نکات مراقبت از پوست در تابستان

نوشته تحریریه ژیلمو

15 تیر 1402

زیبایی

0 نظر

نکات مراقبت از پوست در تابستان

تابستان، با تمام گرما، رطوبت و آفتابی که به ارمغان می‌آورد، می‌تواند برای پوست شما هم یک موهبت و هم آزاردهنده و مخرب باشد. شما در فصل تابستان احتمالاً زمان بیشتری را در خارج از منزل سپری می‌کنید، همین موضوع پوست شما را در معرض اشعه‌های فرابنفش مضری قرار می‌دهد.

در نتیجه و به واسطه اطلاعاتی که ذکر شده است ممکن است نیاز به مراقبت های پوستی خاصی داشته باشید. اگر می‌خواهید درخشش تابستانی پوسستتان را به حداکثر برسانید و از برخی نگرانی‌های رایج پوست جلوگیری کنید، چند نکته مهم برای مراقبت از پوست وجود دارد که ما در ژیلمو و در این مقاله برایتان گردآوری کرده ایم، پس با ما همراه باشید.

مراقبت از پوست در تابستان

دکتر هوپر به عنوان یکی از افراد فعال در زمینه پوست و زیبایی می گوید: به عنوان یک ترفند سریع که میتوان برای پوست در فصل تابستان پیاده و اجرا کرد، حفظ روتین رتینول و آنتی اکسیدان است، شما باید آکنه و مشکلات رنگدانه را درمان و از وقوع آن جلوگیری کنید، دوباره به محافظت در برابر آفتاب متعهد شوید و در نظر بگیرید که آیا نیاز به تنظیم پاک کننده و مرطوب کننده خود دارید یا خیر.

فقط به یاد داشته باشید که بسته به نوع پوست و نحوه واکنش آن به محیط، ممکن است اصلاً مجبور نباشید تغییرات اساسی در روند پاکسازی و مراقبت پوستیتان ایجاد کنید همه چیز نصبی است!! اما نکته مهم در این جا آن است که آنچه مهمتر است توجه به واکنش خاص پوست خود به آب و هوای تابستان و تنظیم روتین پوستی خود در صورت نیاز است.

شست و شوی آنتی باکتریال

اگر بدن شما مستعد آکنه است، شستشوی آنتی باکتریال را انتخاب کنید هیچ کس از احساس چسبناک تعریق تابستانی لذت نمی برد، حال اگر با شیوع آکنه همراه باشد که دیگر هیچ!! مشکل خود عرق نیست، بلکه رشد باکتری است که آن را تشویق می کند، به گفته دکتر هوپر، پوست عرق کرده محیطی گرم و غنی از رطوبت را فراهم می کند که به باکتری های طبیعی روی صورت شما اجازه تکثیر و ایجاد جوش می دهد. این جوش ها می توانند هم روی صورت و هم در بدن شما ایجاد شوند.

اگر آکنه در پشت، باسن یا جلوی ران شما ظاهر می شود، از شستشوی ضد باکتری برای خنثی کردن باکتری ها استفاده کنید. دکتر  هوپر خاطرنشان می کند که یکی دیگر از مواد ضد آکنه که ممکن است کمتر با آن آشنا باشید اسید هیپوکلروس است که شکل رقیق سفید کننده است. این اسید ملایم دارای خواص ضدباکتریایی، ضد قارچی و احتمالاً ضد ویروسی است و ممکن است مزایای درمانی برای آکنه، اگزمای پوست سر و اسکارهای کلوئیدی داشته باشد.

مراقبت از پوست چرب

اگر پوست شما چرب است، بهتر است از پاک کننده اسید سالیسیلیک استفاده کنید. اکنون که هوا گرمتر شده است، ممکن است متوجه شوید که دانه های سرسیاه کوچکی روی بینی، چانه و پیشانی شما به وجود آمده است. هوپر می‌گوید برخی از افراد در پاسخ به گرما، بدنشان شروع به تولید بیش از حد سبوم [روغن] می‌کند که این موضوع منجر به مسدود شدن منافذ می‌شود که به صورت نقاط سیاه ریز روی پوست ظاهر می‌شوند.

او یک شستشوی لایه بردار صورت را برای شفاف نگه داشتن منافذ توصیه می کند. لایه بردار های دارای اسید سالیسیلیک نیز گزینه بی نظیری می باشند، اما چرا؟ اسید سالیسیلیک یک بتا هیدروکسی اسید (BHA) محلول در روغن است که به کاهش چربی و از بین بردن لکه‌های عمیق در منافذ کمک می‌کند. پس سعی کنید اگر پوست چربی دارید به دنبال یک پاک کننده حاوی گلیسیرین برای حفظ رطوبت مناسب محیط پوست باشید.

نکته مهم این است که پوست مستعد جوش نیز ممکن است از تغییر از یک پاک‌کننده کرم‌تر به یک پاک‌کننده ژل‌دار یا کف‌کننده برای کنترل بهتر چربی سود ببرد.

مراقبت از پوست خشک

اگر پوست شما خشک است، یک مرطوب کننده سبک تر در نظر بگیرید. دکتر آنجلا لمب، استادیار پوست در شهر نیویورک توضیح می دهد که خبر خوب این است که رطوبت بیشتر در هوا باید به تامین رطوبت بیشتر پوست کمک کند.

اگر متوجه شدید که مرطوب‌کننده معمولی شما در این فصل از سال خیلی برای پوستتان سنگین است، مرطوب‌کننده‌ای را که سبک‌تر است، مانند آن‌هایی که حاوی اسید هیالورونیک هستند، در نظر بگیرید.

دکتر لمب می گوید، شما همچنین می توانید سنگینی یک مرطوب کننده را از روی ظاهر آن ارزیابی کنید. مرطوب‌کننده‌های شفاف یا ژله‌ای بیشتر از مرطوب‌کننده‌های کرمی یا سفید که دارای نرم‌کننده‌های بیشتری برای جذب رطوبت هستند، بر پایه آب هستند و در نتیجه انتخابی سبک تر به شمار می روند.

مراقبت از پوست ترکیبی

اگر پوست شما ترکیبی است، از تونر استفاده کنید، داشتن یک نوع پوست مختلط و ترکیبی می تواند خسته کننده باشد، به این معنی که صورت شما دارای مناطقی از پوست خشک و چرب است. خشکی اغلب روی گونه‌های شما دیده می‌شود، در حالی که چربی در ناحیه T، که ناحیه پیشانی، بینی و چانه شما است، می‌نشیند. دکتر لمب می‌گوید: از استفاده از لوزم مراقبت از پوست برای کل صورت خود اجتناب کنید و از درمان هدفمند استفاده کنید. اگرچه او معمولا تونر را توصیه نمی کند، اما در شرایطی که پوست ترکیبی داشته باشید، تونر می تواند انتخاب درستی باشد.

یک تونر را به منطقه T خود بزنید و از هر قسمتی که معمولاً خشک است چشم پوشی کنید. برای این کار نیز تنوع بسیار بالایی از تونر وجود دارد که می‌توانید از میان آن ها انتخاب کنید، از جمله آن‌هایی که چربی را کنترل می‌کنند یا منافذ را تمیز می‌کنند.

استفاده از ضد آفتاب

شما بدون توجه به نوع پوستتان، باید به صورت روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. هر نوع از پوستی می تواند ویژگی های کرم ضد آفتاب سود ببرد. بعلاوه، چه پوست چرب، چه خشک یا ترکیبی داشته باشید ، باید هم به پاک کننده و هم مرطوب کننده خود نگاهی دوباره بیاندازید تا مطمئن شوید که بهترین انتخاب برای پوست شما در این فصل هستند.

همچنین این کرم ها در بهبودی گودی دور چشم نیز تاثیر دارند.

به گفته AAD، تهیه کرم ضد آفتاب با پوشش طیف گسترده ای از اشعه ها بسیار ضروری است، زیرا آن ها هم اشعه های UVA و هم UVB را که باعث سرطان پوست می شوند و به پیری کمک می کنند، مسدود می کند. کنت مارک، پزشک متخصص پوست در شهر نیویورک، پیشنهاد می‌کند که در صورتی که هوای بیرون آفتابی یا ابری باشد، از کرم ضد آفتاب SPF 30 استفاده کنید و محصولی دارای اکسید روی بخرید. او می‌گوید: بهترین ماده محافظ در برابر نور خورشید اکسید روی است که برای پوست نیز بسیار تسکین‌بخش است.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ضدآفتاب‌های مبتنی بر اکسید روی، که یک سد محافظ برای انعکاس اشعه‌های فرابنفش ایجاد می‌کنند و کمترین نفوذ پوستی را دارند، برای استفاده روزمره نیز بی‌خطر هستند. اگر نگران استفاده روزانه از ضد آفتاب هستید که باعث ایجاد جوش می شود، به دنبال ضد آفتابی باشید که برچسب غیرکومدوژنیک داشته باشد (به این معنی که احتمال مسدود شدن منافذ پوست نسبت به سایر ضد آفتاب ها کمتر است).

به خاطر داشته باشید که طبق انجمن سرطان آمریکا (ACS)، هیچ کرم ضد آفتابی قادر به جلوگیری از 100 درصد اشعه ماوراء بنفش نیست. ACS توصیه می کند که بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر از حضور طولانی مدت در خارج از منزل خودداری کنید، لباسی را انتخاب کنید که راحت باشد اما پوست در معرض دید را بپوشاند و تا حد امکان در مناطق سایه دار بمانید.

به گفته انجمن ملی روزاسه، در صورت ابتلا به روزاسه (یک نوع آکنه)، استفاده از کرم ضد آفتاب در روند درمان آن بسیار مهم است، زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث گسترش آن شود. به خاطر داشته باشید که استفاده از کرم ضد آفتاب صبحگاهی شما را برای کل روز پوشش نمی دهد. طبق گفته این سازمان، شما باید هر دو ساعت یک بار مجددا پوستتان را با کرم پوشش دهید، کاری که فقط 38 درصد از افراد مبتلا به روزاسه گزارش داده اند که انجام می دهند!! اگر پوست شما به راحتی توسط کرم ضد آفتاب تحریک می شود، کرمی را انتخاب کنید که بر پایه مواد معدنی باشد تا این مشکل نیز به سادگی حل شود.

پاک کننده و مرطوب کننده خود را ارزیابی کنید

یک تفکر رایج وجود دارد که همه باید ماهیت پاک کننده ها و مرطوب کننده های سنگین ترشان را به محصولات فومی یا ژل سبک تر تغییر دهند. اما اینکه آیا این موضوع برای شما درست است یا نه بستگی به نیازهای منحصر به فرد پوست شما دارد که می تواند از یک روز به روز دیگر تغییر کند.

دکتر هوپر می‌گوید: اگر پوست شما از زمستان تا تابستان تفاوت چشم گیری نمی کند، پس لازم نیست از محصولات کرمی و سنگینتان را به ژل‌ها یا فوم‌های سبک‌تر تغییر دهید. این موضوع همچنین می تواند یک تصمیم روزانه باشد، روند بسیار ساده است! اگر احساس خشکی کردید، از مرطوب کننده خود استفاده کنید. اگر احساس می‌کنید پوستتان چرب است، از استفاده از آن بگذرید.»

جویس دیویس، MD، متخصص پوست در شهر نیویورک می‌گوید: یکی از سرنخ‌هایی که نشان می‌دهد از محصولاتی بسیار سنگین استفاده می‌کنید این است که آیا به میلیا مبتلا می‌شوید یا خیر، در واقع میلیا برجستگی‌های سفید یا کیست‌های کوچک زیر پوست هستند. به گفته DermNet، میلیا ها حاوی کراتین  و بی ضرر هستند، اما می توانند برای ماه ها روی صورت باقی بمانند. برای رفع آن می توانید از محصولاتی که )روغن یا کره شی( در آنها وجود دارد به جای پاک کننده های مایع یا کف کننده مانند پاک کننده صورت استفاده کنید.

هوپر می‌گوید بسته به نوع پوست و نحوه واکنش آن به محیط، ممکن است اصلاً مجبور نباشید تغییرات اساسی ایجاد کنید و اگر این کار را نکنید هیچ اشکالی ندارد. مهمتر از آن توجه به نحوه واکنش منحصر به فرد پوست شما به عناصر و تنظیم در صورت نیاز است.

استفاده از رتینوئید برای مراقبت از پوست

رتینوئیدها مشتقات ویتامین A هستند که تولید کلاژن را تحریک می کنند تا به طور موثر ظاهر خطوط و چین و چروک ها را کاهش دهند، طبق گفته های مجله سلامت دانشگاه هاروارد (رتینول ها اشکال ضعیف تری از رتینوئیدها هستند و بدون نسخه نیز در دسترس هستند؛ بسیاری از رتینوئیدها نیاز به نسخه پزشک متخصص پوست دارند.) ممکن است این محصول را برای مراقبت از پوستتان  به روتین زمستانی یا بهاری خود اضافه کرده باشید، اما یک تصور غلط رایج وجود دارد که شما نباید این کار را انجام دهید. همانطور که بنیاد سرطان پوست اشاره می کند، سعی کنید تا از آن در تابستان استفاده کنید زیرا اشعه UV خورشید می تواند پوست را حساس تر کند. هوپر یک راه حل ساده دارد، شب ها رتینول خود را روی پوستتان بمالید و اجازه دهید هنگام خواب بهترین عملکرد ضد پیری خود را پیاده کند.

جویس دیویس می گوید: علاوه بر این، افزایش رطوبت به این معنی است که تابستان زمان مناسبی برای استفاده از رتینوئید یا رتینول است.

 بسیاری از مردم متوجه می شوند که این محصولات در ابتدا پوست خود را خشک می کنند و باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته می شوند. اما سطوح رطوبت بالاتر به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند و احتمال تحریک آن ها را از بین می برد. تحقیقات گذشته نشان داد که تغییرات رطوبت نسبی بعد از 30 دقیقه بر ظاهر پوست تأثیر می گذارد و رطوبت بیشتر با کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک مرتبط است.

با همه این تفاسیر، به خاطر داشته باشید که رتینول و رتینوئیدها هنگام استفاده با برخی دیگر از مواد مراقبت از پوست (از جمله AHA ها، بنزوئیل پراکسید، و اسید سالیسیلیک و…) می توانند واکنش ضعیفی نشان دهند. برای محافظت از خود در برابر یک واکنش نامطلوب، با استفاده از هر محصول جدید در ناحیه کوچکی از پوست برای مشاهده واکنش، یک تست سریع انجام دهید.

مراقبت از خود در برابر دما

علاوه بر موارد بالا شما همچنین باید مراقب دما هوا نیز باشید. هوپر می‌گوید: «اگر ملاسما دارید، مطمئن شوید که متوجه شده‌اید که فقط نور ماوراء بنفش نیست که آن را تحریک می‌کند، بلکه گرمای مادون قرمز نیز روی آن بسیار تاثیرگذار است. به زبان ساده: “اگر گرم شوید، ملاسما بدتر می شود!” به طور کلی برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، هوپر توصیه می کند که هنگام رانندگی از تهویه هوا روی صورت خود استفاده کنید و از عینک آفتابی قافل نشوید همچنین پوشیدن یک شلوار لینن خنک و آزاد می تواند به جلوگیری از نفوذ نور به پوست پاهایتان نیز جلوگیری کند.

در نهایت، شما می توانید برای بهبود کیفیت پوستتان هلیوکار اولترا را در نیز در نظر بگیرید، این ماده یک مکمل غذایی برای پوست که حاوی ماده‌ای مشتق شده از سرخس غنی از آنتی اکسیدان و ضد التهاب است که ممکن است آسیب اشعه ماوراء بنفش خورشید را مهار کند. ( توجه داشته باشید که استفاده منظم از کرم ضد آفتاب همچنان ضروری است؛ این را بیشتر به عنوان مکملی برای SPF خود در نظر بگیرید.)

سخن پایانی

فصل تابستان چالشی مهم برای افرادی به شمار می رود که به دنبال مراقبت دقیق و اصولی از پوستشان هستند. اهمیت اطلاع داشتن از نوع پوست و استفاده صحیح از مواد آرایشی بهداشتی مناسب می تواند یک گزینه بی نظیر باشد. هدف ما در ژیلمو و در این مقاله آشنایی هرچه بیشتر شما با این دست از لوازم بهداشتی بود تا بتوانید با استفاده اصولی از آن ها پوستی درخشان وچشم نواز در فصل گرم تابستان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام