هر چیزی که از برند بالنسیاگا باید بدانید

نوشته تحریریه ژیلمو

27 مهر 1402

معرفی برندها

0 نظر

هر چیزی که از برند بالنسیاگا باید بدانید

بالنسیاگا یک خانه مد بسیار بسیار لاکچری است که در سال 1919 توسط شیک پوش اسپانیایی کریستوبال بالنسیاگا در سن سباستین، اسپانیا تاسیس شد که در حال حاضر این برند در پاریس مستقر است.

Balenciaga کفش ‌های رسمی و غیر رسمی، کیف‌های دستی و لوازم جانبی بسیار بسیار متنوعی را تولید می‌کند و می توان گفت نامی بسیار بلند آوازه در صنعت مد به شمار می رود. در حالی که قیمت‌های این برند می‌تواند گران باشد، محصولات آن‌ها به دلیل کیفیت بالا و سبک طراحی ماندگار آن، اغلب به عنوان «سرمایه‌گذاری» در نظر گرفته می‌شوند. پیشنهاد می کنیم که اگر مشتاق هستید تا بیشتر از این برند لباس جذاب بدانید، با ما در این مقاله ژیلمو همراه باشید.

تاریخچه برند بالنسیاگا

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم کریستوبال بالنسیاگا اولین بوتیک خود را در سن سباستین اسپانیا در سال 1919 افتتاح کرد و کم کم این بوتیک ها به شعبه هایی در مادرید و بارسلونا نیزگسترش یافت. در آن زمان خانواده سلطنتی اسپانیا و اشراف از طرح های او استفاده زیادی می کردند. هنگامی که جنگ داخلی اسپانیا او را مجبور به بستن فروشگاه‌هایش کرد، برند بالنسیاگا تصمیم گرفت تا مسیرش را در شهر پاریس ادامه دهد.

بالنسیاگا، خانه مد پاریس خود را در آگوست 1937 در خیابان جورج پنجم افتتاح کرد، جایی که اولین نمایش مد او طرح هایی را به نمایش گذاشت که به شدت تحت تأثیر رنسانس اسپانیایی قرار گرفته بودند.

موفقیت او تقریباً سریع بود. در دو سال، مطبوعات او را به عنوان یک انقلابی در صنعت مد تحسین کردند و طرح های او بسیار مورد توجه قرار گرفت.

جالب است که بدانید کارمل اسنو، سردبیر هارپرز بازار، یکی از قهرمانان اولیه طرح های او بود.

مورخان بر این باورند که ادامه فعالیت بالنسیاگا در طول اشغال پاریس توسط نازی ها به واسطه ارتباط او با ژنرال فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور اسپانیایی که متحد نزدیک آدولف هیتلر بود، امکان پذیر شد.

شاید تعجب کنید از دانستن این موضوع که رابطه با فرانکو آنقدر نزدیک بود که بالنسیاگا برای خانواده فرانکو لباس طراحی می کرد!!

 این شرکت یکی از تنها 60 شرکتی بود که اجازه فعالیت در دوران اشغال را داشت و عرضه مداوم مواد خام از اسپانیا که به دلیل جنگ در پاریس با کمبود مواجه بود، به بالنسیاگا مزیت رقابتی داد.

 با این حال بعد ها او شهادت داد که درخواست هیتلر برای انتقال فعالیت های شرکتش به برلین را رد کرده است.

بالنسیاگا بعد از دوران جنگ

در طول سال‌های پس از جنگ، خطوط دوخت لباس او به نوعی خطی‌تر و براق‌تر شدند و از شکل ساعت شنی که توسط «نگاه جدید کریستین دیور» رایج شده بود، فاصله گرفتند.

سیال بودن سیلوئت های این برند او را قادر ساخت تا رابطه بین لباس و بدن زنان را دستکاری کند. در سال 1951، او ماهیت سیلوئت را تغییر داد، شانه ها را پهن کرد و کمر را در لباس هایش کمی تنگ تر کرد.

کمک های دیگر این برند برای صنعت مد در دوران پس از جنگ، شامل ژاکت بادکنکی کروی (1953)، لباس عروسک نوزادی کمر بلند (1957)، کت پیله ای (1957)، دامن بادکنکی (1957)، و لباس گونی شکل (1957) بود.

در سال 1959، کار برند بالنسیاگا در خط امپراتوری، با لباس‌های کمر بلند و کت‌هایی مانند کیمونو به اوج رسید.

در دهه 1960، بالنسیاگا به سمت پارچه های سنگین، گلدوزی های پیچیده و مواد جسورانه گرایش پیدا کرد. علائم تجاری او شامل «یقه‌هایی بود که از استخوان ترقوه دور می‌شد تا ظاهری شبیه قو به انسان ها بدهد».

در سال 1960، بالنسیاگا لباس عروسی را برای ملکه فابیولا بلژیک طراحی کرد که از ساتن دوشس عاج ساخته شده و با راسو سفید در یقه و باسن تزئین شده بود.

جالب است بدانید که جکی کندی در زمانی که جان اف کندی رئیس جمهور آمریکا بود با خرید آثار گران قیمت بالنسیاگا شوهرش را ناراحت کرد. صورت‌حساب‌های مد لباس او در نهایت با احتیاط توسط پدرشوهرش جوزف کندی پرداخت شد.

نبرد علیه مطبوعات

در سال 1957، بالنسیاگا به طور جدی تصمیم گرفت مجموعه خود را یک روز قبل از تاریخ تحویل خرده فروشی لباس به مطبوعات مد نشان دهد.

این موضوع استاندارد چهار هفته قبل از تاریخ تحویل خرده فروشی که صنعت مد در آن زمان دنبال می کرد را نقض می کرد.

 با بی اطلاعی مطبوعات از طرح لباس هایش تا روز قبل از ارسال آنها به فروشگاه ها، او امیدوار بود که از دزدی ایده و کپی برداری از طرح های خود جلوگیری کند.

در آن زمان مطبوعات نسبت به این موضوع مقاومت کردند و تقریباً غیرممکن بودند که آثار او را در مهلت‌های چاپی خود قرار دهند، اما بالنسیاگا و ژیوانشی تحت حمایت او ایستادند و به طور جدی بر پوشش و مطبوعات آن دوران تأثیر گذاشتند.

 حامیان او استدلال می‌کنند که کریستین دیور با کپی برداری از سیلوئت‌ها و برش‌های بالنسیاگا مورد تحسین قرار می‌گیرد و ادعا می‌کند که آن‌ها کار اصلی خودش است.

نبرد علیه چمبر

در سالیان نه چندان دور، بالنسیاگا سرکشی در برابر قوانین، دستورالعمل ها و وضعیت بورژوازی Chambre syndicale de la haute couture parisienne شروع کرد و هرگز عضوی از آن نشد.

به واسطه همین ذهنیت ها کریستوبال بالنسیاگا خانه مد خود را در سال 1968 تعطیل کرد و در سال 1972 درگذشت. این خانه تا سال 1986 خاموش بود!

بالنسیاگا طی سال های 1981 تا 2010

برند بالنسیاگا اکنون متعلق به Kering است و لباس‌های زنانه و مردانه آن توسط Nicolas Ghesquière اداره می‌شود.

در سال 2002، ستاره بالنسیاگا ، Nicolas Ghesquière، از کار Kaisik Wong، طراح اهل سانفرانسیسکو تقلید کرد.

Ghesquiere یک جلیقه تکه تکه‌ای در مجموعه بهار خود قرار داد که شبیه جلیقه‌ای بود که وانگ در سال 1973 طراحی کرد.

جالب است بدانید خانه بالنسیاگا لباس‌هایی را که جنیفر کانلی و نیکول کیدمن در جوایز اسکار سال 2006 پوشیده بودند، و همچنین لباس عروسی که کیدمن هنگام ازدواج با کیت اربن پوشید، طراحی کرده است.

کایلی مینوگ همچنین برای نماهنگ‌های «آهسته» و «زن خون‌سرخ» و تور کنسرت‌اش لباس بالنسیاگا پوشیده بود.

نمایش پاییز/زمستان  بالنسیاگا در سال 2007، سردبیر Teen Vogue، Amy Astley را چنان تحت تأثیر قرار داد که کل نشریه مجله تا مدت ها به تمجید از آن می پرداختند.

 این خط تولید لباس شامل جودوپورهای لاغر، کت‌های تنگ و چسبان، روسری‌های تزئین‌شده با مهره و سایر ترکیب‌های چندفرهنگی بود.

بالنسیاگا به خاطر خلق قطعات ساختاری پیشرفته و آوانگارد، به داشتن توانایی پیش‌بینی آینده مد لباس زنانه مشهور است. لباس‌های قدیمی بالنسیاگا در میان سردبیران مد، ستاره‌های هالیوود و مدل‌ها محبوب هستند و بر تن سینا میلر، لارا بینگل، راکل زیمرمن، کارولین ترنتینی، امانوئل آلت، تاتیانا سوروکو و بسیار دیگر از کارگردانان و بازیگران هالیوودی دیده شده‌اند.

هیلاری رودا، جنیفر گارنر، و استفانی سیمور نیز دیگر مشاهیر طرفدار لباس های بالنسیاگا هستند.

بالنسیاگا در عصر کنونی

در مارس 2011 در موزه M. H. de Young در سانفرانسیسکو، ایالات متحده، بالنسیاگا یک نمایش چشم نواز داشت. این نمایشگاه شامل طرح های بسیاری از مجموعه لباس های دایره المعارفی موزه بود. لورا مولوی، طراح Rodarte در مورد تأثیر کریستوبال بالنسیاگا گفت: «شما حتی نمی توانید تاثیر آن ها را با متر و معیار خاصی اندازه گیری کنید».

در آن زمان سیاست جمع آوری کمک مالی 2500 دلاری برای هر بلیت موزه، 350 مهمان از جمله دنیس هیل، ماریسا مایر، ونسا گتی، ویکتوریا تراینا، ونسا تراینا، جیمی تیش، گوئینت پالترو، اورلاندو بلوم، بالتازار گتی، مگی رایزر، کانی نیلسن را به خود جلب کرد.

در ژوئن 2011، موزه کریستوبال بالنسیاگا در گتاریا، اسپانیا افتتاح شد.

در نوامبر 2012، بالنسیاگا اعلام کرد که از مدیر خلاق، نیکولاس گسکیر جدا می‌شود و به دوره 15 ساله همکاری با او پایان می‌دهد.

بعد از این جدایی، بالنسیاگا الکساندر وانگ را به عنوان مدیر خلاق جدید خود معرفی کرد.

وانگ اولین مجموعه خود را برای این لیبل در 28 فوریه 2013 در هفته مد پاریس ارائه کرد. در سال 2014، Tribunal de grande instance de Paris تاریخ محاکمه ای را برای شکایت بین Balenciaga در مقابل Ghesquière تعیین کرد.

Balenciaga ادعا کرد که نظرات Ghesquière در مجله System به وجهه شرکت آسیب رسانده است.

در جولای 2015، Balenciaga اعلام کرد که پس از سه سال از کارگردان خلاق الکساندر وانگ جدا شده است. نمایش بهار/تابستان 2016 آخرین نمایش او بود که شامل لباس‌های سفید ساخته شده از پارچه‌های نرم و طبیعی بود.[

در اوایل اکتبر 2015، این برند دمنا گواسالیا را به عنوان مدیر خلاق جدید خود منصوب کرد.

در آوریل 2021 گواسالیا مجموعه جدید Pre-Fall 2021 خود را که توسط مجله Vanity Teen تبلیغ شده بود، ارائه کرد، سپس در آگوست 2021، جاستین بیبر به عنوان چهره جدید Balenciaga معرفی شد.

در ماه مه 2022، Balenciaga اعلام کرد که پرداخت های رمزنگاری شده را نیز برای خرید مردم از محصولاتش می پذیرد.

در اکتبر 2022، بالنسیاگا اعلام کرد که روابط خود را با کانیه وست به دلیل اظهارات ضدیهودی او قطع می کند.

حمایت از اوکراین

در مارس 2022 در هفته مد پاریس، Balenciaga از اوکراین در طول جنگ روسیه و اوکراین حمایت کرد.

این حمایت در قالب تی شرت هایی به رنگ زرد و آبی (مانند پرچم اوکراین) روی صندلی ها قرار داده شده بود. دمنا گواسالیا، مدیر خلاقیت این برند، شعری از نویسنده اوکراینی الکساندر اولس با عنوان “زندگی در اوکراین، زندگی برای زیبایی” را در ابتدا و انتهای نمایش خواند. او خاطرنشان کرد که این نمایش خود توضیحی است، به عنوان تقدیم به “بی باکی، مقاومت، و پیروزی عشق و صلح.”

تعهد به کار با کیفیت

Balenciaga در بین برندهای لوکس در تعهد خود به کیفیت و مهارت منحصر به فرد معروف است. لباس های آنها با استفاده از روش های سنتی ساخت و ساز تولید می شود و تنها برای دوخت لباس از پارچه های با کیفیت استفاده می کنند. این موضوع توجه به جزئیات این برند جهانی را تضمین می‌کند، و بر این موضوع مهر تایید می زند که که محصولات Balenciaga برای ماندگاری بال ساخته شده‌اند و آن‌ها را به سرمایه‌گذاری عاقلانه‌ای برای هر خریدار شیک پوشی تبدیل می‌کند.

بالنسیاگا در فرهنگ عامه

در سال 1997 در فیلم برای ثروتمندتر یا فقیرتر، شخصیت تیم آلن به طور تصادفی لباس Balenciaga را آتش زد. او سعی می کند به آن بخندد و به طور لفاظی بپرسد “بالنسیاگا چیست؟”

Balenciagaجالب است که بدانید با The Simpsons برای ساختن یک فیلم کوتاه برای هفته مد پاریس در سال 2021 همکاری کرد.

در سال 2022 نیز لیزو، رپر و خواننده پاپ آمریکایی، در آهنگ شماره یک خود با عنوان «درباره زمان لعنتی» به بالنسیاگا اشاره کرد و آهنگ «احساس بی‌حوصلگی، قدم زدن در من بالنسی‌» را خواند.

جنجال تبلیغاتی کودک

در نوامبر 2022، یک کمپین تبلیغاتی که در حساب اینستاگرام Balenciaga ارسال شد، کودکانی را نشان می‌داد که خرس‌های عروسکی را در دست داشتند که لباس‌های مربوط به فانتزی های جنسی به تن داشتند.

پس از انتقادات شدید، Balenciaga بعدا عذرخواهی کرد و تمام پست های مرتبط با کمپین عکس را حذف کرد. در همین حال، عکاس، گابریله گالیمبرتی، گفت که هم کودکان و هم اشیایی که در عکس‌ها ظاهر می‌شوند، همه توسط Balenciaga انتخاب شده‌اند.

ساعاتی بعد، بالنسیاگا برای یک آگهی جداگانه و از قبل طراحی شده، که در آن یک کیف دستی 3000 دلاری Balenciaga در میان مقالاتی که شامل متن نظر دادگاه عالی در ائتلاف Ashcroft v. Free Speech است، که یک پرونده مربوط به آزار کودکان بود، قرار دارد، عذرخواهی کرد.

Balenciaga اعلام کرد که برای دریافت 25 میلیون دلار قرامت علیه شرکت تولید North Six و طراح صحنه، Nicholas Des Jardins، اقدام قانونی کرده است و آنها ادعا کردند که با سند دادگاه، آن ها مسئول این تبلیغات هستند.

در پاسخ، وکیل طراح صحنه گفت که نمایندگان بالنسیاگا در فیلمبرداری حضور داشتند و کاغذها و وسایل مورد استفاده را مدیریت کردند

دیگر جنجال بالنسیاگا مربوط به تصویری دیگر، با حضور ایزابل هوپر، بازیگر زن است که در آن دو کتاب هنری در پس‌زمینه دیده می‌شود: یکی بر اساس The Cremaster Cycle (1994-2002) توسط متیو بارنی، و دیگری به عنوان Sweet as It Gets (2014).

به گفته نقاش بلژیکی (میشائل بورمانس)، برخی از کاربران توییتر سعی کردند تصاویر مربوط به آثار بارنی و بورمانز را به سند دادگاه متصل کنند و بر این اساس پیشنهاد کردند که در مطالب بازاریابی Balenciaga یک پیام پنهان در مورد کودک آزاری وجود دارد.

کارل دبلیو جونز از دانشکده رسانه و ارتباطات در دانشگاه وست مینستر، این کمپین را تلاشی برای تبلیغات شوک توصیف کرد. کیم کارداشیان به عنوان سفیر برند Balenciaga که در ابتدا چیزی در مورد این رسوایی در ملاء عام نگفت، شروع به فروش لباس و کفش Balenciaga خود کرد، و می توان گفت این پرونده نیزکار به جایی نبرد.

بازار هدف بالنسیاگا

می توان گفت امروزه بازار هدف بالنسیاگا هر کسی است که از طراحی با کیفیت بسیار بالا قدردانی می کند و مایل است برای آن هزینه بپردازد. همانطور که اشاره کردیم این برند دارای طیف گسترده ای از محصولات است، از اقلام روزمره مانند تی شرت و شلوار جین گرفته تا قطعات گران قیمت مانند لباس و لباس مجلسی مانند لباس های اورال.

برخلاف سایر برندهای لوکس، که معمولاً توسط مردان و زنان مورد استفاده قرار می‌گیرند، بالنسیاگا توانسته است برای Millennials جذاب باشد. کفش کتانی Balenciaga Triple S، به طور خاص، طراحی شده بود که شبیه یک “کفش پدری” باشد، اما با قیمت لوکس 850 دلاری عرضه شد. این محصول در میان هزاره‌های باهوش مد که از طراحی قدردانی می‌کردند و حاضر بودند برای کیفیت آن هزینه بپردازند، محبوبیت خوبی داشت.

اگر مایل هستید که 10 مزیت شگفت انگیز نوشیدن آب برای پوست را بدانید، پیشنهاد می کنیم حتما سری به دیگر مقاله های مجله ژیلمو بزنید.

سخن پایانی

این موضوع که برند بالنسیاگا تبدیل به یک غول بزرگ دز صنعت فشن و برند شده است، جای هیچ شک و تردیدی ندارد، اما این که مسیری که این شرکت طی کرده تا به نقطه ای که امروز در آن قرار دارد، برسد، بی شک جذاب و الهام بخش می تواند باشد. ما در ژیلمو امیدواریم که مطالعه این مقاله توانسته باشد کمی بیشتر از پیش شما را با تاریخچه و داستان های برند بالنسیاگا آشنا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام