همه چیز درباره پانچو و روش های ست کردن آن

نوشته تحریریه ژیلمو

24 اسفند 1402

مد و استایل

0 نظر

همه چیز درباره پانچو و روش های ست کردن آن

از آنجایی که خانه‌های مد بزرگ دوباره شروع به استفاده از پانچو کرده اند، این لباس نشان خود را بار دیگر در فشن شو های امسال به نمایش گذاشت. امروزه مشاهده می کنیم که این لباس قومی که در دهه 70 رایج شد دوباره به کار گرفته شده است و توانسته ظاهری اصیل به ظاهر فشن شو های امسال ببخشد. این لباس زمان و مرزها را درنوردیده است تا به یک لباس جهانی تبدیل شود که به دلیل کاربردی بودن و دارایی های سبکی آن مورد پسند قرار می گیرد. امروز با مجله ژیلمو همراه باشید تا با هم بررسی کنیم و ببینیم که پانچو چه نوع لباسی است و ریشه آن به چه زمانی باز می گردد.

ریشه شناسی پانچو

پانچو لباس معروفی است که توسط جشنواره ملی به همین نام جشن گرفته می شود و از سال 1954 هر ساله در ژوئیه در کاتامارکا برگزار می شود. این لباس ارزش هنری بالایی دارد و همه دست اندرکاران توسعه فرهنگی کشور آمریکا را هر ساله گرد هم می آورد. در شو های مربوط به این لباس و بین آهنگ‌ها، رقص‌ها و اجراهای معمولی، جشنواره فولکلور به فضایی برای تبادل نظر تبدیل شده است که بازدیدکنندگان را مسحور خود می‌کند.

وقتی دقیق تر نگاه می کنیم، متوجه می شویم که منشا پانچو موضوعی بحث برانگیز است. برای برخی، این اصطلاح از کلمه کچوا “پانچو” یا “پانشاو” گرفته شده است. ارتباط بین طلوع خورشید و سر که از سوراخ مرکزی پانچو خارج می شود را ایجاد می کند. همچنین از کلمه “pontron” به معنای “پوشش” در زبان آمریکایی Mapudungún  گرفته شده است.

در حالی که برخی استدلال می کنند که منشاء آن در اسپانیا است، برخی دیگر آن را به بولیوی نسبت می دهند. چارلز دلپیان در کار تحقیقاتی خود به نام “صنایع پارچه در کاتامارکا” نشان می دهد که پانچو قبلاً توسط بومیان استفاده می شد. به دلیل کمبود لباس، اسپانیایی ها در طول فتح آن را پذیرفتند.

پانچو احتمالاً قبل از تبدیل شدن به یک لباس رایج، تحت تأثیر مردم بافنده مکزیک، آند و آمریکای مرکزی قرار گرفته است. پانچو که تقریباً در هر فرهنگ باستانی در این قاره استفاده شده است، می تواند یک قطعه لباس جهانی در نظر گرفته شود. با این حال، منشأ آن به مردم پرو بسیار نزدیک تر است.

پرو و تاریخچه پانچو

مستندات نشان گر این موضوع هستند که پانچو حداقل 1000 سال قبل از میلاد مسیح ظاهر شده است. یافته‌های تاریخی منشأ آن را به فرهنگ‌های پیش از اینکاها،پاراکاها و نازکاها نسبت می‌دهند. این لباس، یک لباس گرانبهای اجدادی بود که حتی در گورهای این مردمان نیز یافت می شد. پانچو، قطعه‌ای معمولی از پرو، یک میراث سنتی است که در هنگام تدفین به عنوان هدیه استفاده می‌شد. همچنین این لباس با الیاف آلپاکا طراحی شده بود تا تا ابد بماند و در نتیجه مردگان را برای همیشه در زندگی پس از مرگ همراهی کند.

پانچو همچنین می‌تواند گونه‌ای از Unku باشد، نوعی جلیقه باز که می‌تواند موقعیت اجتماعی را با توجه به طرح‌های هندسی تزئین‌شده آن متمایز کند به گفته امریک اسکس ویدال، پانچو قطعه لباسی متشکل از 2 تکه پارچه است که در طول ها به جز در مرکز دوخته شده است.

به یاد داشته باشید که پانچو کلاسیک یک کت ساده است که با یک تکه پارچه مستطیلی طراحی شده است و در مرکز بریده شده تا سر از آن عبور کند. سپس پارچه ضخیم روی بدن می افتد و باعث سهولت حرکت بازوها می شود.

استفاده از پانچو

پانچو بخشی از البسه ضروری برای سفر و همچنین لوازم جانبی برای اسب سواری است. این لباس در طول زمان بر کاربردی بودن لوازم جانبی و ظرفیت آن برای محافظت در برابر آب و هوای بد تاکید کرد.

کیفیت پارچه استفاده شده در این لباس باعث می شود عایق خوبی در برابر باران، سرما، گرد و غبار باشد. هر پرویی باید پانچوی خود را برای انسان در طول جابه‌جایی خود در اختیار داشته باشد. هنگامی که از پشم ساخته می شد، پانچو می توانست به عنوان پتو برای خواب نیز استفاده شود.

انواع پانچو

در کاجامارکا و پونو، لباس پانچو سنگین، بلند و در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. از سوی دیگر، پانچو کوزکو با پس زمینه قرمز و جزئیات هندسی آن مشخصه شهر شناخته می شود. کوتاهی آن به اندازه پانچو مورد استفاده در مزارع سواحل پرو است.

امروزه پانچو به شدت در زندگی روزمره مردم آمریکای جنوبی لنگر انداخته است تا جایی که در عبارات خاصی نیز این کلمه گنجانده شده است. هنگامی که در یکی از این مناطق هستید، ممکن است عبارت “پنچو را بلند کنید” را بشنوید که به معنای شورش است. ممکن است یکی از آشنایان به شما بگوید که «پا روی پانچو» نزنید. شما باید درک کنید که این کلمات هر کدام چه معناهایی در خود دارند. امروزه در خارج از آمریکای جنوبی، پانچو شروع به جذابیت بیشتر و بیشتری در سطح بین المللی کرده است.

اگر این لباس بسیار موفق است، به این دلیل است که می تواند هر ظاهری را بدون به خطر انداختن راحتی، زیباتر کند. همچنین این لباس جنبه پیله‌ای دارد که تولیدکنندگان آن را با مواد نرمی که می‌توانند گرم یا سبک باشند برای سازگاری با فصول تصعید می‌کنند.

پانچو انتخابی ایده آل برای ایجاد یک ظاهر بوهمی، شیک یا قومی است که کاملاً با روندهای فعلی مطابقت دارد. علاوه بر این، برای همه تیپ‌های بدنی نیز مناسب است و یک ظاهر آرام را به ارمغان می‌آورد. از آنجایی که این لباس شل و روان است، می تواند برخی از ایرادات موجود در بردن افراد را نیز پنهان کند.

پانچو در اشکال مختلف یافت می شود تا مناسب مردان و زنان و کودکان باشد. این لباس به صورت ملوانی، شنل و برش های دیگر با یقه گرد، یقه V، یقه لاک پشت موجود است.

سوال اینجاست که آیا می خواهید بدون تغییر لباس استایل خود را تغییر دهید؟ پانچو انتخابی بی نظیر و مناسب برای شما است.

چگونه پانچو را با استایل بپوشیم؟

در اصل پانچو به دور بدن پیچیده می شد یا در هوای گرم هنگام سفر پیاده روی شانه ها می پوشاند! در آن زمان افراد سوار بر اسب به کمک پانچو به طور طبیعی برای محافظت از پایین تنه از آن استفاده می کردند، اما امروزه می‌توان آن را در خانه یا برای گردش‌های رسمی نیز استفاده کرد.

اگر پانچو چه در یک نسخه مدرن یا دست ساز انتخاب شود، فوراً کلاسیک ترین لباس ها را تغییر می دهد. این لباس به وفود در لاین ها طراحان معروفی مانند روبرتو کاوالی، کلوئه یا شانل دیده شده است.

امروزه تمایز اجتماعی که اجازه استفاده از پانچو را می داد به پایان رسیده است. رنگ‌ها، شکل و الگوهای اکسسوری تبدیل به یک زمین بازی می‌شود که در آن ستاره‌ها با هم مخلوط می‌شوند تا قطعه‌ای را قاطعانه مد کنند. این لباس که در مواد و سبک های مختلف طراحی میشود، بسته به ظاهر انتخابی می تواند تداعی های بسیار ظریفی ایجاد کند.

قانون طلایی برای خودنمایی در این لباس این است که با تنظیم حجم بالاتنه با نازکی قسمت پایین، حالت لباس را متعادل کنید. از آنجایی که این لباس با هر ظاهری سازگار است، در انتخاب جواهرات و لوازم جانبی برای اضافه کردن اختیار کامل خواهید داشت. با این حال، باید توجه داشت که این لباس با کوله پشتی ضعیف در نظر گرفته می شود. بهترین کار این است که این نوع کیف را با یک کیف شانه ای استفاده کنید.

نحوه پوشیدن پانچو زنانه

شما می تونید به سادگی انواع پانچوهای زنانه با برش های جذاب و جزئیات عالی را پیدا کنید. آنها مطابق با خواسته های شما ظاهری اصیل، قدیمی یا عامیانه به شما می دهند. همچنین شما می توانید یک پانچو ساده را برای رسیدن به ظاهر کامل انتخاب کنید. مدل‌های رنگی به شما این امکان را می‌دهند که ظاهری متین بسازید یا در روزهای خاکستری استایل خود را زنده کنید. برای گذر از هوای سرد نیز می توانید پانچو با خز را برای ست کردن با شلوار و چکمه های خود انتخاب کنید.

علاوه بر موارد بالا شما می‌توانید با ترکیب یک پانچو با رنگ‌های گرادیان با یک لباس کوتاه در همان رنگ‌ها، روی رنگ‌های این لباس بازی کنید. پانچو به طور ایده‌آل با شلوارهای باریک و اسکینی مانند یک شلوار جین زاپدار ترک بی نظیر نیز هماهنگ است.

این لباس را می توان با الگوها و پترن های زیر تزئین کرد:

  • حیوانات
  • گلدار
  • بوهمین
  • قومی
  • کاشی
  • گرافیکی
  •  سه بعدی معاصر

آیا می خواهید ظاهر الساندرا آمبروسیو را در استایل خودتان تکرار کنید؟ پیشنهاد ما این است که پانچوهای حاشیه‌دار ساده را با شلوار جین و یک جفت چکمه بی نظیر ست کنید.

نحوه پوشیدن پانچو برای مردان

پانچو مردانه فقط مختص زنان یا کلیشه مکزیکی ها در فیلم ها نیست. بسیاری از مردان با هنر پوشیدن پانچو حس استایل خود را نشان می دهند. در حالی که برخی از مردان آن را یک قطعه لباس بسیار معمولی می دانند، برخی دیگر از تغییر آن بسته به ظاهری که برای خلق کردن دارند دریغ نمی کنند. می‌توانیم به جیسون موموآ (خال دروگو در حماسه The Games of Thrones) اشاره کنیم که در ظاهر لوکس و وینتیج خود کاملاً موفق است.

جالب است بدانید که او با این نگاه مطالعه شده، کدها را می شکند و بر اساس سلایق خود، لباسی چشم نواز به خود اختصاص می دهد. این مدل که در سبک برش مستقیم یا شنل موجود است، ظاهری شیک و ظریف به شما می بخشد، همچنین شما قادر خواهید بود با اضافه کردن آن به کت و شلوار، یک لباس زیبا را به نمایش بگذارید.

اگر می‌خواهید ظاهر شهری یا سبک راکر یا استریت‌استایل داشته باشید، ما به شما پانچوهایی با برش پهن با کلاه یا مدل‌های نامنظم و غیرعادی را پیشنهاد می‌کنیم. ترند این استایل بدین گونه است که پانچو را با الگوهای قومی با یک ژاکت سبک، کفش ورزشی و کلاهی شبیه به سامبررو بپوشید. این استایل برای فعالیت های شما در فضای باز نیز مدل هایی ارائه می دهد که خیلی سریع خشک می شوند و کثیفی را در خود نگه نمی دارند.

برای داشتن ظاهری مدرن که شما را در هر شرایطی متمایز می کند، می توانید پانچو با جزئیات غیر معمول انتخاب کنید. یکی از انواغ این نوع لباس برای مثال درباره سیستم بسته شدن پانچو است که از سگک ها و دکمه های عجیب تشکیل شده است. برای زیباتر شدن استال شما می توانید پانچو را به طرز شگفت انگیزی با یک شلوار جین هماهنگ و ست کنید. با این حال، افراد مشهوری مانند جرد لتو از استفاده از رنگ های متنوع در استایلشان نمی ترسند. آنها چاپ ها را با هم ترکیب می کنند در حالی که مطمئن می شوند در همان پالت رنگ باقی می مانند و لوازم جانبی مینیمالیستی را انتخاب می کنند.

پانچو برای کودک شما

بچه های کوچکتر نیز با تزئین خود با پانچوهای گرم و پوشیدنی، این روند را دنبال می کنند. این نوع لباس با مواد نرم استفاده شده در ساخت آن متمایز می شود. شما می توانید آن را با پارچه هایی شامل پنبه نرم، میکروفیبر و سایر پارچه های نرم تهیه کنید تا به آرامی کودکان دلبندتان را گرم و استایلیش کند.

علاوه بر این شما می توانید پانچو کودک را با توجه به نیازهای خاص انتخاب کنید. ما به شما مدل‌های مقاوم در برابر باران را پیشنهاد می‌کنیم، مدل‌هایی برای خشک شدن بعد از شنا یا به سادگی گرم کردن آنها در هنگام کاهش دما، راحت و بسیار جاذب هستند و به پوست شکننده کوچولوها احترام می گذارند و باعث خارش و سوزش نمی شوند.

پانچو برای کودکان نیز در چندین مدل تزئین شده با الگوهای زیبا در دنیای مد و فشن موجود است که به زیبایی استایل کودکان کمک می کند. برای یافتن محصولی که به بهترین وجه مناسب سایز آنها باشد مشکلی نخواهید داشت.

پانچو حمام چیست؟

بزرگسالان نیز می توانند وقتی از آب بیرون می آیند، خود را به کمک پانچو های حوله اینوازش کنند. پس از شنا، دوش گرفتن یا حمام، پناه بردن به یک مکان گرم یک نیاز همگانی است. در این مورد، حوله همیشه تنها گزینه نیست. علاوه بر این، راحتی آن نیز محدود است. پانچو حمام با این قابلیت که به شما امکان می دهد خود را در یک پیله گرم بپیچید و در عین حال به طور موثری از حریم خصوصی شما محافظت می کند، این مشکل را اصلاح می کند. دیگر شرایطی وجود ندارد که حوله لیز بخورد و شما خجالت بکشید. با یک حوله حمام، شما کاملاً از حرکات آزادانه خود خلاص خواهید شد.

این نوع پانچو همچنین به شما این امکان را می دهد که به سرعت خود را خشک کنید تا سرما نخوریدبا توجه به اطلاعات ارائه شده این نوع از پانچو می تواند دوست و همراه سردترین روزهای افرادی باشد که از ترس سرما در حمام کردن تردید دارند. این نوع پانچو در چندین نسخه اصلی از برش مستقیم، آستین کوتاه با کلاه در دنیای مد و فشن موجود است. علاوه بر این، نگهداری از آن بسیار آسان است و دوام آن بی نظیر است.

اگر به دنبال راهنمای شست و شوی لباس هایتان در ماشین لباسشویی به کمک وایتکس هستید، حتما سری به مقاله مربوط به آن در مجله فروشگاه زنانه ژیلمو بزنید.

سخن پایانی

پانچو یک لباس معتبر و محبوب و مورد استفاده برای هزاران سال است که بیش از اینکه یک نوع لباس کاربردی باشد، دنیای مد را با طرح های بی نظیری که طی سال های زیاد ارائه کرده است توانسته فتح کند. این لباس می تواند فارق از جنسیت و سن افراد یک انتخابی بی نظیر برای سبک استایل پوششی افراد باشد. در این مقاله از مجله ژیلمو باش ما بودیم تا ببینیم پانچو از کجا وارد فرهنگ مد و فشن شد و به یک باره توانست طرفداران زیادی را جذب کند. امیدواریم که مطالعه آن توانسته باشد بیش از پیش شما را با این لباس محبوب آشنا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام