چگونه در کویر لباس بپوشیم؟

نوشته تحریریه ژیلمو

3 اسفند 1402

سبک زندگی

0 نظر

چگونه در کویر لباس بپوشیم؟

اگر در حال برنامه ریزی برای گذراندن تعطیلات در کویر یا یک محیط شنی هستید، ممکن است از خود بپرسید، “در صحرا چه بپوشم؟” این موضوع به طور کلی با توجه به شرایط آب و هوایی و وضعیت موجود در کویر می تواند متغیر باشد اما بسیار مهم است که با دقت و وسواس زیادی پوشش خود را انتخاب کنید تا بدون هیچ مشکلی از سفر جذابتان لذت ببرید. ناگفته نماند که پوشیدن لباس مناسب برای خنک ماندن و محافظت از گرما و آفتاب بسیار بسیار مهم است. به طور حتم شما می‌خواهید لباس‌های صحرایی را انتخاب کنید که هم راحتی و هم سبک را به شمت ارائه می‌دهند، و دانستن اینکه از کجا شروع کنید دشوار است. امروز در مجله ژیلمو با شما هستیم تا با هم بررسی کنیم و ببینیم که چه لباسی برای کویر مناسب است. با ما همراه باشید.

لباس مناسب کویر

به دلیل گرمای زیاد و رطوبت بسیار کم، لباس‌های صحرا نوردی شما باید بسیار متفاوت از لباس‌هایی باشد که در اکثر اقلیم‌های دیگر می‌پوشید. به دلیل این رطوبت کم، عرق شما می تواند آنقدر سریع تبخیر شود که اثر خنک کنندگی ناشی از تبخیر آن از روی پوست شما از بین برود.

ما به طور کلی به شما لباس های نخی را برای استفاده در مناطق کویری توصیه می کنیم.

همچنین باید به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب لباس‌های پیاده‌روی در صحرا، رنگ‌های روشن را انتخاب کنید زیرا ممکن است به انعکاس برخی از اشعه‌های فرابنفش خورشید کمک کند.

همچنین به هیچ عنوان لباس استتار نخرید. اگر در یک منطقه جنگی هستید و نمی خواهید به سمت شما تیری شلیک شود لباس استتار انتخابی عالی است، اما اگر گم شده باشید و بخواهید پیدا شوید این نوع لباس گزینه مفیدی نیست. همچنین سعی کنید رنگ هایی بپوشید که با محیط کویر متضاد هستند.

استفاده از شلوارهای بلند

ما می دانیم فضای بیرونی در کویر گرم است، اما ترکیب آفتاب سوختگی و تمام خراش هایی که از خارها برایتان به وجود می آید به هیچ عنوان یادآور احساس خوشایندی نیست. شما به محافظت در برابر نور خورشید نیاز دارید، که می تواند حتی در روزهای ملایم تر به دلیل اشعه ماوراء بنفش شدید در محیطی با رطوبت کم، شما را بسوزاند.

شما باید چیزی را انتخاب کنید که مناسب موقعیتتان باشد، ما استفاده از پنبه را در آب و هوای گرم و خشک ترجیح می دهیم و همچنین لباس‌های گشاد اجازه می‌دهند مقداری هوا بین لایه‌ها جریان داشته باشد که اثر خنک کنندگی زیادی نیز با خود به همراه دارند.

سعی کنید برای انتخاب شلوار برای کویر نوردی به لباس‌های گشاد و آزاد فکر کنید که برخی از فرهنگ‌های بیابانی مانند بادیه‌نشین‌ها می‌پوشند. آنها هزاران سال تجربه زندگی در گرمای بیابان دارند و شما تا به حال ندیده اید که در حالی که از میان شن و ماسه می گذرند، شلوارک کوتاه بپوشند، در واقع، آنها به طور کلی تا آنجا که ممکن است با لباس های صحرایی خود پوشانده می شوند.

ما شلوارهای تاکتیکال را به شما توصیه می کنیم، زیرا یکی از تنها مارک هایی است که شلوارهای باری با کیفیتی را که 100% پنبه هستند حمل می کند. توجه داشته باشید که افراد هنگام خرید این نوع از شلوار ها معمولاً آن را حداقل یک سایز خیلی بزرگ می خرند.، به طوری که کمی چگالتر از آنچه در نظر گرفته شده است دیده شود. ما همچنین پیشنهاد می کنیم تا مطمئن شوید که از یک کمربند خوب برای بالا و محکم نگه داشتن شلوار استفاده می کنید زیرا به دلیل بزرگ بودن بیش از حد شاید در روند کویرنوردی شما خلل ایجاد کرده و برایتان آزاردهنده باشد.

خرید یک شلوار جین بگ زاپدار می تواند انتخابی شیک و با کارایی زیاد در این سفر برای شما داشته باشد.

پیراهن آستین بلند نخی

همانطور که در مورد شلوار بلند، اولویت اول شما باید محافظت در برابر نور خورشید باشد این موضوع به طور کامل درباره بالاتنه شما نیز صدق می کند و باید با دقت و وسواس خاصی انتخاب شود.

توجه داشته باشید که پیش از هر چیز شما می خواهید که جریان هوا به خنک شدن بدنتان کمک کند. مجدداً، مانند تمام لباس‌های کویر نوردی خود، سعی کنید روشن‌ترین رنگ‌هایی را که می‌توانید خریداری کنید. رنگ های روشن به بازتاب بخشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می کنند.

زیر شلواری و لباس زیر

لباس زیر در هر موقعیت و نوع از پیاده روی بسیار مهم است. اگر یک کوهنورد یا کویرنورد باتجربه نیستید، یک روز پیاده روی در آب و هوای گرم باعث می شود که اهمیت پوشیدن لباس زیر مناسب را درک کنید.

برخلاف پیراهن و شلوار شما، ما لباس زیر نخی را برای پیاده روی توصیه نمی کنیم. توانایی پنبه برای نگه داشتن رطوبت زیاد می تواند باعث افزایش خشکی پوست شود و به طور بالقوه باعث عفونت قارچی شود. ما به طور کلی در این بخش از پوشش افراد معمولا مواد مصنوعی “رطوبت گیر” را برای استفاده در کویر توصیه می کنیم.

سعی کنید لباس زیر های گشاد یا لباس‌های زیر سفید چسبان نپوشید زیرا می‌توانند در برخی نقاط از سفرتان نسبتاً ناراحت کننده به نظر برسند.

ما توصیه می کنم از شلوارک و لباس زیر های پلاستیکی استفاده کنید زیرا ترکیب نایلون/اسپندکس به شما کمک می‌کند تا شما را خشک نگه دارند و در یک پیاده‌روی طولانی مشکلی از بابت هیچ موضوعی نداشته باشید.

استفاده از کلاه با لبه پهن

سر شما مهمترین ابزاری است که در هر شرایطی به آن نیاز دارید، بنابراین باید به خوبی از آن محافظت کنید. علاوه بر این، پشت گردن و شانه‌های شما برخی از مناطقی از بدنتان هستند که در خارج از خانه در معرض دید  و اشعه آفتاب قرار دارند. پس با توجه به موارد ذکر شده اگر بدون وسایل محافظ برای پیاده‌روی در بیابان بیرون می‌روید، مشکل نیز به دنبال شما خواهد آمد.

توجه داشته باشید که برای حل این مشکل کلاه های بیسبال نیز آن را حل نمی کنند. آنها گوش، گردن و شانه های شما را در معرض دید قرار می دهند. شما به کلاهی با لبه پهن نیاز دارید که تا حد امکان پوشش بیشتری به شما بدهد.

اگر فقط کلاه بیسبال خود را دوست دارید و فقط مجبورید آن را بپوشید، در نظر داشته باشید که یک بند به سبک لژیون خارجی فرانسوی به کلاه خود اضافه کنید، فقط مطمئن شوید که گوش های شما نیز پوشیده شده باشد. نپوشاندن پشت گردن، و گوش‌هایتان، می‌تواند تصمیمی دردناک در اواخر روز شلوغتان در کویر باشد.

ما ترجیح می دهیم از کلاه لبه پهن بر خلاف سبک لژیون خارجی فرانسه استفاده کنیم. نکته مهم این است که باید مطمئن شوید که هر چیزی که به دست می آورید یک بند چانه داشته باشد، در غیر این صورت پس از اینکه باد آن را از سرتان برد، زمان زیادی را صرف برداشتن آن خواهید کرد.

کلاه های سبک کابویی حصیری نیز برای این هدف گزینه مناسبی به شمار می روند و بسیار مناسب برای شما کار خواهند کرد.

توجه داشته باشید که حتما باید مطمئن شوید که روی هر ناحیه در معرض پوست خود ضد آفتاب بزنید، به خصوص اگر پوست روشنی دارید.

اگر دوست دارید تا بدانید چگونه از نفتالین در برای افزایش طول عمر لباس هایتان بهره ببرید پیشنهاد می کنیم حتما سری به مقاله نحوه استفاده از نفتالین در لباس در کجله ژیلمو بزنید.

لایه پایه

در حالی که بسیاری از مردم معمولا یک لایه پایه نمی پوشند (غیر از لباس زیر که در بالا توضیح داده شد)، برخی از افراد دوست دارند یک تی شرت نخی زیر پیراهن آستین بلند خود بپوشند تا رطوبت بدنشان حفظ شود.

شما نیز بسته به سلیقه یا شرایطتان می توانید آن را امتحان کنید، اما ما متوجه شدیم که کمی این تصمیم می تواند باعث بالا رفتن دمای بدنتان شود. اگر مثل خیلی از افراد از استفاده از آن گرم می شوید، همیشه می توانید آن را بردارید و در کوله پشتی خود قرار دهید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

استفاده از ژاکت برای کویر

توجه کنید که حرت شما در کویر ممکن است تنها در زمان ظهر نباشد. دمای بیابان می تواند بین روز و شب به شدت متفاوت باشد و گاهی اوقات تا 40 درجه نیز تغییر می کند. دلیل این امر رطوبت موجود در هوا است که معمولاً هوای گرم را نزدیک زمین نگه می دارد (اثر گلخانه ای). با رطوبت نسبتاً کمی در هوا، گرما خیلی سریع به فضا باز می گردد، برخلاف محیط جنگلی که در آن دما بین روز و شب فقط کمی متفاوت است.

حتی اگر فقط برای یک پیاده روی یک روزه برنامه ریزی کرده اید، ایده خوبی است که یک ژاکت سبک یا فلانل را در کف کوله خود قرار دهید. اگر اتفاقی بیفتد و یک شب در آنجا گیر کنید، می تواند این موضوع به جلوگیری از هیپوترمی شما کمک کند.

آمادگی برای شرایط اضطراری می تواند به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ در بیابان باشد. پس حتما و حتما آن را جدی بگیر!! مادر طبیعت برای زنده ماندن یا مردن شما خیلی فرقی قائل نمی شود و او فقط شما را به عنوان کود می بیند.

همچنین باید در نظر داشته باشید که یک پتوی سفری را نیز در کف کوله خود جا دهید. آنها تقریباً وزن زیادی ندارند و فضای بسیار کمی را اشغال می کنند، اما می توانند در مواقع اضطراری جان شما را نجات دهند.

چکمه های با کیفیت

نمی توانیم به اندازه کافی روی این موضوع تاکید کنیم. خاک صخره ای و خارهای قاتل، جهنم روی پای شماست و پاهای شما تنها راهی است که می توانید بدون اینکه کسی شما را حمل کند به خانه برگردید. اگر قصد دارید پول زیادی را برای هر تکه لباس پیاده روی بیابانی خرج کنید، آن را برای چکمه های خود خرج کنید.

ما پوشیدن چکمه های کوهنوردی را به جای کفش های پیاده روی توصیه می کنیم. بوت های بلند به مچ پاهای شما در هنگام راه رفتن روی سنگ ها کمک و در عین حال از مچ پا در برابر خار های محافظت می کند.

توجه داشته باشید که زیره چکمه شما نباید بیش از حد انعطاف پذیر باشد زیرا هنگام راه رفتن روی صخره های ناهموار می تواند به پاهای شما آسیب برساند. آنها همچنین باید به اندازه کافی چسبندگی خوبی داشته باشند که نتوانید لیز بخورید و به طور کلی به هیچ عنوان سر نخورید، اما آنقدر نیز نباید نرم نباشند که به سرعت فرسوده شوند. همچنین، چکمه های سیاه رنگ نخرید، مگر اینکه بخواهید پاهایتان در آن هوای گرم بپزد!!

باز هم تاکید می کنیم که به هیچ عنوان روی خرید و انتخاب چکمه های خود کم نگذارید، شما می توانید با انتخاب صحیح کفشتان به سادگی تجربه بی نظیری از مویر نوردی داشته باشید و انتخاب ناصحیحتان می تواند بسیار مشکل ساز باشد، توجه داشته باشید که آسیب دیدگی پا بسیار آسان و بهبود آن بسیار سخت است.

جوراب

سعی کنید برای انتخاب جوراب دمدمی مزاج باشید و جوراب هایی بپوشید که از بالای چکمه هایتان بالاتر می روند. این نوع از کفش ها به هیچ عنوان نیازی به جوراب های بلند زانویی ندارند، تنها چیزی که مهم است این است که باید از پاها و مچ پاها در برابر چروک شدن چکمه های شما محافظت کنند.

همچنین، مانند لباس زیر، جوراب نخی انتخاب مناسبی نمی باشد. شما باید تا حد امکان پاهای خود را تمیز و خشک نگه دارید. ایده خوبی است که در صورت خیس شدن پاهایتان یا یک سفر شبانه برنامه ریزی نشده، یک جفت جوراب غیر نخی اضافی را نیز در کیف خود بیندازید.

شما می توانید جوراب‌های فوق‌العاده‌ای را برای پیاده‌روی در هوای گرم پیدا کنید که قالبا هزینه بالایی دارند اما می‌توانید جوراب‌های ارزان‌تری نیز تهیه کنید. هرچند پیشنهاد می کنیم خیلی به سمت جوراب های ارزان نروید. جوراب های با جنس الاستیک در برخی از مدل‌های ارزان‌تر به سرعت فرسوده می‌شوند و در نهایت مجبور خواهید شد دائماً جوراب‌هایتان را از ته چکمه‌هایتان بیرون بیاورید.

اگر می خواهید کمی محافظت بیشتری در برابر تاول ها داشته باشید، نگاهی به تهیه آستر جوراب بیندازید. آنها بی عیب نیستند و پاهای شما را کمی داغ‌تر از حالت عادی می‌کنند، اما برخی از مالش چکمه‌های شما را متوقف می‌کنند.

جمله کلیدی درباره پا این است که باید مواظب پاهای خود باشید تا آنها نیز از شما مراقبت کنند. پس به هیچ عنوان خرید جوراب با کیفیت را دست کم نگیرید.

عینک آفتابی

عینک آفتابی در کویر روشن گزینه ای بسیار مهم است زیرا رطوبت بسیار کمی در هوا برای کاهش اثرات خورشید وجود دارد. شما در واقع می توانید از اشعه های UV خشن که از سنگ ها و زمین منعکس می شوند به طور کامل برف کور شوید.

ما توصیه می‌کنیم عینکتان را از نوعی بسته‌بندی بخرید که از جلو و کناره‌های چشم شما محافظت می‌کند. همچنین حتما اطمینان حاصل کنید که آنها محافظت خوبی در برابر اشعه ماوراء بنفش ارائه می دهند یا با اجازه دادن به چشم های شما برای گشاد شدن و ورود اشعه های UV بیشتر می توانند آسیب بیشتری نسبت به فایده داشته باشند.

اگر از عینک طبی استفاده می کنید، یک جفت عینک آفتابی طبی خوب گزینه مناسبی برای شما خواهد بود، اما اگر وقت ندارید یا نمی خواهید هزینه زیادی کنید، می توانید عینک آفتابی گیره دار یا حتی بهتر از آن، عینک آفتابی که می تواند روی عینک طبی شما قرار بگیرد، تهیه کنید.

اهمیت آب در کویر

بله، می دانیم که آب لباس نیست، اما یکی از مهم ترین چیزهایی است که می توانید در بیابان حمل کنید.

افراد حرفه ای حتی در یک مسیر کوتاه نیز بدون داشتن ذخیره آب حرکت نمی کنند. بسته های آبرسانی در کویر بسیار بسیار مهم هستند، زیرا اگر مجبور باشید کوله پشتی خود را برای رسیدن به بطری خود بردارید، به اندازه کافی آب را با دست حمل نمی کنید و به اندازه کافی نمی نوشید.

مشکل بسته های آبرسانی این است که سیستم آن ها گاهی اوقات ممکن است از کار بیفتند. توصیه می شود که بیشتر آب خود را در یک ظرف بادوام تر ذخیره کنید.

نکته مهم درباره آب این است که فقط کافی است آب را به شکل صحیح در محفظه مناسب خود نگه دارید تا مطمئن شوید که در پیاده روی خود دائماً مجبور به پر کردن مجدد آن نخواهید بود.اگر وزن آب شما را آزار می دهد، به اندازه ای بنوشید که بارتان سبک شود.

سخن پایانی

تجربه سفر به کویر و صحرا همانقدر که می تواند زیبا و چشم نواز باشد، همانقدر نیز چالش بر انگیز است! پس از اهمیت بسیار بالای دقت در انتخاب لباس های مناسب نمی توان گذشت. ما در مجله ژیلمو با شما بودیم تا کمی با هم این موضوع را بررسی کنیم که چگونه باید در کویر لباس بپوشیم و چه ساختار پوششی می تواند به هرچه بهتر شدن تجربه ما از کویر نوردی کمک کند. امیدواریم که مطالعه آن توانسته باشد کمک زیادی به شما در سفر پیش رویتان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه دسته‌بندی‌ها سبد خرید 0 جستجو ورود/ثبت‌نام