چند ترفند بی نظیر برای تشخیص لباس با کیفیت

نوشته تحریریه ژیلمو

30 فروردین 1403

مد و استایل

0 نظر

چند ترفند بی نظیر برای تشخیص لباس با کیفیت

وقتی صحبت از لباس می شود، فکر نمی کنم کسی بتواند انکار کند که کیفیت  لباس ها به طور کلی در سرتاسر دنیا در حال کاهش است. در اقتصاد جهانی ما، اولویت های ما تغییر کرده است. در زمان های قدیم، وسایل ما برای ماندگاری ساخته می شدند، زیرا گزینه های کمتری برای جایگزینی داشتیم. اکنون هر چند هفته یکبار روندهای جدید را پیش بینی می کنیم.

بنابراین سخت نیست که بفهمیم چرا ماهیت کیفیت این روزها چنین پیچیده و عجیب شده است. سوال اینجاست که دقیقاً چگونه می توان کیفیت البسه مختلف را تشخیص داد؟ آن هم بدون نیاز به نوعی متخصص مد! طبیعتا هیچ کس دوست ندارد پول خرج کند فقط برای اینکه بلافاصله پس از آن احساس کند فریب خورده است. و هنگام خرید، بررسی تک تک جزئیات بدون شبیه شدن به یک آدم عجیب و غریب عملی نیست. شما به مؤثرترین راه‌ها نیاز دارید تا بتوانید هنگام بیرون رفتن، کیفیت را تشخیص دهید تا بتوانید خریدار آگاه‌تری باشید.

در این مقاله از مجله ژیلمو شما را با ویژگی های اصلی لباس و کفش با کیفیت بالا آشنا می کنم.

با ما همراه باشید.

کیفیت به چه معناست؟

همه دوست دارند کلمه “کیفیت” را به زبان بیاورند، اما هیچ کس واقعاً تعریف نمی کند که “کیفیت” چیست.

اولین قانون کیفیت این است که می توان گفت کیفیت موضوعی کاملا ذهنی است.

هنگامی که بیشتر مردم به “هزینه بیشتر برای کیفیت” اشاره می کنند، می خواهند لباس هایشان بادوام تر از جایگزین های ارزان تر باشند. اما آنها نمی توانند دقیقا توضیح دهند که این اقلام گران تر چگونه بیشتر دوام می آورند.

برای ما، کیفیت به پارچه و ساخت آن بستگی دارد. وقتی پارچه‌های زیبا با ساختار عالی روبرو می‌شوند، لباسی به دست می‌آید که ماندگاری بیشتری دارد و به سختی پیر و قدیمی می‌شود.

اکنون که کیفیت را تعریف کردیم، بیایید در مورد افسانه های رایج در مورد کیفیت صحبت کنیم.

باور غلط کیفیت شماره 1: هر چه قیمت بالاتر باشد، کیفیت بالاتر است

تلفیق قیمت و کیفیت بزرگترین اشتباهی است که می تواند به صورت روزمره دید. اکثر مردم یک جفت کفش 30 دلاری را می بینند و به طور خودکار تصور می کنند که کیفیت بالاتری نسبت به یک جفت کفش 10 دلاری دارند. اما قیمت ها می تواند فریبنده باشد.

به طور کلی، قیمت های بالاتر به معنای کیفیت بالاتر است، اما موارد بسیار زیادی وجود دارد که اقلام گران تر فقط به دلیل درک برند و بازاریابی گران هستند. به عنوان مثال، آیا یک تی شرت 495 دلاری واقعاً 33 برابر بیشتر از یک تی شرت معمولی دوام می آورد؟

در واقع در یک سطح معین، به نقطه‌ای می‌رسید که کالای گران‌تر دیگر ارزش ملموسی را ارائه نمی‌دهد، بلکه جزئیاتی جزئی را ارائه می‌کند که اکثر مردم آن‌ها را تشخیص نمی‌دهند یا برایشان ارزش قائل نمی‌شوند. در واقع دلیلی وجود دارد که چرا در این مقاله به کیفیت اشاره کردیم که چرا چیزهای گران قیمت می‌خریم. زیرا گرانی همیشه با کیفیت برابری نمی کند.

افسانه شماره 2 کیفیت: برندهایی وجود دارند که همیشه با کیفیت هستند

در ارتباط با کیفیت با برندهای خاص به طور کلی مراقب باشید. هر برند یا طراح نقاط قوت و ضعف خود را دارد. در مورد آن فکر کنید. آیا برندی هست که بشناسید که در همه چیز واقعاً عالی باشد؟ اگر خریدهای خود را تنها بر اساس برند انجام می دهید، مطمئناً ناامید خواهید شد.

افسانه کیفیت شماره 3: همه پارچه ها برابر ساخته می شوند

آخرین اشتباهی که می بینیم مردم مرتکب می شوند این است که فکر می کنند همه انواع پارچه ها برابر هستند. “ترمه ترمه است و پنبه پنبه است.” بنابراین، اگر یک ژاکت کشمیری 130 دلاری Everlane بگیرید، همان ژاکت لورو پیانا 1175 دلاری است، درست است؟ منظورم این است که هر دو ژاکت می گویند که از 100% ترمه ساخته شده اند.

فقط به این دلیل که دو مورد هر دو از 100٪ ترمه ساخته شده اند، به این معنی نیست که کیفیت پارچه یکسانی دارند. درجات مختلفی از ترمه وجود دارد و ترمه بهتر، از الیاف بلندتر ساخته می شود که آن را به طرز باورنکردنی نرم می کند.

همچنین به هیچ عنوان فریب نخورید که فکر کنید ترمه از همان کارخانه یکسان به دست آمده است. تنوع کیفیت ترمه برای سایر مواد طبیعی مانند پنبه و چرم نیز وجود دارد. برای مثال، وقتی پوست‌های چرمی می‌خریم، معمولاً انتخاب‌هایی به ما پیشنهاد می‌شود، از پوست‌هایی با عیوب قابل‌توجه تا پوست‌هایی که تقریباً بی‌عیب هستند. مانند هر چیزی در این دنیا مواد بهتر هزینه بیشتری نیز دارند.

بنابراین اگر قیمت‌های بالاتر تضمینی نیست و برندها هم تضمینی نیستند، بهترین آزمون برای تشخیص کیفیت چیست؟

ساده ترین راه برای تشخیص کیفیت

ساده ترین راه برای تشخیص کیفیت این است که خودتان آن را شخصاً تجربه کنید. به یک فروشگاه گران‌قیمت  بروید و سعی کنید تا لباس‌ها را احساس کنید. توجه داشته باشید که پارچه ها چقدر سنگین و محکم هستند و چگونه روی تن دیده می شوند! سعی کنید برای دریافت نتیجه دقیق برخی از آنها را امتحان کنید. سپس به فروشگاه های ارزان تر بروید و اقلام مشابه را با هم مقایسه کنید و تفاوت ها را در نظر بگیرید. لباس‌ها به طور فوق‌العاده ای نیاز دارند تا لمس شوند، بنابراین با دست زدن به لباس‌های باکیفیت‌تر، می‌توانید در آینده همان ویژگی‌ها را مجددا تشخیص دهید.

اما خب نکته مهم این است که همه در نزدیکی یک فروشگاه گران قیمت زندگی نمی کنند. در این صورت، به سراغ  لباس‌های قدیمی واقعی (قبل از دهه 1970) که در کمد دوستان و آشنایانتان پیدا می شود بروید. در بیشتر موارد، اقلام قدیمی بسیار با کیفیت ساخته می‌شوند و تفاوت بین آن‌ها و لباس‌های کم‌کیفیت امروزی غیرقابل انکار است.

اما اگر به صورت آنلاین خرید می کنید، تاکتیک های بالا جوابگوی شما نیست. در مرحله بعد، اجازه دهید در مورد ویژگی های خاصی که باید مراقب آنها باشید صحبت کنیم.

سه چیزی که ما در لباس باکیفیت به دنبال آن هستیم

سه موردی که ما در لباس‌های گران‌قیمت دنبال می‌کنیم، پارچه‌های طبیعی، ساختار خوب و محل تولید آن‌ها هستند. پس بیایید هر کدام از این موارد را با هم بررسی کنیم.

1. پارچه های طبیعی

وقتی صحبت از پارچه‌ها می‌شود، همه ما به دنبال پارچه هایی کاملاً خالص هستیم، و اولین چیزی که بررسی می‌کنیم این است که آیا یک لباس از مواد 100٪ طبیعی ساخته شده است یا خیر. اگر کالایی را ببینیم که از مواد مصنوعی مانند پلی استر، ابریشم مصنوعی (به استثنای موارد قدیمی)، نایلون و غیره ساخته شده است. احتمالاً فوراً آن را برمی‌گردانیم. بر اساس تجربه ، پارچه های طبیعی نسبت به پوست احساس بهتری دارند، بهتر شستشو می شوند و ماندگاری بیشتری دارند. البته در مواردی مانند جوراب بافی و لباس های ورزشی که از مواد مصنوعی به دلایل کاربردی استفاده می شود، استثناهایی نیز وجود دارد. با این حال، شاید بد نباشد که فقط تاپ های پنبه ای و پشم مرینو را برای دویدن و ورزش انتخاب کنیم.

گاهی اوقات طراحان به دلایل طراحی از مواد مصنوعی استفاده می‌کنند، اما در بیشتر موارد، بررسی پارچه‌های طبیعی یک آزمون 80/20 برای کیفیت است. اگر پارچه های شلخته و شل و ولی دارید، بهترین طرح ها و ساخت و سازها آن را نجات نمی دهد.

حالا بیایید در مورد پارچه های خاص و نحوه تشخیص خوب بودن یا نبودن آنها صحبت کنیم.

کشمیر

کشمیر یا ترمه باید بسیار نرم باشد، زیرا زیباترین آن ها از الیاف بلندتر و نازک تر ساخته می شوند. همچنین این پارچه باید ضخیم و متراکم بافته شده باشد. برای تست استحکام پارچه، کمی دستتان را روی آن بکشید. یک ترمه با کیفیت بالاتر کمی باز می شود. همچنین برچسب روی لباس را نیز بررسی کنید تا ببینید آیا لباستان دو لایه است یا یک لایه، زیرا یک لایه بیشتر مستعد ایجاد سوراخ است. آیا تا به حال در یک فروشگاه فست مد بوده اید و فکر کرده اید که لباس مناسبی دوخته شده از ترمه پیدا کرده اید که نازک و سبک است؟ هر چه که یک پارچه در لباس نازک تر باشد نخ های آن بسیار شل تر بافته می شوند. هیچ یک از این ویژگی ها برای طول عمر لباس کار زیادی نمی کند. اما از طرف دیگر، حتی ترمه گران قیمت نیز می تواند در عرض چند ماه باعث ایجاد حفره شود. بنابراین باز هم، تصور نکنید که لباسی با کیفیت تر است فقط به این دلیل که گران تر است. از آنجا که انتخاب ترمه در لباس یک قمار است، ریسک خرید آن با خودتان است.

چک لیست ترمه:

– آیا 100% ترمه است و ترکیبی نیست؟

– دولایه می باشد؟

– آیا فوق العاده نرم است و خارش ندارد؟

– سفت بافته شده؟

– اگر کمی آن را بکشید، آیا به عقب باز می گردد؟

پشم

از نظر فنی، ترمه یک نوع پشم است زیرا از یک حیوان به دست می آید، اما ما به پشم به عنوان هر ماده غیر ترمه ای که برای ژاکت و کت استفاده می شود اشاره می کنیم. پشم به عنوان یک ماده نسبت به ترمه لطافت کمتری دارد، بنابراین در حال حاضر برای ماندگاری بیشتر آماده شده است. پشم ها می توانند از دسته ای از حیوانات مختلف باشند و از نظر بافت تنوع بسیار بیشتری دارند. در بازار لباس ها مرغوب ترین پشم مرینو خواهد بود که احساس بسیار خوبی نیز با خود به همراه دارد. هر چه پشم ریزتر باشد، کیفیت آن نیز بالاتر است. به همین دلیل است که لباس هایی با مشاخصات «پشم مرینو مرغوب» تا «پشم مرینو فوق‌العاده» را مشاهده خواهید کرد. اما برای هر پلیور پشمی، تست های کلی وجود دارد که می توانید برای ارزیابی کیفیت انجام دهید. سعی کنید تا دوباره، برچسب های لباستان را بررسی کنید. پارچه باید از مواد 100٪ طبیعی ساخته شده باشد (پشم باید ضخیم باشد و با کشیدن کمی به عقب برگردد و بافت آن متراکم و محکم باشد.

چک لیست پشم:

– آیا پارچه از نظر ظاهری مناسب است؟

– سفت بافته شده؟

– اگر کمی آن را بکشید، آیا به عقب باز می گردد؟

ابریشم

کیفیت ابریشم با وزن آن تعیین می شود. بنابراین، اگر وزن پیراهن 16 باشد، به این معنی است که 160 یارد ابریشم که وزن آن 16 پوند است در لباس استفاده شده است. هرچه لباس سنگین‌تر باشد، پارچه آن محکم‌تر است، بنابراین کیفیت بالاتری دارد. البته دقت داشته باشید که اکثر برندها وزن پارچه و لباس خود را ذکر نمی کنند، بنابراین می توانید یاد بگیرید که ابریشم را بر اساس احساستان قضاوت کنید.

تفاوت‌هایی که بین ابریشم‌های مختلف است را می توان به این شکل دسته بندی کرد: پیراهن و لباس ظاهری لوکس، ضخیم و سنگین دارند. این موضوع به احتمال زیاد به دلیل پوشش ماسه‌شویی است که پارچه را بسیار نرم و تقریباً مانند جیر می‌کند. پارچه ابریشم با کیفیت فوق العاده روان است، بنابراین اگر آن را روی دستم بکشیم، طرح انگشتانمان را زیر آن می بینیم.

چک لیست ابریشم:

– آیا در برابر پوست فوق العاده نرم و چروکیده می شود؟

– آیا پارچه ضخامتی قابل توجه دارد است؟

– اگر آن را روی نور نگه دارید، آیا نسبتاً مات می شود؟

پنبه

پنبه یکی از پارچه های روزمره مورد علاقه همه افراد است، زیرا نه تنها مراقبت از آن بسیار ساده تر از سایر مواد طبیعی است، بلکه مقرون به صرفه ترین نیز است.

پنبه باید نرم باشد، و خراشیده نشود. هرچه الیاف پنبه بلندتر باشد، احساس نرمی بیشتری خواهید داشت. همچنین بسیاری از مردم به شما می گویند که از خرید لباس هایی با پارچه های نازک خودداری کنید زیرا به راحتی پاره می شوند، اما پارچه های باکیفیت همچنان می توانند نازک باشند، البته تا زمانی که به صورت متراکم تابیده شوند. وقتی آن را به سمت نور نگه می‌دارید، نباید نور زیادی را از سوراخ‌هایش مشاهده کنید. از آنجایی که پنبه برای طیف گسترده‌ای از لباس‌ها استفاده می‌شود، ما نحوه ارزیابی کیفیت را برای هر یک از آنها توضیح خواهیم داد:

در مورد شلوار های جین به خصوص شلوار جین بگ ذغالی، همه ما در مورد پارچه های آن بسیار حساس هستیم. اکثر ما فقط 100٪ پنبه یا شلوار جین با کشش کمی می پوشیم که از 98٪ پنبه و 2٪ الاستین تشکیل شده است. ما در ژیلمو متوجه شده ایم که شلوار جین با کشش بیشتر نازک تر می شود. اکثریت مردم دوست دارند جین احساسی شبیه جین داشته باشد، نه شبیه اسپندکس! همچنین مردم  پنبه‌های سنگین‌تر را نیز دوست دارند.

بعد از شلوار جین به سراغ پیراهن‌های بافته شده دکمه‌دار می رویم که می‌توانند ضخیم یا نازک باشند و همچنان باکیفیت باشند، اگرچه ما متوجه شده‌ایم که پیراهن‌های باکیفیت‌ترمان معمولاً از پارچه‌های ضخیم‌تر ساخته می‌شوند.

در تنها نیز برای تی‌شرت‌ها، اکثر ما به دنبال 100٪ پنبه هستم بدون ترکیب با پلی استر یا اسپندکس!

چک لیست پنبه:

– آیا پارچه ضخیم و محکم است؟

– آیا در برابر پوست نرم است؟

– آن را با دستان خود کمی دراز کنید. آیا متراکم بافته شده است؟

چرم

کیفیت چرم بر اساس نوع دانه های آن تعیین می شود. بهترین چرم، چرم تمام دانه است که عیوب پوست (مانند نیش حشرات) را بدون سنباده زدن یا اصلاح حفظ می کند. اساساً این نوع چرم مانند لایه بالایی پوست شما است، بنابراین انعطاف پذیر و بادوام خواهد بود. بهترین گزینه بعدی چرم با دانه بندی بالا است، یعنی زمانی که چرم دانه ای، کامل سمباده می شود تا عیوب آن از بین برود. چرم دانه بالا نازک تر از دانه کامل است و دوام کمتری دارد. اکثر محصولات (کیف دستی، کفش، و غیره) که در فروشگاه ها می بینیم از چرم درجه یک ساخته می شوند.

نکته مهم درباره این دو نوع چرم آن است که هر دو نوع بادوام هستند، اما چرم تمام دانه به سختی پیر و کهنه می‌شود، همچنین درخشندگی یا پتینه خوبی ایجاد می‌کند ولی چرم دانه‌دار به مرور زمان پلاستیکی می‌شود. آخرین نوع چرم، چرم چسبانده شده است، که اساساً ضایعات چرمی است که همه آنها را له می کنند تا یک ورق چرم جدید ایجاد شود. سعی کنید از چرم چسباننده اجتناب کنید!

به غیر از انواع دانه‌ها، مانند پشم، انواع مختلفی از چرم برای انتخاب وجود دارد: چرم گوساله، پوست بره، آهو و غیره. برخی به طور طبیعی ضخیم و دلچسب هستند و برخی دیگر نازک‌تر و شکننده‌تر هستند. همه چیز بستگی به این دارد که از چرم برای چه چیزی استفاده می کنید (لباس ها از چرم نازک تری استفاده می کنند)، بنابراین تعمیم کیفیت برای چرم می تواند دشوار باشد.

 یکی از چیزهایی که من در چرم زیبا به دنبال آن هستیم، براقیت طبیعی است.

چک لیست چرم:

– آیا نرم و لطیف است؟

– بوی چرم میدهد؟

– ناخن خود را روی آن بخراشید. آیا علامتی ایجاد می کند یا ناپدید می شود؟

2. ساختار و نحوه به وجود آمدن

کیفیت ساخت لباس و پارچه بستگی به این دارد که تکه های پارچه چقدر خوب به هم دوخته شده اند. یک آزمایش اولیه می تواند این باشد که لباس را روی نور نگه دارید و یکی از درزها را بکشید تا ببینید چقدر نور از آن عبور می کند. اگر نخ واقعا سفت و یکدست باشد، این نشانه خوبی است.

تکنیک های تکمیلی برای پیدا کردن لباس با کیفیت

آیا تا به حال یک لباس با کیفیت مانند یک تاپ زنانه جذاب را از داخل به بیرون برگردانده اید و بررسی کرده اید که داخل آن چگونه است؟ در واقع تکنیک‌های مختلفی برای تکمیل لبه‌های خام درزها وجود دارد و برخی از آن‌ها نسبت به سایرین سطح بالایی دارند. ابتدا، بیایید به تکنیکی که احتمالاً در اکثر لباس‌های خود پیدا خواهید کرد نگاهی بیندازیم: لبه‌های بریده شده.

عموما همه پیراهن‌های گران‌قیمت از روش‌های پیچیده‌تری برای دوخت خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال بیایید درباره درز صاف بریده شده که شما آن را به عنوان درز معمولی در داخل شلوار جین خود می شناسید صحبت کنیم. این نوع دوخت نه تنها زیبا و تمیز به نظر می رسد، بلکه یک روکش بادوام تر از لبه های برش خورده است. لبه های خام کاملا محصور هستند و درز فشرده و دوخته می شود تا صاف باشد. این نوع تکنیک تکمیل به مراحل بیشتری نسبت به لبه سرج شده نیاز دارد و تکمیل آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

نخ دوخت

اگر نخ در خارج قابل مشاهده باشد (به نام تاپ دوخت)، به شما سرنخی از سطح کیفیت نیز می دهد. به دنبال نخ ضخیم با کمی درخشش باشید. نخ باید صاف باشد بدون اینکه تعداد زیادی الیاف شروع به ساییدگی کند.

کف دوخته شده در مقابل چسب

وقتی صحبت از کفش می شود، به نحوه چسباندن رویه به زیره نگاه کنید. کالاهای با کیفیت به خصوص در مورد کفش ها معمولا به هم دوخته می شوند و پیوند بسیار قوی تری ایجاد می کند.

3. جایی که ساخته شده است

ما همیشه باید به برچسب البسه های مختلف نگاه کنیم تا ببینیم این لباس کجا ساخته شده است. تولید خوب می تواند در هر کشوری اتفاق بیفتد، اما مردم عموما از متغیر کشور استفاده می کنند تا تعیین کنند که چقدر حاضر هستند برای البسه خود بپردازند. به عنوان مثال، ما می‌دانیم که هزینه‌های نیروی کار در ایالات متحده گران است، بنابراین مایلیم برای کالایی که در آنجا ساخته شده است هزینه بیشتر بپردازند. اما اگر بدانیم کالایی در کشور مقرون‌به‌صرفه‌تری ساخته شده است و قیمت آن همچنان بالاست، در مورد آن خرید دوبار فکر می‌کنیم.

توجه داشته باشید که اگر صفحه محصولی را به صورت آنلاین می‌بینید، و کشور مبدا در فهرست توضیحات لباس نیست، یا می‌گوید این لباس «وارد شده»، این موضوع به این معنی است که در یک کشور تولیدکننده «خوب» مانند ایالات متحده، بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا یا فرانسه ساخته نشده است.

اگر به دنبال بهترین روش های چیدن کوسن روی مبل هستید، حتما سری به مقاله مربوط به آن در مجله فروشگاه لباس زنانه ژیلمو بزنید

سخن پایانی

اگر بخواهیم محتویات این مقاله را به صورت خلاصه به شما توضیح دهیم، این گونه می توان گفت که در نهایت و جدا از راهنمایی که می توانید از افراد و روش های مختلف دریافت کنید، این شما هستید که به کمک تجربه می توانید لباس با کیفیت را شناسایی و کیفیت البسه های مختلف را بررسی کرده و با آزمون و خطاهای لباس ها با قیمت و ساختار های مختلف، به نتیجه ای مناسب برسید. امروز در این مقاله از مجله ژیلمو سعی کردیم تا برایتان کمی از تجربیاتی که می تواند به شما در این راه کمک کند را جمع آوری کنیم تا ساده تر از گذشته بتوانید لباس های با کیفیتی انتخاب کرده و خریداری کنید. امیدواریم که از مطالعه آن لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام