آموزش تقویت مو در منزل

نوشته تحریریه ژیلمو

10 تیر 1402

سبک زندگی

0 نظر

آموزش تقویت مو در منزل

هنگام صحبت در مورد زیبایی زنان، مو یکی از مهمترین ویژگی ها و عناصر محصوب می شود و به واسطه همین موضوع ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از زنان با آن مواجه هستند.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می توان سلامت مو را با ویتامینه کردن های اصولی بهبود بخشید؟ تمرینات مختلفی برای رشد مو و ویتامینه کردن آن وجود دارد. این تمرینات رشد مجدد مو باعث افزایش جریان خون در پوست سر و کمک به رشد مو می شود.

پس اگر به دنبال تقویت کردن موهایتان آن هم در منزل هستید با ژیلمو همراه شوید.

ورزش و اهمیت بسیار بالای آن در تقویت مو

برخی از تمرینات ورزشی با باز کردن منافذ پوست سر و افزایش جریان خون در پوست سر در تقویت رشد موی سالم موثر هستند. ورزش همچنین به آزاد شدن روغن های ضروری در پوست سر کمک می کند.

به طور کلی از دست دادن 100 فولیکول مو در طول یک روز یک اتفاق طبیعی است. فولیکول های از دست رفته با فولیکول های موی جدید جایگزین می شوند. اگر چرخه رشد طبیعی مو مختل شود، ریزش مو به یک نگرانی تبدیل می شود. در ادامه به برخی از دلایلی که باعث ریزش مو در زنان می شود اشاره می کنیم.

عوامل موروثی

عوامل موروثی یکی از رایج ترین و متداول ترین دلایل ریزش مو در بانوان به شمار می رود که سالیان سال است این موضوع برای عده زیادی از افراد مشکل ساز بوده.

شرایط پزشکی یا تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی ممکن است در دوران بارداری یا پس از زایمان رخ دهد. شرایط پزشکی مانند آلوپسی آره آتا باعث ریزش مو می شود.

داروها

ریزش مو یکی از عوارض جانبی استفاده از یک داروی خاص برای سرطان، مشکلات قلبی و افسردگی است. پس دارو ها نیز می توانند در ریزش مو تاثیرگذار باشد.

استرس

استرس نیز مانند موارد بالا می تواند منجر به ریزش مو شود، اما این موضوع یک اتفاق موقتی است.

مواد شیمیایی

آرایش مو و درمان هایی که از محصولات شیمیایی استفاده می کنند نیز می توانند باعث ریزش مو شوند.

ورزش برای تقویت مو

همانطور که گفتیم ورزش یکی از مهم ترین و اصلی ترین راه های افزایش ویتامین های مو و تقویت آن است، شما می توانید با انجام برخی فعالیت های روزمره در رسیدن به مو هایی شاداب قدمی بزرگ بردارید. پس همین حالا ست تیشرت شلوارک محبوبتان را پوشیده و در ادامه مطلب تمرینات مارا انجام دهید.

دویدن

تحریک گردش خون در پوست سر به رشد مو کمک می کند. انجام منظم ورزش های قلبی عروقی آن هم حداقل سه بار در هفته به بهبود گردش خون شما کمک می کند. در نتیجه آهسته دویدن با افزایش ضربان قلب به پمپاژ جریان خون در بدن کمک می کند که نتیجه این کمک کردن موهایی شاداب و سرحال است.

تنفس متناوب از سوراخ بینی

پرانایاما تامین اکسیژن در بدن را افزایش می دهد. وقتی اکسیژن بیشتری تنفس می کنید، گردش خون بهبود می یابد. تنفس متناوب از سوراخ بینی یا پرانایاما شامل قرار دادن انگشت روی سوراخ چپ بینی و فشار دادن آن به منظور تنفس از طریق سوراخ بینی سمت راست یا بالعکس است. پس از دم و بازدم به مدت پنج ثانیه، همین روش را با طرف دیگر بینی نیز تکرار کنید.

حالت تسکین

این حالت و تمرین به بهبود حرکات روده کمک می کند.افزایش سموم در بدن، بر سلامت کلی و سلامت مو تأثیر می گذارد. برای تمرین این حالت، زانوها را به سمت قفسه سینه کشیده و سریع آنها را در آغوش بگیرید. این وضعیت را به مدت ده ثانیه نگه دارید، سپس دم و بازدم کنید. شما باید این کار را حدود 20 بار تکرار کنید تا نتیجه مد نظرتان را دریافت کنید.

تمرینات HIIT

این نوع تمرین می تواند تمرینات کاردیو و قدرتی را ترکیب کند. شما می توانید یک تمرین کوتاه HIIT را انتخاب کنید که شامل بورپی، کرانچ، اسکات، جک های جامپینگ، فشارهای فشاری و کوهنوردی است.

ماساژ پوست سر برای تقویت مو

یک تکنیک آسان و در عین حال موثر ماساژ پوست سر است، ماساژ پوست سر به تحریک فولیکول های مو کمک می کند. سعی کنید که ماساژ پوست سر را در اوقات فراغت یا زیر دوش انجام دهید. یک ماساژ مناسب سر نیاز به حرکت انگشتان با قرار دادن آنها در دو طرف بالای پوست سر دارد. پس از مالش انگشتان به جلو و عقب، کمی به سرتان فشار بیاورید. همچنین حرکات دایره ای کوچک را روی پوست سر تمرین کنید.

حالت فولد ایستاده

این حالت یوگا اضطراب و استرس را از بین می برد و همانطور که اشاره کردیم استرس یکی از دلایل اصلی ریزش مو است، ورزش کردن برای کاهش سطح استرس بسیار مهم است. برای تمرین، روی پاهای خود قرار بگیرید و خم شوید. همچنین می توانید بینی خود را به زانوها لمس کرده و دستان خود را دور پاها قرار دهید. با نگه داشتن بدنتان در این حالت، به دم و بازدم عمیق ادامه دهید. سعی کنید تا این حالت را برای 30 ثانیه ادامه دهید.

ژست شتر

این تمرین و ژست یک راه عالی برای احیای سلول های خونی شماست. برای تمرین این حالت، روی زانوهای خود پایین رفته و به آرامی به سمت عقب خم شوید. دستان خود را روی مچ پا قرار دهید تا راحت تر باشید. شما باید ژست شتر را برای 15-30 ثانیه نگه دارید. ایجاد قوس در بدن به تحریک سلول های خونی کمک می کند و در نتیجه گردش خون شما را بهبود می بخشد.

تمرینات قدرتی و تقویت مو

اگر طرفدار تمرینات پر انرژی نیستید، می توانید تمرینات قدرتی را امتحان کنید. تمرینات پر قدرت باعث افزایش ضربان قلب و حرکت خون می شود. برخی از بهترین تمرینات شامل اسکات، لانژ، اسکات پهلو، بالا بردن ساق پا، پل تک پا، پل دو پا، کرانچ عقاب و کرانچ دوچرخه است.

تمرینات گردن

بسیار مهم است که عضلات گردن خود را برای کمک به رشد موها تمرین دهید زیرا این امر به کاهش استرس اطراف عضلات گردن کمک می کند. این موضوع می تواند شامل حرکات ساده سر مانند جلو به عقب یا پهلو به پهلو باشد. این تمرینات را یک یا دو بار در روز انجام دهید تا از حداکثر فواید این تمرین ها بهره ببرید.

وارونگی سر

وارونگی سر می تواند به براق‌تر شدن موها کمک کند زیرا این کار جریان خون را در سر شما افزایش می‌دهند. همچنین  به شما کمک می کند تا با افزایش حرکت خون و سایر مواد مغذی به پوست سر، فولیکول های مو را آرام کرده و تحریک کنید.

تمرین هاپ پهلو

این ورزش با بهبود گردش خون به رشد موی شما می تواند تا حد زیادی کمک کند. برای تمرین آن کافیست صاف بایستید و پاهای خود را از هم فاصله دهید. تا جایی که می توانید خم شوید یا به پهلو خود را کش دهید. سعی کنید این روند را از هر دو طرف تکرار کنید

برس زدن مو

برس زدن صحیح موها یک تمرین خوب برای رشد مجدد مو است. پوست سر دارای روغن های طبیعی است که هنگام برس زدن به فولیکول های مو پخش می شود. با استفاده از یک برس خوب می توانید این روغن ها را تحریک کنید. برس زدن همچنین جریان خون را در پوست سر تحریک می کند و تغذیه غنی برای فولیکول های مو فراهم می کند که رشد مو را تضمین می کند.

تمرین سروانگاسانا

تمرین سروانگاسانا می تواند به تنظیم غده تیروئید کمک کند. تیروئید خون قابلیت این را دارد تا مواد مغذی مانند تری یدوتیرونین (T3)، تترایدوتیرونین (T4) و کلسی تونین را به پوست سر برساند در نتیجه عملکرد صحیح آنها باعث رشد مو می شود. همچنین برای افرادی که از عدم تعادل هورمونی رنج می برند تمرین خوبی است.

تمرین وجرسانا

تمرین وجرسانا یک تمرین ساده است که به عنوان تمرین الماس نیز شناخته می شود، این تمرین معمولاً بعد از ناهار یا شام انجام می شود زیرا با افزایش گردش خون در پوست سر و تقویت مو به سیستم گوارش کمک و از ریزش مو جلوگیری می کند. این کار یک تمرین موثر برای رشد مجدد مو است.

تمرین متاسیسانا

متاسیسانا به عنوان نابود کننده همه بیماری ها شناخته شده است. تمرین متاسیسانا عضلات اطراف گردن و شانه های شما را کش می دهد و به واسطه این موضوع با تنظیم جریان خون در پوست سر، به رشد موهایتان کمک می کند.

تقویت مو در منزل

همه می خواهند موهایی قوی، براق و قابل کنترل داشته باشند. اما رسیدن به آن می تواند چالش برانگیز باشد. بسیاری از ما باید با نوعی مشکل موی سر و کار داشته باشیم که مانع از رشد موهای سالم می شود.

ژن ها در مورد نوع، قدرت و حجم مو نقش مهمی دارند. اما این بدان معنا نیست که شما هیچ کنترلی روی موهای خود ندارید.

در ادامه مقاله، چند راهکار جذاب دیگر را بررسی خواهیم کرد که می‌تواند برای کمک به تقویت تارهای مویتان قدمی بلند بردارد.

برای تقویت مو حرارت را کم کنید

سشوار، اتوهای مو، بیگودی داغ و سایر ابزارهای حالت دهنده گرم شده می توانند به موهای شما آسیب وارد کنند، به خصوص اگر موهای شما نازک، خشک یا مستعد شکستن باشند. گرمای بیش از حد می تواند موهای شما را ضعیف کند و در نتیجه موهای شما آسیب دیده یا وز شود.

برای محدود کردن آسیب ناشی از خشک کردن مو، محققان در سال 2011 مطالعه ای انجام دادند، که به واسطه نتیجه آن توصیه می کنند سشوار را در فاصله 6 اینچی از سطح موهای خود نگه دارید و سشوار را در حرکت نگه دارید و روی یک نقطه متمرکز نشوید.

سعی کنید سشوار کشیدن های خود را به دو یا سه بار در هفته محدود کنید تا بین هر جلسه به موهایتان فرصت دهید تا بهبودی کافی پیدا کنند.

همچنین سعی کنید سشوار و سایر ابزارهای حالت دهنده گرم شده خود را روی دمای کمتری تنظیم کنید تا احتمال آسیب مو را کاهش دهید.

اگر کیف سشوار یا کیف یا کوله پشتی شما به واسطه استفاده مکرر کثیف شده باشد می تواند به کمک ژیلمو و مقاله بهترین راه شستن کوله پشتی این مشکل را حل کنید.

مصرف ویتامین خود را برای تقویت موافزایش دهید

مانند بقیه اعضای بدن، موهای شما برای سالم و قوی بودن به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی نیاز دارند. منابع معتبر تحقیقات نشان داده است که کمبودهای ویتامین ممکن است با ریزش مو مرتبط باشند.

ویتامین ها و مواد معدنی که ممکن است برای رشد مو مهم باشند عبارتند از:

ویتامین A : موجود در سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج، شیر، تخم مرغ و ماست

ویتامین های گروه B : موجود در در زرده تخم مرغ، جگر، ماهی قزل آلا، آووکادو، آجیل و دانه ها و محصولات لبنی

ویتامین C : موجود در مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه ای

ویتامین D : موجود در ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده مانند شیر و آب پرتقال

ویتامین E : موجود در تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو

آهن : موجود در در صدف،  تخم مرغ، گوشت قرمز، عدس و اسفناج

روی : موجود در منابع خوب شامل صدف، گوشت گاو، دانه کدو تنبل و عدس

توجه داشته باشید که اگر دریافت مواد مغذی لازم از غذاهایی که می خورید دشوار است، می توانید مولتی ویتامین حاوی این ویتامین ها و مواد معدنی را استفاده کنید.

با این حال، مهم است که قبل از مصرف هر گونه مکمل، به ویژه بیوتین، با پزشک شخصی خود مشورت کنید. منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد بیوتین می‌تواند بر نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی، مانند آزمایش‌هایی که برای تشخیص حملات قلبی طراحی شده‌اند، تأثیر بگذارد.

مصرف صحیح شامپو برای تقویت مو

تمیز نگه داشتن موهایتان مهم است. اما بیشتر شامپوها از موادی استفاده می‌کنند که چربی طبیعی موهای شما را از بین می‌برند تا چربی مو را کاهش دهند و کثیفی را از بین ببرند.

اگر موهایتان بسیار چرب نیست، احتمالاً می توانید به جای هر روز، دو تا سه بار در هفته موهایتان را با شامپو بشویید. شستن بیش از حد موها ممکن است باعث خشک شدن آن و احتمالا ضعیف شدن ساقشان شود.

همچنین سعی کنی از حجم زیادی از شامپواستفاده نکنید. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، برای تمیز کردن موهایتان فقط به مقدار یک چهارم شامپو نیاز دارید.

اهمیت مصرف پروتئین برای تقویت مو

دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی برای رشد مو بسیار مهم است، زیرا فولیکول های مو بیشتر از پروتئین تشکیل شده است. منابع معتبر تحقیقات نشان می دهد که کمبود پروتئین در رژیم غذایی می تواند منجر به نازک شدن مو و ریزش مو شود.

غذاهای غنی از پروتئین که ممکن است به تقویت مو و سلامت آن کمک کنند عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • ماهی
  • آجیل و دانه ها
  • گوشت با چربی کم
  • اسفناج و کلم پیچ
  • لوبیا و حبوبات

برای تقویت مو با آب خنک دوش بگیرید

دوش گرفتن با آب خیلی گرم ممکن است باعث آسیب حرارتی به موهای شما، هم در ریشه و هم روی کوتیکول شود. بخار در حمام می تواند کوتیکول های موهای شما را باز کند، که ممکن است منجر به خشکی، وز شدن و مستعد شدن مو برای شکستگی شود.

برای محافظت از موهای خود، با آب ولرم موهایتان را بشویید. سپس، حمام خود را با اسپری آب خنک روی موها و پوست سر خود به پایان برسانید.

استفاده از آلوئه ورا برای تقویت مو

آلوئه ورا سرشار از ویتامین های A، C و منبع ETrusted است. این ویتامین ها ممکن است به رشد سلول های سالم از جمله سلول های موجود در موهای شما کمک کنند. علاوه بر این، آلوئه ورا حاوی ویتامین B-12 و اسید فولیک است که هر دو ممکن است در تقویت موهای سالم مفید باشند.

سخن پایانی

دستیابی و داشت موهای قوی و سالم نیاز به توجه داشتن به موارد بسیار متعددی دارد.

همانطور که گفتیم به حداقل رساندن آسیب گرما و شستشوی بیش از حد بسیار مهم است همچنین آنچه به بدن خود وارد می کنید نیز بسیار اهمیت دارد. در ادامه داشتن یک رژیم غذایی متعادل که شامل طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و منابع پروتئین است نیز می تواند به تقویت سلامت مو و پوست سر شما کمک کند.

هدف ما در این مقاله ارائه راهکارهای مفیدی برای بهبود و تقویت کردن مو در منزل بود، فقط توجه داشته باشید که اگر متوجه شدید که موهایتان مستعد شکستن شده است یا بیشتر از حد معمول موهایتان می ریزد، بهتر است به پزشک خود این موضوع رااطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام