چگونه جوهر را از روی لباس پاک کنیم؟

نوشته تحریریه ژیلمو

14 دی 1402

سبک زندگی

0 نظر

چگونه جوهر را از روی لباس پاک کنیم؟

اگر تا به حال یک شلوار را در حالی که خودکاری در جیب آن باشد شسته باشید، می دانید که خارج و پاک کردن جوهر از لباس دشوار است. از بین بردن لکه جوهر یک مزاحمت معمول برای هرخانه داری به شمار می رود و هیچ ترفندی وجود ندارد که برروی همه پارچه ها جوابگو باشد. امروز در مجله ژیلمو با شما هستیم تا نشان دهیم که چگونه جوهر را از لباس ها و سایر اقلام پارچه ای پاک کنید. با ما همراه باشید.

انواع جوهر

در مورد از بین بردن لکه جوهر از لباس، دو نوع جوهر وجود دارد که باید در مورد آن ها کمی بیشتر بدانید. جوهر مبتنی بر آب که اغلب در قلم های ژلی مانند هایلاتر یافت می شود، و این گونه جوهر ها معمولا راحت تر از روی لباس حذف می شود. جوهر روغنی که معمولاً در قلم‌های توپی مانند خودکار های معمولی یافت می‌شود، غلیظ و چرب است و همین موضوع جدا کردن آن از لباس را دشوارتر می‌کند. همچنین جوهر مبتنی بر روغن  آبگریز است و این به آن معناست که این جوهر به سادگی آب را از خود دفع می کند. روش های زیر برای از بین بردن لکه جوهر روی هر دو نوع جوهر کار می کند. فقط توجه داشته باشید مهم است که به محض مشاهده لکه سریع عمل کنید و روش تمیز کردن مناسب با نوع پارچه خود را انتخاب کنید.

نحوه پاک کردن جوهر از لباس

وقتی نوبت به پاک کردن لکه جوهر از روی لباس می رسد، چه تی شرت، چه شلوار جین یا بلوز، بهترین روش تمیز کردن به پارچه آن مورد بستگی دارد. سعی کنید تا همیشه برچسب لباس را برای تعیین مواد بررسی کنید و دستورالعمل های مراقبتی ارائه شده روی برچسب را بخوانید. با این حال، در زیر چند مرحله اساسی وجود دارد که به شما نشان می دهد چگونه جوهر را صرف نظر از کالایتان از لباس خارج کنید.

آنچه شما نیاز دارید:

  • الکل
  • پارچه یا دستمال کاغذی تمیز

مرحله 1: جوهر اضافی را لکه دار کنید

اگر لکه جوهر تازه است، فوراً با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی لکه را پاک کنید تا جوهر اضافی تا حد ممکن خیس شود.

مرحله 2: لکه جوهر را درمان کنید

اگر لکه جوهر خشک شده است، با رقیق کردن و اشباع کردن لکه با الکل شروع به تمیز کردن کنید. همیشه ابتدا الکل را روی قسمتی از لباس آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به لباس آسیب نمی رساند یا رنگ پارچه را پاک نمی کند.

مرحله 3: لباس ها را بشویید

لباس را با آب خنک بشویید تا جوهر و الکل پاک شوند.

مرحله 4: لباس خشک کردن

قبل از خشک کردن لباس خود، لکه را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا پاک شده است یا خیر. اگر مشاهده کردید که لکه جوهر باقی مانده است، این روند را بارر دیگر تکرار کنید تا زمانی که از بین برود. سپس لباس خود را با هوا خشک کنید.

هنگام انجام مراحل حذف لکه جوهر، حتماً دستورالعمل های روی برچسب لباس و دستورالعمل های سازنده را در مورد محصولات ذکر شده را دنبال کنید.

همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله ترفند هایی که شمارا لاغر تر نشان می دهند را مطالعه کنید تا بتوانید به سادگی با پوشش صحیح لاغر تر دیده شوید.

چگونه لکه جوهر را از شلوار جین پاک کنیم؟

شما می توانید کت یا شلوار جین مورد علاقه خود را با این فرآیند ساده از لکه های جوهر عاری کنید.

برای شروع مانند روش قبلی می توانید جوهر اضافی را با الکل و دستمال پاک کنید، مراقب باشید که این عمل لکه را بیشتر به سمت شلوار جین نکشید. اگر زمانی که دور از خانه هستید روی شلوار جین لکه جوهری دیدید، جوهر خشک شده را با چند قطره آب درمان کنید.

شما می توانید با حوله کاغذی یا پارچه تمیزی که زیر شلوار جین خود قرار داده اید، چند قطره ایزوپروپیل را روی لکه بمالید و به آرامی با یک سواب پنبه ای یا مسواک نرم لکه را بشویید.

توجه داشته باشید که اگر می خواهید شلوار را با ماشین لباسشویی شسا و شو دهید حتما قبل از شستن شلوار جین در چرخه سرد ماشین، با دست لکه جوهر را با آب سرد بشویید.

در نهایت نیز شلوار جین را به کمک هوا خشک کنید تا لکه جوهر پاک شود.

به همین سادگی می توانید شلوار جین مام استایل زاپدار مورد علاقتان را از غیرقابل استفاده شدن نجات دهید.

چگونه جوهر را از پیراهن یا شلوار نخی خارج کنیم؟

برای خارج کردن جوهر از یک پیراهن ساخته شده با پنبه، به آرامی پنبه را با اسپری مو بپاشید تا لکه جوهر از بین برود.

سپس لباس را به مدت 30 دقیقه در محلول 1/2 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید رقیق شده در 1 لیتر آب گرم خیس کنید.

در نهایت نیز لباس را با آب خنک بشویید و بگذارید خشک شود.

چگونه می توان جوهر را از لباس کتان خارج کرد

برای پاک کردن لکه‌های جوهر از پارچه‌های کتان یا بوم قابل شستشو، مالش الکل را روی یک نقطه نامشخص آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به پارچه آسیب نمی‌زند.

سپس ناحیه لکه دار را رو به پایین روی دهانه شیشه یا لیوان قرار دهید، پارچه را محکم نگه دارید تا لکه جوهر پخش نشود. الکل را از طریق قطره چکان روی لکه بچکانید. در این ترفند الکل وقتی جوهر را داخل شیشه می‌ریزد، آن را به سمت خود می‌کشد. سپس  بر اساس دستورالعمل های مراقبت از پارچه، لباستان را خوب خوب بشویید ولی حتما قبل از شستشو، بررسی کنید که لکه پاک شده باشد.

چگونه لکه های جوهر را از لباس های پشمی پاک کنیم

سعی کنید ابتدا پشم را با آب سرد پاک کنید تا ببینید آیا لکه از بین می رود یا خیر. اگر لکه باقی ماند، لکه جوهر را با اسپری مو اسپری کنید و شستن لکه را تکرار کنید تا لکه از بین برود.

در نهایت نیز کمی شست و شو با آب گرم باید جوهر و اسپری موی باقی مانده را پاک کند.

در صورت نیاز از سرکه سفید مقطر نیز می توانید استفاده کنید. همچنین می توانید یک مسواک نرم را در محلول 50-50 آب و سرکه آغشته کنید و به آرامی آن را روی لکه بمالید.

چگونه لکه جوهر را از چرم پاک کنیم

برای از بین بردن لکه جوهر از روی لباس های چرمی می توانید از یک محصول تمیز کننده که مخصوص چرم طراحی شده است استفاده کنید. سعی کنید تا پاک کننده چرم را به کمک پارچه تمیز در سریع ترین زمان ممکن، ترجیحاً در شش ساعت اول پس از کثیف شدن، استفاده کنید.

از بین بردن لکه جوهر از لباس شنل

ابتدا لباس را به مدت 30 دقیقه در محلول پاک کننده 1/2 قاشق صابون ظرفشویی ملایم و شفاف و 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید رقیق شده در 1 لیتر آب گرم خیس کنید.

سپس لباس را با آب خنک بشویید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود.

اگر دیدید که بعد از خشک شدن نیز لکه باقی ماند، می توانید از الکل نیز استفاده کنید (حتما ابتدا روی یک نقطه نامشخص تست کنید).

بعد از شستن لباس با الکل نیاز است تا لباس را طبق دستورالعمل روی برچسب با آب بشویید.

قبل از خشک کردن مجدد طبق دستورالعمل بررسی کنید تا مطمئن شوید که لکه پاک شده باشد.

چگونه می توان جوهر را از لباس های مخمل خارج کرد

در ابتدا باید لباس مخملیتان را در محلول تمیز کننده خانگی خیس کنید. برای از بین بردن لکه جوهر قلم روی پارچه مخمل، ابتدا لباس را به مدت 30 دقیقه در محلولی مشابه محلول هایی که در بالا گفته شده است لباس را خیس کنید سپس لباس را با آب بشویید و اجازه دهید در هوا خشک شودو

همچنین شما می توانید لکه را با الکل نیز درمان کنید. اگر بعد از خشک شدن دیدید که لکه باقی مانده، استفاده از الکل راه حل دوم شما می تواند باشد.

بعد از استفاده از الکل لباس را با آب بشویید و طبق دستورالعمل روی برچسب آن را خشک کنید

چگونه جوهر را از لباس های پلی استر یا نایلون خارج کنیم

.قبل از اینکه بخواهید لکه های جوهر را از لباس دارای پلی استر یا نایلون پاک کنید، درمان را روی یک گوشه یا درز پنهان آزمایش کنید تا آسیب رنگی را بررسی کنید.

سپس ناحیه لکه دار را روی دهانه شیشه یا لیوان بکشید. الکل را به آرامی  روی لکه بچکانید و بقایای جوهر را در شیشه بگیرید.

در نهایت لباس را بشویید و آن را خشک کنید. ترفند پیشنهادی ما به شما این است که سعی کنید به جای استفاده از خشک کن، لباس را آویزان کنید تا در هوا خشک شود.

در صورت نیاز اگر لباستان سفید است و اطلاعات شست و شوی لباس نیز به شما این اجازه را می دهد می توانید از سفید کننده نیز برای رفع مشکلتان استفاده کنید.

نحوه پاک کردن جوهر از ابریشم

برای رفع لکه جوهر از روی لباس ابریشم، لکه را در اسرع وقت با دستمال کاغذی پاک کنید. تا زمانی که لکه از بین برود، می توانید به سادگی با آب سرد پاک کنید.

اگر لکه باقی ماند اسپری مو را روی لباستان اسپری کنید و تا زمانی که لکه از بین برود این روند را ادامه دهید.

در نهایت نیز کار را با خیس کردن و شستن لباس با آب گرم تمام کنید.

شما همچنین می توانید یک مسواک نرم را در محلول 50-50 آب و سرکه آغشته کنید، سپس به آرامی روی لکه بمالید، تا در صورت نیاز به شما در پام شدن جوهر کمک کند.

چگونه جوهر را از اسپندکس و لاکرا خارج کنیم؟

مانند موارد بالا ابتدا باید پارچه را تست کنید و برای این موضوع باید روی یک گوشه یا درز مخفی آزمایش کنید تا ببینید آیا محلول های پاک کننده آسیب رنگی به لباس شما وارد می کنند یا خیر.

سپس ناحیه لکه دار را روی دهانه شیشه یا لیوان بکشید. به آرامی الکل  را از طریق لکه بچکانید و با استفاده از شیشه بقایای جوهر را بگیرید.

سپس لباس را بشویید و آن خشک کنید.

همچنین شما می توانید با توجه به شرایط لباس را در ماشین لباسشویی نیز بشویید. در صورت لزوم از یک سفید کننده ایمن برای رنگ لباس نیز استفاده کنید.

در نهایت نیز لباس را در هوا خشک کنید و مطمئن شوید که لکه جوهر قبل از اینکه دوباره طبق دستور خشک شود از بین رفته است.

از بین بردن لکه جوهر برای پارچه جیر

شما برای این موضوع می توانید از حلال خشک شویی استفاده کنید. برای از بین بردن لکه جوهر از روی جیر، در یک ناحیه نامحسوس با یک حلال خشک شویی مصرفی روی یک پارچه تمیز تست کنید. در نهایت اگر مشکلی نداشت با رعایت دستورالعمل های سازنده، به مقدار کم روی لکه بمالید و مراحل شست و شو را مانند پارچه های ذکر شده در بالا طی کنید.

چگونه جوهر را از مخمل خارج کنیم

قبل از پاک کردن لکه جوهر از مخمل، حتماً دستورالعمل‌های روی برچسب لباس را مطالعه کنید.

سپس باید لباس های مخملی را خیس کنید. برای درمان لکه خودکار بر روی مخمل قابل شستشو، ابتدا باید لباس را به مدت 30 دقیقه در محلول مورد استفاده در پارچه های ذکر شده خیس کنید.

سپس در مرحله بعد باید مراحل شست و شو را مانند موارد قبلی طی کنید. همچنین اگر لکه باقی ماند، الکل انتخابی مناسب برای رفع آن به شمار می آید. در نهایت نیز لباس را به کمک هوای آزاد خشک کنید.

آیا می توانم از جوش شیرین برای از بین بردن لکه جوهر روی لباس استفاده کنم؟

برای پاک کردن لکه جوهر از روی لباس می توانید از جوش شیرین مخلوط با آب استفاده کنید. برای این کار با دو قسمت جوش شیرین و یک قسمت آب خمیری درست کنید و به آرامی روی لکه بمالید و مراقب باشید که لکه به نواحی اطراف پخش نشود. سپس آن ناحیه از لباس را آبکشی کنید و این کار را تا زمانی که لکه از بین برود تکرار کنید و سپس طبق معمول لباس را بشویید.

آیا خمیر دندان لکه های جوهر را از بین می برد؟

خمیردندان ممکن است موثرترین روش برای پاک کردن جوهر از پارچه نباشد، اما می تواند به اندازه کافی جوابگو باشد.

برای استفاده از خمیر دنداد فقط کافیست، روی لکه جوهر را با یک خمیر دندان غیر ژلی بپوشانید و بگذارید چند دقیقه بماند و سپس محل را با آب سرد بشویید. شما می توانید این مراحل را تکرار کنید تا لکه از بین برود. فقط مطمئن شوید که قبل از استفاده از خمیر دندان یک منطقه کوچک و نامحسوس را تست کنید تا مطمئن شوید که به پارچه آسیب نمی رساند.

آیا مالیدن الکل به لباس آسیب می رساند؟

مالیدن الکل می تواند باعث تغییر رنگ، آسیب و محو شدن برخی پارچه ها شود، بنابراین بهتر است در استفاده از آن برای درمان لکه ها احتیاط کنید. در حالی که مالش الکل یک لکه‌بر موثر برای پارچه‌هایی مانند پنبه و کتان است، بهتر است از استفاده از آن بر روی پارچه‌های حاوی پشم، ابریشم، استات، ابریشم مصنوعی یا الیاف اکریلیک خودداری کنید.

سخن پایانی

مهم است که لکه‌های جوهر را به‌محض رخ‌دادن به‌جای صبر کردن برای خشک شدن، درمان کنید. با این حال، می توانید جوهر قلم خشک شده را نیز از لباس پاک کنید. حتما و حتما قبل از استفاده از روش های ذکر شده در بالا، محل کثیفی را با الکل یا ضدعفونی کننده مبتنی بر الکل اسپری کنید تا لکه اشباع شده و از بین برود. روش های تمیز کردن ذکر شده در بالا برای از بین بردن لکه های قلم توپی انتخاب های بی نظیری پیش روی شما قرار می دهند. شما می توانید روشی را انتخاب کنید که برای جنس لباس شما بهترین کارایی را دارند. امیدواریم که مطالعه این مقاله توانسته باشد به شما در پاک کردن لکه های جوهر از لباس هایتان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام