هر چیزی که درباره مد پایدار باید بدانید

نوشته تحریریه ژیلمو

7 دی 1402

مد و استایل

0 نظر

هر چیزی که درباره مد پایدار باید بدانید

آیا تا به امروز کلمه مد پایدار یا فشن سبز به گوشتان خورده است؟ تا چه اندازه درباره این بخش از صنعت مد اطلاعات دارید یا دوست دارید با بالا بردن آگاهیتان در این زمینه دید متفاوت تری نسبت به پوشاک و فشن داشته باشید؟

ما می دانیم که مسائل در صنعت مد بسیار پیچیده هستند و تعاریف ممکن است گیج کننده باشند، بنابراین امروز در مجله ژیلمو با شما هستیم تا آن را برای شما تجزیه و تحلیل کنیم و ببنییم که دقیقاً “مد پایدار” چیست؟ و در مورد “فشن سبز” چه اطلاعات جالبی می توان کسب کرد. با ما همراه باشید.

بازگشت به اصول اولیه

دنیایی را تصور کنید که در آن می‌توانید برای خرید به هر فروشگاه پوشاک سربزنید و بلافاصله بدانید که خریدهای شما دقیقاً چه تأثیری بر محیط، کارگران و حیوانات خواهد گذاشت. می‌توانید با دل و خاطری سبک مجموعه‌های لباس را مرور کنید و بدانید که یک لباس زیبا به جای آسیب رساندن به مردم و کره زمین به نفع آن‌ها نیز عمل  خواهد کرد. این هدف نهایی است که جنبش مد پایدار را هدایت می کند.

همه ما می دانیم که این یک سناریوی اتوپیایی است، اما این صنعت در حال پیشرفت چشمگیری است. طرح‌هایی مانند Good On You وجود دارند تا به شما کمک کنند بفهمید کدام برندها مانند فروشگاه لباس ایده‌آل رفتار می‌کنند و کدام‌ها نه.

مد پایدار چیست؟

مد پایدار بر مفهوم توسعه پایدار استوار است که سازمان ملل در سال 1987 آن را به عنوان “توسعه ای که نیازهای زمان حال را برآورده می کند بدون به خطر انداختن توانایی نسل های آینده برای برآوردن نیازهای خود” تعریف کرد.

معنای مورد نظر اصطلاح “مد پایدار” اغلب حس مثبتی دارد. وقتی کمپین‌ها و کارشناسان از آن استفاده می‌کنند (و اصطلاحات مرتبط مانند مد اخلاقی، فشن سبز، و مد محیط‌زیست)، از صنعت مدی دفاع می‌کنند که اثرات زیست‌محیطی خود را در محدوده‌های سیاره‌ای مدیریت و رفاه مردم و سایر حیوانات را در سراسر این کره خامی تضمین می‌کند.

در این دیدگاه، پایداری معنادار مستلزم یک تغییر اساسی از مدل‌های کسب‌وکار است که باعث تولید بیش از حد، مصرف بیش از حد، اتلاف، استثمار کارگران و شرایط اضطراری آب و هوایی می‌شود. بسیاری از کارشناسان از اصطلاحاتی مانند رشد زدایی و اقتصاد دایره ای برای توصیف تغییرات سیستمی مورد نیاز برای دستیابی به یک صنعت مد پایدارتر استفاده می کنند.

اما به دلیل مبهم بودن آن و عدم پیشرفت درک شده به سمت این اهداف، مد پایدار اصطلاحی است که اکنون بسیاری از طراحان، فعالان و سیاست گذاران احساسات متفاوتی نسبت به آن دارند.

در سال‌های اخیر، عباراتی مانند «پایدار» و «اخلاقی» به‌طور مکرر در شست‌وشوی سبز و چرخش پایداری شرکتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. هنگامی که برندهایی که مسئول تولید بیش از حد لباس می باشند، نشانگر اثرات زیست محیطی و استثمار کارگران هستند و ادعا می کنند که پایدار می باشند، این اصطلاح معنای خود را از دست می دهد و این در حالی است در حالی که یک نام تجاری می تواند “پایدارتر” باشد و مصرف کنندگان می توانند “انتخاب های پایدارتری” داشته باشند، واقعیت فعلی این است که هیچ برند یا انتخابی کاملاً پایدار نیست. این موضوع بدان معنی است که این اصطلاح اغلب محدود است و برخی مواقع قدرت خود را از دست می دهد.

یک نام تجاری می تواند “پایدارتر” باشد و مصرف کنندگان می توانند “انتخاب های پایدارتری” داشته باشند، واقعیت فعلی این است که هیچ برند یا انتخابی کاملاً پایدار نیست. این بدان معنی است که این اصطلاح اغلب محدود است و قدرت خود را از دست می دهد.

اجرای صحیح فشن سبز و مد پایدار

برای مبارزه با موضوع دور زدن فنش سبز توسط افراد فعال صنعت مد، سیاست گذاران در همه جا، از نیویورک گرفته تا اتحادیه اروپا، در حال کار بر روی قانون گذاری هستند که چگونه یک برند می تواند از این اصطلاحات در بازاریابی خود استفاده کند، که منجر به افزایش روش های جایگزین برای توصیف اهداف اولیه در پس این اصطلاح می شود.

به عنوان مثال، ونسا فریدمن، منتقد مد نیویورک تایمز، استدلال کرده است که اصطلاح “مد پایدار” به خودی خود یک امر بدبینانه است، او می گوید (“در نهایت “پایدار” به معنای “قابلیت ادامه در یک دوره زمانی” است، ، از سوی دیگر کلمه مد به معنای تغییر در طول زمان است. آشتی دادن این دو موضوع غیرممکن است.) فریدمن تصمیم گرفته است به جای آن از اصطلاح “مد مسئول” استفاده کند. بیشتر و بیشتر، خرده فروشان و برندها به سمت برچسب های دیگری مانند “مد آگاهانه” با اهداف مشابه جذب می شوند.

مد اخلاقی چیست؟

در بیشتر موارد اهداف مد اخلاقی و مد پایدار دقیقاً یکسان می باشد. مد اخلاقی و پایدار اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. برای برخی، مد اخلاقی بیشتر بر تأثیر اجتماعی صنعت مد و آنچه «از نظر اخلاقی درست است» تمرکز دارد.

مد اخلاقی فراتر از قوانین کار محلی شماست و طیف گسترده ای از مسائل مانند دستمزد زندگی، شرایط کار، رفاه حیوانات و مد وگان را پوشش می دهد.

مد اخلاقی تمایل دارد همه چیز را از دستمزد زندگی و شرایط کار سالم گرفته تا رفاه حیوانات و مد گیاهخواری را در نظر بگیرد. اما خب به طور کلی نادیده گرفتن ابعاد اخلاقی چالش‌های فاجعه‌بار زیست‌محیطی مانند تأثیر تغییرات آب و هوایی یا تخریب منابع آب شیرین بر انسان‌ها و حیوانات واقعاً منطقی نیست.

داستان های پشت پرده صنعت مد

مد یک صنعت کثیف است. هر روز، ماه و سال، صنایع مد سریع هوای ما را با انتشار غول‌پیکر دی‌اکسید کربن آلوده می‌کنند، هزاران گالن از با ارزش‌ترین منبع طبیعی ما یعن آب را هدر می‌دهند و اقیانوس‌ها و آب‌های زیرزمینی ما را با مواد شیمیایی سمی و میکروپلاستیک‌ها آلوده می‌کنند. و متأسفانه این موضوع به همین جا ختم نمی شود. هنگامی که به تخریب محیط زیست توسط صنعت مد فعلی نگاه می کنیم، باید کل چرخه تولید، مصرف و دفع زباله را در نظر بگیریم. همه این سه مرحله هنوز هم در بررسی دقیق کاملاً ویرانگر به نظر می رسند. به عنوان مثال، سازمان ملل تخمین می‌زند که صنعت مد 8 تا 10 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را شامل می‌شود.

اما خب کمی جای امیدواری نیز وجود دارد، به دلیل تأثیر گسترده آن بر محیط و سیاره ما، تغییر روند انسان از خرید لباس ها از سریع به آهسته، استفاده حداکثری از آنچه در حال حاضر دارید، اولویت بندی خرید لباس دست دوم و حمایت از مارک های مد بهتر مانند خرید یک تیشرت پشت طرح زیبا می تواند به کاهش ردپای کربن شما کمک کند.

وقتی صحبت از برندهای مد پایدارتر می شود، پیشگامان این صنعت از چند جهت این سیاره را در اولویت قرار می دهند. آنها کل چرخه یک کالای مد را در ذهن نگه می‌دارند و بر روش‌های تولید کم‌تأثیر تمرکز می‌کنند که با الهام از مفهوم اقتصاد دایره‌ای، باعث صرفه‌جویی در منابع و انرژی و کاهش ضایعات می‌شود.

همانطور که می بینیم، اکثریت قریب به اتفاق فعالیت های صنعت مد همچنان در آلودگی محیط زیست، انتشارات سمی و تولید زباله و در نتیجه بزرگترین چالش نسل ما یعنی تغییرات آب و هوایی نقش دارند. اما ما همیشه دوست داریم به جنبه های مثبت آن نگاه کنیم، این همه بدان معنی است که ما به عنوان مصرف کننده می توانیم با تصمیم ساده برای کاهش مصرف خود بخشی از راه حل باشیم. و زمانی که به لباس نو نیاز داریم، لباس‌هایمان را از برندهای آینده‌نگر، پایدارتر و آگاه‌تر بخریم.

زمانی که صحبت از توانمندسازی می شود، باید به همنوعان خویش نیز توجه داشت. متأسفانه، زنجیره‌های عرضه فوق‌العاده طولانی، شرایط کاری خطرناک، و دستمزدهای بسیار ناکافی در حال حاضر زندگی را برای اکثر افرادی که لباس‌هایی را  می پوشیم، درست می کنند را به چالش می‌کشد. با این حال، بدون کار آنها، ما از دست خواهیم رفت. مارک های اخلاقی تر از این واقعیت آگاه هستند و با افرادی که در فرآیند تولید مجموعه های خود دخیل هستند، به عنوان شریک رفتار می کنند.

بسیاری از برندهای اخلاقی در تلاش هستند تا راه را برای زنجیره‌های تامین شفاف و منصفانه در مقیاس جهانی هموار کنند و اطمینان حاصل کنند که با هر فردی که در فرآیند تولید مد شرکت دارد با احترام رفتار می‌شود، حقوق متناسب با نیروی کار خود دریافت می‌کند و در یک کشور با محیط امن مشغول به کار می‌شوند.

علاوه بر این، شرایط عادلانه کار یک موضوع بسیار فمینیستی است. همانطور که کمپین Labor Behind The Label نشان می دهد، امیلیون ها کارگر پوشاک در سراسر جهان زن هستند. شرایط کار منصفانه نیز موضوع حقوق کودکان است، با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از کار غیرقانونی کودکان در حوزه‌های صنعت مد، مانند تولید پنبه معمولی، صورت می‌گیرد. به عنوان یک مصرف کننده، می توانید فعالانه به دنبال مارک های معتبر توسط Fairtrade باشید که برای ریشه کن کردن بدترین اشکال کار کودکان مبارزه می کنند.

اهمیت مد پایدار برای حیوانات

در چند سال گذشته، انبوهی از برندهای مد به درخواست دوستداران حیوانات توجه کردند و تصمیم به تولید لباس های بدون خز و پوست حیوانات کرده اند. اما موارد دیگری نیز وجود دارد که باید به هنگام در نظر گرفتن رفاه حیوانات در صنعت مد، که متأسفانه هنوز مملو از ظلم به حیوانات است، به دنبال آن باشید. افراد فعال استفاده از خز، پر، و پوست و موی حیوانات عجیب و غریب را برای رتبه بندی حیوانات شناسایی و از استفاده آن ها جلوگیری می کنند. آن ها همچنین در نظر می گیرند که آیا پشم با استفاده از کشته شدن حیوان به دست آمده یا خیر و اینکه چگونه یک برند خاص از چرم استفاده می کند.

 تأثیرات اخلاقی بسیاری از این مواد حیوانی به طور همزمان آشکار است و نادیده گرفته می‌شود، و بخش مهمی از مأموریت این نوع شرکت ها برجسته کردن مارک‌هایی است که ماهیت این موضوع را در نظر نمی گیرند.

خوشبختانه، بسیاری از کسب‌وکارهای نوآور در نگرانی ما در مورد رفاه حیوانات و تأثیرات زیست‌محیطی محصولات حیوانی در صنعت مد سهیم هستند. برندهای وگان با معرفی مواد بدون ظلم و ضربه کمتری که می توانند با چرم رقابت کنند، پیشتاز هستند. آنها ثابت می‌کنند که شیک پوشیدن بدون پوشیدن پوست یا موهای عجیب و غریب حیوانات نه تنها ممکن است، بلکه آسان و سرگرم‌کننده است.

همچنین اگر به دنبال آموزش نگهداری صحیح از کت خزتان هستید تا دیگر مجبور به خرید مجدد آن نشوید سری به دیگر مقاله های مجله ژیلمو بزنید.

مد پایدار و ارزش های آن

مارک‌های پیرو مد اخلاقی در حال حاضر کار باورنکردنی ای را انجام می‌دهند و راه را برای صنعت انسانی‌تر هموار می‌کنند که در آن همه در سطح یکسان مراقب سلامت یکدیگر هستند. با این حال، آنها به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند.

آنها به شما نیاز دارند تا قدرت درونتان را کشف کنید که انتخاب شما برای خرید از برخی برندها و رد کردن برخی دیگر است. یا انتخاب شما برای خرید کمتر و استفاده مجدد و تعمیر، یا دوباره استفاده کردن لباس های دیگران است. شما می توانید به افزایش آگاهی از قدرت مشتریان در تقاضای این انتقال پایدار و عادلانه صنعت و مکانیسم های آن کمک بگیرید.

بهترین بخش این موضوع آن است که مشاهده ظهور و موفقیت برندهای مد بهتر، نتایج و اثرات مثبت بیشتری خواهد داشت. اغلب، آنها به طور همزمان بسیاری از موضوعات مهم دیگر را پشتیبانی می کنند. آنها با کلیشه ها، ننگین و متعصبانه در سراسر جامعه مبارزه می کنند. آنها تصمیم می گیرند در مقابل نژادپرستی بایستند و به جای آن از همه نوع تنوع حمایت و آن را ترویج کنند. آنها انتخاب می کنند که زنان نیز جایگاه بسیار بالایی در جامعه دارند. آنها به جای زندگی در گذشته به آینده فکر می کنند. و آن‌ها می‌خواهند آن را به گونه‌ای شکل دهند که همه، در همه جا، بتوانند زندگی آبرومندانه و سرشار از فرصت‌ها را داشته باشند و از سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم و موجوداتی که با آن‌ها سهیم هستیم مراقبت کنند.

جنبش مد پایدار با انتخاب های آگاهانه ای که هنگام خرید لباس انجام می شود، با پرسش و بایکوت مد سریع هدایت می شود، و به عنوان مثال شما با خرید شومیز مجلسی سبز می دانید که می توانید پس از استفاده از آن احساس خوبی نسبت به آن داشته باشید.

با نیروهای مشترک، ما می توانیم با مصرف گرایی بی فکر و مد سریع و تأثیر مخرب آنها بر جوامع، سیاره ما و همه موجودات ساکن در آن مبارزه کنیم.

سخن پایانی

اکنون و بعد از مطالعه این مقاله می‌دانیم که چگونه انتخاب‌های مد اخلاقی و مد پایدار می‌تواند تغییرات بسیار خوبی در زندگی ما و دیگر افراد ایجاد کند یا حداقل از آسیب‌های ناشی از خرید لباس‌های نو جلوگیری کند، احتمالاً حالا از خود می‌پرسید که چگونه لباس‌هایی را پیدا کنید که نیازها و ارزش‌های شما را برآورده کند. خب این اولین قدم برای پیروی از مد پایدار یا فشن سبر است که به طور قاطع از “کاهش، باز پوشیدن، بازیافت، تعمیر، فروش مجدد” و همچنین خرید لباس دست دوم پشتیبانی می کند. اما وقتی نیاز به خرید دارید، چرا از برندهای اخلاقی‌تر که برای تغییر این صنعت به سمت بهتر کار می‌کنند حمایت نکنیم؟ امیدواریم که مطالعه این مقاله توانسته باشد شمارا بیشتر از پیش با ماهیت این بخش از مد آشنا کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام