استایل گرانج چیست؟

نوشته تحریریه ژیلمو

26 مرداد 1402

مد و استایل

0 نظر

استایل گرانج چیست؟

شاید باور نکنید ولی ما باید از استایل گرانج تشکر کنیم زیرا در حال بازگرداندن ساختار مد نامرتب و ژولیده می باشد. در واقع حس نوستالژی دهه 90 و گرانج دست به دست هم داده اند تا بخش بزرگی از روندهای فشن زنان را در طی  چند سال اخیر تشکیل دهند. آیا کنجکاو هستید درباره این نوع از فشن که بسیار ترند می باشد، بیشتر بدانید؟ پس با ژیلمو همراه باشید تا به اتفاق به ریشه های این استایل عجیب برگردیم.

استایل گرانج چیست؟

سوالی که در ابتدا پیش می آید این است استایل گرانج چیست؟ سبک گرانج به معنای عدم ارائه یک بیانیه مشخص برای مد است. این نوع از فشن بیشتر در مورد رد منفعلانه روند فعلی مد است. استایل گرانج در دهه 90 شامل لباس پوشیدن هایی می‌شد که در تضاد مستقیم با لباس‌های پر زرق و برق دهه گذشته بود. در حالی که لباس‌های تیره انتخاب محبوبی در میان علاقه‌مندان به گرانج هستند، رنگ های متصاد نیز در این نوع از فشن می تواند در پوشش افراد جای بگیرد.

در واقع همخوان بودن شکل ظاهری‌تان، با لباس های آزاد و ترکیب های بی‌ساختار، پایه اصلی این روند است. در نتیجه، سبک گرانج فراگیر است و پذیرای هر کسی و هر شخصیتی است که می خواهد آن را امتحان کند.

نکته جالب این است که  اگر به ساخت کمد لباسی پایدار علاقه دارید، استایل گرانج به خوبی به موفقیت ماموریت شما کمک می کند. در واقع، بسیاری از اقلامی که تحت این ساختار زیبایی شناسی قرار می گیرند، ارزش صرفه جویی و مقرون به صرفه بودن دارند. خرید لباس دست دوم و تاناکورا با ریشه های این نوع مد هماهنگ است و به نوبه خود با کیف پول شما و کره زمین مهربان تر است. این یک نتیجه برد-برد به شمار می رود.

منشا و نمادهای استایل گرانج

آیا می دانستید که خواننده اصلی نیروانا یکی از نمادهای اصلی استایل گرانج بوده است؟ در واقع، بسیاری از مردم کورت کوبین را به عنوان پیشگام جنبش گرانج و مدی که از آن الهام گرفته است، می دانند. گروه‌های راک جایگزین مانند پرل جم و ساندگاردن بخشی از صحنه موسیقی دهه 1990 بودند که در واقع همه چیز این استایل از آنجا شروع شد. چیزی که در ابتدای کار به عنوان یک سبک موسیقی شروع شد، به سرعت به زیبایی مد بصری تبدیل شد. هنرمندان گرانج رویکرد متفاوتی به لباس پانک و پیراهن‌های بدون آستین داشتند. در ادامه این روند آنها به سبک های ساده ای دست یافتند که یک هنرمند مبارز می توانست از عهده پوشیدن آن برآید. به‌طور غیرمنتظره‌ای، لباس‌های معمولی کوبین، دنیای مد را زیر و رو کرد و وارد جریان اصلی ساختار فشن و مد شد.

در ادامه این روند مارک جیکوبز، طراح مد آمریکایی، گرانج را با پیراهن های فلانل و چکمه های مشکی سبک رزمی به روی صحنه آورد. در دهه 2010، طراحان مد اصطلاح (بوهو) را ابداع کردند و آن را با ظاهری الهام‌گرفته از گرانج به استایل های  مدرسه ای القا کردند. همانطور که هر روندی از مد در طول تاریخ می آید و می رود، ما یک بار دیگر ودر عصر کنونیشاهد ظهور دوباره این لباس های کمی خسته! هستیم. دستیابی دوباره به پیش نیاز های استایل های گرانج زنانه نه تنها آسان است، بلکه پوشیدن آن ها نیز راحت است.

ریشه های این استایل

همانطور که گفتیم اصطلاح گرانج توسط صنعت موسیقی برای سبکی از موسیقی که در اوایل دهه 1990 در شمال غرب آمریکا بسیار محبوب شده بود، پذیرفته شد. این اصطلاح برای اولین بار در سال 1972 شنیده شد، اما تا اواخر دهه 1980، تحت تأثیر افزایش و افول استایل پانک، به یک اصطلاح رایج در رسانه های گسترده تبدیل نشد.

این دیدگاه بر جوانان آن زمان اثر گذاشت و به انتخاب اول مد آنها تبدیل شد. استایل پانک یک ساختار ضد مد است و با خود می تواند به جهانیان بیانیه بدهد، در حالی که گرانج در مورد بیانیه ندادن است، به همین دلیل است که کمی ساختار این دو متفاوت است. جیمز ترومن می گوید نوازندگان پانک معمولا کت های چرمی، شلوار جین پاره، پیراهن های بدون آستین، زنجیر فلزی و لباس های تیره می پوشند. در مقابل، راک باز ‌ها با استایل گرانج در سیاتل همه جا لباس‌های معمولی و روزمره می‌پوشیدند. برای مثال، کرت کوبین، خواننده و گیتاریست نیروانا، برای اجرا به سادگی یک ژاکت راه راه بزرگ، شلوار جین پاره، یک جفت کانورس و موهای نامرتب می پوشد

تأثیر فرهنگ پاپ بر گرانج

همانطور که اشاره شد یکی از بزرگترین تأثیرات بر مد گرانج، فعالیت های ستاره راک کورت کوبین، خواننده اصلی گروه بسیار موفق نیروانا بود. باور عمومی بر این است که کوبین هسته اصلی جنبش گرانج و پدیده تأثیر صحنه گرانج را نشان می دهد. استایل کوبین ترکیبی از مد مردانه و زنانه بود، و ظاهر او در فروشگاه‌های دست‌فروشی سیاتل طیفی از لباس‌های کار مردانه چوب‌بر و لباس‌های زنانه دهه 40 تا دهه 70 را در بر می‌گرفت.

 همسر کوبین، کورتنی لاو، بیشتر به خاطر حس سبک “kinderwhore” اش که توسط بسیاری از گروه های زن گرانج استفاده می شد، شناخته شد. این ظاهر متشکل از ژاکت، تیارا، جوراب شلواری پاره، لباس اسلیپ و لباس های یقه پیتر پنی بود. لاو ادعا می‌کند که الگوی الهام‌بخشش در این صنعن کریستینا آمفلت بوده است.

سبک گرانج ذاتاً برای دهه 90 است، اما اگر امروزه به دنبال داشتن یک استایل گرانج هستید می توانید مواردی را نیز به دلخواه خود از استایل خای مختلف برداشته و در واقع استایل گرانج خود را شخصی سازی کنید به عنوان مثال، یک لباس یا دامن به عنوان جایگزینی غیرمنتظره برای شلوار جین راسته خود انتخاب کنید. همچنین استفاده از یک رنگ بورگوندی غنی همراه با یک تی شرت قدیمی خاکستری زغالی انتخابی خاص به نظر می رسد.

زمانی که گرانج در اوایل دهه 1990 تبدیل به یک روند مد محبوب شد، همانطور که گفتیم مارک جیکوبز (طراح مد) اولین طراحی بود که گرانج را به پلتفرم فشن لوکس آورد. در سال 1993، جیکوبز به عنوان مدیر خلاق طراحی زنان در پری الیس، مجموعه ای بهاری را معرفی کرد که از استایل گرانج الهام گرفته شده بود. این مجموعه شامل برخی از اقلام نمادین گرانج مانند پیراهن‌های فلانل، لباس‌های چاپ شده، چکمه‌های دکتر مارتنز، و کلاه‌های جمجمه ای بافتنی بود. سوزی منکس، منتقد مد اعلام کرد: “گرانج وحشتناک است.” مجله نیویورک گفت: “گرانج: 1992-1993، R.I.P.” چند سال بعد، جیکوبز و شریک تجاری او در سال 1997 به برند لوکس فرانسوی لویی ویتون پیوستند و این آب سردی بود بر پیکره منتقدین این نوع از فشن.

عناصر اصلی استایل گرانج

در حالی که سبک کلاسیک گرانج اساسا یک نوع خرده فرهنگ است، نسخه های مختلفی از زیبایی شناسی در ماهیت آن وجود دارد. در ادامع مقاله به آن اقتباس های مدرن نیز می پردازیم. در حال حاضر، بیایید روی بلوک‌ها و عناصر سازنده‌ای تمرکز کنیم که استایل گرانج را زنده می‌کند. این عناصر اصلی اقلامی هستند که احتمالاً از قبل در کمد شما (یا بهترین دوستتان) وجود دارند. از طرف دیگر، ممکن است لازم باشد چند قطعه لباس جدید را به داشته های خود برای رسیدن به استایل گرانج اضافه کنید تا جلوه ای کامل داشته باشید.

پیراهن چهارخانه بزرگ تیشرت ها

پیراهن‌های چهارخانه گشاد و تی‌شرت‌ها یی با چاپ گرافیکی به‌ویژه تی‌شرت‌های بند و گروه های مختلف، مظهر اصلی سبک و استایل گرانج هستند. اگر تعدادی از هر کدام از این موارد را دارید، در راه رسیدن به استایل گرانج دوست‌داشتنی هستید. در حالی که این دو لباس در کنار هم و به صورت دوتایی پویا هستند، می توانید آنها را جداگانه نیز بپوشید. کامل کردن ظاهر گرانج شامل لایه بندی استراتژیک نیز است. این موضوع، به آن معنی نیست که هر لایه از لباستان باید گشاد باشد. اگر به دنبال حفظ تعادل در تناسب لباس هایتان هستید با میزان تنگی و گشادی آن ها را بسته به سلیقه خودتان تنظیم کنید.

نکته دیگر درباره استایل گرانج این است که اگر یک تی شرت جدید دارید که می‌خواهید ظاهری وینتیج‌تری داشته باشد می توانید به سادگی آن را با سفید کننده بشویید (این کار با پنبه بهتر عمل می کند) تا رنگ آن محو شود. برای طرح انداختن روی آن نیز می توانید از کاغذ سنباده استفاده کنید تا به دقت قسمت هایی را که می خواهید شکسته و پوست کنده شوند، خراش دهید. ممکن است چند بار تلاش یا چندین بار شستشو طول بکشد، اما پشتکار شما نتیجه خواهد داد.

جین گشاد

در این استایل خبری از جین های اسکینی و جذب نیست!! اینجا نوبت خودنمایی جین های گشاد است!! شما می تواند شلوار جین مام استایل، کارگو و… را برای لباس های گرانج خود انتخاب کنید.داشتن شلوار جین تمام قد روش سنتی پوشیدن جین در استایل گرانج به شمار می رود. اگر طرفدار جین های زاپدار هستید، مطمئن شوید که هر سوراخ یا ساییدگی ناشی از ساییدگی و پارگی واقعی باشد. به وضعیتی فکر کنید که آنها پس از گشت و گذار در جهان به عنوان ستاره های راک گرانج در آن خواهند بود! در این صورت شلوار چه شکل و شمایلی ممکن بود به خود بگیرد!؟ اگر هر پارگی بیش از حد بزرگ شد، به سادگی آنها را وصله کنید تا ظاهری منحصر به فرد و سفارشی داشته باشید. شلوار جین های مشکی محو شده، تقریباً خاکستری، لباس‌های جین شستشو شده با اسید و استون‌شوی انتخاب‌های اصلی برای استایل گرانج هستند. این موضوه شامل کت های جین نیز می شود. در واقع، استایل گرانج شامل تاکسیدو جین دوتایی کانادایی است، بنابراین هر چه موارد جین در استایل شما بیشتر باشد، بهتر است.

چکمه در استایل گرانج

برای ورود به بهترین فرم گرانج خود، به کفش مناسب نیاز دارید. اگر فقط روی یک جفت سرمایه‌گذاری می‌کنید، بگذارید یک چکمه و بوت بی‌نقص باشد. آنها حسی خاص به هر لباسی اضافه می کنند و تقریباً با هر چیزی، حتی دامن و لباس، ست می شوند. برای تطبیق پذیری سعی کنید تا روکش جیر یا چرمی را در سایه رنگی خنثی مانند قهوه ای، خرمایی یا مشکی انتخاب کنید. علاوه بر این، چکمه‌های درشت به خوبی زیر شلوار جین گشاد قرار می‌گیرند تا پوشیدن آن راحت باشد.

برای داشتن سبک معاصر در سبک گرانج می توانید چکمه‌ها را با یک جفت کفش نایکی قدیمی جایگرین کنید همچنین اگر می‌خواهید احساسی فوق‌العاده غیررسمی داشته باشید، کفش‌های ونس و دی سی قدیمی نیز گزینه ای قابل اعتماد می باشد.

سبک ایندی گرانج

با وفادار ماندن به موضوع ضدفرهنگ، بیایید در مورد چگونگی ایجاد سبک گرانج به صورت مستقل صحبت کنیم. شما به راحتی می‌توانید با تغییر دادن چند عنصر اساسی گرانج، به لباس‌های زیبای گرانج خود حالتی هیپستر بدهید، مثلا به جای استفاده از یک پیراهن چهارخانه سایز بزرگ، پیراهنی مناسب را انتخاب کنید که نزدیک به سایز بدنتان باشد. برای داشتن ظاهری خنثی می تواندی دکمه های ان را به صورت کامل ببندید و پیراهن خود را در پریشان ترین حالت ممکت شلوار جین خود قرار دهید و آن را با یک ژاکت کش باف پشمی درشت بپوشانید. برای بخش لوازم جانبی و اکسسوری ها نیز می توانید با سنجاق ها و وصله های انتخابی خود، یک پیچ و تاب ظاهری شخصی به ظاهرتان اضافه کنید.

استایل گرانج پری

شاید تا به حال نام سبک پری گرانج را نشنیده باشید، اما نکات جالبی درباره این استایل وجود دارد! گرانج پری مانند زیبایی‌شناسی کلبه‌ای از طبیعت الهام می‌گیرد و زندگی در میان پروانه‌ها و درختان پوشیده از خزه را تداعی می‌کند. طرفداران این استایل با پاپیون، توری و پارچه شفاف، زنانگی را به استایل شخصی خود وارد می کنند. علاوه بر جزئیات ساده  و شیک موارد کمی پیچیده تر نیز در این استایل وجود دارد که ترکیب آن های می تواند ساختاری پوششی عجیبی را خلق کند.

برای ایجاد یک مجموعه لباس در استایل گرانج پری، با یک لباس ماکسی نرم با ورودی های دست توری و آستین های پفی شروع کنید. در ادامه لباس‌های زیبای خود را با چکمه‌های رزمی توری که برای جستجوی زندگی پری ها در جنگل مناسب هستند، تکمیل کنید. علاوه بر این، موهای خود را با چند کش کوچک و نامرتب، شل و کمی وحشی آرایش کنید تا استایل شما به بهترین شکل خلق شود. آیا می خواهید حتی بیشتر احساس کنید به مادر طبیعت متصل هستید؟ می توانید مقداری گل وحشی به مدل موی خود اضافه کنید و با یک گردنبند خورشید یا ماه اکسسوری هایتان را کامل کنید.

سبک گرانج هیجانی

اکثر مردم گرانج را با دهه 90 مرتبط می دانند، اما یک کراس اوور مشخص از دوران پانک در دهه 80 وجود داشت. ظاهراً پارچه چرم همپوشانی مشترک بین این دو زیبایی شناسی و فشن استال بود. اکنون زمان آن رسیده است که ژاکت موتوری مورد علاقه خود را درآورید و بگذارید تا در استایل شما بدرخشد. برای رسیدن به این نوع از استایل گرانج، باید به دنبال یک لباس مشکی کوچک و خیره کننده ساخته شده از  چرم یا مواد چرمی مانند باشید. سپس آن را با کفش پاشنه بلند بپوشید یا با یک جفت کفش کتانی برزنتی ترکیب پوششتان را بهبود ببخشید. برای تکمیل ترکیب سبک هیجانی گرانج، کت ها و ژاکت های چهار خانه نیز می توانند انتخابی خوب و مناسب باشند.

اگر در آب و هوای گرم تابستانی به دنبال عطری مناسب هستید و گزینه ای پیدا نمی کنید پشینهاد می کنیم به مقاله

11 مورد از بهترین عطرهای زنانه تابستانی سر بزنید.

سخن پایانی

استایل گرانج ترکیبی از سادگی و زیبایی است، در واقع این دو خصیصه مهم در این نوع از مد به هم می رسند و خالق یک سمفونی از فضایی آرامش بخش به واسطه انتخاب های خاصی هستند که افراد طرفدار گرانج به صورت روزانه استفاده کرده و می پوشند، هدف ما در ژیلمو آشنایی هرچه کامل تر شما درباره استایل گرانج و زیرشاخه های آن بود، امیدواریم که مطالعه آن برایتان لذت بخش بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام