رنگ لباس چه تاثیری در خلق و خوی شما دارد؟

نوشته تحریریه ژیلمو

12 مهر 1402

مد و استایل

0 نظر

رنگ لباس چه تاثیری در خلق و خوی شما دارد؟

رنگ ابزار قدرتمندی برای ارتباط میان مردم به شمار می رود، همچنین یکی از راه های متداولی است که ما خود را به کمک آن می شناسیم. این موضوع نیز بسیار بدیهی است که رنگ لباس ما به عنوان علامتی در مقابل دیگران عمل می کند و به آنها می گوید که ما دقیقا چه کسی هستیم. وقتی هر روز صبح لباس می پوشیم، با رنگ به عنوان یک جزء حیاتی، به خود می گوییم که هدفمان این است که چه کسی باشیم و چه احساسی داریم. پس اهمیت رنگ لباس مساله ای بسیار انکار ناپذیر است. امروز با مجله ژیلمو همراه باشید تا با هم بررسی کنیم و ببنیم رنگ لباس چه تاثیری می تواند روی مود و حس و حال افراد بگذارید.

تاثیر رنگ لباس روی مود افراد

برای قرن‌ها، نظریه‌پردازان تلاش کرده‌اند تا معنای مرتبط با رنگ‌های مختلف را درک کنند. در طول تاریخ قوانین مختلف، افراد را از پوشیدن پالت های خاص منع کرده و به پوشیدن رنگ های خاصب ملزم کرده است. به عنوان مثال، پزشکان و پرستاران لباس های فرم مشخص را در رنگ های مشخص می پوشند. رنگ اغلب برای نشان دادن وضعیت نیز استفاده شده است. در طول دوره تودور، قوانین  انگلستان، پوشیدن لباس زرشکی را برای افراد زیر درجه «شوالیه » ممنوع می‌کرد. این لباس به نوعی در آن زمان گرانترین تولید و محصول موجود بوده است و بنابراین برای افراد با رتبه بالاتری برای به رخ کشیدن ثروت خود استفاده می شد.

شکی نیست که رنگ می تواند نقش مهمی در کمد لباس و زندگی ما داشته باشد. پس سوال این است که چگونه می توانیم رنگ مناسبی را انتخاب کنیم که بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد؟

قرار دادن رنگ لباس در پس زمینه

روانشناسی رنگ ها موضوعی هم جذاب و هم بسیار بحث برانگیز است. گرگوری سیوتی نویسنده امر روانشناسی امروز توضیح می دهد: (بیشتر گفتگوهای امروزی درباره رنگ ها و متقاعدسازی شامل شواهد حکایتی است. احساسات هر فرد در مورد رنگ در نهایت از طریق تجربیات او مشخص می شود، و این امر باعث می شود که اظهارات عمومی در مورد اثرات رنگ ها متفاوت باشد. وقتی صحبت از سایه های رنگی مختلف می شود، مطمئناً مضامین تکرار شونده ای وجود دارد، اما اصل موضوع در نهایت موضوعی ثابت و کلیدی است.)

معنی رنگ می تواند در فرهنگ ها بسیار متفاوت باشد. در هند، قرمز سنتی ترین رنگ برای عروس است زیرا نشان دهنده رفاه و پاکی و همچنین شور و قدرت است. در بسیاری از کشورهای غربی رنگ مشکی برای عزاداری پوشیده می‌شود، اگرچه در برخی از فرهنگ‌های آسیای شرقی، رنگ سفید برای مراسم خاکسپاری ترجیح داده می‌شود، زیرا نشانه‌ای برای جشن گرفتن زندگی است.

از لحاظ تاریخی، رنگ به نوعی نشانه مقاومت و مخالفت بوده است، مانند زمانی که ستاره های سینما در مراسم گلدن گلوب سیاه پوشیدند تا آگاهی خود را در مورد جنبش #MeToo افزایش دهند. همچنین اخیراً شاهد استفاده از رنگ در یک جنبش فرهنگی برای زنان سیاه‌پوست بوده‌ایم، با هشتگ #BlackWomenIn Yellow، و سلبریتی‌هایی مانند ریحانا، ویولا دیویس و بیانسه این رنگ را به تن کرده‌اند. دکتر داون کارن، روانشناس رنگ در مصاحبه اخیرش گفت:  جنبش زنان سیاه رنگ زرد یک جنبش با درون مایه های مبتنی بر جسارت است

پیدا کردن پالت رنگ لباس شخصی

چگونه متوجه می شوید که چه رنگ هایی برای شما مناسب است؟ با دانش اولیه از آهنگ های دریافتی از رنگ های “گرم” در مقابل “سرد” و “بی صدا” در مقابل “پر جنب و جوش” شروع کرده و سپس، شروع به آزمایش کردنشان کنید! معانی خاصی که توسط رنگ درمانی و روانشناسی پذیرفته شده است ممکن است برای همه صادق نباشد، اما یک نقطه شروع عالی می باشد.

رنگ‌های سبز و آبی (که اغلب به عنوان رنگ‌های “سرد” شناخته می‌شوند) می‌توانند به ایجاد حس آرامش کمک کنند. به همین ترتیب، رنگ های قرمز، نارنجی و زرد (یا رنگ های “گرم”) می توانند خلق و خوی شما را تقویت کنند. هر کدام از این رنگ ها وقتی در سایه های مختلف از هم جدا شوند معنای متفاوتی پیدا می کنند. رنگ‌های کم‌رنگ‌تر یا روشن‌تر می‌توانند حالت آرام‌تر و ملایم‌تری را ایجاد کنند، در حالی که سایه‌های پررنگ‌تر می‌توانند انرژی بیشتری را در محیط یا در خودتان ایجاد کنند.

پس سعی کنید به کمد لباس خود نگاهی بیندازید و ببینید چه احساساتی از هر رنگ لباس دریافت می کنید.

رنگ‌های آرام تر  را با رنگ های جذاب تر ترکیب و امتحان کنید و ببینید که آیا این موضوع باعث افزایش یا کاهش سطح اعتماد به نفس شما می‌شود؟

همچنین سعی کنید تا فعالیت های مختلف را نیز آزمایش کنید. آیا وقتی صبحانه می خورید رنگ سبز بیان گر آرامش برای شما است اما وقتی کار می کنید احساس سنگینی می کند؟ از طریق آزمون و خطا، می توانید ترکیب مناسبی برای خلق و خوی خود پیدا کنید.

پیدا کردن سایه های رنگ لباس ایده آل خود

در اینجا یک برگه تقلب برای کمک به شما برای شروع وجود دارد که به طور خاص درباره رنگ های مختلف کمی بیشتر از پیش شمارا آگاه می کند.

رنگ قرمز

خشم، عشق، اشتیاق و قدرت

قرمز اغلب یک رنگ متناقض است و تمایل دارد احساسات قوی را در دو طرف طیف شخصی افراد نشان دهد. همانطور که قبلا ذکر شد، برخی از فرهنگ ها از قرمز برای نشان دادن رفاه استفاده می کنند، در حالی که در برخی دیگر، این رنگ اشاره به خطر دارد.

زمانی که می خواهید احساس جسارت کنید، سعی کنید که قرمز بپوشید. این موضوع می تواند به شما کمک کند در میان جمعیت (یا در تماس های تصویری) متمایز شوید، و می تواند در اولین قرار کاری یا احساسی تأثیر قدرتمندی بگذارد.

 از آنجایی که رنگ قرمز رنگی آتشین است، زمانی که در نظر دارید تا برای هدفی که به آن علاقه دارید بجنگید، قرمز نیز می تواند یک انتخاب عالی برای لباس هایتان باشد.

رنگ نارنجی

اشتیاق، توجه، شادی و انرژی

نارنجی رنگی پر جنب و جوش و جلب توجه است (مانند مخروط های هشدار ساختمانی!). ما همیشه آن را با انرژی و اشتیاق مرتبط می‌دانیم و می‌تواند باعث شادی شود، به خصوص اگر احساسات خوبی در مورد تغییر برگ‌ها و فصل پاییز داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما این است که زمانی که می‌خواهید احساس برون‌گرایی کنید، رنگ لباس نارنجی را امتحان کنید. نارنجی مانند قرمز ساختار مشابهی ندارد. در واقع بسیاری به این دلیل استفاده از رنگ نارنجی را هنگام ورزش یا شرکت در فعالیت های بدنی گروهی پیشنهاد می کنند.

رنگ زرد

روشنایی، انرژی، گرما و توجه

در ایالات متحده، افراد عادت دارند که علائم و نشانه های زرد را به عنوان وسیله ای برای جلب توجه و انتقال اطلاعات مفید ببینیند. در عین حال، آن ها رنگ زرد را با خورشید مرتبط می دانند، زیرا معتقدند زرد زندگی آنها را روشن ، پوست ما را گرم  و از طریق ویتامین D به آن ها انرژی می دهد.

زمانی که می خواهید شادی را در آغوش بگیرید، رنگ زرد بپوشید. سخت است که در محاصره این سایه رنگی درخشان احساس ناراحتی کنید، به همین دلیل است که ما اغلب رنگ را با بهار و تابستان مرتبط می کنیم. زمانی که نیاز به کمی رنگی کردن لباس های روزمرتان دارید، این رنگ انتخابی عالی است!

رنگ سبز

شانس، حسادت، طبیعت و امنیت

همین ابتدای کار باید به این موضوع اشاره کنیم که زمانی که امیدوار به اتفاقی خاص هستید، رنگ سبز انتخابی بی نظیر به شمار می آید.

رنگ لباس سبز می تواند حس آرامش و امنیت را در شما ایجاد کند. این رنگ همچنین از دیرباز نماد باروری و شانس بوده است. از سوی دیگر، “هیولا چشم سبز” یک استعاره است که اغلب برای انتقال حسادت استفاده می شود.

زمانی که امیدوار هستید و احساس می کنید انرژی تازه ای در شما وجود دارد، بهترین موقع برای آن است که سبز بپوشید. این رنگ می تواند بسیار قابل دسترس باشد و برای ملاقات با افراد جدید انتخابی ایده آل است. همچنین یک سایه رنگی عالی برای شروع یک پروژه یا شروع فصل جدیدی در زندگی به شمار می آید.

رنگ آبی

غم و اندوه، ثبات، بهره وری و آرامش

آبی رنگ آسمان و اقیانوس است، دو قسمت از جهان ما که رنگشان همیشه ثابت می باشد. به همین دلیل، پوشیدن آبی نشان دهنده وفاداری و ثبات است. می تواند به ما و اطرافیانمان کمک کند تا احساس آرامش کنیم.

پس سعی کنید برای اعتماد به نفس آبی بپوشید. این رنگ می تواند اضطراب را کاهش دهد و آن را به یک سایه رنگی عالی برای سخنرانی های محل کار یا مدرسه تبدیل کند. آبی همچنین می تواند یک رنگ آرامش بخش در موقعیت های استرس زا باشد.

رنگ بنفش

ثروت، سلطنت، رمز و راز و تخیل

رنگ ارغوانی یا بنفش سابقه ای طولانی با حق امتیاز ثروت در خود دارد، زیرا تهیه آن در گذشته بسیار پرهزینه بوده است (این رنگ از صدف دریایی کمیاب ساخته شده بود که فقط در لبنان کنونی یافت می شود!). امروزه این رنگ با رمز و رازهای بسیار خارق العاده ای همراه است.

زمانی که می خواهید احساس منحصر به فرد یا خاص بودن داشته باشید، سعی کنید تا بنفش بپوشید. این رنگ مانند قرمز شما را متمایز می کند. آن را بپوشید تا در تماس تصویری بعدی خود حس غنی بودن به افراد منتقل کنید.

رنگ صورتی

عاشقانه، مهربانی

صورتی ترکیبی از قرمز و سفید است، در واقع صورتی می‌تواند با انرژی‌های مردانه و زنانه، با وجود کلیشه‌های جنسیتی ارتباط برقرار کند.

با گذشت زمان، صورتی پیوندی نزدیک با استایل ها و مد زنانه پیدا کرده و معمولاً با نرمی و شفقت همراه است. با این حال، صورتی در اوایل قرن بیستم به عنوان رنگ قوی‌تر در نظر گرفته می‌شد و بنابراین برای پسران انتخاب اول بود تا اینکه دهه‌ها بعد نقش‌ها کاملا برعکس شد. با وجود کلیشه های جنسیتی، ترکیبی از قرمز و سفید، صورتی می تواند با انرژی های مردانه و زنانه ارتباط برقرار کند.

وقتی به دنبال اتصال هستید، صورتی بپوشید. این رنگ احساس شادابی و نشاط را ارائه می دهد، همچنین می تواند عمق بیشتری را از شخصیت شما با خود به همراه داشته باشد. علاوه بر موارد ذکر شده می توانید رنگ صورتی را برای مناسبت های عاشقانه خاص یا جشن های مختلف با دوستان و عزیزانتان انتخاب کنید.

اگر به دنبال پیدا کردن رنگ موهای ترند و محبوب در سال 2023 هستید سری به دیگر مقاله های مجله ژیلمو بزنید.

رنگ قهوه ای

طبیعت، انزوا، امنیت و قدرت

قهوه ای با طبیعت مرتبط است، بنابراین احساس امنیت را به ارمغان می آورد. لحن گرم این رنگ مانند زمین زیر پای ما، یکدست به نظر می رسد، اما در مقادیر زیاد می تواند افسرده کننده باشد.

زمانی که به سکون یا لحظه ای برای کاهش سرعت نیاز دارید، رنگ لباستان را قهوه ای انتخاب کنید. این رنگ می تواند برای یک شب  یا یک بعد از ظهر خسته کننده آخر هفته انتخابی فوق العاده باشد. قهوه ای همچنین زمانی عالی است که بخواهید به جای برجسته شدن، در طبیعت غوطه ور شوید. همچنین می توانید از قهوه ای به عنوان پایه ای برای ایجاد رنگ های پررنگ تر استفاده کنید.

رنگ مشکی

رمز و راز، جسارت، قدرت و ظرافت

از آنجایی که سیاه تمام نور طیف رنگی را جذب می کند، به عنوان رنگ در نظر گرفته نمی شود، بلکه عدم وجود رنگ است. جذب همه رنگ ها توسط سیاه می تواند به عنوان یک حرکت قدرتمند و با جسارت در نظر گرفته شود، یا می توان آن را فقط به عنوان فقدان رنگ و باعث غم و اندوه در نظر گرفت، مانند عزاداری.

زمانی که می خواهید به طور نامحسوس قوی به نظر برسید، رنگ لباستان را مشکی انتخاب کنید. مشکی مانند قرمز زیاد از حد فریاد نمی زند، اما می تواند به راحتی دیگران را بترساند. این رنگ می‌تواند برای محیط‌های کاری که می‌خواهید جدی گرفته شوید یا به‌عنوان فردی صاحب قدرت شناخته شوید، مفید باشد.

رنگ سفید

آرامش، پاکیزگی، معصومیت و پوچی

رنگ دیگری که حاوی معانی به ظاهر متناقض است، سفید می باشد. در واقع رنگ سفید می تواند در بسیاری از فرهنگ های غربی با معصومیت یا خلوص مرتبط باشد، در حالی که در برخی از سنت های شرقی اغلب نماد مرگ است.

سعی کنید تا سفید بپوشید تا احساس سرحالی کنید. رنگ سفید حس تازگی را منتقل می کند، بنابراین رنگ خوبی برای پوشیدن در قالب یک دورس سرشانه باز تو کرک اولین روز برای یک تلاش جدید.

سخن پایانی

دنیای رنگ ها می تواند داستان های بسیار متفاوتی برای تعریف کردن داشته باشد، مهم نیست که شما چه جنسیتی دارید و رنگ مورد علاقتان فارق از کلیشه های جنسیتی باشد. این شما هستید که تصمیم گیرنده نهایی هستید تا ببینید و بررسی کنید که آیا انتخاب رنگ مد نظرتان برای لباس با سلایق و شرایطی که در آن هستید صدق می کند یا خیر.

پیشنهاد پایانی ما این است که سعی کنید به خودتان زمان کافی برای کشف رنگ های کمد لباستان را بدهید و آنچه را که پیدا می کنید با ما و دیگر کاربران در ژیلمو به اشتراک بگذارید! با خود به این سوال پاسخ دهید که چه رنگ هایی شما را در بهترین حالت خود قرار می دهند؟ و بدون هیچ نگرانی شروع به پوشیدن لباس ها در رنگ ها متنوع و متفاوت کنید. سعی کردیم در این مقاله رمز و راز های رنگ های مختلف را برایتان شرح بدهیم و ببینیم که رنگ لباس چه تاثیری می تواند بر حس و حال افراد بگذارد.

امیدواریم که از مطالعه آن لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام