضای فزاینده برای موهر بیشتر منجر به تلاش‌هایی در مقیاس تجاری برای معرفی بز به آفریقای جنوبی (جایی که با بز بومی تلاقی داده شد) در سال 1838، ایالات متحده در سال 1849، استرالیا از 1856 تا 1875، و بعدها هنوز نیوزلند انجام شد.

در سال 1849، بزهای آنغوره به عنوان هدیه ای از ترکیه راهی آمریکا شدند.

در طول دهه 1960، ترکیبی از پارچه موهر و کت و شلوار پشمی به نام تونیک در انگلستان توسعه یافت. این نوع پارچه ظاهری براق و با قابلیت رنگ پذیری و تغییر رنگ داشت و در میان بد بوی ها و خرده فرهنگ مد آن دوره انتخابی بسیار محبوب بود.

امروزه آفریقای جنوبی بزرگترین تولید کننده موهر در جهان است و اکثریت موهر آفریقای جنوبی در کیپ ورد شرقی تولید می شود. ایالات متحده دومین تولید کننده بزرگ آنغوره است و اکثر موهر آمریکایی در تگزاس تولید می شود. ترکیه نیز همچنان موهر مرغوب تولید می کند. از آنجایی که بزهای آنغوره سالی یک بار پشم چینی می شوند (متفاوت از آفریقای جنوبی)، ترکیه طولانی ترین موهر جهان را تولید می کند.

در دسامبر 2006، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سال 2009 را به عنوان سال بین‌المللی الیاف طبیعی اعلام کرد تا بدین ترتیب شهرت موهر و سایر الیاف طبیعی افزایش یابد.

آنغوره و استفاده های آن

پارچه آنغوره در شال گردن، کلاه زمستانی، کت و شلوار، ژاکت، مانتو با کیفیت، جوراب و اثاثیه منزل استفاده می شود. الیاف موهر همچنین در فرش، تابلو فرش های دیواری، نخ های صنایع دستی و بسیاری از پارچه های دیگر یافت می شود و ممکن است به عنوان جایگزینی برای خز نیز استفاده شود. از آنجایی که بافت آن شبیه موهای نازک انسان است، موهر اغلب در ساخت کلاه گیس های عروسکی درجه یک یا در ریشه زدن عروسک های سفارشی نیز استفاده می شود.

موهر در مقایسه با سایر الیاف طبیعی و مصنوعی، نخ بسیار نرمی را دارا است. به دلیل عدم وجود پوسته های برجسته و بیرون زده موهر در امتداد سطح مو، اغلب آن را با پشم یا آلپاکا مخلوط می کنند. مخلوط کردن پشم به شدت فلس شده به الیاف صاف موهر کمک می کند تا شکل خود را حفظ کرده و هنگام چرخاندن نخ به هم بچسبند. موهر به دلیل برخی ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر نیز ارزشمند است، مواردی از قبیل این که این پارچه گرمتر از سایر الیاف است، حتی زمانی که برای ساختن لباسی سبک وزن استفاده می‌شود، و به همین دلیل اغلب با پشم مخلوط می‌شود، همچنین الیاف موهر دارای درخشندگی متمایزی نسبت به سایر پارچه ها هستند که از طریق بازتاب نور ایجاد می شوند.

 همراه با توانایی موهر در جذب فوق‌العاده خوب رنگ‌ها، نخ‌های موهر خالص معمولاً به دلیل رنگ‌های زنده و اشباع شده قابل تشخیص هستند.

الیاف بزهای آنغوره جوان نرم ترین فرم این پارچه هستند و برای تولید نخ لباس استفاده می شوند. از الیاف بزهای بالغ برای تولید قالیچه و فرش استفاده می شود.  موهر همچنین در “پوست های لباس کوهنوردی” برای اسکی سواری و تورهای اسکی نیز استفاده می شود.

صنعت موهر در سراسر جهان

در سال 2009، تولید جهانی موهر حدود 5000 تن در سال تخمین زده شد که این عدد از 25000 تن موجود در دهه 1990 کمتر بود.

امروزه آفریقای جنوبی 60 درصد از کل تولید آنغوره را تشکیل می دهد. موهر آفریقای جنوبی عموماً به صورت خام یا نیمه فرآوری شده به سازندگان پارچه در اروپا، بریتانیا و خاور دور صادر می شود.

نکته جالب درباره این پارچه این است که قیمت موهر حاصل شده از یک بز بزرگسال در سال 2010 کاهش یافت در حالی که قیمت موهر حاصل شده از بز کوچک ثابت باقی ماند.

یارانه های ایالات متحده برای تولید آنغوره

در طول جنگ جهانی دوم، سربازان آمریکایی یونیفرم های پشمی می پوشیدند. کنگره نگران این بود که تولیدکنندگان داخلی نتوانند به اندازه کافی برای جنگ‌های آینده این پارچه را عرضه کنند، کنگره برنامه‌های وام و حمایت از قیمت پشم و موهر را در قانون ملی پشم در سال 1954 به عنوان بخشی از لایحه مزرعه 1954 تصویب کرد.

 با وجود این یارانه ها، تولید پشم و موهر کاهش یافت. اهمیت استراتژیک آن نیز به دنبال این اتفاق کاهش یافت. ارتش ایالات متحده یونیفرم های ساخته شده از الیاف مصنوعی مانند داکرون را پذیرفت و در سال 1960 آنغوره را رسما از فهرست مواد استراتژیک حذف کرد.

آنغوره در فرهنگ عامه

در فرهنگ عامه که شامل موسیقی و فیلم می شود نیز به دفعات مشاهده شده که به پارچه آنغوره یا موعر اشاره شده است.

به طور مثال در آهنگ التون جان “Bennie and the Jets” گفته می شود که بنی کت و شلواری از آنغوره پوشیده بوده است.

همچنین در آهنگ «پسر از شهر نیویورک» که اولین بار توسط The Ad Libs ضبط شد و توسط The Manhattan Transfer ترند شد، نام پارچه آنغوره در ترانه‌های «And he’s cute in his moher suit» ظاهر می‌شود.

در آهنگ تام ویتس Jockey Full of Bourbon نیز جوکی ادعا می کند که “دو شلوار و یک جلیقه موهر” دارد.

سخن پایانی

صنعت تولید و پارچه آنغوره و تبدیل کردن آن به یک لباس شکیل و زیبا پروسه ای است که شاید بسیاری از ما به هیچ وجه به آن فکر هم نکنیم! هدف ما در این مقاله کمی آگاه و آشنا کردن شما با روند خلق این پارچه زیبا و گرم و نرم بود تا از این پس هنگام خرید یک لباس بلوز آنغوره پرچی زیبا با اطلاعات کاملی که امروز کسب کردید بتوانید انتخابی درست و صحیح داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام